• Anonym (A)

Semester med "styvbarn"

Hej. Är på semester med det så kallade styvbarnet och dennes förälder. Är det någon som har tips på hur man ska kunna hantera detta? I nuläget kokar jag inombords men vet med mig att det inte ger något att ventilera detta med dem jag är med. Vad har ni för tips och trix för att härda ut?

• Svar på tråden Semester med "styvbarn"
  • Anonym (A)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-24 00:11:12 följande:
    Ja, fast nu har du ju valt detta liv själv...
    Visste inte när jag ingick i förhållandet att barnet skulle vara så krävande, nej.
  • Anonym (Tyra)

Har du pratat med mannen om detta då?

• Anonym (Anna)
    Anonym (A) skrev 2016-07-24 00:15:08 följande:
    Visste inte när jag ingick i förhållandet att barnet skulle vara så krävande, nej.
    Men nu vet du. Stannar du så får du acceptera att det är som det är.
  • Anonym (A)
    Anonym (Tyra) skrev 2016-07-24 00:22:59 följande:

Har du pratat med mannen om detta då?

Ja, ett antal gånger och han är trött på att höra det. Han är väldigt defensiv gällande sitt barn.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (A) skrev 2016-07-24 09:14:11 följande:
    Ja, ett antal gånger och han är trött på att höra det. Han är väldigt defensiv gällande sitt barn.
    Verkar vara en toppen man du haffat!
  • Anonym (Lilo)

Du skriver att du fått berättat för dig att du inte var sådan som barn. Och? Barn är olika! Du kanske teg och inte fick dina behov tillgodosedda...vilket kan förklara dina känslor nu. Eller så fungerade din familj bra tillsammans. Detta barn har växt upp med en styvmor som inte har tålamod och förståelse för det. Sorgligt! Självklart måste du/ni anpassa semestern så den funkar för 7-åringen. Det är ju inte bara ett jobbigt bihang ni har med er. Det är en liten människa. Som såklart blir jobbig om ni satsar på långa middagar och vuxenaktiviteter. Vet inte hur ni lägger upp semestern? Ordna lekdejt till barnet så får ni mer tid för varandra!

• Anonym (nn)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-24 09:24:22 följande:
    Verkar vara en toppen man du haffat!
    det handlar väl troligen om hur pappan hanterar sitt barn och har gjort länge. Du skriver ju att det varit så här tidigare. Det handlar inte bara om denna resa. 

du och pappa måste vara överens om hur det ska fungera i vardagen. Gör ni inte det, kommer ert förhållande inte klara det. Ärligt tror jag du mår bättre utan denna "familj". 
  • Anonym (Mormor)

Folk verkar våga bli ihop med nån som har barn tidigare,utan att tänka om det kommer att fungera/hur dom kommer att klara av detta.Har man valt en partner med barn,då måste man acceptera att det finns barn med i bilden!

• Ess
    Anonym (A) skrev 2016-07-24 09:14:11 följande:
    Vet han om din åsikt och inte ens försöker uppfostra barnet eller säga åt det när det gnäller. Då ligger bollen hos dig huruvida du ska stå ut eller gå vidare. Det är tyvärr rätt många år till att stå ut med en jobbig unge när den bara är 7 år nu.
  • Anonym (Tyra)

Det är lite oklart vad det är för tips och tricks du förväntade dig när du startade tråden.

Prata med mannen - funkar inte.

Åk iväg - vill du inte.

Jobba på relationen till barnet - tänker du inte.

Låt mig se. Hmm. Öronproppar? Sprit?

Svar på tråden Semester med "styvbarn"