• HonanHöna

Varför går ja inte ner i vikt?!?!

Jag födde en underbar liten för 7v sedan. Och har ju då en hel del gravid kilon att bli av med.. Jag rasade ca 14kg dom första veckorna pga olika anledningar!! (ska gå ner ca 10kg till)

Men nu äter jag rätt, räknar kalorier, motionerar mm. MEN jag har stått stilla i 3v nu.. Går inte ner ett gram :(

Vad är felet??? Jag blir tokig snart!!!!

• Svar på tråden Varför går ja inte ner i vikt?!?!
  • HonanHöna
    Anonym (Allis) skrev 2016-07-25 13:14:46 följande:

Haha, gissar att det ska stå crosstrainer och inte croissant.

Powerwalk och cross är bra men se om du kan lägga till lite golvövningar också.

Du kan t.ex. ta två halvlitersPET med vatten i och använda som hantlar, kostar inget och kan göras hemma. Finns massa övningar på nätet om man googlar, t ex:

www.tranahemma.com/trana-med-hantlar/

Hahaha ja precis, croissantern. Annars vore de ju inte så konstigt ;)

Jo ja vet, men får inte göra alla saker efterhand fick barn för 7v sen. Men laddade ner appar för arm o ben övningar igår kväll. Får lägga till det också då :) o hoppas på resultat
  • HonanHöna
    Anonym (Måndag) skrev 2016-07-25 13:18:11 följande:

Min vikt stod stilla i några månader, och började minska nu när jag ammar mindre (barnet är 8 månader och äter mer och mer vanlig mat). Nu väger jag lika mycket som på inskrivningen på mvc (var då i vecka 7) och har 1,8 kg kvar till målvikten som jag vet jag trivs med. Det är svårt att gå ner i vikt när man ammar, man behöver ju 25% extra när man helammar. Du gör allt rätt och det kommer att funka så småningom, stressa dig inte och njut tiden med bebisen! Min barnmorska sade att det tog 9 månader "att förstöra denna kropp", då tar det 9 månader att få den tillbaka )

Jaså? Trodde de va tvärtom, alla tjötar ju om att Man går ner så himla mycket när man ammar.. :) okej, va skönt att ja inte e ensam då.. Tur ja inte ska amma så jätte länge till :)
  • Anonym (Måndag)

Det är kanske myt ang viktnedgång, jag tycker att det är individuellt. Man ska definitivt INTE banta när man ammar, barnet måste ju få näring genom mamma. Slarvar mamma med mat, då tar kroppen från reserver, men då är mjölken inte lika rik på näring. Jag var konstant hungrig, en speciell sorts hunger som jag inte känt förr. Slutade vara så hungrig när vi började med smakportioner och så småningom riktiga måltider för bebisen. Då började vikten röra på sig jag fortsätter promenera och gör lite enkla övningar hemma då och då, samt minskat på fika (som pågick i flera månader när all kom och hälsade på bebisen ))))))) glass är dock svårt att inte frestas med, nu när det är så varmt

• HonanHöna
    Anonym (Måndag) skrev 2016-07-25 13:40:05 följande:

Det är kanske myt ang viktnedgång, jag tycker att det är individuellt. Man ska definitivt INTE banta när man ammar, barnet måste ju få näring genom mamma. Slarvar mamma med mat, då tar kroppen från reserver, men då är mjölken inte lika rik på näring. Jag var konstant hungrig, en speciell sorts hunger som jag inte känt förr. Slutade vara så hungrig när vi började med smakportioner och så småningom riktiga måltider för bebisen. Då började vikten röra på sig jag fortsätter promenera och gör lite enkla övningar hemma då och då, samt minskat på fika (som pågick i flera månader när all kom och hälsade på bebisen ))))))) glass är dock svårt att inte frestas med, nu när det är så varmt

Nej bantar gör ja absolut inte :) men äter inte fullt så stora portioner oså.

Ah va bra :) bara att vänta då!
  • Anonym (jag)

Kära vän! Inte ska du stressa med viktnedgången när bebisen bara är 7 veckor!
    Tänk på att kroppen inte är redo för en massa träning efter en förlossning.
    Det tar månader innan den är redo.
    Är sunt och rör på dig tex barnvagnspromenader varje dag så ska du se att kroppen återgår i sin egen takt. gör den inte det kan du lägga i en "högre växel" om några månader.
    lycka till och ta hand om dig och bebisen :)

• HonanHöna
    Anonym (jag) skrev 2016-07-25 20:17:52 följande:

Är sunt och rör på dig tex barnvagnspromenader varje dag så ska du se att kroppen återgår i sin egen takt. gör den inte det kan du lägga i en "högre växel" om några månader.

Nä. Kanske inte.. Men de e min ända grej ja kan må bra av just nu.. Träna o se resultat. Så blir ju jobbigt när man inte få resultat av det bara..
  • Mooomin
    Anonym (jag) skrev 2016-07-25 20:17:52 följande:

Fast det tar inte alls månader innan kroppen är redo för träning!? Promenader och lättare/anpassad träning går jättebra!
  • Mooomin
    HonanHöna skrev 2016-07-25 13:11:32 följande:

Nä?? Är det skillnad menar du?

Man förbränner mycket under amning! Det kan hända att du ligger på för lågt kcal-intag?
  • Anonym (Ammar)
    Anonym (Måndag) skrev 2016-07-25 13:18:11 följande:

Min vikt stod stilla i några månader, och började minska nu när jag ammar mindre (barnet är 8 månader och äter mer och mer vanlig mat). Nu väger jag lika mycket som på inskrivningen på mvc (var då i vecka 7) och har 1,8 kg kvar till målvikten som jag vet jag trivs med. Det är svårt att gå ner i vikt när man ammar, man behöver ju 25% extra när man helammar. Du gör allt rätt och det kommer att funka så småningom, stressa dig inte och njut tiden med bebisen! Min barnmorska sade att det tog 9 månader "att förstöra denna kropp", då tar det 9 månader att få den tillbaka )

De flesta säger väl tvärtom, att man ofta rasar i vikt när man ammar eftersom man gör av med så mycket..
  • Ingrediensen

Stressa inte med detta under amningen!
    Jag har normalt sett hög ämnesomsättning och bra vikt men under graviditet och amning lägger jag på mig. Det är så tydligt att kroppen vill ha sina reservkilon då och ser till att ha dem oavsett vad jag gör!
    Ät nyttigt för att det är gott och du mår bra av det och vänta till avslutad amning innan du påbörjar viktnedgången.

Så ett präktigt råd från mig:
    Njut av bebisen istället för viktnojja (just nu)!

Svar på tråden Varför går ja inte ner i vikt?!?!