• Onix

BF maj 2017

Hej! Är det någon fler som nyligen plussat och har BF i maj som vill följas åt? Plussade i veckan och BF beräknas vara 3 maj.

• Svar på tråden BF maj 2017
  • annadenise
    Astilbe skrev 2017-02-07 13:22:45 följande:

Rent viktmässigt så är det ju godkänt. Annars ska man ju vara försiktig de första 6-8 veckorna med att bära tungt. Jag kände mest av mitt snitt vid vridrörelser eller promenader i början. Däremot är ju bebis i babyskydd för tungt i början, bebis i vagn som ska nerför trappor också för tungt osv. Eftersom du har hört lite olika kan du ju fråga om det på inskrivningssamtalet där du får träffa lite experter.

Ok. Ja,jag ska höra med min gynekolog vid nästa möte. Här finns Inget inskrivningssamtal utan här träffar man regelbundet sin gynekolog regelbundet redan från v.5. När man går o handlar ma får man väl använda varukorgen.
  • Astilbe
    annadenise skrev 2017-02-07 13:49:25 följande:

Menar varukorgen under vagnen

Ja, vagnen lyfter du ju inte på samma sätt. Den skjuter du ju framför dig. Enda gången som vagnen blir svår för magen och riktigt tung är tex trappor.
  • Anotherone
    Astilbe skrev 2017-02-07 13:22:45 följande:
    Rent viktmässigt så är det ju godkänt. Annars ska man ju vara försiktig de första 6-8 veckorna med att bära tungt. Jag kände mest av mitt snitt vid vridrörelser eller promenader i början. Däremot är ju bebis i babyskydd för tungt i början, bebis i vagn som ska nerför trappor också för tungt osv. Eftersom du har hört lite olika kan du ju fråga om det på inskrivningssamtalet där du får träffa lite experter.
    Det där tyckte jag var rätt kul när min son föddes och jag inte fick bära mer än bebisen eller max 3,5kg.... och man fick en bebis som vägde 5kg
  • Astilbe
    Anotherone skrev 2017-02-07 15:32:02 följande:
    Det där tyckte jag var rätt kul när min son föddes och jag inte fick bära mer än bebisen eller max 3,5kg.... och man fick en bebis som vägde 5kg
    Ha ha! Otur, då fick du helt enkelt bara titta på Min utmaning blir tvååringen här hemma...hon kvalar inte in på godkända vikten om man säger så...
  • jooo

Hur länge ska ni andra jobba? Hmm börjar bli dags och ansöka om föräldraledighet men vet inte vad jag ska ta. Skulle helst vilja jobba så länge som möjligt. Typ till samma vecka jag ska ha. Men känns de orättvist mot arbetsgivaren om de inte den går och de planerat utifrån de? Än så länge mår jag tipp topp i v 26 ingett symtom eller ont någonstanns så svårt och veta.

• ika_109
    jooo skrev 2017-02-08 08:01:23 följande:

Hur länge ska ni andra jobba? Hmm börjar bli dags och ansöka om föräldraledighet men vet inte vad jag ska ta. Skulle helst vilja jobba så länge som möjligt. Typ till samma vecka jag ska ha. Men känns de orättvist mot arbetsgivaren om de inte den går och de planerat utifrån de? Än så länge mår jag tipp topp i v 26 ingett symtom eller ont någonstanns så svårt och veta.

Jag har sagt till min arbetsgivare att jag arbetar fram till fredagen innan mitt BF med förutsättningen att jag mår bra. 
  • Anotherone

Jag kommer att söka ledighet from 24/4, beräknat datum är 1/5 så jag räknar med att orka till en vecka innan. Utifrån hur jag mår just nu så är det min plan.
    Men min chef har sagt att jag bestämmer själv, vill jag gå tidigare gör jag det och vill jag stanna längre går det också bra. Min vikarie kommer tyvärr inte att hinna komma till oss innan jag går oavsett,  så där spelar det ingen roll riktigt utan det blir mina kollegor som får ta den introduktionen.
  • JoJoNo
    hope88 skrev 2017-02-07 11:14:26 följande:
    Har också en hel del sammandragningar. Fick åka in till förlossningen igår kväll på kontroll för de kom med så kort intervall och gjorde ont. Var så orolig att han skulle komma redan då.

I magen mådde han bra och tappen var helt opåverkad så det var väldigt skönt. Dock visade urinprovet på många vita blodkroppar vilket indikerade uvi så nu äter jag antibiotika och är ordinerad vila. Väntar på att min mvc läkare ska ringa imorgon och så får se vad hon säger angående vila och ev sjukskrivning. Bebis verkar opåverkad iaf för han lever rövare som vanligt <3

Går in i v26 imorgon.

Hur känns det nu har du fortfarande mycket sammandragningar?
    Vad bra du åkte In o kollade. Jag hade uvi för några veckor sedan o rädd att det är tillbaka. Men inatt hade jag inte riktigt lika mkt sammandragningar. Får se hur det blir framöver. Kanske ska ringa o prata med BB nästa gång iaf.

Krya på dig o vila nu.
  • Bäbiiiis

Jag går hem 13 dagar innan bf. Gjorde samma när jag väntade sonen och det är rätt skönt att ha några lediga dagar innan. Jag lagade massa mat och bakade bullar och frös in så man inte behöver tänka på mat och fikabröd vid besök första dagarna efter förlossningen. Städade och fixade det sista med bebisens rum och garderob. Nu kommer ju sonen endast gå 15 h/veckan på förskolan dessa veckor så det blir ju inte lika mycket fixartid men ordentligt med kvalitetstid med sonen innan han blir storebror. Ser fram emot det.