• Anonym (Ts)

Stökigt barn i skolan

Min dotter går i årskurs 3 tillsammans med en flicka som är extremt utåtagerande. Hon skriker, använder grova ord och slår andra elever och lärare regelbundet, denär grova munnen tillhör dock vardagen. Hon stör o klassen då hon inte kan sitta still eller fokusera och ja, hon har ADHD. Hon medicineras för detta men tydligen inte tillräckligt i mitt tycke.

Nu är det som så att detta har påverkat undervisningen i flera år och av allt att döma fortsätter det. Min dotter upplever lektionerna som kaosartade och fritids vill hon inte alls gå på pga den här flickan.

Skolan har satt in en assistent deltid men vad gör det när flickan stör oavsett? Hon har uppenbarligen något utöver ADHDn.

Nu undrar jag om det kan vara värt att göra en anmälan till soc, för att få skolan att göra något ytterligare för de andra elevernas bästa. Eller finns det något annat jag kan göra?

• Svar på tråden Stökigt barn i skolan
  • Anonym (Dischdi)
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-27 19:58:30 följande:
    Hon och resten av eleverna i skolan har dett jobbigt med flickan, det har jag skrivit i TS och i tråden.
    Så alla i klassen har en förpestad tillvaro pga av denna flicka?
    Är det vad du menar?
  • Anonym (gjort det)
    Anonym (???) skrev 2016-08-27 19:51:37 följande:
    Och vad tror du föräldrarna kan göra? Tror du inte dom hade gjort det om det fanns något sätt att få flickan att "lugna sig"?
    Föräldrarna kan få stöd och verktyg att hantera dottern.
    Skolan kan få stöd så att lektionerna och rasterna fungerar.

Jag har som signaturen gjort precis det här. Pratade med mitt barn som mådde dåligt över situationer med det utagerande barnet R. Efter en situation under hösten  fick det vara nog, mitt barn hade pratat hela sommaren om att R skulle byta skola och klass, efter händelsen var det för jobbigt för mitt barn. Pratade med rektorn som först höll sig undan och sedan slog undan allt och pekade på stödpersonen och läraren. Pratade om vad skolan gjort och rektorn kunde nte säga något pga sekretess.

Sen ett samtal för att prata med kummunen om skolans och rektorns bristande ansvarstagande - där satte de fart på rektorn som inte uppmärksammat ansvariga om de omfattande problemen barnen i R upplevde.

Ett sista samtal till socialnämnden som noggrant lyssnade på min redogörelse och sa att de inte kunde lova något, men att det verkade som att föräldrarna behövde stöd.

Vad hände då. Föräldrarna fick träffa soc och fick det stöd de behövde, barnet R fick hjälp att hantera sina aggressioner och utbrott, skolan satte in extra stöd och läraren kunde arbeta i klassrummet med barnen.

Mitt barn och R utvecklade ett kamratkap och de har haft mycket roligt tillsammans. Har träffat Rs föräldrar som inte har en aning om att det var jag som anmälde dem.  

Någon måste stå upp för barnen som behöver stöd. O mdet innebär ett eller fler samtal till myndigheter och kommuner so be it.
  • Anonym (Dischdi)
    Anonym (gjort det) skrev 2016-08-27 20:32:20 följande:
    Föräldrarna kan få stöd och verktyg att hantera dottern.
    Skolan kan få stöd så att lektionerna och rasterna fungerar.

Jag har som signaturen gjort precis det här. Pratade med mitt barn som mådde dåligt över situationer med det utagerande barnet R. Efter en situation under hösten  fick det vara nog, mitt barn hade pratat hela sommaren om att R skulle byta skola och klass, efter händelsen var det för jobbigt för mitt barn. Pratade med rektorn som först höll sig undan och sedan slog undan allt och pekade på stödpersonen och läraren. Pratade om vad skolan gjort och rektorn kunde nte säga något pga sekretess.

Sen ett samtal för att prata med kummunen om skolans och rektorns bristande ansvarstagande - där satte de fart på rektorn som inte uppmärksammat ansvariga om de omfattande problemen barnen i R upplevde.

Ett sista samtal till socialnämnden som noggrant lyssnade på min redogörelse och sa att de inte kunde lova något, men att det verkade som att föräldrarna behövde stöd.

Vad hände då. Föräldrarna fick träffa soc och fick det stöd de behövde, barnet R fick hjälp att hantera sina aggressioner och utbrott, skolan satte in extra stöd och läraren kunde arbeta i klassrummet med barnen.

Mitt barn och R utvecklade ett kamratkap och de har haft mycket roligt tillsammans. Har träffat Rs föräldrar som inte har en aning om att det var jag som anmälde dem.  

Någon måste stå upp för barnen som behöver stöd. O mdet innebär ett eller fler samtal till myndigheter och kommuner so be it.
    Usch så obehagligt att föräldrarna träffar dig som anmält dem, ovetande.. Mycket obehagligt.
  • linkann
    Såg detta nu av experten ts...
    "Hon har uppenbarligen något utöver ADHDn."

Ts, du borde få Nobelpriset som upptäckt det läkarna missat!
  • Anonym (gjort det)
    Anonym (Dischdi) skrev 2016-08-27 20:50:26 följande:
    Usch så obehagligt att föräldrarna träffar dig som anmält dem, ovetande.. Mycket obehagligt.
    Tror du att jag ser ner på dem? Tror du det handlar om föräldrarna?

De behövde hjälp så att deras barn inte for mer illa av deras omvårdnasbrister. Utan min anmälan hade R inte haft några vänner i skolan, föräldrarnas situation hade inte förbättrats och R's situation hade förvärrats.

De vuxna får apa sig som de vill, men barnen behöver någon som står upp för dem.

Vari ligger det obehagliga att de träffat någon som hjälpt dem ur en situation de inte själva klarade av? 

Jag förstår inte hur du menar -  ser du ner på dem för att de behöver hjälp? Tror du jag ville dem illa? Att jag ser ner på dem? Det var ett barn som behövde hjälp  - och en klass och en lärare och en rektor och två föräldrar som behövde hjälp. De fick det.

Ingen behöver krama eller tacka mig - det räcker att ett litet liv har vänts i rätt riktning.
  • Anonym (Lizzie)
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-27 19:44:48 följande:
    Jag har anmält hemförhållandena till socialtjänsten. Var får du intrycket ifrån att jag inte gjort det?
    Det framgår ganska tydligt
  • Anonym (Dischdi)
    Anonym (gjort det) skrev 2016-08-27 21:02:25 följande:
    Tror du att jag ser ner på dem? Tror du det handlar om föräldrarna?

De behövde hjälp så att deras barn inte for mer illa av deras omvårdnasbrister. Utan min anmälan hade R inte haft några vänner i skolan, föräldrarnas situation hade inte förbättrats och R's situation hade förvärrats.

De vuxna får apa sig som de vill, men barnen behöver någon som står upp för dem.

Vari ligger det obehagliga att de träffat någon som hjälpt dem ur en situation de inte själva klarade av? 

Jag förstår inte hur du menar -  ser du ner på dem för att de behöver hjälp? Tror du jag ville dem illa? Att jag ser ner på dem? Det var ett barn som behövde hjälp  - och en klass och en lärare och en rektor och två föräldrar som behövde hjälp. De fick det.

Ingen behöver krama eller tacka mig - det räcker att ett litet liv har vänts i rätt riktning.
    Det räcker att du klappar dig själv på axeln antar jag.
    Duttit jort.
  • Anonym (yber)

Du är ditt barns förälder och har en skyldighet att se till att hon har det bra i skolan och på fritids likväl som hemma. Tycker du gör bra som tar tag i saken. Vet ej vem du kan anmäla till men skolinspektionen är i alla fall tillsynsmyndighet över grundskolan. Börja med att kolla med dem.

• Anonym (gjort det)
    Anonym (Dischdi) skrev 2016-08-27 21:29:37 följande:
    Det räcker att du klappar dig själv på axeln antar jag.
    Duttit jort.
    Ja, jag är f*n bäst! Kräks

Tror du att du kan svara på frågorna om vad du tror det handlade om - om vad som spelade roll? 
  • Anonym (Dischdi)
    Anonym (gjort det) skrev 2016-08-27 22:05:15 följande:
    Ja, jag är f*n bäst! Kräks

Tror du att du kan svara på frågorna om vad du tror det handlade om - om vad som spelade roll? 
    Nix, det lägger jag ingen energi på.
Svar på tråden Stökigt barn i skolan