• Anonym (Ts)

Stökigt barn i skolan

Min dotter går i årskurs 3 tillsammans med en flicka som är extremt utåtagerande. Hon skriker, använder grova ord och slår andra elever och lärare regelbundet, denär grova munnen tillhör dock vardagen. Hon stör o klassen då hon inte kan sitta still eller fokusera och ja, hon har ADHD. Hon medicineras för detta men tydligen inte tillräckligt i mitt tycke.

Nu är det som så att detta har påverkat undervisningen i flera år och av allt att döma fortsätter det. Min dotter upplever lektionerna som kaosartade och fritids vill hon inte alls gå på pga den här flickan.

Skolan har satt in en assistent deltid men vad gör det när flickan stör oavsett? Hon har uppenbarligen något utöver ADHDn.

Nu undrar jag om det kan vara värt att göra en anmälan till soc, för att få skolan att göra något ytterligare för de andra elevernas bästa. Eller finns det något annat jag kan göra?

• Svar på tråden Stökigt barn i skolan
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-27 18:45:48 följande:

Eftersom skolan inte verkar se till barnens bästa måste jag väl anmäla det till någon. Som det är nu tillåts den här flickan förstöra vardagen för alla, inklusive sig själv. Det är inte ok!

Nej, det har du rätt i men Soc har inget med det att göra. Du får hålla dig till rätt område och det är skolan. Först skolans ledning och funkar inte det så nästa steg uppåt men inte Soc.

Den som mår sämst är nog förstås flickan själv och tror du att hon inte har det bra hemma eller att föräldrarna inte ger henne den behandling hon bör för sin diagnos få så kan du ju anmäla det till Soc som då utreder hur flickan har det hemma. OM det nu är så att du på riktigt tror att hennes föräldrar brists ri omsorgen. Skolan kan du inte anmäla för omsorgsbrist då Soc som sagt inte utreder skolor
  • Anonym (Inte soc)

Såhär är det. Skolan ansöker om extra pengar för elever med särskilda behov. De blir antingen beviljade eller inte beviljade. Rektorn kan inte göra så mkt mer. Men ni föräldrar kan göra mkt mer än ni tror. Sätter ni hårt mot hårt och börjar ställa lite krav så kan det hända saker. Utan att för den delen bli otrevliga såklart.

Men viktigt är att inte på ngt vis beskylla eleven! Dessa elever mår redan dåligt och behöver inte ha mer skuld. De ska absolut ta ansvar för sina handlingar och möta andra med respekt. Men att säga att alla problem/fel är pga av just den och den eleven är fel! Det är fortfarande barn!

• Anonym (Ts)
    Anonym (Soc) skrev 2016-08-27 18:51:27 följande:

Nej, det har du rätt i men Soc har inget med det att göra. Du får hålla dig till rätt område och det är skolan. Först skolans ledning och funkar inte det så nästa steg uppåt men inte Soc.

Den som mår sämst är nog förstås flickan själv och tror du att hon inte har det bra hemma eller att föräldrarna inte ger henne den behandling hon bör för sin diagnos få så kan du ju anmäla det till Soc som då utreder hur flickan har det hemma. OM det nu är så att du på riktigt tror att hennes föräldrar brists ri omsorgen. Skolan kan du inte anmäla för omsorgsbrist då Soc som sagt inte utreder skolor

Jag vet att föräldrarna brister i omsorgen.
  • Anonym (???)
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-27 18:47:50 följande:
    Kanske hjälpa att få in flickan i en skola som är mer lämplig.
    Vet du ens vad soc gör? Uppenbarligen inte. Tycker du ska läsa på lite.
  • Anonym (Ts)
    linkann skrev 2016-08-27 18:48:31 följande:

Hon "medicineras för detta men tydligen inte tillräckligt" i ditt tycke?

Jaha, ja det är bäst att du skriver det i din anmälan till soc så de får ta läkaren i örat.

Är du läkare?

Mamman har sagt att hon inte ger flickan full dos.
  • linkann
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-27 18:54:59 följande:
    Hur vet du det?
  • Anonym (Inte soc)
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-27 18:55:49 följande:

Mamman har sagt att hon inte ger flickan full dos.

Vet du varför hon inte ger full dos?
  • Anonym (???)
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-27 18:54:59 följande:
    Hur vet du det? Har du varit hemma hos dom
    och sett misär eller litar du på elaka rykten och skitsnack samt dina egna fördomar?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (???) skrev 2016-08-27 18:59:45 följande:

Hur vet du det? Har du varit hemma hos dom

och sett misär eller litar du på elaka rykten och skitsnack samt dina egna fördomar?

Ja, jag har varit hemma hos dem och jag har hört hur dom skriker och svär åt flickan. Hur dom skriker och låser ut henne ur vissa rum.
    Anonym (Inte soc) skrev 2016-08-27 18:58:59 följande:

Vet du varför hon inte ger full dos?

Hon säger att hon inte orkar kort och gott. Och hon vill medicinera på kvällen istället för på morgonen för att då får hon det lugnare hemma.
Svar på tråden Stökigt barn i skolan