• Onix

BF maj 2017

Hej! Är det någon fler som nyligen plussat och har BF i maj som vill följas åt? Plussade i veckan och BF beräknas vara 3 maj.

• Svar på tråden BF maj 2017
  • Astilbe
    annadenise skrev 2017-02-06 15:36:42 följande:
    Ok. Jag födde min första son vaginalt och ska nu ha planerat snitt. Jag är lite nervös,men tror nog att allt kommer gå bra!
    Det kommer säkert gå jättebra! De är väldigt professionella! Jag var också nervös innan mitt första snitt. Litet tips: kan vara bra att ta med amningskudde till BB så känns det inte obehagligt för att bebisen ligger mot snittet.
  • JoJoNo
    Astilbe skrev 2017-02-02 20:53:51 följande:

Fler än jag som redan fått onda sammandragningar vid MINSTA promenad? Hela magen blir som ett spänt och ömt blåmärke tills jag slutar gå helt. Hade samma med förra barnet men minns inte att det började så här tidigt. Hämtningarna på förskolan börjar bli en pina. V 24 för mig nu.

Jag har jättemkt sammandragningar hela nätterna. Inte sovit knappt alla sista nätterna. Är i v 25. Lillkillen i magen vänder sig en massa på kvällen natten och triggar igång det med. Mysigt men känns lite jobbigt med just nu. Igår kväll gjorde sammandragningarna riktigt ont.
  • livetiettnotskal
    Astilbe skrev 2017-02-02 20:53:51 följande:

Fler än jag som redan fått onda sammandragningar vid MINSTA promenad? Hela magen blir som ett spänt och ömt blåmärke tills jag slutar gå helt. Hade samma med förra barnet men minns inte att det började så här tidigt. Hämtningarna på förskolan börjar bli en pina. V 24 för mig nu.

Jag har fått massor av onda sammandragningar. På jobbet i fredags trodde jag att jag skulle få åka in och föda i princip. Är sjukskriven i tre veckor framåt och blev ordinerad vila. Trots vila kommer dom ändå men inte regelbundet utan bara då och då. Har även lämnat urinprov som var negativt.
  • annadenise
    Astilbe skrev 2017-02-06 20:37:43 följande:

Det kommer säkert gå jättebra! De är väldigt professionella! Jag var också nervös innan mitt första snitt. Litet tips: kan vara bra att ta med amningskudde till BB så känns det inte obehagligt för att bebisen ligger mot snittet.

Oh,tack för tipset!!! De ska jag ta med:)
  • annadenise
    Paincake skrev 2017-02-06 18:43:44 följande:

Jag ska förmodligen också ha planerat snitt. Opererades för framfall för 2,5 år sedan och är inte sugen på att få tillbaka det. ;)

De förstår jag. Då borde du ju verkligen få snitt!!
  • hope88
    JoJoNo skrev 2017-02-07 06:51:20 följande:

Jag har jättemkt sammandragningar hela nätterna. Inte sovit knappt alla sista nätterna. Är i v 25. Lillkillen i magen vänder sig en massa på kvällen natten och triggar igång det med. Mysigt men känns lite jobbigt med just nu. Igår kväll gjorde sammandragningarna riktigt ont.

Har också en hel del sammandragningar. Fick åka in till förlossningen igår kväll på kontroll för de kom med så kort intervall och gjorde ont. Var så orolig att han skulle komma redan då.

I magen mådde han bra och tappen var helt opåverkad så det var väldigt skönt. Dock visade urinprovet på många vita blodkroppar vilket indikerade uvi så nu äter jag antibiotika och är ordinerad vila. Väntar på att min mvc läkare ska ringa imorgon och så får se vad hon säger angående vila och ev sjukskrivning. Bebis verkar opåverkad iaf för han lever rövare som vanligt <3

Går in i v26 imorgon.

Hur känns det nu har du fortfarande mycket sammandragningar?
  • annadenise

Jag är helt förälskad i bärsjalar. Jag fick tips av en kompis när min son var 8 veckor,och både han och jag gillade det direkt.

Nu till min fråga. Denna gång skulle jag vilja börja bära i sjal direkt,redan på bb och även lära mig amma i sjal. Har någon erfarenhet av att bära i sjal direkt efter att ha gjort kejsarsnitt?

Jag har hört vissa säga att det går bra medan andra säger att man bör vänta tills såret läkt?(När man bär i sjal så fördelas ju vikten bra och de blir inte "tungt"att bära bebis)

• Astilbe
    livetiettnotskal skrev 2017-02-07 07:00:05 följande:
    Jag har fått massor av onda sammandragningar. På jobbet i fredags trodde jag att jag skulle få åka in och föda i princip. Är sjukskriven i tre veckor framåt och blev ordinerad vila. Trots vila kommer dom ändå men inte regelbundet utan bara då och då. Har även lämnat urinprov som var negativt.
    Usch så trist, men skönt att du blivit sjukskriven. Mina kommer bara vid promenad, men kan "fastna" var som helst i stan nu i väntan på att de ska släppa. Har de kollat livmodertappen på dig?
  • Anotherone
    annadenise skrev 2017-02-07 12:31:45 följande:

Jag är helt förälskad i bärsjalar. Jag fick tips av en kompis när min son var 8 veckor,och både han och jag gillade det direkt.

Nu till min fråga. Denna gång skulle jag vilja börja bära i sjal direkt,redan på bb och även lära mig amma i sjal. Har någon erfarenhet av att bära i sjal direkt efter att ha gjort kejsarsnitt?

Jag har hört vissa säga att det går bra medan andra säger att man bör vänta tills såret läkt?(När man bär i sjal så fördelas ju vikten bra och de blir inte "tungt"att bära bebis)

Jag blev akut snittad med min första son och använde sjal tidigt, helt klart innan snittet förmodades ha läkt. Nu blev han inget "sjalbarn" han totalvägrade och ville inte alls sitta så tight mot mig i en sjal
    Men rent praktiskt var det inga problem. Första dagarna var man ju rätt orörlig rent generellt, behövde tänka på hur man tog sig upp och ner från sittande och från sängen och så. Men säg att jag testade första gången 5-6 dagar efter snittet?
  • Astilbe
    annadenise skrev 2017-02-07 12:31:45 följande:

Rent viktmässigt så är det ju godkänt. Annars ska man ju vara försiktig de första 6-8 veckorna med att bära tungt. Jag kände mest av mitt snitt vid vridrörelser eller promenader i början. Däremot är ju bebis i babyskydd för tungt i början, bebis i vagn som ska nerför trappor också för tungt osv. Eftersom du har hört lite olika kan du ju fråga om det på inskrivningssamtalet där du får träffa lite experter.