• Anonym (A)

Semester med "styvbarn"

Hej. Är på semester med det så kallade styvbarnet och dennes förälder. Är det någon som har tips på hur man ska kunna hantera detta? I nuläget kokar jag inombords men vet med mig att det inte ger något att ventilera detta med dem jag är med. Vad har ni för tips och trix för att härda ut?

• Svar på tråden Semester med "styvbarn"
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Elsa) skrev 2016-07-24 12:36:34 följande:
    Den här tjuriga 7 åringen har gett upp att ens försöka få sin sambo att inse att han är en ganska dålig förälder och har helt enkelt ingen lust att vara en del av en "familj" där hans barn bestämmer.

Han låter barnet skolka utan konsekvenser barnet har gjort det sen 4an. Det förstörs dyra elektronik prylar för dom inte duger utan att ifrågasättas. Det äts pizza och annan skräpmat var och varannan dag för hemlagad mat duger inte. Osv osv osv.

Kanske inte så konstigt att soc nu är inkopplat för skolan ifrågasätter hans kompetens som förälder.

Så jo jag fortsätter uppföra mig som en 7åring för jag står inte ut med att se eländet
    Låter som ett trevlig kap, den där mannen du hittat!

Jag hade aldrig varit tillsammans med en människa som inte kan ta hand om sina barn, så jäkla oattraktivt med sådana människor. Vad ser du hos en sådan människa, jag hade skämts mer för honom än för barnet (som trots allt är ett barn, medan pappan ska föreställa vuxen)?
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-24 12:46:48 följande:

Låter som ett trevlig kap, den där mannen du hittat!

Jag hade aldrig varit tillsammans med en människa som inte kan ta hand om sina barn, så jäkla oattraktivt med sådana människor. Vad ser du hos en sådan människa, jag hade skämts mer för honom än för barnet (som trots allt är ett barn, medan pappan ska föreställa vuxen)?

Så bara för han är en dålig förälder så är han automatiskt en dålig sambo? Där har du fel han är en utmärkt sambo, hjälpsam, behöver inte tjata om städning, matlagning, disk eller tvätt
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Elsa) skrev 2016-07-24 13:02:25 följande:
    Så bara för han är en dålig förälder så är han automatiskt en dålig sambo? Där har du fel han är en utmärkt sambo, hjälpsam, behöver inte tjata om städning, matlagning, disk eller tvätt
    Sådant spelar ingen roll för mig, om det var så att han inte kan ta hand om sina egna barn och uppfostra dom. Det väger inte upp ett dåligt föräldraskap. Att inte engagera sig och uppfostra sina barn säger en hel del om en människa. Brist på ansvar. På samma sätt skulle jag inte kunna vara tillsammans med någon som inte tog ansvar för sin ekonomi. 

Som sagt, jag hade skämts för honom inför mina vänner och familj. 
  • Anonym (M)

Rent generellt kan det vara jobbig att resa, man kommer närmare varandra då än i vabliga fall och det är lätt att gå varandra på nerverna.

Så ett allmänt tips är ju att se till att ni inte för allting tillsammans utan får lite tid var för sig.

Ett annat tips är att acceptera att sjuåringar är krävnde och behöver uppmärksamhet. Det hör liksom till. Orkar man inte med det kanske man ska undvika att resa på semester med partners eller kompisar som har små barn.

Ytterligare en aspekt är ju om pappan inte tar sitt ansvar som förälder, liknande det Elsa beskriver. Då får du väl fundera på hur du ska hantera det. Man bör givetvis kunna prata barnuppfostran med sin partner även om det inte är ett gemensamt barn, i synnerhet om man bor ihop. Ett allmänt gnällande om att barnet är för uppmärksamhetskrävande bör däremot undvikas.

• Anonym (Mormor)

Är det så svårt att älska sina styvbarn?Själv vet jag några som gärna skulle vilja bli extramamma .

• Anonym (Elsa)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-24 13:14:02 följande:

Sådant spelar ingen roll för mig, om det var så att han inte kan ta hand om sina egna barn och uppfostra dom. Det väger inte upp ett dåligt föräldraskap. Att inte engagera sig och uppfostra sina barn säger en hel del om en människa. Brist på ansvar. På samma sätt skulle jag inte kunna vara tillsammans med någon som inte tog ansvar för sin ekonomi. 

Som sagt, jag hade skämts för honom inför mina vänner och familj. 

Eftersom vi inte ska ha gemensamt barn så blir det inte något problem för mig. Dock har han gett mig rätt i allt jag sagt han borde göra för att bli en bättre förälder, tyvärr var det tvunget att vara en soc tant som talade om det för honom.
  • Anonym (...)
    Anonym (A) skrev 2016-07-24 09:14:11 följande:
    Ja, ett antal gånger och han är trött på att höra det. Han är väldigt defensiv gällande sitt barn.
    "Semester" med någon annans barn är ingen semester.. Vill du verkligen leva med en tönt som inte kan uppfostra sitt barn? Och som dessutom inte låter dig säga ifrån när det påverkar dig? Skaffa en riktig man istället som inte curlar sönder sin odrägliga unge. Så jävla avtändande.. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Elsa) skrev 2016-07-24 16:04:07 följande:
    Eftersom vi inte ska ha gemensamt barn så blir det inte något problem för mig. Dock har han gett mig rätt i allt jag sagt han borde göra för att bli en bättre förälder, tyvärr var det tvunget att vara en soc tant som talade om det för honom.
    Du har inga problem med att din parter är soc anmäld för att han inte kan sköta sitt barn?

Ja, vi har väldigt olika syn på vad vi kräver av våra partners, det märker jag. Jag skulle aldrig tända på en man som är så omogen.

Men det är ditt liv och ditt val. 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Anna) skrev 2016-07-24 16:37:10 följande:

Du har inga problem med att din parter är soc anmäld för att han inte kan sköta sitt barn?

Ja, vi har väldigt olika syn på vad vi kräver av våra partners, det märker jag. Jag skulle aldrig tända på en man som är så omogen.

Men det är ditt liv och ditt val. 

Nä har inga problem med det. Nu är dock både sambon och mamman anmälda. Har själv "hotat" anmäla honom till soc. Tycker bara det är bra för nu äntligen har han fattat att hans föräldraskap inte är mycket att hänga i granen
Svar på tråden Semester med "styvbarn"