• Anonym (Orolig)

Vänner som dricker mycket

Jag och min man umgås mycket med ett annat par som har barn i samma åldrar som våra (6 och 3 år). Det dricks väldigt mycket i den här familjen, pappan kan dricka 8-10 öl på en kväll och nu när vi firat semester ihop har det varit kanske 5-6 öl/dag. Jag och min man har pratat mycket om detta och han har börjat sätta stopp för sitt drickande när vi umgås med den andra familjen för han känner att han vill dricka till maten för att det är gott inget annat.

Det jag är orolig för är deras barn. Deras äldsta är ett väldigt försynt barn medan deras yngsta är oerhört utåt agerande. Deras yngsta leker att hen dricker öl och har även sagt på förskolan att han vill ha öl till maten. Detta oroar mig. Min äldsta tar lite avstånd från pappan då hon uttryckt att hon inte gillar honom.

Har försökt prata med mamman men hon menar att det är normalt och att de är uppvuxna så och att föräldrarna bara blir lite "glada"..

Vad ska jag göra? Kan jag göra något? Jag vill ju lite skydda mina barn från detta också, att dricka vin till maten gör jag men jag vill inte att de ska uppleva fulla människor..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-31 18:14
    Ser nu att jag skrivit fel, skyller på att jag skrev från mobilen. Det dracks runt 8 öl + lite annat (vin, groggar) varje dag på semestern. Hoppas dock att det inte dricks så mycket hemma när de bara är med familjen.

• Svar på tråden Vänner som dricker mycket
  • Anonym (faktor)
    klyban skrev 2016-07-31 14:02:22 följande:

Under en hel dag, så är det inget anmärkningsvärd konsumtion.
    Du blir liksom aldrig berusad.
    Och någon hint om man är alkoholist är det knappast.
    Det skulle väl vara de som fortsätter när semestern är slut och till nästa semester.

Sen inte för att försköna din uppväxt, men alla dom dricker alkohol beter sig inte som svin eller är värdelösa mot sin omgivning.
    Det är ett vanligt fel man gör, och de som haft en svår uppväxt med alkohol.
    Att de inbillar sig alla blir såna på alkohol.

Anledningen till att det finns riktlinjer är att man ökar risken för missbruk och sociala konsekvenser väsentligt om man överträder dessa. Din personliga åsikt saknar helt betydelse när det finns forskning.

Det finns helt enkelt inget attraktivt eller bra med att hälla i sig flera drinkar om dagen utan någon anledning alls.

Har man inte problem redan så får man det, men många fattar inget förrän de är oönskade i sin familjs liv. Eftersom jag är på väg mot 50 så vet jag flera personer i omgivningen som det har gått åt helvete för, men även någon som lyckades rädda sig genom AA.
  • pyssel
    Anonym (abso) skrev 2016-07-31 14:59:57 följande:

Jag har ö h t inte sagt nåt om den andra ytterlighetens existens. Du däremot sa att den ena inte fanns. Och det kan du rimligen inte ha missat att den gör, frekvent förekommande också.

Det beror på hur man tolkar, det fanns inte här i tråden men ändå dök flera utspel mot det upp.

De flesta begränsar den synen till sig själva - att de själva inte festar, eller ens dricker, framför barnen. De missionerar inte även om de kanske har striktare syn på vad som påverkar barn. Det finns säkert undantag. Min uppfattning från FL är att ordväxlingen uppstår mellan de som berusar sig framför barn och de som inte gör det. Och att vi/de som är barn till alkoholister menar att de som har ett alkoholproblem är mer benägna att både berusa sig framför barnen och att försvara det.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (abso)

Nej det beror inte på hur man tolkar utan det är solklart.

pyssel skrev 2016-07-31 15:10:15 följande:

Det beror på hur man tolkar, det fanns inte här i tråden men ändå dök flera utspel mot det upp.

De flesta begränsar den synen till sig själva - att de själva inte festar, eller ens dricker, framför barnen. De missionerar inte även om de kanske har striktare syn på vad som påverkar barn. Det finns säkert undantag. Min uppfattning från FL är att ordväxlingen uppstår mellan de som berusar sig framför barn och de som inte gör det. Och att vi/de som är barn till alkoholister menar att de som har ett alkoholproblem är mer benägna att både berusa sig framför barnen och att försvara det.

• klyban
    pyssel skrev 2016-07-31 14:44:25 följande:
    Ditt första och det inlägg jag citerade beskyller folk för att vara svartvita eller påverkade av sin uppväxt. Utan att någon har skrivit så är du så duktig och "förekommer". Varför då? Och nej, det är inte alls vanligt att barn till alkoholister har mindre objektiv syn på normalt bruk eller riskbruk. Fyllepappan i TS har problem utan att någon behöver vara sargad av sin uppväxt för att tycka det.

Det är väl fullkomligt uppenbart att jag motsätter mig generaliseringen som skedde.
    Svart och vitt kör man alltid här när PK-maffian kommer in och berättar att barn alltid far illa.

• klyban
    Anonym (faktor) skrev 2016-07-31 15:02:50 följande:
    Anledningen till att det finns riktlinjer är att man ökar risken för missbruk och sociala konsekvenser väsentligt om man överträder dessa. Din personliga åsikt saknar helt betydelse när det finns forskning.

Det finns helt enkelt inget attraktivt eller bra med att hälla i sig flera drinkar om dagen utan någon anledning alls.

Har man inte problem redan så får man det, men många fattar inget förrän de är oönskade i sin familjs liv. Eftersom jag är på väg mot 50 så vet jag flera personer i omgivningen som det har gått åt helvete för, men även någon som lyckades rädda sig genom AA.

Forskning om vad?

Roligt du pratar om åsikter, och sen säger det finns inget attraktivt med att dricka lite alkohol under dagen.

Ja, vissa går det åt skogen för, nått jag aldrig motsagt.
    Det är generalisering jag är emot, då en sådan aldrig leder till nått bra.
    Dock älskar folk att trycka ned andra, för känna sig bättre själva.
    Och alkohol är nått detta sker ofta.

• pyssel
    Anonym (abso) skrev 2016-07-31 15:11:32 följande:

Nej det beror inte på hur man tolkar utan det är solklart.

Tolkar utifrån vad jag läser i tråden - inte att någon annan kanske varit rabiat i någon annan tråd och därför försöker förekomma det med sådana inlägg som klybans första. Det är knappast rabiat att reagera på fylleriet i TS. För någon med bekymmer eller stor okunskap är det självklart att reagera mer på trådstartaren, snarare än innehållet i TS.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (abso)

Aha, det som inte syns här i just denna tråden existerar inte. Då förstår jag hur du tänker.

Ridå.

pyssel skrev 2016-07-31 15:28:01 följande:

Tolkar utifrån vad jag läser i tråden - inte att någon annan kanske varit rabiat i någon annan tråd och därför försöker förekomma det med sådana inlägg som klybans första. Det är knappast rabiat att reagera på fylleriet i TS. För någon med bekymmer eller stor okunskap är det självklart att reagera mer på trådstartaren, snarare än innehållet i TS.

• Anonym (Orolig)
    klyban skrev 2016-07-31 14:10:17 följande:

Det här med kränkningar har jag missat.
    Är det andra paret som kränker dig eller sina barn?
    Vilket givetvis är icke acceptabelt.

Att skydda sina barn ifrån snorfulla och som har ett vidrigt beteende, det låter sunt.
    Men det är långt ifrån alla som beter sig så.

Framför allt mig.. Men även mina barn (genom att t.ex. tvinga sig på kramar)
  • pyssel
    Anonym (abso) skrev 2016-07-31 15:32:29 följande:

Aha, det som inte syns här i just denna tråden existerar inte. Då förstår jag hur du tänker.

Ridå.

Det som du påstår, existens eller inte i andra trådar, och använder som argument för att reagera på reaktioner som inte är reaktionerna i tråden.

Ja exakt - Ridå.
    Alla hästar hemma
  • klyban
    Anonym (Orolig) skrev 2016-07-31 15:35:25 följande:
    Framför allt mig.. Men även mina barn (genom att t.ex. tvinga sig på kramar)

Nu ser jag kramar inte som nått märkvärdigt, men antar de var lite väl forcerande då.
    Sen detta med vara kränkt, kan vara lurigt.
    Där en person känner sig vansinnigt kränkt, och den andra bara skojar lite.
    Och är man inte på samma nivå, så kan det bli väldigt konstigt.

Sen dina bekanta, så är det svårt att vara någonslags socialarbetare för dom.
    Att barnen beter sig som de gör, behöver inte ha ett jota med alkoholen att göra, lika väl som det kan detta.
    Barn kan vara väldigt olika, och leka vuxna och säga dricka öl.
    Men det betyder egentligen ingenting för dom.
    Det jag säger är att det är en omöjlig väg att vandra, och "ta hand om" andra människor.
    För hur än man gör, så kommer det gå fel någonstans.

Svar på tråden Vänner som dricker mycket