• t123

BF juni 2017

Hej! Här kan vi väl samlas, vi med BF i juni 2017? Jag plussade idag, det är flera dagar innan BIM så än så länge kanske vi inte är så många här, men fyll gärna på allt eftersom! :) 

För mig blir BF runt 4/6 tror jag, det är mitt andra barn och jag är 26 år. Berätta gärna om er också! :)

• Svar på tråden BF juni 2017
  • Lee***

Bor också i Gbg. Bf den 4 juni.

Beror lite på jobbet, kanske jobbar jag hela maj men inte fulltid eller så går jag runt den 10 maj men beroende på hur jag mår.

Jag har livmodern i framväggen så jag känner inte av fostret så mycket, vecka 23+2.

Det var några flera här inne som hade livmodern i framvägg, hur mycket känner ni?

• Newbie84
    Lee*** skrev 2017-02-08 22:19:09 följande:

Beror lite på jobbet, kanske jobbar jag hela maj men inte fulltid eller så går jag runt den 10 maj men beroende på hur jag mår.

Jag har livmodern i framväggen så jag känner inte av fostret så mycket, vecka 23+2.

Det var några flera här inne som hade livmodern i framvägg, hur mycket känner ni?

Bf 29 juni känner lite varje dag ofta på kvällen, har moderkakan i framvägg. Små ryckningar mest så inte särskilt mycket.
  • druvan52
    Lee*** skrev 2017-02-08 22:19:09 följande:

Också moderkaka i framvägg, är i v 21+6 och känner knappt nåt alls. Ibland något litet fladder som jag tolkat som tarmgaser men är kanske bebisen
  • Newbie84

Jag vaknar alltid väldigt tidigt och kan inte somna om för att jag är så extremt hungrig ofta runt 5-6 på morgonen vilket suger på helgen. Måste gå upp och äta frukost för att inte börja spy. Jag äter ganska sent något litet innan jag går och lägger mig. Någon mer som upplever samma?

• Newbie84

Jag vaknar alltid väldigt tidigt och kan inte somna om för att jag är så extremt hungrig ofta runt 5-6 på morgonen vilket suger på helgen. Måste gå upp och äta frukost för att inte börja spy. Jag äter ganska sent något litet innan jag går och lägger mig. Någon mer som upplever samma?

• Mamma för första gången

Bor i Haninge och har bf 15 juni.

Vi är också mitt i semesterplaneringen på jobbet.
    Vet ni hur det ser ut om man vill ta ut semesterdagar när barnet är född för att kunna spara på föräldradagar?

Vore super om man kunde göra så ju!

• Cacek

Som jag har fattat det så bör man ju kunna ta ut sina semesterdagar när man vill.

Jag och min sambo funderade på om jag skulle avbryta min föräldraledighet några veckor i sommar, ta ut semester istället så kunde han använda flpengarna. Men de ska vi inte göra pga:

För om man har kollektivavtal så har man rätt till föräldralön. Då betalar arbetsgivaren 10% av ens lön i 5 månader. Vilket då skulle betyda att de 5 första månaderna av föräldraledigheten så har man 90% av sin lön istället för 80. Men dessa 5 månaderna måste vara sammanhängande. Så avbryter man föräldraledigheten säg 1 månad efter man börjar ta ut dagarna så tappar man 40% i inkomst.

Kan vara bra att veta :)

• elyse
    Cacek skrev 2017-02-09 12:42:47 följande:

Som jag har fattat det så bör man ju kunna ta ut sina semesterdagar när man vill.

Jag och min sambo funderade på om jag skulle avbryta min föräldraledighet några veckor i sommar, ta ut semester istället så kunde han använda flpengarna. Men de ska vi inte göra pga:

För om man har kollektivavtal så har man rätt till föräldralön. Då betalar arbetsgivaren 10% av ens lön i 5 månader. Vilket då skulle betyda att de 5 första månaderna av föräldraledigheten så har man 90% av sin lön istället för 80. Men dessa 5 månaderna måste vara sammanhängande. Så avbryter man föräldraledigheten säg 1 månad efter man börjar ta ut dagarna så tappar man 40% i inkomst.

Det är inte så enkelt att man får föräldralön bara det finns ett kollektivavtal. Det har man inte om man t.ex. jobbar kommunalt. Det är en slags förmån vissa arbetsgivare/företag väljer att ge.
    Cacek skrev 2017-02-09 12:42:47 följande:

Det kan nog stämma det du säger, nu när man tänker efter. 
    Men hos oss är detta inte från arbetsgivaren, utan från facket, i detta fall Unionen.
    Mamma för första gången skrev 2017-02-09 13:48:41 följande:
    Det kan nog stämma det du säger, nu när man tänker efter. 
    Men hos oss är detta inte från arbetsgivaren, utan från facket, i detta fall Unionen.
    Sorry! 
    Menade om man är med i facket, så får man detta.