• Anonym (Orolig)

Vänner som dricker mycket

Jag och min man umgås mycket med ett annat par som har barn i samma åldrar som våra (6 och 3 år). Det dricks väldigt mycket i den här familjen, pappan kan dricka 8-10 öl på en kväll och nu när vi firat semester ihop har det varit kanske 5-6 öl/dag. Jag och min man har pratat mycket om detta och han har börjat sätta stopp för sitt drickande när vi umgås med den andra familjen för han känner att han vill dricka till maten för att det är gott inget annat.

Det jag är orolig för är deras barn. Deras äldsta är ett väldigt försynt barn medan deras yngsta är oerhört utåt agerande. Deras yngsta leker att hen dricker öl och har även sagt på förskolan att han vill ha öl till maten. Detta oroar mig. Min äldsta tar lite avstånd från pappan då hon uttryckt att hon inte gillar honom.

Har försökt prata med mamman men hon menar att det är normalt och att de är uppvuxna så och att föräldrarna bara blir lite "glada"..

Vad ska jag göra? Kan jag göra något? Jag vill ju lite skydda mina barn från detta också, att dricka vin till maten gör jag men jag vill inte att de ska uppleva fulla människor..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-31 18:14
    Ser nu att jag skrivit fel, skyller på att jag skrev från mobilen. Det dracks runt 8 öl + lite annat (vin, groggar) varje dag på semestern. Hoppas dock att det inte dricks så mycket hemma när de bara är med familjen.

• Svar på tråden Vänner som dricker mycket
  • Anonym (Noll)

Varken jag eller min man dricker alkohol men våra barn (8,9,10 och 11 år) leker ändå att dom är fulla. Så det behöver inte betyda något alls.

• Aniiee
    Anonym (Men....) skrev 2016-07-30 16:45:17 följande:
    Och dessutom, hur fan vet DU att de lider? Är själv uppväxt i en miljö med mycket representation då min pappa hade middagar med alkohol minst en gång i veckan och känner knappast att jag led av det. Men typiskt Svensk moralism är att självklart MÅSTE barnen lida som fan så fort alkohol kommer in i bilden. Stackars alla sydeuropeiska barn där vin el öl förekommer dagligen. Vi svenskar vet ju som vanligt bäst.
    Men han var förmodligen nykter resten av dagarna.....

Igen, 8 standardglas starköl är samma sak som fem 6:or whiskey. Fem 6:or whiskey är nästan en halv falska. Så dricker man 8 starköl varje dag i en vecka så har man hällt i sig 3 pannor. Enligt mig så är det rätt mycket. Eller rent av en jävla massa, det är nästan i klass med min pappa.

Jag är också uppväxt i en miljö med mycket representation, där det förekom en hel del alkohol på middagar och fester, och det var då min pappa var NYKTER. Eller i alla fall hyfsat nykter.

Jag kan inte säga om TS vänners drickande går ut över deras barn, men jag tycker absolut att man bör höja varningsflaggen när de dricker som 3 pannor whiskey i veckan.....
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • pyssel
    Anonym (Men....) skrev 2016-07-30 16:54:26 följande:

Haha du är ju nästan rolig! Är det MIN VÄRLD som är svart eller vit ?! Din slutledning: pappa dricker i ts tycke för mycket - barnen måste lida!

Och du , mina barn är vuxna :) lev du i din lilla moralankdamm där du kan sitta på dina höga hästar till du ramlar ner. Och för information så är det otroligt många människor som dricker betydligt mer under semestern så herrejösses vad roligt det blir för soc att skaffa fram alla stödåtgärder till typ halva Sverige.

Ja just det - fritt fram på semestern att häva i sig framför små ungar och växla mellan att att vara creepy kramare och irriterad. Ett scenario så välkänt för barn med alkad förälder som "gömmer fyllan" i andras ökande semesterdrickande. Semester och storhelger, värsta tiden för barn till de alloholister som passar på lite extra bakom fasaden. Representation? Moralism? Nej alkoholister ser likadana ut när jag bott i Schweiz, Portugal, Grekland och hör och häpna, det är ingen som menar de som tar ett eller två glas vin som det alltid ska raljeras om när svenska alkisar med fasad kommer på tal.

Tror du inte det finns stödinsatser för barn som inte är vind för våg och inte får mat? Då vet du inte mkt om soc och alla de barn och föräldrar med företag eller anställning som har insatser av en mängd skäl, där alkoholism är ett vanligt.
    Alla hästar hemma
  • Frontline

Allt detta snack om öl hit och dit gör mig törstig så nu blir det en fet grogg och se på nån bra film Skål

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (B)
    Anonym (Men....) skrev 2016-07-30 16:54:26 följande:

Haha du är ju nästan rolig! Är det MIN VÄRLD som är svart eller vit ?! Din slutledning: pappa dricker i ts tycke för mycket - barnen måste lida!

Och du , mina barn är vuxna :) lev du i din lilla moralankdamm där du kan sitta på dina höga hästar till du ramlar ner. Och för information så är det otroligt många människor som dricker betydligt mer under semestern så herrejösses vad roligt det blir för soc att skaffa fram alla stödåtgärder till typ halva Sverige.

Orkar inte svara, det går ju uppenbarligen inte in.

Citerar ett annat klokt svar istället:
    pyssel skrev 2016-07-30 17:43:06 följande:

Ja just det - fritt fram på semestern att häva i sig framför små ungar och växla mellan att att vara creepy kramare och irriterad. Ett scenario så välkänt för barn med alkad förälder som "gömmer fyllan" i andras ökande semesterdrickande. Semester och storhelger, värsta tiden för barn till de alloholister som passar på lite extra bakom fasaden. Representation? Moralism? Nej alkoholister ser likadana ut när jag bott i Schweiz, Portugal, Grekland och hör och häpna, det är ingen som menar de som tar ett eller två glas vin som det alltid ska raljeras om när svenska alkisar med fasad kommer på tal.

Tror du inte det finns stödinsatser för barn som inte är vind för våg och inte får mat? Då vet du inte mkt om soc och alla de barn och föräldrar med företag eller anställning som har insatser av en mängd skäl, där alkoholism är ett vanligt.

• Anonym (Trötter)
    Aniiee skrev 2016-07-30 17:08:55 följande:
    Men han var förmodligen nykter resten av dagarna.....

Igen, 8 standardglas starköl är samma sak som fem 6:or whiskey. Fem 6:or whiskey är nästan en halv falska. Så dricker man 8 starköl varje dag i en vecka så har man hällt i sig 3 pannor. Enligt mig så är det rätt mycket. Eller rent av en jävla massa, det är nästan i klass med min pappa.

Jag är också uppväxt i en miljö med mycket representation, där det förekom en hel del alkohol på middagar och fester, och det var då min pappa var NYKTER. Eller i alla fall hyfsat nykter.

Jag kan inte säga om TS vänners drickande går ut över deras barn, men jag tycker absolut att man bör höja varningsflaggen när de dricker som 3 pannor whiskey i veckan.....
    Blir drickandet värre för att du gör stilar och kör lite grundskolematematik och konverterar det till en annan procenthalt? :)

• Anonym (U)

De i tråden som säger att man knappt blir påverkad av tio starköl måste vara ganska långt gångna i sin alkoholism.

• Anonym (Spänn av)
    Anonym (U) skrev 2016-07-30 21:14:53 följande:

De i tråden som säger att man knappt blir påverkad av tio starköl måste vara ganska långt gångna i sin alkoholism.

Tio starköl på raken är skillnad mot tio starköl under en hel dag.
  • Frontline
    Anonym (U) skrev 2016-07-30 21:14:53 följande:
    Ok ja då är jag en alkoholist då.
    Dricker du 10 starköl under en hel dag låt oss säga 12 timmar.
    Du förbränner en öl varannan timma så på 12 timmar har du förbränn 6 öl och dom 4 andra är man ju knappt onykter på..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • klyban
    Frontline skrev 2016-07-30 23:13:41 följande:
    Ok ja då är jag en alkoholist då.
    Dricker du 10 starköl under en hel dag låt oss säga 12 timmar.
    Du förbränner en öl varannan timma så på 12 timmar har du förbränn 6 öl och dom 4 andra är man ju knappt onykter på..

Dock blir man definitivt påverkad, det blir man redan efter en halv öl.
    Dock så blir man inte full, möjligtvis lätt påverkad.
    Men många som diskuterar alkohol, så finns det bara två tillstånd.
    Och det är kanon full eller nykter, vet inte varför dessa diskuterar i svartvita termer som detta.
    För ingen tror på vad som säger, undra om de ens själva tror på sig själva.
    Och gör dom detta, så kan man inte annat än undra vad det är för fel på dom.

Svar på tråden Vänner som dricker mycket