• Madeeleenee

Utredning på gång, stötta varandra?

Jag 28 år utan barn och min sambo 36 med två barn ska äntligen få börja en utredning angående barnlöshet. Känns så skönt då jag varit utan p piller i snart ett år utan resultat, har väldigt oregelbunden mens, ca 50 dagars intervall. Har bara märkt av ägglossning två gånger, sekret, smärta och positivt äl test. Har känts så hopplöst, full av skam då jag är säker på att det är mig det är fel på eftersom han har två barn sen tidigare. Jag blev gravid när jag var 17 vilket slutade i en tidig abort i vecka 8-9. Har aldrig haft dålig samvete eller mått särskilt dåligt utav detta då det var rätt beslut. Förrän nu. Kan ju inte låta bli att tänka att jag försatt min chans, vilket jag vet inte är sant eller något jag ska känna... Men kan ju inte låta bli. Vi testade oss för klamydia båda två för ett par veckor sedan och det var negativt, skönt det iaf! Man har ju läst skräckhistorier om den sjukdomen och dess följder...

Min syster har två barn och själv har jag två syskon, både mamma och syster blev gravid direkt med samtliga barn... Pratade nyss med kvinnokliniken och de ska skicka hem hälsodeklaration och information. När vi fyllt i dessa och tagit de prover som behövs kommer vi få träffa en läkare. Känns sååå skönt att äntligenfånhjälp istället för att grubbla själv under sömnlösa nätter..

Någon som är i en liknande sits och vill följas åt? Eller genomgått en utredning och vill berätta? Allt är välkommet!

Kram på er!

• Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?
  • Linsi
    Hormonkarusellen skrev 2018-01-27 14:13:00 följande:

Hoppas ett fäster nu, ska hålla tummarna! Hur mycket sprutor har du behövt ta? Det känns som att OM man nu får ägglossning av detta, då lär man ju ändå behöva försöka ett par gånger, så jag försöker mentalt förbereda mig för en 50-60 sprutor och botad sprutfobi..

Tack, jag hoppas varje dag.

Jag tog totalt 21 sprutor denna fången. De ökade min dos lite efter första ultraljudet och eftersom jag redan hade sprutor hemma i ordinarie dosen så fick jag två dagar ta en spruta extra med den kompletterande mängden. Tre sprutor i två dagar - då var det fest - Not!

Hur kommer det sig att du sprutar men att ni sedan får sköta själva befruktningen själv?

Hoppas det går bättre och bättre med dina sprutor.
  • Ellencassandra

Misslyckades med mitt andra ivf försök :( har en i frysen som vi ska använda efter nästa mens.. känns oerhört tungt nu.
    När man tagit först två sprutor om dagen å sen tre sprutor å så blir det inte så bra resultat ändå :(

• Linsi
    Ellencassandra skrev 2018-01-28 08:46:50 följande:

Misslyckades med mitt andra ivf försök :( har en i frysen som vi ska använda efter nästa mens.. känns oerhört tungt nu.
    När man tagit först två sprutor om dagen å sen tre sprutor å så blir det inte så bra resultat ändå :(

Åh så tråkigt!
    Tillåt er nu att vara ledsna och sedan ladda sen för tredje gången gillt!

StyrkekramarHjärta

• eelinh

Jag förstår precis din känsla, vi misslyckades med vårt första här i helgen. Började blöda på min bim :/ jag har trott att det varit tufft innan ivf, men att starta med ivf är på en helt annan nivå tycker jag. Det känns som det är så mkt mer som står på spel.

Jag bokade tid hos en kurator på kvinnoklinken, jag känner att jag typ har gått in i väggen. Det har liksom satt stopp för hur mkt man orkar gå igenom :/ kram på dig!
  • Hormonkarusellen
    Linsi skrev 2018-01-28 08:12:39 följande:

Tack, jag hoppas varje dag.

Jag tog totalt 21 sprutor denna fången. De ökade min dos lite efter första ultraljudet och eftersom jag redan hade sprutor hemma i ordinarie dosen så fick jag två dagar ta en spruta extra med den kompletterande mängden. Tre sprutor i två dagar - då var det fest - Not!

Hur kommer det sig att du sprutar men att ni sedan får sköta själva befruktningen själv?

Hoppas det går bättre och bättre med dina sprutor.

Helt ärligt vet jag inte, ivf kommer inte att hjälpa säger min läkare - jag får inga ägg som mognar och ingen slemhinna - så kan vi få igång det så är det inte nödvändigt med ivf. Så tror jag

Jag har bara tagit 5 sprutor, hoppas kroppen svarat bra så kanske inte det blir allt för många... men försöker att inte hoppas för mycket, kan vi hitta rätt dos kanske jag kan få äl nästa månad, och då kanske jag kan bli gravid i år... det måste väl ändå vara rimliga förhoppningar
  • Upprepade missfall

Åh nej vad tråkigt att höra, trodde verkligen på den här gången Skickar massor av kramar <3

Har ni funderat på att testa allternativa mediciner inför kommande försök? Tänker på immundämpande och tex trombyl. Finns ju en privat läkare här i sthlm som är ganska duktig på sånt. Marie heter hon och har en klinik som heter fertilitetsplus. Det finns en tråd här på familjeliv som heter vi som snart är gravida efter utredning i aten och där rekommenderas hon stark. Min sambo träffade henne för remiss till spermieprov eftersom vår utredande läkare vägrade låta honom göra ett sånt prov, och han gillade henne skarpt. Det går ju dock åt en del pengar då, men det kan ju vara värt det om man redan testat allt annat :-/
  • Upprepade missfall
    Hormonkarusellen skrev 2018-01-25 13:15:41 följande:

Nej man får tänka att det är nu fet gäller, och lära sig ladda om igen, och igen och igen...

Nej en om dagen tar jag, vul på måndag redan , dag 5. Sen kunde det ta allt från 10dagar till nästan 4 veckor innan man ger upp och börjar om vad jag förstod . Beroende på hur man svarar då givetvis, funkar det bra kanske det blir mycket färre sprutor!

Det finns väl risk för överstimulering när man tar sprutorna, kanske därför dom gör vul så tidigt? Eller för att se hur du svarar på behandlingen, om dom behöver höja dosen? Håller tummarna för dig imorgon iaf! Tror du att du får ta en spruta för att släppa ägget oxå om du får något att mogna?

Själv vekar jag också blivit utan ägglossning denna månad, vilket känns sådär eftersom jag tagit letrozole. Brukar få positivt utslag på äl-test i vanliga fall så har antagligen egen ägglossning, men läkaren skrev ut letrozole för att stärka den. Första månaden funka de bra, fick äl som vanligt. Denna månad blev det starkt test en dag, men inte positivt, och dan efter svagare igen Nu vet jag inte om jag vågar ta letrozole nästa månad, eller om de bara va en slump att ja inte fick äl just den här månaden :S Det här betyder ju iaf att vi nu försökt 1 år sen senaste missfallet, nästa månad är det 4,5 år totalt.... Nu måste nått hända snart! :-P
  • Hormonkarusellen
    Upprepade missfall skrev 2018-01-28 21:33:01 följande:

Det finns väl risk för överstimulering när man tar sprutorna, kanske därför dom gör vul så tidigt? Eller för att se hur du svarar på behandlingen, om dom behöver höja dosen? Håller tummarna för dig imorgon iaf! Tror du att du får ta en spruta för att släppa ägget oxå om du får något att mogna?

Själv vekar jag också blivit utan ägglossning denna månad, vilket känns sådär eftersom jag tagit letrozole. Brukar få positivt utslag på äl-test i vanliga fall så har antagligen egen ägglossning, men läkaren skrev ut letrozole för att stärka den. Första månaden funka de bra, fick äl som vanligt. Denna månad blev det starkt test en dag, men inte positivt, och dan efter svagare igen Nu vet jag inte om jag vågar ta letrozole nästa månad, eller om de bara va en slump att ja inte fick äl just den här månaden :S Det här betyder ju iaf att vi nu försökt 1 år sen senaste missfallet, nästa månad är det 4,5 år totalt.... Nu måste nått hända snart! :-P

Ja precis, båda delar tror jag. De vill se att man svarar och att det inte blir fler ägg, då får man sexförbud. När de sett ?vad de vill? skriver de ut nästa spruta, de vill väl i te riskera att man tar den om det blir fler än ett ägg

Men vad irriterande! Om du brukar ha äl själv verkar det ju konstigt. Letrozol hjälpte ju inte alls på mig, så jag är van att inte få effekt av dem, men konstigt just om du brukar ha. Man säger väl dock att tio äl per år ungefär är normalt? I så fall kan det ju vara helt naturligt att den uteblev nu, likväl tråkigt och irriterande
  • Upprepade missfall
    Hormonkarusellen skrev 2018-01-28 21:48:48 följande:

Ja precis, båda delar tror jag. De vill se att man svarar och att det inte blir fler ägg, då får man sexförbud. När de sett ?vad de vill? skriver de ut nästa spruta, de vill väl i te riskera att man tar den om det blir fler än ett ägg

Men vad irriterande! Om du brukar ha äl själv verkar det ju konstigt. Letrozol hjälpte ju inte alls på mig, så jag är van att inte få effekt av dem, men konstigt just om du brukar ha. Man säger väl dock att tio äl per år ungefär är normalt? I så fall kan det ju vara helt naturligt att den uteblev nu, likväl tråkigt och irriterande

Jag förstår, hoppas på gott resultat idag! Du får skriva här efter vul och berätta hur det har gått

Ja precis man har ju i normala fall inte ägglossning nån månad per år. Därför är det ju lite svårt att veta om det är en slump att det var just den här månaden det inte blev äl, eller om det är letrozolen som gjort att jag inte fick det. Men jag tänker att jag får väl testa en månad till och se vad som händer. Blir de ingen äl nästa månad heller kräver ja vul och ber att dom kollar östrogen/progesteron igen nu när det tagit så lång tid sen senaste +.
  • Hormonkarusellen
    Upprepade missfall skrev 2018-01-29 10:17:11 följande:

Jag förstår, hoppas på gott resultat idag! Du får skriva här efter vul och berätta hur det har gått

Ja precis man har ju i normala fall inte ägglossning nån månad per år. Därför är det ju lite svårt att veta om det är en slump att det var just den här månaden det inte blev äl, eller om det är letrozolen som gjort att jag inte fick det. Men jag tänker att jag får väl testa en månad till och se vad som händer. Blir de ingen äl nästa månad heller kräver ja vul och ber att dom kollar östrogen/progesteron igen nu när det tagit så lång tid sen senaste +.

Det tycker jag låter som en bra plan!

Vul visade tyvärr inget.. det var inte så att det skulle vara ägg redo liksom, men man borde kanske kunnat Se vilket som var på gång, och det var inget alls.. så van vid det svaret. Inget ägg och ingen slemhinna.

Ny tid om en vecka för att se om något hänt till dess. Annars höjd dos. Suck..

men jag försöker hålla modet uppe. Det är lite tufft vissa dagar bara
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?