• Anonym (Ts)

Stökigt barn i skolan

Min dotter går i årskurs 3 tillsammans med en flicka som är extremt utåtagerande. Hon skriker, använder grova ord och slår andra elever och lärare regelbundet, denär grova munnen tillhör dock vardagen. Hon stör o klassen då hon inte kan sitta still eller fokusera och ja, hon har ADHD. Hon medicineras för detta men tydligen inte tillräckligt i mitt tycke.

Nu är det som så att detta har påverkat undervisningen i flera år och av allt att döma fortsätter det. Min dotter upplever lektionerna som kaosartade och fritids vill hon inte alls gå på pga den här flickan.

Skolan har satt in en assistent deltid men vad gör det när flickan stör oavsett? Hon har uppenbarligen något utöver ADHDn.

Nu undrar jag om det kan vara värt att göra en anmälan till soc, för att få skolan att göra något ytterligare för de andra elevernas bästa. Eller finns det något annat jag kan göra?

• Svar på tråden Stökigt barn i skolan
  • Anonym (Annan mamma)

Prata med lärare och rektor.

Din dotter måste också agera när det blir stökigt.

Mitt barn har de under sina 5 år i skolan pratat med rektor och lärare, spänt arga ögat i ADHD barnet och bett honom hålla käft. Det mest anmärkningsvärda var att hon kände sig tvungen att ta sin bästis till skolsköterskan eftersom denna elev fick magont pga hur andra barn stökade i skolan. Detta ledde till att man påbörjade en utredning av ett specifikt barn som nu får bra hjälp och som vi nu upplever som mycket mer harmonisk.

Tyvärr är det djungels lag i skolan och det gäller att både du och dina barn slåss för en bättre skola för alla.

• Anonym (Inte soc)

Ts, jag förstår att du/ni tycker att jag är jobbigt med ett barn i klassen som förstär för andra. Förstår till 100%, jag jobbar med dessa barn!

Men soc har ingenting med detta att göra, de har bara med hemsituationen att göra. Det är skolan som sköter detta, skolan ansöker om extra pengar och resurser, skolan, med föräldrar ansöker om annan skolform. Först ska då en utvecklingsbedömning göras, det gör skolpsykologen om denne finner skäl till det.

Det är skolan som du kontaktar!

• Anonym (Inte soc)
    Anonym (Inte soc) skrev 2016-08-27 19:05:42 följande:

Ts, jag förstår att du/ni tycker att jag är jobbigt med ett barn i klassen som förstär för andra. Förstår till 100%, jag jobbar med dessa barn!

Men soc har ingenting med detta att göra, de har bara med hemsituationen att göra. Det är skolan som sköter detta, skolan ansöker om extra pengar och resurser, skolan, med föräldrar ansöker om annan skolform. Först ska då en utvecklingsbedömning göras, det gör skolpsykologen om denne finner skäl till det.

De som kan ändra situation än är ni föräldrar! Ni får ställa till det, kräva åtgärder. Gå ihop i klassen och kräv hjälp. Anmäl om så behövs. Men skuldbelägg inte flickan.
  • mammatill6
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-27 18:47:50 följande:

Kanske hjälpa att få in flickan i en skola som är mer lämplig.

Å det tror du finns överallt. Du beskriver min son som han är, han har adhd och autism. Förra året fick han äntligen plats på en resursskola. I år stängde kommunen alla sådana skolor.
  • Anonym (Ts)
    mammatill6 skrev 2016-08-27 19:11:35 följande:

Å det tror du finns överallt. Du beskriver min son som han är, han har adhd och autism. Förra året fick han äntligen plats på en resursskola. I år stängde kommunen alla sådana skolor.

Det finns ett i vårat närområde.
  • Anonym (Dischdi)
    Anonym (Inte soc) skrev 2016-08-27 19:05:42 följande:

Soc har inte bara med hemsituationen att göra, där har du fel.
    Vet av egen erfarenhet.
  • Anonym (Dischdi)
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-27 19:19:24 följande:
    Det finns ett i vårat närområde.
    Och du är experten som ska placera flickan där?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Dischdi) skrev 2016-08-27 19:24:18 följande:

Och du är experten som ska placera flickan där?

Har jag hävdat det?

Det jag menar på är att situationen har varit omöjligt i tre år och nu går vi in på fjärde året och det är ohållbart. Rektorn och skolan gör inte tillräckligt och jag undrar vad jag ska kunna göra.

Många ger rådet att jag skan tala med rektorn och det har jag gjort. Personalen har jag pratat med och föräldrarna har jag försökt prata med utan att lyckas nå fram.
  • Anonym (Dischdi)
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-27 19:29:56 följande:
    Har jag hävdat det?

Det jag menar på är att situationen har varit omöjligt i tre år och nu går vi in på fjärde året och det är ohållbart. Rektorn och skolan gör inte tillräckligt och jag undrar vad jag ska kunna göra.

Många ger rådet att jag skan tala med rektorn och det har jag gjort. Personalen har jag pratat med och föräldrarna har jag försökt prata med utan att lyckas nå fram.
    Då får du väl byta skola då.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Dischdi) skrev 2016-08-27 19:38:37 följande:

Då får du väl byta skola då.

Mitt barn är inte den som missköter sig så hon ska inte behöva lämna sin trygghet med skola och klasskamrater.
Svar på tråden Stökigt barn i skolan