• Anonym (Orolig)

Vänner som dricker mycket

Jag och min man umgås mycket med ett annat par som har barn i samma åldrar som våra (6 och 3 år). Det dricks väldigt mycket i den här familjen, pappan kan dricka 8-10 öl på en kväll och nu när vi firat semester ihop har det varit kanske 5-6 öl/dag. Jag och min man har pratat mycket om detta och han har börjat sätta stopp för sitt drickande när vi umgås med den andra familjen för han känner att han vill dricka till maten för att det är gott inget annat.

Det jag är orolig för är deras barn. Deras äldsta är ett väldigt försynt barn medan deras yngsta är oerhört utåt agerande. Deras yngsta leker att hen dricker öl och har även sagt på förskolan att han vill ha öl till maten. Detta oroar mig. Min äldsta tar lite avstånd från pappan då hon uttryckt att hon inte gillar honom.

Har försökt prata med mamman men hon menar att det är normalt och att de är uppvuxna så och att föräldrarna bara blir lite "glada"..

Vad ska jag göra? Kan jag göra något? Jag vill ju lite skydda mina barn från detta också, att dricka vin till maten gör jag men jag vill inte att de ska uppleva fulla människor..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-31 18:14
    Ser nu att jag skrivit fel, skyller på att jag skrev från mobilen. Det dracks runt 8 öl + lite annat (vin, groggar) varje dag på semestern. Hoppas dock att det inte dricks så mycket hemma när de bara är med familjen.

• Svar på tråden Vänner som dricker mycket
  • Lord Hans

Dricker man 5-6 starköl om dagen så går toleransen också upp. Dina "vänner" blir knappast påverkade av det. Och du verkar vara en schyst "vän" som hänger ut dom här och pratar skit om dom. Du kanske ska söka upp andra "vänner" om du är för fin för dom du har nu.

• Anonym (faktor)
    Anonym (Spänn av) skrev 2016-07-29 16:59:32 följande:
    Under en hel dag, på semestern, är det en helt normal mängd.
    Inget konstigt alls.
    Nej, det är inte normalt att hinka 5-6 starköl om dagen på semestern, då lider man av allvarlig brist på stil och gott omdöme förutom att man är på väg mot alkoholism.

En 33 cl starköl= ett standardglas.

Riktlinjer för riskbruk (män) går från 14 standardglas/vecka (eller fler än 5 vid ett tillfälle) i Sverige till t.ex. 24 glas i Finland (som ju har stora problem med starksprit).

Om min man drack på den nivån så hade han varit frånskild så fort så skallen hade snurrat runt på honom. Jag är uppväxt med en alkad styvfar så jag vet precis hur jävla värdelös en sådan man är.
  • viseversa

Vad hemskt. Stackars barn. Det låter ju uppenbarligen som dom har ett alkoholmissbruk i den familjen. Så mao INTE normalt alls. Oavsett vad dom verkar tro.

Barn ska inte behöva se sina föräldrar bli lite "glada" som dom kallar det. Fulla människor ÄR obehagligt för barn. och speciellt när det är ens föräldrar det handlar om.

Kommer själv ihåg hur obehagligt det var när min pappa/mamma blev påverkade av alkohol när jag var barn. Dock hände det INTE ofta men det var ändå jobbigt! Och nå¨got jag mins än idag.

Vi dricker ALDRIG framför våra barn. Inte ens vin till maten. Våra barn har aldrog sett oss fulla. Och den äldsta är 9 år och den yngsta 3,5år. Tycker det är en uppofring man ska göra för sina barn. 

• viseversa
    Anonym (Spänn av) skrev 2016-07-29 16:55:46 följande:
    Sluta bara att lägga dig i.
    Man blir inte full på den mängden öl.

Hur vet du vad deras barn sagt på förskolan?
    Eh JO man blir full på 8-10 öl. Bara för att du har ett eget missbruk uppenbarligen så gäller detta inte alla. Jag skulle bli aprak på 8-10 öl. och då menar jag starköl såklart. Men skulle även känna av mellanöl i den mängden.
  • Anonym (Spänn av)
    viseversa skrev 2016-07-31 10:29:49 följande:
    Eh JO man blir full på 8-10 öl. Bara för att du har ett eget missbruk uppenbarligen så gäller detta inte alla. Jag skulle bli aprak på 8-10 öl. och då menar jag starköl såklart. Men skulle även känna av mellanöl i den mängden.
    Inte om de dricks under en hel dag.
    Häller man i sig de på raken så blir man ful men det var inte det som var frågan.

Själv skulle jag inte kunna hälla i mig så många öl, jag dricker hellre vin.
    Dock förstår jag inte var du fått uppfattningen att jag skulle ha ett missbruk, kan du berätta?
  • viseversa
    Anonym (Spänn av) skrev 2016-07-31 10:37:11 följande:
    Inte om de dricks under en hel dag.
    Häller man i sig de på raken så blir man ful men det var inte det som var frågan.

Själv skulle jag inte kunna hälla i mig så många öl, jag dricker hellre vin.
    Dock förstår jag inte var du fått uppfattningen att jag skulle ha ett missbruk, kan du berätta?
    Nu står det 8-10 öl PÅ EN KVÄLL i ts vilket inte är samma sak som över en hel dag ellerhur? Och jo dricker man dom mängderna varje dag har man problem., Synd bara att man inte kan inse det själv. Men så är det ju med missbruk. Man förnekar problemet. 
  • Anonym (Spänn av)
    viseversa skrev 2016-07-31 10:41:09 följande:
    Nu står det 8-10 öl PÅ EN KVÄLL i ts vilket inte är samma sak som över en hel dag ellerhur? Och jo dricker man dom mängderna varje dag har man problem., Synd bara att man inte kan inse det själv. Men så är det ju med missbruk. Man förnekar problemet. 
    Du har rätt angående att det stod på en kväll, jag mindes fel.
    Vi vet inte hur starka de där ölen är heller, skulle det vara de där riktigt strka öl på runt 10% så borde han bli rejält packad. Men vanliga svagare starköl, nej inte nödvändigt.

Sedan står det inte att han dricker de mängderna varje dag, eller hur? 5-6 öl per dag under semestern är inget märkvärdigt.
    Jag har druckit vin i stort sett alla dagar under semestern, från ett par glas till en flaska. Är inte missbrukare. Nu är det vardag igen och då dicker jag inte en droppe alkohol när det är arbete dagen efter. 

Det är ju så att vissa, bland andra jag, ser alkoholen som ett njutningsmedel. Det smakar gott och det ger en skön känsla i kroppen.
    Jag har inga småbarn, min yngsta är snart 20 och brukar inte direkt sitta i mitt knä.
  • viseversa
    Anonym (Spänn av) skrev 2016-07-31 11:10:04 följande:
    Du har rätt angående att det stod på en kväll, jag mindes fel.
    Vi vet inte hur starka de där ölen är heller, skulle det vara de där riktigt strka öl på runt 10% så borde han bli rejält packad. Men vanliga svagare starköl, nej inte nödvändigt.

Sedan står det inte att han dricker de mängderna varje dag, eller hur? 5-6 öl per dag under semestern är inget märkvärdigt.
    Jag har druckit vin i stort sett alla dagar under semestern, från ett par glas till en flaska. Är inte missbrukare. Nu är det vardag igen och då dicker jag inte en droppe alkohol när det är arbete dagen efter. 

Det är ju så att vissa, bland andra jag, ser alkoholen som ett njutningsmedel. Det smakar gott och det ger en skön känsla i kroppen.
    Jag har inga småbarn, min yngsta är snart 20 och brukar inte direkt sitta i mitt knä.
    Antar att det är starköl eftersom dom blir uppenbart påverkade av det. Och nej JAG tycker inte det är okej att dricka sig påverkad kring sina barn. sen vad andra tycker spelar mindre roll men jag skulle aldrig göra det själv då det är en obehaglig upplevelse för dom flesta barn att se sina föräldrar påverkade av alkohol. 
  • Anonym (Spänn av)
    viseversa skrev 2016-07-31 11:16:24 följande:
    Antar att det är starköl eftersom dom blir uppenbart påverkade av det. Och nej JAG tycker inte det är okej att dricka sig påverkad kring sina barn. sen vad andra tycker spelar mindre roll men jag skulle aldrig göra det själv då det är en obehaglig upplevelse för dom flesta barn att se sina föräldrar påverkade av alkohol. 
    Båda föräldrarna ska definitivt inte vara fulla, det vore illa. En mycket full person upplevs nog som obehaglig av alla, inte tu tal om saken.
    En jättefull pappa kan inte vara så kul men en salongsberusad far anser jag inte vara hela världen.

Mina barn har sett mig dricka vin under alla år, dock när de var små drack jag mycket mindre än jag gör nu. Jag har aldrig varit "packad" i deras närvaro när de var små.
    Nu för tiden har vi ibland fest här hemma, då dricker vi allihop. I måttlig mängd. Även den snart 20-åriga som ändå tar ett par glas på krogen när han är där. Min äldsta son är över 30 och har eget barn. Det hindrar honom inta från att ta en GT på fredagskvällen framför TV:n.

Det är skillnad på att dricka socialt och på att supa.
  • Anonym (Orolig)

Det är allt från 5% till 7% som dricks och när jag uttryckte att det dricks mycket och när min man drack den mängden blev han packad och då fick han veta att jag inte accepterar det inför barnen och min man förstår det mycket väl. När jag pratade med våra vänner så fick jag höra att jag var "löjlig". Vi kommer troligen inte umgås med dem mer då jag satte ner foten efter att vår vän betett sig illa mot mig nästan varje kväll när han druckit. Vi kommer inte heller acceptera att de dricker den mängden när vi är närvarande.

Svar på tråden Vänner som dricker mycket