• HonanHöna

Varför går ja inte ner i vikt?!?!

Jag födde en underbar liten för 7v sedan. Och har ju då en hel del gravid kilon att bli av med.. Jag rasade ca 14kg dom första veckorna pga olika anledningar!! (ska gå ner ca 10kg till)

Men nu äter jag rätt, räknar kalorier, motionerar mm. MEN jag har stått stilla i 3v nu.. Går inte ner ett gram :(

Vad är felet??? Jag blir tokig snart!!!!

• Svar på tråden Varför går ja inte ner i vikt?!?!
  • HonanHöna
    MrFahrenheit skrev 2016-07-26 01:18:47 följande:

Du frågar mig vad jag menar, samtidigt som du undrar hur :)

Det är enkelt... Jag friidrottade och tränade dagligen, men förblev smal oavsett, trots att jag åt rätt, tränade rätt och så vidare...

Min sambo gick upp i vikt enbart genom att äta och göra hälften utav det jag gjorde. Detta kallas ämnesomsättning och det är det viktigaste att ha koll på. Det viktigaste är att INTE begränsa sig till  att äta vissa saker, för ALLT är tillåtet att äta och utföra om det görs i lagom mängd i förhållande till din ämnesomsättning.

Jo. Men asså ja är en vältränad själ i grund o botten. Har aldrig haft dessa problem. Får väl hoppas det blir bättre när ja slutat amma!
  • Mooomin
    HonanHöna skrev 2016-07-26 09:53:59 följande:

Nä sammanlagt med bebis oså!

Ok, men det är ju normalt, bebisen och allt runtomkring kan ju väga 10-12kg lätt!
  • HonanHöna
    Mooomin skrev 2016-07-26 11:32:59 följande:

Ok, men det är ju normalt, bebisen och allt runtomkring kan ju väga 10-12kg lätt!

Nä dagarna efter hade ja bara gått ner 4-5kg. Det va först efter ja rasade resten.. mådde inte så bra, så blev väl resultatet på det..
  • Mooomin
    HonanHöna skrev 2016-07-26 11:37:30 följande:

Nä dagarna efter hade ja bara gått ner 4-5kg. Det va först efter ja rasade resten.. mådde inte så bra, så blev väl resultatet på det..

Det tar även några dagar innan man tappar vätskan osv.
  • Esther90

Kan vara som många andra i tråden säger, att du äter för lite helt enkelt. Äter man för lite hamnar kroppen på svält och behåller ALLT du stoppar i dig. Mitt tips är att äta lite mer och sen inte noja så mycket över det. Fortsätt rör på dig och träna så kommer vikten ta hand om sig själv. En annan bra grej är att ha prestationsbaserade mål istället för viktbaserade mål. T.ex att kunna springa x km utan att stanna, eller x km på x minuter, klara av plankan i x minuter, lära dig gå på händer (krävs otroligt mkt styrka!!), lära dig gå ner i split/spagat osv osv. Då får du fortf den här "belöningen" i att nå ett uppsatt mål, men det är inte bara vikten som spelar roll.

• Anonym (Ammar)
    Esther90 skrev 2016-07-26 13:12:08 följande:

Kan vara som många andra i tråden säger, att du äter för lite helt enkelt. Äter man för lite hamnar kroppen på svält och behåller ALLT du stoppar i dig. Mitt tips är att äta lite mer och sen inte noja så mycket över det. Fortsätt rör på dig och träna så kommer vikten ta hand om sig själv. En annan bra grej är att ha prestationsbaserade mål istället för viktbaserade mål. T.ex att kunna springa x km utan att stanna, eller x km på x minuter, klara av plankan i x minuter, lära dig gå på händer (krävs otroligt mkt styrka!!), lära dig gå ner i split/spagat osv osv. Då får du fortf den här "belöningen" i att nå ett uppsatt mål, men det är inte bara vikten som spelar roll.

Fast plankan ska man vänta med ett bra tag!
  • HonanHöna
    Esther90 skrev 2016-07-26 13:12:08 följande:

De va en bra idé :) tack!
  • Anonym ("svält"?)

Det där med att ämnesomsättningen skulle bli så låg att man inte går ner i vikt om man äter för lite tycker jag låter som bullshit. Kroppen lagrar fett som en energidepå att ta av vid tider av svält, så det är klart att kroppen förbrukar sitt fett när den får mindre än den behöver för att täcka energibehovet. Visst kan ämnesomsättningen sjunka, men inte så att viktnedgången helt stannar av så länge man äter mindre än kroppen förbrukar.

Ett bra tips för att vara säker på att hålla ämnesomsättningen igång är väl ändå att röra på sig och motionera mer, dvs att hålla kroppen i rörelse (inte nödvändigtvis bygga muskler, då det ställer andra krav på kosthållningen).

• Anonym ("svält"?)

Med det sagt tycker jag inte att man ska ha så bråttom med att gå ner i vikt så snart efter förlossningen utan vänta ett tag... tills livet har blivit mer "normalt".

• Anonym (Ammar)
    Anonym ("svält"?) skrev 2016-07-26 14:28:05 följande:

Med det sagt tycker jag inte att man ska ha så bråttom med att gå ner i vikt så snart efter förlossningen utan vänta ett tag... tills livet har blivit mer "normalt".

Och om livet inte blir "normalt" igen? Det är alltid bäst att bli av med nytillkommen vikt relativt fort, innan kroppen vänjer sig. Inte undra på att det finns så många överviktiga mammor som aldrig kommer tillbaks till sin normalvikt.. Jag säger inte att man ska hetsa, men man bör absolut ha det i åtanke.
Svar på tråden Varför går ja inte ner i vikt?!?!