• Nykär15

Utredning på gång, stötta varandra?

Hoppar med in här om det är ok?

Har försökt snart ett år med sambon, jag har två barn sen innan, han inga. 

Kort om vår resa hittills: gravid på försök nr 2, missfall en vecka senare, gravid igen på försök 5, MA i v 13, fostret dött v 12+1 ungefär. Födde ut och sen strulade ALLT, tre behandlingar Cytotec, akut skrapning, sen en hysteroskopi och sist en behandling med extra östrogen. 

I fredags hade jag första ÄL efter MA, men vi hade återbesök först i måndags och hade förbud på att försöka så vi fick ju skita i ägget. På måndagen gjorde de kontrast-UL (nåt av det värsta jag gjort genom detta, men först efteråt, så SJUKT ont). Men var värt det för att äntligen få se att livmodern är i bra skick igen med fin slemhinna och inga sammanväxningar mer. Så nu har vi fått ok köra på nästa ÄL. 

Pga min ålder (39 men snart 40) hade vi bestämt söka hjälp i augusti om det inte tagit sig, men nu har vi ju ist blivit gravida rätt lätt men fått två missfall. Känner vi inte har så mycket tid på vår sida. Så har bokat tid för utredning privat nu för att ev få hjälp med vad som kan orsaka våra missfall. Så den 1/11 ska vi dit första gången och då har jag förstått de gör UL och tar prover och efter det går vidare. KOmmer ha haft ÄL precis i helgen innan. När är bäst ta olika prover osv?

Vi kommer försöka på egen hand under tiden utredningen är, vi hoppas ju att det inte ska behövas IVF som blir nästa steg efter nyår är vår plan om det inte händer nåt. 

• Nykär15

Precis, rester som de försökte få ut medicinskt men de satt kvar som berget, även kvar rester efter skrapningen och under operationen skadade de slemhinnan, tokblödde 2 liter efter skrapningen och låg på CIVA några timmar. Sen var jag in på många UL och in akut för blödningar och till slut efter 5 olika läkare mötte jag en underbar kvinna som såg problemet och även gjorde hysteroskopin och sen även kontrast-UL i måndags.

Så nu snart tre månader senare är jag tillräckligt hel för att få försöka igen.

Marrelita85 skrev 2016-10-07 21:13:02 följande:

Välkommen hit, tråkig resa ni haft! Ville kroppen inte ställa om sig efter MA eller varför fick du gå igenom så många olika saker?

Själv fick jag MF i vecka 7 och på kontroll UL vecka 8 så sa läkaren att hon inte trodde jag varit gravid alls! Dock vägrade kroppen komma igång igen och var fortfarande "gravid" och jag fick göra en skrapning och då såg man tecken på att en gradivitet varit iallafall. 

• Nykär15
    Marrelita85 skrev 2016-10-09 23:24:55 följande:

Mensen kom ikväll med besked. Mensvärk delux, störtblödit och massa stora klumpar. Brukar ha riklig mens och endel klumpar, men det är mer nu och det har verkligen forsat. Ursäkta detaljerna. Ledsamt, men inte förvånande. Suck, nya tag igen....typ. Måste ju vara något fel....varför tar det sig aldrig? Känner mig nedstämd och har inte lust med något alls.

Usch vad jobbigt...har med riklig mens med mycket klumpar och slem oftast..ska bli intressant se hur denna gången ska bli, första mensen efter skrapning och hysteroskopi väntar nu, har ju även ätit Femanest för att få en tjockare slemhinna så väntar mig störtblödning delux här med....

Har du kollat dig nåt? Läst en del om endometrios, att det kan ge kraftiga blödningar och stora smärtor....

• Nykär15
    Marrelita85 skrev 2016-10-11 23:02:00 följande:
    Ingen som någonsin kontrollerat min menstruation angående endometrios eller liknande. Jag själv är inne på om det kan vara något sådant då jag har väldigt riklig mens. Har påpekat då jag gick på utredning angående min mens osv. Men de var inget de ville lyssna till. Vad jag förstår så behöver inte endo synas på VUL och liknande utan det kan behövas en lapraskopisk undersökning. 

Har även gått till kvinnokliniken då jag haft cellförändringar och gjort en konisering (ta bort cellförändringar) och då sista året påpekat att jag blöder massa och att jag har mellanblödningar och samlags blödningar, ja det är i stort sett få dagar som jag inte blöder och de bara ignorerar detta och säger att det är normalt. 

Denna mens skriver jag upp all menstruation (har menskopp) och har tidigare ej räknat ut hur mycket blod det faktiskt är. Enligt massa sidor blöder man vanligtvis 20-80ml under en menstruation. Jag blödde 80ml på en dag, visst jag vet att det är endel slem och så med också. Men enligt mina beräkningar så klassas jag nog som att jag har riklig blödning. Tar ibland cyklo-F för att slippa gå med dubbla mensskydd då det bara forsar när det är som värst. Inte jätte kul att blöda igenom på jobbet. 

Varför ville man att du skulle få tjockare slemhinna, någon särskild anledning? 

Låter som mig, jag har med menskopp och kan blöda mer än vad en normal mens ska vara på bara en dag, så ja jag har med riklig. Ska se hur den är nu efter alla operationer. Kan ju varit nåt fel på insidan som nu kanske är åtgärdat? Men jag har inte endo enligt vad de sett iaf på alla dessa undersökningar, så det är ju skönt att veta. 

Slemhinnan ska ju vara rätt tjock för att kunna ta emot en graviditet och efter mf och skrapningar osv kan den bli tunn och skadad, så den fick hjälp med östrogen för att bygga till sig bättre och för att försöka hjälpa kroppen att själv växa över skadade områden i livmodern med ny slemhinna, annars riskerar man sammanväxningar, så kallade Ashermans syndrom, googla lite på det. Men om man ex har det så kan man ofta få mindre blödningar om just slemhinnan är sammanväxt. 

Så det blir intressant se hur denna första mensen blir, förmodligen ganska riklig eftersom slemhinnan var tjock och fin på återbesöket för snart två veckor sen. 

Så efter den mensen så kör vi på nästa ÄL, är så himla taggad, spänd och nervös! Så rädd för att det ska ta evigheter bli gravid igen. Har mitt första besök för utredning precis runt/efter ÄL så får försöka själva igen på denna äl men kanske hinner de se om jag behöver nån medicin som kan stötta upp om det skulle ta sig. 

Har idag vart på akupunktur för att öka genomflödningen till livmodern, och vid ÄL kommer jag få dubbla behandlingar för att hjälpa till. Ska tydligen vara bra med akupunktur om man vill bli gravid och många som gör IVF här runt GBG erbjuds det samtidigt som behandlingen. 

• Nykär15

Vet inte hur lång tid det kommer ta här, men gissar på ganska snabbt då vi går privat. Brukar inte vara lika mycket väntetider då. Fick tid för utredning tre veckor efter kontakt. 

Har idag börjat smådroppa så mensen som är beräknad i morgon känns punktlig och det är VÄLDIGT skönt. Kommer vara på utredningens första besök bara ett par dagar efter nästa ÄL, det är skönt för jag hoppas de kan tänka sig stötta upp kroppen med lite hormoner eller liknande. 

På första besöket kommer de göra VUL och ta alla prover meddelade de i ett mail. 

• Nykär15
    Norrlandskvinnan skrev 2016-10-13 19:28:26 följande:

Var förra veckan på kvinnokliniken och träffade en gynekolog, en utredning startades. Prover togs och VUL gjordes. 

Loggade in på 1177 för att kolla provsvaren idag, då hade läkaren skrivit att proverna visade på att jag inte haft någon ägglossning denna månad, trots positivt ägglossningstest. Skall lämna nya prover nästa vecka + att sambon ska lämna spermaprov. Har nu upplevt att ägglossningsstickerna har visat falskt positivt? 

Nej inte upplevt det, men vet ju inte heller..vissa månader ägglossar man ju inte, snitt är väl 10 ggr/år om man har en normal fungerande cykel. Testerna visar ju bara att LH stiger och när det sjunker igen brukar ÄL ha inträffat, men ATT det gjort det vet man ju aldrig om man inte kollat med prover hos läkaren eller med VUL. Jag har ju ändå blivit gravid två gånger i år så jag vet jag ägglossar, och på återbesöket efter hysteroskopin så såg hon att jag hade ägglossat 3 dgr innan precis som mina ÄL-tester hemma hade sagt med. Så det vet jag iaf att jag gör. 

Jag blir ju gravid men har förlorat dem, så min utredning är ju för att se hur vi ska kunna behålla en graviditet. Den kommer i första skedet inte leda till att vi går på IVF. Däremot kan det hända att vi väljer att göra det ändå för att se att embryot utvecklas som det ska innan det sätts tillbaka. Detta pga min ålder (39 år, snart 40). Men hoppas det räcker med att stötta upp med lite mediciner om vi väl blir gravida av oss själva.

• Nykär15

Man kan ha nästan positivt äl-test även vid mens, så inget konstigt eg :) när ska du ha mens? Även vid graviditet brukar äl-test vara starka.

Norrlandskvinnan skrev 2016-10-14 19:03:58 följande:

okej! Gjorde ett ägglossningstest idag som var positivt, skumt! två positiva ägglossningstest på samma cykel med över 2 veckets mellanrum! 

Hoppas att dom har någon bra lösning så att ni får behålla graviditeten. Håller tummar och tår! =)

• Nykär15
    Madeeleenee skrev 2016-10-16 13:46:18 följande:

Imorgon ska vi äntligen träffa läkaren och få provsvar och förhoppningsvis en förklaring till min konstiga cykel osv... börjar bli riktigt nervös inför vad som ska komma fram. Känner mig sjukt deppig idag och ställer in mig på det värsta möjliga:( hur går det för er andra? Kram

Men skönt komma dit och få svar? Veta vad ni kan göra för att komma vidare? Jag tycker det är värre perioderna när man inte kan göra nåt..som fram till nästa ÄL har ju varit över 3 månaders väntan för mig att bli ok att få starta ens igen. Så jag ser fram emot att få träffa någon, ta prover och se vad som kan göras för att få behålla ett barn...går ju även på akupunktur en gång i veckan, nästa vecka ska jag dit två gånger för då har jag ÄL och det ska vara extra bra med lite fler behandlingar då. Hoppas hoppas!
  • Nykär15
    Madeeleenee skrev 2016-10-18 16:51:36 följande:

Hej igen. Var somsagt på läkarbesök igår iom vår utredning. Finns att läsa om högre upp för den som vill.. Gyn sa somsagt att hon såg att jag borde ha ägglossning snart, vad är oddsen? Haha. Trodde henne inte riktigt.. Hon såg en blåsa på nästan 14 mm om jag minns rätt.. Sambon sa att vi får väl köpa äl test och se.. Det var positivt igår när vi kom hem. Provade med både testlagrets och Apotekets egna. Har aldrig fått positivt innan i princip trots flera test om dagen. Testade igen några timmar senare runt 19.00 igår, ännu starkare! Massor med äl flytningar dessutom och känningar, inte ens känt något tidigare på dagen. igen, ironiskt, med tanke på läkarbesöket samma dag.

Vi hade sex senare på kvällen, även haft det lördag och söndag, av ren lust. Den är det inget fel på hos någon av oss tack och lov.

Imorse var Apotekets äl test fortfarande positivt, testlagrets var dock inte lika starkt. Nu i em är båda testen negativa, knappt något utslag alls på teststräcket. Hade känningar inatt, vaknade tom av att det molade i tjejmagen.

Blev ju både glad och ändå besviken att jag fick utslag igår.. För i min hjärna är blåsan för liten för att kunna ha släppt iväg ett dugligt ägg inatt? Är inte jättebra på sånt här med vad jag har kunnat läsa mig till bör blåsan vara runt 20mm för att man verkligen ska ägglossa?

Kan ägget bara förtvina med tanke på att jag får negativa stickor idag? Har det släppt ändå? Eller kan det släppa om några dagar trots positivt äl test igår? Mycket svammel men så mycket tankar.. Hoppas nån kan hjälpa mig..

Att LH stiger och man får positivt ÄL-test betyder ju tyvärr inte att ägget faktiskt släppte. När testen blir svagare borde det ha släppt, annars gått tillbaka. Det kan man ju veta först 14 dagar senare om man får positivt på grav.test istället...

Det är det jag tycker är det svåra, att man ju faktiskt inte kan VETA att ÄL var fullt genomförd...men man får ju hoppas på det. Har dålig koll på vilken storlek äggen ska vara för att släppa då jag inte har problem med att ägglossa som det verkar så har jag inte satt mig in i just den biten så mycket. 

Men håller tummarna att det släppte och att det tagit sig!

• Nykär15
    Mjbo skrev 2016-10-19 08:49:31 följande:
    Kul att du fick possitivt äl test. Det är ju jätte bra! 
    Nu hoppas vi på positivt grav test om 10 - 14 dagar då :) 

Jag väntar fortfarande på min mens. BIM+5 idag ... Jätte konstigt. Men ja menar, visst borde läkaren sett om jag redan va gravid på VUL förra veckan?? Min mens är ALDRIG sen, har aldrig varit det någonsin... Jätte konstigt. Men nu bara för att man faktist vill att den ska komma så jag kan få göra spolningen någon gång, så vill den inte komma.....

Hoppas det går bra för er allihopa.

En graviditet syns inte så tidigt så visst skulle de ha kunnat missa det på VUL. Först framåt v 6 kan man ju se hinnsäcken och ev nån prick. Sen beror ju allt på när ägget fäste. Men är ju så litet att det är omöjligt se så tidigt i livmodern. 

Har du tagit nåt grav.test? 

Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?