• Anonym (Orolig)

Vänner som dricker mycket

Jag och min man umgås mycket med ett annat par som har barn i samma åldrar som våra (6 och 3 år). Det dricks väldigt mycket i den här familjen, pappan kan dricka 8-10 öl på en kväll och nu när vi firat semester ihop har det varit kanske 5-6 öl/dag. Jag och min man har pratat mycket om detta och han har börjat sätta stopp för sitt drickande när vi umgås med den andra familjen för han känner att han vill dricka till maten för att det är gott inget annat.

Det jag är orolig för är deras barn. Deras äldsta är ett väldigt försynt barn medan deras yngsta är oerhört utåt agerande. Deras yngsta leker att hen dricker öl och har även sagt på förskolan att han vill ha öl till maten. Detta oroar mig. Min äldsta tar lite avstånd från pappan då hon uttryckt att hon inte gillar honom.

Har försökt prata med mamman men hon menar att det är normalt och att de är uppvuxna så och att föräldrarna bara blir lite "glada"..

Vad ska jag göra? Kan jag göra något? Jag vill ju lite skydda mina barn från detta också, att dricka vin till maten gör jag men jag vill inte att de ska uppleva fulla människor..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-31 18:14
    Ser nu att jag skrivit fel, skyller på att jag skrev från mobilen. Det dracks runt 8 öl + lite annat (vin, groggar) varje dag på semestern. Hoppas dock att det inte dricks så mycket hemma när de bara är med familjen.

• Svar på tråden Vänner som dricker mycket
  • Anonym (Hupp!)

Tycker det låter mycket, inga jag skulle umgås med eller låta mitt barn vara i närheten av. Men du kan nog inte göra så mycket mer än att sluta träffa dom. Ni verkar se detta med alkohol väldigt olika.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (jjaja) skrev 2016-07-29 17:09:02 följande:

Då tycker jag ni ska sluta umgås om det är jobbigt för DIG! Lägg inte över den känslan på dina barn!

Jag tyckte inte det var ett dugg jobbigt när mina föräldrar drack alkohol när jag var liten, tvärtom bara kul när dom blev lite "glada".

Vad annars kan du göra menar du? Dom vill inte dricka mindre och ingen far illa av så lite alkoholintag. Soc skulle inte ens ringa upp familjen om du anmälde!

Så problemet ligger enbart hos Dig som sagt!

Mina barn drömmer mardrömmar vissa nätter när vi träffat familjen pga drickandet och min äldsta uttrycker att pappan känna läskig..
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Spänn av) skrev 2016-07-29 17:17:22 följande:

Jag tror att ts vill få rådet att kontakta soc.

Det är själva syftet med tråden.

Nej det är inte syftet så lämna tråden då istället.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (sia) skrev 2016-07-29 17:16:39 följande:

Som vuxet barn till alkoholiserad förälder kan jag säga att jag önskar att någon hade reagerat för att min förälder drack "några öl för mycket" på semestern. Min förälder höll ju igen bland folk och drack sig redlös i hemmet.

Hellre reagera en gång för mycket än en gång för lite.

Lite så känner jag också och jag vill inte utsätta mina barn för detta. Det är skillnad på normalt drickande och att dricka 10 starköl varje dag.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Hupp!) skrev 2016-07-29 17:59:37 följande:

Tycker det låter mycket, inga jag skulle umgås med eller låta mitt barn vara i närheten av. Men du kan nog inte göra så mycket mer än att sluta träffa dom. Ni verkar se detta med alkohol väldigt olika.

Jo tyvärr är det nog så. Tack och lov resonerar jag och min man likadant.
  • Aniiee
    Som vuxet barn till alkoholiserad förälder kan jag säga att jag önskar att någon hade reagerat för att min förälder drack "några öl för mycket" på semestern. Min förälder höll ju igen bland folk och drack sig redlös i hemmet.

Samma här. Jag var ofta GLAD när det var fest med alkohol hemma/borta, för då drack pappa inte till närmelsevis lika mycket som han drack en vanlig torsdag....

För övrigt är 8 standardglas starköl samma sak som fem 6:or whiskey. Känns det fortfarande som "ingenting"?
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2016-07-29 20:33:20 följande:
    Samma här. Jag var ofta GLAD när det var fest med alkohol hemma/borta, för då drack pappa inte till närmelsevis lika mycket som han drack en vanlig torsdag....

För övrigt är 8 standardglas starköl samma sak som fem 6:or whiskey. Känns det fortfarande som "ingenting"?
    (Det där sista var inte till dig, Sia =P)

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Tobbeee

5-6 öl på semestern känns mycket, speciellt i barns sällskap.

Jag hade tagit upp det med dem, att ni gärna inte ser att någon dricker så mycket alkohol när barnen är med, och/eller drick de alltfler goda alkoholfria ölsorterna som kommit

• fjanten

Jag tycker det är särskilt fel om båda föräldrarna dricker. Tycker att åtminstone en förälder kan vara nykter, alt. endast ta något glas vin eller liknande till middagen. Sen är det inte bra att dricka varje dag, semester eller ej, med eller utan barn - men särskilt inte MED barn.

Jag hade inte velat umgås med ett sådant par om barnen var med.

• Oklok

Jag tycker nog att varje dag på semestern är den mängden lite mycket.
    Men frågorna är vad som är ofta för dig när de inte har semester, hur ser intaget ut då?
    Och blir de odrägliga gentemot sina barn nu på semestern?

Att barnen däremot ber om öl till maten på förskolan tycker jag inte är så konstigt. Det har mina med gjort och vi dricker typ aldrig. Kanske nån enstaka var tredje mån eller så och oftast brukar inte barnen vara närvarande.
    Det är väl lite av att försöka vara lite roliga och häftiga på förskolan. De vet att det är något för vuxna liksom.

Svar på tråden Vänner som dricker mycket