• Anonym (Orolig)

Vänner som dricker mycket

Jag och min man umgås mycket med ett annat par som har barn i samma åldrar som våra (6 och 3 år). Det dricks väldigt mycket i den här familjen, pappan kan dricka 8-10 öl på en kväll och nu när vi firat semester ihop har det varit kanske 5-6 öl/dag. Jag och min man har pratat mycket om detta och han har börjat sätta stopp för sitt drickande när vi umgås med den andra familjen för han känner att han vill dricka till maten för att det är gott inget annat.

Det jag är orolig för är deras barn. Deras äldsta är ett väldigt försynt barn medan deras yngsta är oerhört utåt agerande. Deras yngsta leker att hen dricker öl och har även sagt på förskolan att han vill ha öl till maten. Detta oroar mig. Min äldsta tar lite avstånd från pappan då hon uttryckt att hon inte gillar honom.

Har försökt prata med mamman men hon menar att det är normalt och att de är uppvuxna så och att föräldrarna bara blir lite "glada"..

Vad ska jag göra? Kan jag göra något? Jag vill ju lite skydda mina barn från detta också, att dricka vin till maten gör jag men jag vill inte att de ska uppleva fulla människor..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-31 18:14
    Ser nu att jag skrivit fel, skyller på att jag skrev från mobilen. Det dracks runt 8 öl + lite annat (vin, groggar) varje dag på semestern. Hoppas dock att det inte dricks så mycket hemma när de bara är med familjen.

• Svar på tråden Vänner som dricker mycket
  • Anonym (Orolig)
    Tobbeee skrev 2016-07-29 20:43:22 följande:

5-6 öl på semestern känns mycket, speciellt i barns sällskap.

Jag hade tagit upp det med dem, att ni gärna inte ser att någon dricker så mycket alkohol när barnen är med, och/eller drick de alltfler goda alkoholfria ölsorterna som kommit

Det har vi gjort men de ser det inte som ett problem...
  • Anonym (Orolig)
    fjanten skrev 2016-07-29 20:58:15 följande:

Jag tycker det är särskilt fel om båda föräldrarna dricker. Tycker att åtminstone en förälder kan vara nykter, alt. endast ta något glas vin eller liknande till middagen. Sen är det inte bra att dricka varje dag, semester eller ej, med eller utan barn - men särskilt inte MED barn.

Jag hade inte velat umgås med ett sådant par om barnen var med.

Jag och min man dricker någon öl/glad vin men aldrig att vi skulle dricka så mycket inför barnen. Min man har gjort det vid något enstaka tillfälle men barnen reagerade så kraftigt så det gör han aldrig om.
  • Anonym (Orolig)
    Oklok skrev 2016-07-29 21:12:40 följande:

Jag tycker nog att varje dag på semestern är den mängden lite mycket.

Men frågorna är vad som är ofta för dig när de inte har semester, hur ser intaget ut då?

Och blir de odrägliga gentemot sina barn nu på semestern?

Att barnen däremot ber om öl till maten på förskolan tycker jag inte är så konstigt. Det har mina med gjort och vi dricker typ aldrig. Kanske nån enstaka var tredje mån eller så och oftast brukar inte barnen vara närvarande.

Det är väl lite av att försöka vara lite roliga och häftiga på förskolan. De vet att det är något för vuxna liksom.

Mannen dricker lika mycket varje gång vi sesoch vi ses ofta och sen dricker han så mycket varje helg.

Jag tycker de anser att barnen är i vägen, de snäser ofta av dem bl.a.
  • Anonym (Spänn av)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-07-29 19:45:40 följande:
    Nej det är inte syftet så lämna tråden då istället.
    Jaha, så om man inte håller med dig så ska man lämna tråden?
    Sorry men ett forum funkar inte så.
  • Zarch
    Anonym (Orolig) skrev 2016-07-29 19:45:03 följande:
    Mina barn drömmer mardrömmar vissa nätter när vi träffat familjen pga drickandet och min äldsta uttrycker att pappan känna läskig..
    Era barns såkallade "lidande" i den här frågan är faktiskt inte riktigt sunt eller relevant, där projicerar ni över er egen ångest.

Men det är väldigt synd om barn som har väldigt törstiga föräldrar, det klingar inte bra. Fast i det här fallet tänker jag inte gå på för hårt, känns lite som att ni är den nippriga typen som överdriver. Du har inte heller nämnt ifall mamman i familjen tutar hårt eller ej, håller den ena sig på "mattan" så tycker jag någonstans att läget verkar vara under kontroll.
  • pyssel
    Anonym (Orolig) skrev 2016-07-29 21:53:20 följande:

Mannen dricker lika mycket varje gång vi sesoch vi ses ofta och sen dricker han så mycket varje helg.

Jag tycker de anser att barnen är i vägen, de snäser ofta av dem bl.a.

Klart man behandlar barnen som de är i vägen när man dricker så. Det eller andra ytterligheten, överdrivet "gosig" förälder. Klart det är för mkt. Stackars ungar med sådana fylleföräldrar.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Spänn av)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-07-29 19:46:47 följande:
    Lite så känner jag också och jag vill inte utsätta mina barn för detta. Det är skillnad på normalt drickande och att dricka 10 starköl varje dag.
    Varför utsätter du dina barn för detta då?
    Du måste väl inte umgås med dessa personer?
    Vad anser du vara normalt alkoholintag?

Du känns som en gnällmoster som bara söker fel hos andra.
  • Anonym (Orolig)
    Zarch skrev 2016-07-30 12:57:17 följande:

Era barns såkallade "lidande" i den här frågan är faktiskt inte riktigt sunt eller relevant, där projicerar ni över er egen ångest.

Men det är väldigt synd om barn som har väldigt törstiga föräldrar, det klingar inte bra. Fast i det här fallet tänker jag inte gå på för hårt, känns lite som att ni är den nippriga typen som överdriver. Du har inte heller nämnt ifall mamman i familjen tutar hårt eller ej, håller den ena sig på "mattan" så tycker jag någonstans att läget verkar vara under kontroll.

Min äldsta gillar alla vi umgås med utom den här pappan... Kan också ha att göra med att han tvingar barnen att krama honom med jämna mellanrum.

Har pratat med andra vänner nu och det är fler som tycker att dricker man 30-40 flak starköl varje år så är det en enorm mängd och att dricka 8-10 starköl varje dag på semestern är för mycket.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Spänn av) skrev 2016-07-30 13:12:20 följande:

Varför utsätter du dina barn för detta då?

Du måste väl inte umgås med dessa personer?

Vad anser du vara normalt alkoholintag?

Du känns som en gnällmoster som bara söker fel hos andra.

2 glas vin ungefär är normalt för oss, vi dricker för att det är gott inte behöver vi fylla glaset så fort det gamla är slut.
  • Anonym (Spänn av)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-07-30 13:22:56 följande:
    Min äldsta gillar alla vi umgås med utom den här pappan... Kan också ha att göra med att han tvingar barnen att krama honom med jämna mellanrum.

Har pratat med andra vänner nu och det är fler som tycker att dricker man 30-40 flak starköl varje år så är det en enorm mängd och att dricka 8-10 starköl varje dag på semestern är för mycket.
    Jag hoppas verkligen att du inte outar denna familj hej vilt bland dina andra bekanta.
    Även OM han skulle ha problem så är det verkligen fult gjort isåfall.

Alla har inte samma uppfattning om vad som är normalt heller för den delen.

Du kan inte säga åt pappan i familjen att han ska dricka mindre, däremot kan du be honom att inte tvinga på dina ungar hans kramar. Det borde han respektera.
    Anonym (Orolig) skrev 2016-07-30 13:24:48 följande:
    2 glas vin ungefär är normalt för oss, vi dricker för att det är gott inte behöver vi fylla glaset så fort det gamla är slut.
    2 glas vin är för mig ingenting. Möjligtvis om det är till maten men jag gillar inte vin till mat.
    Däremot som sällskapsdryck, då kan det gå en flaska under en kväll utan att det blir någon fylla.

Jag tror du får acceptera att många dricker betydligt mer än vad du anser vara normalt. Sedan får du välja umgänge efter det. Inte försöka ändra på andras vanor.
Svar på tråden Vänner som dricker mycket