• Anonym (Orolig)

Vänner som dricker mycket

Jag och min man umgås mycket med ett annat par som har barn i samma åldrar som våra (6 och 3 år). Det dricks väldigt mycket i den här familjen, pappan kan dricka 8-10 öl på en kväll och nu när vi firat semester ihop har det varit kanske 5-6 öl/dag. Jag och min man har pratat mycket om detta och han har börjat sätta stopp för sitt drickande när vi umgås med den andra familjen för han känner att han vill dricka till maten för att det är gott inget annat.

Det jag är orolig för är deras barn. Deras äldsta är ett väldigt försynt barn medan deras yngsta är oerhört utåt agerande. Deras yngsta leker att hen dricker öl och har även sagt på förskolan att han vill ha öl till maten. Detta oroar mig. Min äldsta tar lite avstånd från pappan då hon uttryckt att hon inte gillar honom.

Har försökt prata med mamman men hon menar att det är normalt och att de är uppvuxna så och att föräldrarna bara blir lite "glada"..

Vad ska jag göra? Kan jag göra något? Jag vill ju lite skydda mina barn från detta också, att dricka vin till maten gör jag men jag vill inte att de ska uppleva fulla människor..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-31 18:14
    Ser nu att jag skrivit fel, skyller på att jag skrev från mobilen. Det dracks runt 8 öl + lite annat (vin, groggar) varje dag på semestern. Hoppas dock att det inte dricks så mycket hemma när de bara är med familjen.

• Svar på tråden Vänner som dricker mycket
  • Zarch
    Anonym (Orolig) skrev 2016-07-30 13:22:56 följande:
    Min äldsta gillar alla vi umgås med utom den här pappan... Kan också ha att göra med att han tvingar barnen att krama honom med jämna mellanrum.

Har pratat med andra vänner nu och det är fler som tycker att dricker man 30-40 flak starköl varje år så är det en enorm mängd och att dricka 8-10 starköl varje dag på semestern är för mycket.
    Jag är inte heller något vidare fan av kombinationen barn och fyllefester, det tror jag iof ingen är.

Men det jag kan finna lite beklämmande i din trådstart är konflikträdslan och sensationslystnaden. Det är ju faktiskt era vänner, är ni oroliga för deras barn så får ni faktiskt prata med dom om det här. Sätt ner foten och ploppa Pommac istället på era familjefester? Eller gör en orosanmälan då om det är som så att de små liven är "maskrosbarn"?

Du blir ingen moder teresa bara för att du är nykter och knyter näven i fickan.
  • Anonym (Men....)

Jag förstår inte problemet? Om inte familjens alkoholkonsumtion passar er så sluta för fasiken umgås! Om deras barn är hela, rena får mat och omsorg så behöver det inte betyda att de lider av det. Din uppfattning är högst subjektiv och du gör ett val om det inte passar dig. Men vad du tycker, tänker och anser utifrån dina moraliska värderingar behöver inte vara det rätta. Det viktiga är väl trots allt hur man blir när man dricker alkohol? Blir han aggressiv och våldsam eller elak på något sätt?

• Frontline
    Anonym (Orolig) skrev 2016-07-30 13:22:56 följande:
    Min äldsta gillar alla vi umgås med utom den här pappan... Kan också ha att göra med att han tvingar barnen att krama honom med jämna mellanrum.

Har pratat med andra vänner nu och det är fler som tycker att dricker man 30-40 flak starköl varje år så är det en enorm mängd och att dricka 8-10 starköl varje dag på semestern är för mycket.
    Hur vet du att han dricker 30-40 flak öl om året?
    Jag kan med dricka mycket öl på semestern det kan med lätthet bli 12-15 öl en heldag.
    Men efter semestern när man åter är i vardagen igen dricker jag inte en öl i veckorna men kan bli 6-8 stycken till helgen.
    Och ja vi har barn och dom är hemma när jag dricker.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Oj)

Jag tror ni gör rätt i att lyssna mer till era övriga vänner än till svaren här, skrämmande hur många som ser det som ett icke-problem med barn som växer upp i ett hem med riskbruk.

Har ni nära relation till barnen ifråga? Har de ett bra nätverk förutom sina föräldrar? Det bästa skulle kanske vara om ni kunde fortsätta umgås vid tillfällen som är nyktra och på så vis behålla kontakten med barnen så de helt säkert har någon att vända sig till om det skulle eskalera. Förstår om ni inte vill utsätta era egna barn för de vuxnas alkoholintag, men viktigt att dessa barn inte heller blir lämnade i sticket om det finns mer problem under ytan. 

• Anonym (B)
    Anonym (Men....) skrev 2016-07-30 14:47:44 följande:

Jag förstår inte problemet? Om inte familjens alkoholkonsumtion passar er så sluta för fasiken umgås! Om deras barn är hela, rena får mat och omsorg så behöver det inte betyda att de lider av det. Din uppfattning är högst subjektiv och du gör ett val om det inte passar dig. Men vad du tycker, tänker och anser utifrån dina moraliska värderingar behöver inte vara det rätta. Det viktiga är väl trots allt hur man blir när man dricker alkohol? Blir han aggressiv och våldsam eller elak på något sätt?

Så bara för att barnen är hela, rena och får mat så lider de inte? Somliga av oss siktar högre än så när det gäller barns välmående.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (B) skrev 2016-07-30 15:13:31 följande:
    Så bara för att barnen är hela, rena och får mat så lider de inte? Somliga av oss siktar högre än så när det gäller barns välmående.
  • Anonym (Men....)

Det är mycket möjligt att somliga gör och det är man i sin fulla rätt att göra och ta beslutet om men.....man kan inte ta beslut åt andra vad man än tycker. Om barnen inte lever i en ren missbruksmiljö så vad anser ni att man ska göra? Att barnen ska placeras i fosterhem? Och jag som anser att samtliga föräldrar som röker utsätter sina barn för risker kanske tycker att de barnen ska placeras i fosterhem ska kanske börja anmäla de till soc, eller? Så vad menar ni att ts ska göra? Välja bort dem kan hon men vad annars anser ni att hon kan göra?
  • Anonym (B)
    Anonym (Men....) skrev 2016-07-30 16:27:07 följande:

Det är mycket möjligt att somliga gör och det är man i sin fulla rätt att göra och ta beslutet om men.....man kan inte ta beslut åt andra vad man än tycker. Om barnen inte lever i en ren missbruksmiljö så vad anser ni att man ska göra? Att barnen ska placeras i fosterhem? Och jag som anser att samtliga föräldrar som röker utsätter sina barn för risker kanske tycker att de barnen ska placeras i fosterhem ska kanske börja anmäla de till soc, eller? Så vad menar ni att ts ska göra? Välja bort dem kan hon men vad annars anser ni att hon kan göra?

Din värld är väldigt svart eller vit va? Enligt dig finns bara alternativen 1. Låta barnen må dåligt i den miljön 2. Barnen blir omhändertagna. Nej. Soc kan t ex ge stödinsatser om de bedömer att familjen behöver hjälp. Jag tycker att ts ska ta ett ordentligt snack med dem om det nu är så illa som hon skriver. Men antar att du är en sådan som är rädd för soc och tror att tar barn för skojs skull.
  • Anonym (Men....)

Och dessutom, hur fan vet DU att de lider? Är själv uppväxt i en miljö med mycket representation då min pappa hade middagar med alkohol minst en gång i veckan och känner knappast att jag led av det. Men typiskt Svensk moralism är att självklart MÅSTE barnen lida som fan så fort alkohol kommer in i bilden. Stackars alla sydeuropeiska barn där vin el öl förekommer dagligen. Vi svenskar vet ju som vanligt bäst.
  • Anonym (Men....)
    Anonym (B) skrev 2016-07-30 16:45:05 följande:

Din värld är väldigt svart eller vit va? Enligt dig finns bara alternativen 1. Låta barnen må dåligt i den miljön 2. Barnen blir omhändertagna. Nej. Soc kan t ex ge stödinsatser om de bedömer att familjen behöver hjälp. Jag tycker att ts ska ta ett ordentligt snack med dem om det nu är så illa som hon skriver. Men antar att du är en sådan som är rädd för soc och tror att tar barn för skojs skull.

Haha du är ju nästan rolig! Är det MIN VÄRLD som är svart eller vit ?! Din slutledning: pappa dricker i ts tycke för mycket - barnen måste lida!

Och du , mina barn är vuxna :) lev du i din lilla moralankdamm där du kan sitta på dina höga hästar till du ramlar ner. Och för information så är det otroligt många människor som dricker betydligt mer under semestern så herrejösses vad roligt det blir för soc att skaffa fram alla stödåtgärder till typ halva Sverige.
Svar på tråden Vänner som dricker mycket