Anonym (gjort det) skrev 2016-08-27 20:32:20 följande:
Föräldrarna kan få stöd och verktyg att hantera dottern.
Skolan kan få stöd så att lektionerna och rasterna fungerar.
Jag har som signaturen gjort precis det här. Pratade med mitt barn som mådde dåligt över situationer med det utagerande barnet R. Efter en situation under hösten fick det vara nog, mitt barn hade pratat hela sommaren om att R skulle byta skola och klass, efter händelsen var det för jobbigt för mitt barn. Pratade med rektorn som först höll sig undan och sedan slog undan allt och pekade på stödpersonen och läraren. Pratade om vad skolan gjort och rektorn kunde nte säga något pga sekretess.
Sen ett samtal för att prata med kummunen om skolans och rektorns bristande ansvarstagande - där satte de fart på rektorn som inte uppmärksammat ansvariga om de omfattande problemen barnen i R upplevde.
Ett sista samtal till socialnämnden som noggrant lyssnade på min redogörelse och sa att de inte kunde lova något, men att det verkade som att föräldrarna behövde stöd.
Vad hände då. Föräldrarna fick träffa soc och fick det stöd de behövde, barnet R fick hjälp att hantera sina aggressioner och utbrott, skolan satte in extra stöd och läraren kunde arbeta i klassrummet med barnen.
Mitt barn och R utvecklade ett kamratkap och de har haft mycket roligt tillsammans. Har träffat Rs föräldrar som inte har en aning om att det var jag som anmälde dem.
Någon måste stå upp för barnen som behöver stöd. O mdet innebär ett eller fler samtal till myndigheter och kommuner so be it.
Tack! Det var precis det jag behövde höra för att få veta vad jag kan göra för att lösa situationen. Det är inte rätt mot flickan eller klassen i dagsläget att ha det såhär.
Anonym (yber) skrev 2016-08-27 21:55:00 följande:
Du är ditt barns förälder och har en skyldighet att se till att hon har det bra i skolan och på fritids likväl som hemma. Tycker du gör bra som tar tag i saken. Vet ej vem du kan anmäla till men skolinspektionen är i alla fall tillsynsmyndighet över grundskolan. Börja med att kolla med dem.
Dom har jag redan varit i kontakt med och dom säger att det är upp till rektorn att sätta in stöd åt flickan. Anser rektorn att han gjort allt så finns det inte mer de kan göra.
Anonym (L) skrev 2016-08-28 09:15:48 följande:
Ursäkta men vad skulle det vara för skola? Är det bättre att hon stör en annan klass menar du? Nej vi exkluderar inte barn i behov av stöd, det hjälper inte. Vad som behövs här är mer stöd och ändrade arbetssätt. Skolan är skyldig att hjälpa dessa elever. Det är rektorn du ska kontakta i första hand. Om inte skolan gör det den ska anmäler man till skolinspektionen. Om du misstänker att flickan far illa i hemmet anmäler du till soc.
Det finns en resursskola i vårat närområde. Och som jag skrivit tidigare har jag redan varit i kontakt med soc.