• Anonym (Ts)

Stökigt barn i skolan

Min dotter går i årskurs 3 tillsammans med en flicka som är extremt utåtagerande. Hon skriker, använder grova ord och slår andra elever och lärare regelbundet, denär grova munnen tillhör dock vardagen. Hon stör o klassen då hon inte kan sitta still eller fokusera och ja, hon har ADHD. Hon medicineras för detta men tydligen inte tillräckligt i mitt tycke.

Nu är det som så att detta har påverkat undervisningen i flera år och av allt att döma fortsätter det. Min dotter upplever lektionerna som kaosartade och fritids vill hon inte alls gå på pga den här flickan.

Skolan har satt in en assistent deltid men vad gör det när flickan stör oavsett? Hon har uppenbarligen något utöver ADHDn.

Nu undrar jag om det kan vara värt att göra en anmälan till soc, för att få skolan att göra något ytterligare för de andra elevernas bästa. Eller finns det något annat jag kan göra?

• Svar på tråden Stökigt barn i skolan
  • Anonym (L)
    molly50 skrev 2016-08-29 21:56:42 följande:
    Ja,men om alla ska inkluderas så ska ju det gälla även de andra barnen. Inte bara denna flickan.
    De andra barnen trivs ju uppenbarligen inte med tillvaron i skolan,som det är just nu.
    Och för den här flickan verkar det inte fungera i en vanlig skola.
    Mattias och Hannah.
    De har ju inte satt in rätt stöd. Det är anledningen till att det inte fungerar.
  • molly50
    Anonym (L) skrev 2016-08-29 22:21:26 följande:
    De har ju inte satt in rätt stöd. Det är anledningen till att det inte fungerar.
    Nej,men det är väl det TS kämpar för utan att få gensvar från skolan.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (L)
    molly50 skrev 2016-08-29 22:26:17 följande:
    Nej,men det är väl det TS kämpar för utan att få gensvar från skolan.
    Mattias och Hannah.
    Ja då går man vidare och klagar högre upp och anmäler. Skolan är skyldig att hjälpa.
  • Anonym (mor)

När det gäller ADHD hos BARN så blir jag en smula förvirrad. Har hört folk som kallar det för en "sjukdom"? annars är det väl ngn typ av funktionsnedsättning?....... MEN det som förvånar mig är alla kändisar som i parti och minut kommer ut och berättar om sin ADHD och om hur TACKSAMMA de är för den ety det är den som gjort dem kreativa, envisa och just framgångsrika. Nu senast Kristin Kaspersen.
    Kanske dags att se ADHD-barnen i annat ljus och inte kräva att de ska anpassa sig!

• Anonym (ADHD-pappa)
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-29 18:37:35 följande:
    Så han slogs och skrekan grova ord till allt och alla som inte gav honom den uppmärksamhet han tyckte han förtjänade just på sekunden han ville ha den?

Den här flickan sätts också utanför klassrummet, men inte innan hon stört undervisningen för de andra i klassen.

Matsalen och fritids ännu sämre! Hon är skyldig till att förstöra för sin omgivning!
    Flickan är inte skyldig till någonting! Hon är född med ett funktionshinder som hon inte kan styra över. Det måste TS komma ihåg.
    Ditt barn (och resten av klassen) har det jobbigt, men jobbigast har den här flickan.

Men, det är A och O att klassmiljön fungerar för alla barn. Det är skolans ansvar att sätta in åtgärder. Oavsett budget och andra svepskäl. Det är vad ni föräldrar kan kräva och har lagenlig rätt till.

(Ja, min son klarade inte av situationen, kastade grejor, skrek, slog fröken, och kände sån ånger när han kom hem. Han var 8 år och ville ta livet av sig. Varje vecka.)
  • molly50
    Anonym (L) skrev 2016-08-29 22:47:54 följande:
    Ja då går man vidare och klagar högre upp och anmäler. Skolan är skyldig att hjälpa.
    Ja,det framgår i och för sig inte om TS har gjort.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (L)
    molly50 skrev 2016-08-30 12:02:32 följande:
    Mattias och Hannah.
    Anmäler man så blir det ju åtgärder så nej det har inte ts gjort.
  • Anonym (ADHD-pappa)
    Anonym (mor) skrev 2016-08-30 06:33:37 följande:

När det gäller ADHD hos BARN så blir jag en smula förvirrad. Har hört folk som kallar det för en "sjukdom"? annars är det väl ngn typ av funktionsnedsättning?....... MEN det som förvånar mig är alla kändisar som i parti och minut kommer ut och berättar om sin ADHD och om hur TACKSAMMA de är för den ety det är den som gjort dem kreativa, envisa och just framgångsrika. Nu senast Kristin Kaspersen.
    Kanske dags att se ADHD-barnen i annat ljus och inte kräva att de ska anpassa sig!

ADHD är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, ja. Som den drabbade inte kan styra över, lika lite som en rullstolsburen kan välja att gå.

Som gör det väldigt svårt för personen att koncentrera sig, tänka på en sak i taget, fokusera.

Rätt använt kan det vara en resurs, men alltför ofta går det åt skogen i skolan, där koncentration är A och O. Med anpassningar, diagnos och adekvat behandling (ofta medicin) går det att hjälpa väldigt många av dessa barn.

Ja, vi är kreativa, lösningsfokuserade, tänker/gör flera saker samtidigt, det "sitter inte fast" - men ack så svårt att fokusera på en sak åt gången! :)

Det är väldigt bra att barn/ungdomar får en helt annan hjälp idag än för 20-30 år sen, då de avfärdades som stökiga. Min personliga gissning är att ADHD var lika vanligt för 30 år sen, när jag själv gick i skolan. Den där stökiga klasskamraten som inte kunde sitta still, fanns redan då...

/ ADHD-pappa
  • Anonym (Ts)
    Anonym (ADHD-pappa) skrev 2016-08-30 08:37:56 följande:

Flickan är inte skyldig till någonting! Hon är född med ett funktionshinder som hon inte kan styra över. Det måste TS komma ihåg.

Ditt barn (och resten av klassen) har det jobbigt, men jobbigast har den här flickan.

Men, det är A och O att klassmiljön fungerar för alla barn. Det är skolans ansvar att sätta in åtgärder. Oavsett budget och andra svepskäl. Det är vad ni föräldrar kan kräva och har lagenlig rätt till.

(Ja, min son klarade inte av situationen, kastade grejor, skrek, slog fröken, och kände sån ånger när han kom hem. Han var 8 år och ville ta livet av sig. Varje vecka.)

Det blir verkligen skevt när du hävdar att "flickan" har det svårast! Vad vet du om hur svårt det är att koncentrera sig med en mistlur i örat och ett ständigt hot om en rak höger hängandes över sig? Hur det känns att bli hotad och att sällan få matro, varken på fritids eller lunch?

Hade du tolererat det i över tre år på din arbetsplats? Om du svarar ja på frågan så tror jag dig inte. Inte en vuxen person vid donna sinnes fulla bruk skulle acceptera en sån arbetsmiljö!

Jag har pratat med rektorn och kommunen och med Skolverket, alla bollar över ansvaret på den andra. Därför tänkte jag prova att anmäla till socialtjänsten, barnen (alla) lider. Flickans föräldrar har jag anmält tidigare, det har jag också skrivit om men jag förstår att man inte orkar plöja igenom alla inlägg.
  • Anonym (L)
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-30 17:58:03 följande:
    Det blir verkligen skevt när du hävdar att "flickan" har det svårast! Vad vet du om hur svårt det är att koncentrera sig med en mistlur i örat och ett ständigt hot om en rak höger hängandes över sig? Hur det känns att bli hotad och att sällan få matro, varken på fritids eller lunch?

Hade du tolererat det i över tre år på din arbetsplats? Om du svarar ja på frågan så tror jag dig inte. Inte en vuxen person vid donna sinnes fulla bruk skulle acceptera en sån arbetsmiljö!

Jag har pratat med rektorn och kommunen och med Skolverket, alla bollar över ansvaret på den andra. Därför tänkte jag prova att anmäla till socialtjänsten, barnen (alla) lider. Flickans föräldrar har jag anmält tidigare, det har jag också skrivit om men jag förstår att man inte orkar plöja igenom alla inlägg.
    Det är verkligen inte skevt! Självklart lider denna flicka mest. Du borde nog försöka sätta dig in i hur det är att leva med detta funktionshinder. Läs på lite om det. Därmed inte sagt att de andra barnen har det väldigt jobbigt såklart. Jag förstår inte varför du inte gör en anmälan till skolinspektionen?
Svar på tråden Stökigt barn i skolan