• HonanHöna

Varför går ja inte ner i vikt?!?!

Jag födde en underbar liten för 7v sedan. Och har ju då en hel del gravid kilon att bli av med.. Jag rasade ca 14kg dom första veckorna pga olika anledningar!! (ska gå ner ca 10kg till)

Men nu äter jag rätt, räknar kalorier, motionerar mm. MEN jag har stått stilla i 3v nu.. Går inte ner ett gram :(

Vad är felet??? Jag blir tokig snart!!!!

• Svar på tråden Varför går ja inte ner i vikt?!?!
  • HonanHöna
    Mooomin skrev 2016-07-25 20:31:23 följande:

Man förbränner mycket under amning! Det kan hända att du ligger på för lågt kcal-intag?

Så ja kanske äter för lite för att gå ner? :/ hur e de möjligt?
  • HonanHöna
    Ingrediensen skrev 2016-07-25 20:38:20 följande:

Stressa inte med detta under amningen!

Jag har normalt sett hög ämnesomsättning och bra vikt men under graviditet och amning lägger jag på mig. Det är så tydligt att kroppen vill ha sina reservkilon då och ser till att ha dem oavsett vad jag gör!

Ät nyttigt för att det är gott och du mår bra av det och vänta till avslutad amning innan du påbörjar viktnedgången.

Så ett präktigt råd från mig:

Njut av bebisen istället för viktnojja (just nu)!

Som ja skrev ovan, detta e mitt enda "positiva" just nu, att träna o se resultat. Är ensamstående, så de e liksom min "break" om du förstår? :)
  • Mooomin
    HonanHöna skrev 2016-07-25 21:01:59 följande:

Så ja kanske äter för lite för att gå ner? :/ hur e de möjligt?

Det sägs att man förbränner i snitt 500kcal extra om dagen när man ammar. Ja, jag kan ju inte veta om du äter för lite eller om det är därför du inte går ner, det var en ide bara. Jag går inte ner lätt om jag äter för lite.
  • HonanHöna
    Mooomin skrev 2016-07-25 21:10:17 följande:

Det sägs att man förbränner i snitt 500kcal extra om dagen när man ammar. Ja, jag kan ju inte veta om du äter för lite eller om det är därför du inte går ner, det var en ide bara. Jag går inte ner lätt om jag äter för lite.

Nä de va en uppriktig fråga asså haha, ja vet inte. Ja ligger ju under va ja ska äta i kalorier dagligen o då e ju inte amning medräknat.. Så det kan alltså vara för ja äter för lite?
  • Mooomin
    HonanHöna skrev 2016-07-25 21:46:06 följande:

Nä de va en uppriktig fråga asså haha, ja vet inte. Ja ligger ju under va ja ska äta i kalorier dagligen o då e ju inte amning medräknat.. Så det kan alltså vara för ja äter för lite?

Det kan det vara. :)
  • HonanHöna
    Mooomin skrev 2016-07-25 21:56:56 följande:

Det kan det vara. :)

Haha hur ska ja ha tid o äta hela dagarna?
  • Kpax

Verkar vara olika hur kroppen reagerar vid amning. Jag vet flera som tappat vikt när de slutat amma, och isf kommer det ju när det kommer. :)

En annan anledning att inte banta under amning (ser att du inte gör det, men nämner det ändå) är att tungmetaller frigörs från fettvävnaden och kan gå ut i mjölken. Onödigt att maxa det alltså :)

Jag planerar att ta det lugnt och vara noga med basövningarna (knip och MammaMage-appen) efter min andra förlossning. Har även köpt Olga Rönnbergs bok. Jag tänker att jag ska äta nyttigt (men inte lite, orkar inte med amningsstrul pga underintag) och bygga upp kroppen i tremånadersfaser. Meningslöst att tappa vikt först och bygga muskler efteråt. :) Älskar även att muskler "äter" fett även i vila.

• HonanHöna
    Kpax skrev 2016-07-25 22:15:34 följande:

Verkar vara olika hur kroppen reagerar vid amning. Jag vet flera som tappat vikt när de slutat amma, och isf kommer det ju när det kommer. :)

En annan anledning att inte banta under amning (ser att du inte gör det, men nämner det ändå) är att tungmetaller frigörs från fettvävnaden och kan gå ut i mjölken. Onödigt att maxa det alltså :)

Jag planerar att ta det lugnt och vara noga med basövningarna (knip och MammaMage-appen) efter min andra förlossning. Har även köpt Olga Rönnbergs bok. Jag tänker att jag ska äta nyttigt (men inte lite, orkar inte med amningsstrul pga underintag) och bygga upp kroppen i tremånadersfaser. Meningslöst att tappa vikt först och bygga muskler efteråt. :) Älskar även att muskler "äter" fett även i vila.

Jo ja vet. Tvingade mig själv att äta när det va dom jobbigast, just för min dotters skull. Nu äter ja ju frukost, lunch o middag plus nått mellanmål ibland. Men kanske ändå äter för lite.. Ah försöker att bygga tillbaka mina muskler lite också :) plus mammamage appen och lifesum appen p självklart knipövningar :)
  • Lilla Gs mamma

Jag läste en forskningsrapport om att man går ned i vikt om man ammar - men först när man ammat i sex månader och mer.

Det stämmer på mig, jag gick ned flera kilo direkt efter förlossningen, sedan stod det stilla i princip till efter sex månaders amning, då jag tappade fler kilo i långsammare takt. Men det verkar vara väldigt individuellt och beror säkert på vilken utgångspunkt man har haft också.

• Mooomin
    HonanHöna skrev 2016-07-25 22:01:30 följande:

Haha hur ska ja ha tid o äta hela dagarna?

500kcal extra är ju inte så svårt. Välj smarta livsmedel. :)
Svar på tråden Varför går ja inte ner i vikt?!?!