• Anonym (Ts)

Stökigt barn i skolan

Min dotter går i årskurs 3 tillsammans med en flicka som är extremt utåtagerande. Hon skriker, använder grova ord och slår andra elever och lärare regelbundet, denär grova munnen tillhör dock vardagen. Hon stör o klassen då hon inte kan sitta still eller fokusera och ja, hon har ADHD. Hon medicineras för detta men tydligen inte tillräckligt i mitt tycke.

Nu är det som så att detta har påverkat undervisningen i flera år och av allt att döma fortsätter det. Min dotter upplever lektionerna som kaosartade och fritids vill hon inte alls gå på pga den här flickan.

Skolan har satt in en assistent deltid men vad gör det när flickan stör oavsett? Hon har uppenbarligen något utöver ADHDn.

Nu undrar jag om det kan vara värt att göra en anmälan till soc, för att få skolan att göra något ytterligare för de andra elevernas bästa. Eller finns det något annat jag kan göra?

• Svar på tråden Stökigt barn i skolan
  • Anonym (Fast Näää...)
    Anonym (L) skrev 2016-08-29 13:13:56 följande:
    Och att hjälpa barnet på det bästa sättet är inget du vill kämpa för istället? Tänk om det var ditt barn som mådde dåligt av någon anledning och inte fungerade i klassen. Skulle du uppskatta att alla andra bara vill skuffa undan hen och endast tänka på sig själv?
    Jag har/hade aldrig velat att mitt barn skulle gå i vanlig klass. Hade faktiskt önskat att mitt barn fått den hjälp hen behöver. 
    Hade aldrig tolererat att mitt barn slog eller skrämde andra. 
  • Anonym (L)
    molly50 skrev 2016-08-29 13:23:11 följande:
    Men är det inte bra om det här stökiga barnet kan få möjlighet att komma till en resursklass och kanske få den hjälpen det behöver?
    Det har ju redan en assistent i skolan vilket inte fungerar.
    Är det verkligen rätt mot de andra barnen att ett enda barn ska få förstöra deras arbetsro i skolan?
    Att de ska behöva gå omkring och vara rädda?
    Vore det inte bra för alla om flickan fick börja i en resursskola och kanske få bättre stöd och hjälp än vad hon får i nuläget?
    Mattias och Hannah.
    Nej det är det inte. I de allra flesta fall är det inte bra att bli undanskuffad och särad från sina kamrater och bli utpekad. Självkänslan hos dessa elever är redan så låg ändå pga att de känner sig annorlunda för att de inte fungerar som alla andra. Problemen skulle bara förvärras. Det som behövs är en anpassning av skolan efter elevens behov. Att bara anställa en assistent är bara futtigt. Det krävs ett ordentligt arbete med ett team av psykologer, specialpedagoger mm. Och givetvis mer resurser. Det krävs även ett förebyggande arbete. Tyvärr tar inte skolorna sitt ansvar och det är därför man bör sätta krav på skolan, för alla elevers skull.
  • Anonym (L)
    Anonym (Fast Näää...) skrev 2016-08-29 13:31:36 följande:
    Jag har/hade aldrig velat att mitt barn skulle gå i vanlig klass. Hade faktiskt önskat att mitt barn fått den hjälp hen behöver. 
    Hade aldrig tolererat att mitt barn slog eller skrämde andra. 
    Och den hjälp ditt barn behöver när hen mår dåligt är att bli flyttad på tror du? Tror snarare att problemen förvärras. Vad ska alla dessa elever i resursklassen göra då? Slåss med varandra? Tror du att de är goda förebilder för varann?
  • molly50
    Anonym (L) skrev 2016-08-29 13:32:58 följande:
    Nej det är det inte. I de allra flesta fall är det inte bra att bli undanskuffad och särad från sina kamrater och bli utpekad. Självkänslan hos dessa elever är redan så låg ändå pga att de känner sig annorlunda för att de inte fungerar som alla andra. Problemen skulle bara förvärras. Det som behövs är en anpassning av skolan efter elevens behov. Att bara anställa en assistent är bara futtigt. Det krävs ett ordentligt arbete med ett team av psykologer, specialpedagoger mm. Och givetvis mer resurser. Det krävs även ett förebyggande arbete. Tyvärr tar inte skolorna sitt ansvar och det är därför man bör sätta krav på skolan, för alla elevers skull.
    Jo,men nu verkar inte den här skolan bry sig om problemet.
    Och barnet slår ju även lärarna.
    Så vad ska TS göra för att få skolan att ta tag i problemet på allvar,tycker du?

Jag har en väninna som bytte skola för sitt barn då det inte fungerade i den skolan h*n gick i.
    Barnet fick inte den hjälp som h*n behövde.
    Idag mår barnet mycket bättre i den nya skolan och det fungerar mycket bättre och h*n har fått nya vänner.
    Så att det inte skulle fungera att byta skola gäller nog inte alla.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (L)

Jag undrar dessutom vad det är för slags resursskola ts pratar om. Resursskolor för barn i behov av särskilt stöd är inte förenligt med skollagen.

• Anonym (L)
    molly50 skrev 2016-08-29 14:02:53 följande:
    Jo,men nu verkar inte den här skolan bry sig om problemet.
    Och barnet slår ju även lärarna.
    Så vad ska TS göra för att få skolan att ta tag i problemet på allvar,tycker du?

Jag har en väninna som bytte skola för sitt barn då det inte fungerade i den skolan h*n gick i.
    Barnet fick inte den hjälp som h*n behövde.
    Idag mår barnet mycket bättre i den nya skolan och det fungerar mycket bättre och h*n har fått nya vänner.
    Så att det inte skulle fungera att byta skola gäller nog inte alla.
    Mattias och Hannah.
    Skolan ska anmälas givetvis.
  • Anonym (Fast Näää...)
    Anonym (L) skrev 2016-08-29 13:32:58 följande:
    Men undanskuffad pratar vi ju inte om ? Barnet ska ju få bli upplyft o hyllat för den fantastiska elev den är givetvis. 
    MEN alla passar inte in bland andra. 

O "kamrater" är man knappast om man slår dom o försör för dom konstant. 
  • molly50
    Anonym (L) skrev 2016-08-29 14:06:54 följande:
    Skolan ska anmälas givetvis.
    Ja,det är ju ett alternativ förstås.

Men jag kan inte riktigt se problemet med att det stökiga barnet får byta till en resursskola.
    Där finns ju det stöd och den hjälp som barnet behöver och kan kanske bli sett och hört på ett annat sätt än i den vanliga skolan.
    Där finns personal som är utbildade för att arbeta med barn med särskilt behov av stöd.
    Det här barnet mår ju uppenbarligen inte bra som det är nu.
    Och det drabbar alla andra.
    Och så ska det inte behöva vara.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (L)
    Anonym (Fast Näää...) skrev 2016-08-29 14:09:34 följande:
    Men undanskuffad pratar vi ju inte om ? Barnet ska ju få bli upplyft o hyllat för den fantastiska elev den är givetvis. 
    MEN alla passar inte in bland andra. 

O "kamrater" är man knappast om man slår dom o försör för dom konstant. 
    Från eleven i frågas synvinkel är den hennes kamrater. Hon slår dem inte för att hon ogillar dem. För eleven ses det dom ett nederlag att bli flyttad på oavsett vad de vuxna har för syfte. Alla människors strävan är att passa in och bli förstådd och accepterad i sitt sammanhang. När inte detta sker blir det såhär och det är ett rop på hjälp.

Att öht kunna flytta på en elev är svårt. Det krävs omfattande svårigheter och att man verkligen har försökt med ALLT som man är skyldig till. Att sätta in en deltidsassistent är långtifrån nog. Rejäla förändringar och anpassningar av skolan måste göras och ordentliga resurser måste sättas in samt en välutarbetad plan. De allra flesta blir hjälpta av detta. Gör inte skolan detta så anmäler man skolan på goda grunder.
  • Anonym (L)
    molly50 skrev 2016-08-29 14:17:15 följande:
    Ja,det är ju ett alternativ förstås.

Men jag kan inte riktigt se problemet med att det stökiga barnet får byta till en resursskola.
    Där finns ju det stöd och den hjälp som barnet behöver och kan kanske bli sett och hört på ett annat sätt än i den vanliga skolan.
    Där finns personal som är utbildade för att arbeta med barn med särskilt behov av stöd.
    Det här barnet mår ju uppenbarligen inte bra som det är nu.
    Och det drabbar alla andra.
    Och så ska det inte behöva vara.
    Mattias och Hannah.
    Enligt vår skollag så ska alla inkluderas. Resursskolor är som sagt inte förenligt med vår skollag. Det finns ju orsaker till det. Man har sett att elever med svårigheter blir bäst hjälpta i sin vanliga klass med rätt stöd.
Svar på tråden Stökigt barn i skolan