• Nykär15

Utredning på gång, stötta varandra?

Madeeleenee skrev 2016-11-30 09:33:15 följande:
    Jag ska börja med en tablett, första kuren. Sambon tyckte vi ska köra dubbelt direkt haha. Men jag är en typisk polisdotter och följer läkarens regler! :) Ringde precis och fick tid hos läkaren den 12/12 för att kolla om medicinen fungerat. Om jag räknar rätt borde det bli ungefär dagen innan förväntad ÄL? Om det tar ungefär en vecka efter avslutad kur? 

Det beror ju lite på hur lång ens cykel brukar vara? Jag har som sagt normalt på dag 12-14, men har man längre cykel så kan det ju ta mer än en vecka med. Min ville inte kolla med UL så hoppas på att det funkar som det ska.

Jag får två tabletter direkt även om det är första kuren. 

• Nykär15
    Madeeleenee skrev 2016-11-30 10:38:45 följande:
    Okej! Ja det verkar vara olika hur de gör. Min läkare ville kolla första gången med UL för att se att det fungerar. Ger det gott resultat behöver jag inte komma in nästa omgång om denna inte tar sig. Hoppas ju såklart att detta blir sista mensen men man ska nog inte ha alltför höga förväntningar =) Jag brukar ha ca 13-15 daga mellan äl och mens, de få gånger jag vet att jag haft äl.

Det är tiden mellan mens och äl som kan variera då det beror på hur snabbt äggen mognar osv...tiden från ÄL till mens (lutealfasen) brukar vara densamma alltid, för mig ligger den på 14 dagar, men vissar har 16. Så oftast är min cykel 26 dagar och inte 28 eftersom ÄL oftast kommer på dag 12. 

Klart man hoppas det är sista mensen, men jag vågar inte tro på det ändå...är lite uppgiven just nu och tror att jag aldrig kommer bli gravid igen...

• Nykär15
    Madeeleenee skrev 2016-12-02 07:31:23 följande:
    Okej två år.. :/ själv har jag börjat ta letrozol idag, hoppas det gör susen. Fått utskrivet för ett halvår om det inte blir nåt ska vi få remiss till IVF. Hoppas vi inte behöver det dock!

Jag tar min sista dos Letrozole idag + en Gonal-F spruta idag med, sen är det bara att vänta och se om ÄL kommer inom en vecka som den bör. Ska börja ÄL-testa på måndag tänkte jag. 

Jag har med kort peak och tar bara test på em och använder Testlagrets. 

Ska bli intressant se hur ÄL uppför sig denna gången, första omgången Letrozole för mig. Tar 2 tabletter/dag. Hoppas den kommer i tid som den brukar, har ju haft ÄL så sent två cykler nu. Men det har berott på extra Östrogen som jag tagit som du kan förskjuta/göra att ÄL inte kommer alls. Nu sist kom den på dag 28 så cykeln blev ju 42 dagar, kändes som en evighet då jag brukar ha 26 dagar...

• Nykär15
    Mila skrev 2016-12-02 08:46:33 följande:

Jag har lyckats blivit gravid :) Testade på äl+9 bara för att. Och idag tog jag digitalt.

Jag måste tipsa om höga doser av D-vitamin, isoflavoner, magnesium och zink. Detta körde jag och pang. Nu är det bara all ångest över om pyret vill stanna hos oss denna gång.

GRATTIS!

Jag kör de tillskott som kliniken rekommenderar:

Zink, folsyra, extra starka E-vitaminer utskrivna på recept, probiotika, multiviaminer, Trombyl och just nu tar jag Letrozole för äggen. Efter ÄL blir det Lutinus (progesteron). 

Äter du folsyra? Jätteviktigt, helst några veckor före man planerar graviditet. 

• Nykär15
    Mila skrev 2016-12-02 09:42:10 följande:
    Tack :) har ätit folsyra i över 1 år :p

Äter du i D-vitamin? Utomlands ger klinikerna alltid det till sina patienter. Starkt ska det vara också. Och magnesium. Det kan tydligen öka blodet runt livmodern :) jag köpte ett paket med påsar i som man blandar med vatten i 20 dagar.

Nej inte D, här skriver de ut extra starka av E istället. Så jag mixtrar inget själv nu, litar fullt på dem. Hon är från utlandet så jag får hoppas hon har koll :) 

Går även på akupunktur för att öka blodflödet genom livmodern och får ju Trombyl med. 

• Nykär15
    Mila skrev 2016-12-02 22:55:59 följande:

Har läst massa på amerikanska sidor att höga doser av D-vitamin är viktigt :) Var och tog prover för några dagar sedan och hade tydligen 73 i värde. Läkaren sa att man ska ha minst 75 så jag fick mycket starkare d-vitamin utskrivet. Har läst man man gärna ska ha runt 150 för graviditet.

Jag åt 25ug innan. är ju inte jätte högt men bättre än 10 som de även säljer på apoteket. Isoflavoner är östrogen. Jag tror jag haft väldigt tunn slemhinna och det kan tydligen hjälpa till att tjocka på den, göra bättre ägg och ägglossning.

Magnesium är påsar som man löser i vatten, ska tydligen vara bäst. Det är 300mg.

Vi har försökt i ca 1,5 år, fick mf i juni..

Här är en bild på några av sakerna.

När började du med östrogenet? Har tagit utskrivna tabletter med det i två cykler just för slemhinnan. Men för höga doser östrogen i början på cykeln kan både skjuta upp och få äl att utebli, så man ska vara försiktig med egen dosering...fick det för min skadade slemhinna och den blev jättefin, men äl kom på cd 21 och 28 av den, och sen äl var inte så bra sa min läkare, då blir slemhinnan "gammal" och inte lika lämplig för graviditet.

Jag vet inte, har man koll på sina nivåer kan man ju ta tillskott men i värsta fall kan man ju försvåra om man inte vet.
  • Nykär15
    Mila skrev 2016-12-03 18:07:44 följande:

Jag tog cd3 till 5. Skulle tagit i 5 dagar med missade en så jag struntade i det. Tänkte bara testa en cykel tills vi skulle få vår utredning..

Ja ok, som nu tar jag ju Letrozole, det SÄNKER östrogenet tillfälligt, då utsöndrar kroppen ist FSH som mognar äggen, de tar man dag 3-5 och sen får slemhinnan växa igen och så hjälper man upp med Lutinus efter äl ist. Letrozole går ur kroppen fort så nedgången av östrogen gör ingen större skada. Men gissar att om du ist höjer dosen riskerar du förskjuta eller rubba äl.

Tror inte riktigt på egenmedicinering om man inte har full koll på sina hormonvärden.
  • Nykär15

Här är jag på CD10, hoppas på ÄL inom 4 dagar. Vart på 3 besök akupunktur på 1 vecka för att öka genomströmningen av blod i livmodern, så har gjort vad vi kan inför denna ÄL. 

• Nykär15
    heel skrev 2016-12-05 12:56:05 följande:
    Jag har ju försökt hitta ÄL med hjälp av stickor, så när jag tyckte mig se en stegring så började jag smörja 2-3 dagar efter, men eftersom jag inte haft starka utslag på testen kan jag ju ha missat det totalt. Har trott att jag haft svaga stegringar då jag aldrig fått streck som är lika starka som kontrollstrecket, tills förra cykeln. Då fick jag två tydliga positiva ÄL-test! Känns som jag inte haft ÄL innan, eller bara missat det på klockslaget :/ men vågar mig inte på att mixtra igen utan läkares ordinationer.

Väntar nu på att kvinnokliniken ska höra av sig så att vi kan få en tid för att komma in så snart som möjligt! Hoppas inte dom behöver ta första proverna en specifik dag på cykeln, för då kanske vi måste vänta till nästa :/

Olika prover tas ju olika dagar, de flesta tas på dag 2-4 i cykeln, alltså under mens. Progesteron kollas runt dag 22 om jag inte minns fel och AMH kan du ta när som helst i cykeln enligt min klinik iaf. Spermaprov tar man när som men då man inte ska ha utlösning på 2 dygn innan så vill man ju inte gärna ta det runt ÄL iaf när de behövs till annat :)

Hoppas du får tid snart!

• Nykär15
    Marrelita85 skrev 2016-12-05 14:30:54 följande:

Låter ju jätte bra. Vad får du betala för akupunktur där du går? Och är hen utbildad inom infertilitetsfrågor? Vet jag gick på akupunktur förut för att bli gravid och nu så verkar hon ha slutat. =( Tycker att det verkar vara så dyrt med akupunktur här i västerås dock. 

Jag går gratis på mitt frikort, och ja hon har koll på infertilitet. Iofs är det inte mitt stora problem, blir ju gravid men fått MF och MA, läkaren misstänker proppar så får ju blodförtunnande med. Men detta ska hjälpa flödet i livmodern ytterligare :)
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?