• Anonym (Ts)

Stökigt barn i skolan

Min dotter går i årskurs 3 tillsammans med en flicka som är extremt utåtagerande. Hon skriker, använder grova ord och slår andra elever och lärare regelbundet, denär grova munnen tillhör dock vardagen. Hon stör o klassen då hon inte kan sitta still eller fokusera och ja, hon har ADHD. Hon medicineras för detta men tydligen inte tillräckligt i mitt tycke.

Nu är det som så att detta har påverkat undervisningen i flera år och av allt att döma fortsätter det. Min dotter upplever lektionerna som kaosartade och fritids vill hon inte alls gå på pga den här flickan.

Skolan har satt in en assistent deltid men vad gör det när flickan stör oavsett? Hon har uppenbarligen något utöver ADHDn.

Nu undrar jag om det kan vara värt att göra en anmälan till soc, för att få skolan att göra något ytterligare för de andra elevernas bästa. Eller finns det något annat jag kan göra?

• Svar på tråden Stökigt barn i skolan
  • elyse
    Anonym (Dischdi) skrev 2016-08-27 21:29:37 följande:

Det räcker att du klappar dig själv på axeln antar jag.

Duttit jort.

Utifrån det du fått läsa i andra hand; vad tycker du att man skulle ha gjort?
  • Anonym (gjort det)
    Anonym (Dischdi) skrev 2016-08-27 22:11:30 följande:
    Nix, det lägger jag ingen energi på.
    Är du arg på den som gjorde anmälan ang ditt barn, eller en anhörigs barn? Eller har jag fel.

Tror du att föräldrar till barn som behöver mer hjälp än de får hemma far illa om det kommer fram till soc?

Är det mer rätt att skydda föräldrarna eller barnen i ett sådant fall?

Just asking..
  • Anonym (Dischdi)
    Anonym (gjort det) skrev 2016-08-27 22:19:04 följande:
    Är du arg på den som gjorde anmälan ang ditt barn, eller en anhörigs barn? Eller har jag fel.

Tror du att föräldrar till barn som behöver mer hjälp än de får hemma far illa om det kommer fram till soc?

Är det mer rätt att skydda föräldrarna eller barnen i ett sådant fall?

Just asking..
    Jo, du har fel.
    Jag tycker att soc ska hållas utanför i de allra flesta fall.
    Oftast kan det vara klokt. Barnet i fråga hade klarat sig utan dina klåfingrar.

Glömde du svenska där på sista raden?
  • Anonym (Madde)

Trista svar du har fått, TS. Dåligare stämning i en tråd får man leta efter. Jag förstår dig fullständigt. Mamman får väl börja medicinera dottern ordentligt med fullgod dos på morgonen innan skolan, eller sätta henne i en annan skola. Skandalöst att flickan ska få förstöra för hela klassen år ut och år in.

• Anonym (gjort det)
    Anonym (Dischdi) skrev 2016-08-27 22:25:03 följande:
    Jo, du har fel.
    Jag tycker att soc ska hållas utanför i de allra flesta fall.
    Oftast kan det vara klokt. Barnet i fråga hade klarat sig utan dina klåfingrar.

Glömde du svenska där på sista raden?
    I det här fallet så gjorde alla inblandade ett strålande jobb - så det var bra att de blandades in. Innan det så blev det bara värre och värre.
    Helt uppenbart visade det sig att föräldrarnas problem förstörde Rs möjligheter att fungera socialt med de andra barnen. Hur hade det varit bättre? Vad vet du om den här specifika händelsen? Vad vet du om liknande händelser?

Varför skulle inte R få den hjälp som behövdes med sina föräldrar?
  • cosinus

Enklast och effektivast för att ge ditt barn en vettig skolgång är ju att byta skola själv.

Har själv gjort det, när man märker att det inte händer något med det som är galet trots påtryckningar från flera håll så får man till slut bara gilla läger eller se om sina egna intressen.

Byta skola var det bästa vi gjort, bytte skola som barn själv och har nu bytt för 3 barn i olika åldrar. En positiv attityd som vuxen och det löser sig. De kompisar de lämnar kan man fortsatt leka med på fritiden.

• Anonym (mor)

Vi har två välartade döttrar som skötte sig perfekt i skolan. Det som då hände med den yngsta dottern var att hon placerades tillsammans med klassens rötägg för att på denne förhoppningsvis ha en lugnande effekt. Detta var på mellanstadiet. Det var ngt som vi inte visste om utan det framkom senare när vår dotter började vilja stanna hemma från skolan. Hon orkade inte med denne lilla Ahmed (som han hete) Vi samspråkade då med läraren och vår dotter "slapp" den här gossen och sedan fungerade det bra (för vår del). Dottern berättade sedan att INGEN behövde sitta med Ahmed. Är ju en sak att ha en oregerlig klasskamrat som stökar i andra änden av klassrummet och en annan att sitta bredvid.

• Anonym (L)
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-27 18:47:50 följande:
    Kanske hjälpa att få in flickan i en skola som är mer lämplig.
    Ursäkta men vad skulle det vara för skola? Är det bättre att hon stör en annan klass menar du? Nej vi exkluderar inte barn i behov av stöd, det hjälper inte. Vad som behövs här är mer stöd och ändrade arbetssätt. Skolan är skyldig att hjälpa dessa elever. Det är rektorn du ska kontakta i första hand. Om inte skolan gör det den ska anmäler man till skolinspektionen. Om du misstänker att flickan far illa i hemmet anmäler du till soc.
  • Anonym (M)

Om man inte anser att skolan uppfyller kraven som finns på skolan är gången mig veterligen:'

1.mentor

2. Rektor

(3. Utbildnibgsnämnden)

4. Skolverket

Men du kan säkert läsa med på skolverket sida/alternativt ringa dem och fråga om vilken som är rätt "gång".

Men om du har en genuin oro för att barnet far illa (ochvdå främst i hemmet) så ska du gicetvis anmäla till socialen.

Men ditt barns arbetmiljö ochbdetta barns hemförhållanden är två skilda saker och ska bemötas genom olika instanser.

• Anonym (Ts)
    Anonym (gjort det) skrev 2016-08-27 20:32:20 följande:

Föräldrarna kan få stöd och verktyg att hantera dottern.

Skolan kan få stöd så att lektionerna och rasterna fungerar.

Jag har som signaturen gjort precis det här. Pratade med mitt barn som mådde dåligt över situationer med det utagerande barnet R. Efter en situation under hösten  fick det vara nog, mitt barn hade pratat hela sommaren om att R skulle byta skola och klass, efter händelsen var det för jobbigt för mitt barn. Pratade med rektorn som först höll sig undan och sedan slog undan allt och pekade på stödpersonen och läraren. Pratade om vad skolan gjort och rektorn kunde nte säga något pga sekretess.

Sen ett samtal för att prata med kummunen om skolans och rektorns bristande ansvarstagande - där satte de fart på rektorn som inte uppmärksammat ansvariga om de omfattande problemen barnen i R upplevde.

Ett sista samtal till socialnämnden som noggrant lyssnade på min redogörelse och sa att de inte kunde lova något, men att det verkade som att föräldrarna behövde stöd.

Vad hände då. Föräldrarna fick träffa soc och fick det stöd de behövde, barnet R fick hjälp att hantera sina aggressioner och utbrott, skolan satte in extra stöd och läraren kunde arbeta i klassrummet med barnen.

Mitt barn och R utvecklade ett kamratkap och de har haft mycket roligt tillsammans. Har träffat Rs föräldrar som inte har en aning om att det var jag som anmälde dem.  

Någon måste stå upp för barnen som behöver stöd. O mdet innebär ett eller fler samtal till myndigheter och kommuner so be it.

Tack! Det var precis det jag behövde höra för att få veta vad jag kan göra för att lösa situationen. Det är inte rätt mot flickan eller klassen i dagsläget att ha det såhär.
    Anonym (yber) skrev 2016-08-27 21:55:00 följande:

Du är ditt barns förälder och har en skyldighet att se till att hon har det bra i skolan och på fritids likväl som hemma. Tycker du gör bra som tar tag i saken. Vet ej vem du kan anmäla till men skolinspektionen är i alla fall tillsynsmyndighet över grundskolan. Börja med att kolla med dem.

Dom har jag redan varit i kontakt med och dom säger att det är upp till rektorn att sätta in stöd åt flickan. Anser rektorn att han gjort allt så finns det inte mer de kan göra.
    Anonym (L) skrev 2016-08-28 09:15:48 följande:

Ursäkta men vad skulle det vara för skola? Är det bättre att hon stör en annan klass menar du? Nej vi exkluderar inte barn i behov av stöd, det hjälper inte. Vad som behövs här är mer stöd och ändrade arbetssätt. Skolan är skyldig att hjälpa dessa elever. Det är rektorn du ska kontakta i första hand. Om inte skolan gör det den ska anmäler man till skolinspektionen. Om du misstänker att flickan far illa i hemmet anmäler du till soc.

Det finns en resursskola i vårat närområde. Och som jag skrivit tidigare har jag redan varit i kontakt med soc.
Svar på tråden Stökigt barn i skolan