• Anonym (Orolig)

Vänner som dricker mycket

Jag och min man umgås mycket med ett annat par som har barn i samma åldrar som våra (6 och 3 år). Det dricks väldigt mycket i den här familjen, pappan kan dricka 8-10 öl på en kväll och nu när vi firat semester ihop har det varit kanske 5-6 öl/dag. Jag och min man har pratat mycket om detta och han har börjat sätta stopp för sitt drickande när vi umgås med den andra familjen för han känner att han vill dricka till maten för att det är gott inget annat.

Det jag är orolig för är deras barn. Deras äldsta är ett väldigt försynt barn medan deras yngsta är oerhört utåt agerande. Deras yngsta leker att hen dricker öl och har även sagt på förskolan att han vill ha öl till maten. Detta oroar mig. Min äldsta tar lite avstånd från pappan då hon uttryckt att hon inte gillar honom.

Har försökt prata med mamman men hon menar att det är normalt och att de är uppvuxna så och att föräldrarna bara blir lite "glada"..

Vad ska jag göra? Kan jag göra något? Jag vill ju lite skydda mina barn från detta också, att dricka vin till maten gör jag men jag vill inte att de ska uppleva fulla människor..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-31 18:14
    Ser nu att jag skrivit fel, skyller på att jag skrev från mobilen. Det dracks runt 8 öl + lite annat (vin, groggar) varje dag på semestern. Hoppas dock att det inte dricks så mycket hemma när de bara är med familjen.

• Svar på tråden Vänner som dricker mycket
  • Anonym (Spänn av)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-07-31 11:28:38 följande:

Det är allt från 5% till 7% som dricks och när jag uttryckte att det dricks mycket och när min man drack den mängden blev han packad och då fick han veta att jag inte accepterar det inför barnen och min man förstår det mycket väl. När jag pratade med våra vänner så fick jag höra att jag var "löjlig". Vi kommer troligen inte umgås med dem mer då jag satte ner foten efter att vår vän betett sig illa mot mig nästan varje kväll när han druckit. Vi kommer inte heller acceptera att de dricker den mängden när vi är närvarande.

Din man har en låg toleransnivå när det gäller alkohol, det är väldigt individuellt.
    Hur ni gör i er familj lägger jag mig inte i, däremot kan ni inte kräva något av den andra familjen. Vad du accepterar eller inte är ditt problem, inte den andra familjens. Passar inte deras sätt att leva dig så är det bättre att ni slutar umgås än att du ska försöka bestämma vad de får dricka eller inte.

Hur betedde han sig illa mot dig?

Det låter som en bra idé att dra ner på umgänget med dem när de får dig att må dåligt. Har du tänkt på att någon av dem kanske är med här på FL och läser det du skriver och lägger ihop ett och ett?
  • pyssel
    Anonym (Spänn av) skrev 2016-07-31 12:16:29 följande:

Din man har en låg toleransnivå när det gäller alkohol, det är väldigt individuellt.

Hur ni gör i er familj lägger jag mig inte i, däremot kan ni inte kräva något av den andra familjen. Vad du accepterar eller inte är ditt problem, inte den andra familjens. Passar inte deras sätt att leva dig så är det bättre att ni slutar umgås än att du ska försöka bestämma vad de får dricka eller inte.

Det låter som en bra idé att dra ner på umgänget med dem när de får dig att må dåligt. Har du tänkt på att någon av dem kanske är med här på FL och läser det du skriver och lägger ihop ett och ett?

Du tolkar in mkt om att "bestämma". För att citera TS första inlägg: "Det jag är orolig för är deras barn".

Du har en ganska ojuste debatteknik med mkt egna tolkningar om moralpanik och egna måttstockar för normalitet och toleransnivåer.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Spänn av)
    pyssel skrev 2016-07-31 12:23:08 följande:
    Du tolkar in mkt om att "bestämma". För att citera TS första inlägg: "Det jag är orolig för är deras barn".

Du har en ganska ojuste debatteknik med mkt egna tolkningar om moralpanik och egna måttstockar för normalitet och toleransnivåer.
    Ok, noterat.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Spänn av) skrev 2016-07-31 12:16:29 följande:

Jag tycker inte det är låg toleransnivå att inte "klara" av så mycket alkohol...

Att bli utsatt för verbala kränkningar är inget jag accepterar...
  • Anonym (Spänn av)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-07-31 12:34:42 följande:
    Jag tycker inte det är låg toleransnivå att inte "klara" av så mycket alkohol...

Som sagt så är toleransnivån olika. För mig är det en mycket låg nivå.
    Att bli utsatt för kränkningar skulle inte jag heller acceptera.
  • klyban
    Anonym (faktor) skrev 2016-07-31 09:19:00 följande:
    Nej, det är inte normalt att hinka 5-6 starköl om dagen på semestern, då lider man av allvarlig brist på stil och gott omdöme förutom att man är på väg mot alkoholism.

En 33 cl starköl= ett standardglas.

Riktlinjer för riskbruk (män) går från 14 standardglas/vecka (eller fler än 5 vid ett tillfälle) i Sverige till t.ex. 24 glas i Finland (som ju har stora problem med starksprit).

Om min man drack på den nivån så hade han varit frånskild så fort så skallen hade snurrat runt på honom. Jag är uppväxt med en alkad styvfar så jag vet precis hur jävla värdelös en sådan man är.

Under en hel dag, så är det inget anmärkningsvärd konsumtion.
    Du blir liksom aldrig berusad.
    Och någon hint om man är alkoholist är det knappast.
    Det skulle väl vara de som fortsätter när semestern är slut och till nästa semester.

Sen inte för att försköna din uppväxt, men alla dom dricker alkohol beter sig inte som svin eller är värdelösa mot sin omgivning.
    Det är ett vanligt fel man gör, och de som haft en svår uppväxt med alkohol.
    Att de inbillar sig alla blir såna på alkohol.

• klyban
    viseversa skrev 2016-07-31 11:16:24 följande:
    Antar att det är starköl eftersom dom blir uppenbart påverkade av det. Och nej JAG tycker inte det är okej att dricka sig påverkad kring sina barn. sen vad andra tycker spelar mindre roll men jag skulle aldrig göra det själv då det är en obehaglig upplevelse för dom flesta barn att se sina föräldrar påverkade av alkohol. 

Du ska inte generalisera, då det du skriver där inte är sant.
    När jag diskuterar ämnet, så är det bra mer som har positiva erfarenheter med alkohol som föräldrar konsumerade.

Men jag säger inte emot att en del har dålig erfarenhet med föräldrar och alkohol.
    Det jag säger är att man kan inte generalisera, då det är lååångt ifrån en sanning att de flesta barn tycker det är obehagligt.

• modsey

Om det är varje dag som det dricks så ja då finns det nog ett problem. Är det på semestern eller en kväll med vänner på middag i bland ser jag inte problemet riktigt.

Vi har semester nu och dricker ungefär de mängderna på en dag. En drink efter stranden. En öl till lunchen. Delar på en flaska vin till middagen. Typ så. När vi är hemma och jobbar dricker vi rätt lite men om vi har vänner över en kväll så kan det absolut bli 5-7 öl för mannen o något glas vin t mig.

Ingen blir plakat men lite berusad såklart.

• klyban
    Anonym (Orolig) skrev 2016-07-31 12:34:42 följande:

Det här med kränkningar har jag missat.
    Är det andra paret som kränker dig eller sina barn?
    Vilket givetvis är icke acceptabelt.

Att skydda sina barn ifrån snorfulla och som har ett vidrigt beteende, det låter sunt.
    Men det är långt ifrån alla som beter sig så.

• pyssel
    klyban skrev 2016-07-31 14:02:22 följande:

Under en hel dag, så är det inget anmärkningsvärd konsumtion.

Du blir liksom aldrig berusad.

Och någon hint om man är alkoholist är det knappast.

Det skulle väl vara de som fortsätter när semestern är slut och till nästa semester.

Sen inte för att försköna din uppväxt, men alla dom dricker alkohol beter sig inte som svin eller är värdelösa mot sin omgivning.

Det är ett vanligt fel man gör, och de som haft en svår uppväxt med alkohol.

Att de inbillar sig alla blir såna på alkohol.

Nej folk som vuxit upp med missbruk blir inte rabiata i sina åsikter till a n d r a s konsumtion. Det är inget "vanligt fel", som du nu försökt svänga till det i två inlägg. Däremot är barn till alkoholister mer benägna att antingen själva få problem eller avstå helt. Det handlar om det egna bruket eller avhållsamhet, inte synen på andra som alla alkisar och halvalkisar vill få det till. Det finns inget som provocerar drinkares bry så mkt som de som INTE dricker. Knappast det omvända.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Vänner som dricker mycket