• Sofiatn

Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera

Hej!

Efter ett års längtan och försök har jag fått konstaterat att jag inte har någon egen ägglossning. Det finns flera små äggblåsor men dem verkar inte vilja släppa, jag har ej Pco men symtomen är ungefär detsamma. Utebliven ägglossning.

Så efter att ha provat med enbart provera i ca 5 månader ska jag nu börja äta Letrozol. På 3:dje blödningsdagen i 5 dagar. Sedan blir det vul på dag 12.

Vore jättekul om det finns fler som är på samma väg eller blivit gravida genom letrozol. Skriv gärna om er erfarenhet!

Kram

• Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera
  • Nykär15
    Mila skrev 2017-03-01 09:54:19 följande:

Idag var jag på vul efter första kuren letrozole. Jag blev lyckligt överraskad. Cd13 och slemhinnan var 8mm och ett ägg på 22-23 mm och ett något mindre. Så äl lär vara närsom :)

Jag brukar ha äl på cd16-21 och slemhinnan har aldrig varit tjockare än 5-6mm på cd 20. Så jag antar att letrozole funkade bra för mig :) ska även ta ett progesteronprov på torsdag nästa vecka.

Vad roligt! Bara att ligga i nu då!
  • Mila
    Nykär15 skrev 2017-03-01 10:56:22 följande:

Vad roligt! Bara att ligga i nu då!

Dock så tog jag ältest både igår och idag, som är näst intill blanka. Digitalt var en runt ring. Så då borde inte är vara än iaf..? Ägget kan väl inte bli hur stort som helst..
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Nykär15
    Mila skrev 2017-03-01 13:11:02 följande:
    Dock så tog jag ältest både igår och idag, som är näst intill blanka. Digitalt var en runt ring. Så då borde inte är vara än iaf..? Ägget kan väl inte bli hur stort som helst..

När man stimuleras så blir äggblåsorna lite större än vad de blir annars innan de släpper. Jag hade på 23 mm och de släppte först två dagar senare. 

Men denna gången hade jag en på 20 mm på CD10 och den släppte ist dagen efter.

De kan bli uppåt 28 mm utan problem. Sen kan de ju bli stora utan att faktiskt lossa med...det är inte en garanti att de släpper bara för att de är stora tyvärr. Har man inte tillräckligt med LH så släpper inte ägget, det är LH som stimulerar ÄL och när det når en tillräckligt hög nivå släpper ägget, det är då man får positivt ÄL-test. 

Har din läkare tagit LH-prov på dig? Annars kan man ta Ovitrelle för att lossa ett moget ägg. Jag hade fortsatt med ÄL-test om jag vore du, om det inte blivit starkt om två dagar hade jag ringt min läkare och frågat om att ev få en spruta. 

• Mila
    Nykär15 skrev 2017-03-01 13:55:05 följande:

När man stimuleras så blir äggblåsorna lite större än vad de blir annars innan de släpper. Jag hade på 23 mm och de släppte först två dagar senare. 

Men denna gången hade jag en på 20 mm på CD10 och den släppte ist dagen efter.

De kan bli uppåt 28 mm utan problem. Sen kan de ju bli stora utan att faktiskt lossa med...det är inte en garanti att de släpper bara för att de är stora tyvärr. Har man inte tillräckligt med LH så släpper inte ägget, det är LH som stimulerar ÄL och när det når en tillräckligt hög nivå släpper ägget, det är då man får positivt ÄL-test. 

Har din läkare tagit LH-prov på dig? Annars kan man ta Ovitrelle för att lossa ett moget ägg. Jag hade fortsatt med ÄL-test om jag vore du, om det inte blivit starkt om två dagar hade jag ringt min läkare och frågat om att ev få en spruta. 

Okej :)

Nej inga sådana prover. Utan denna cykel är mer test för att se hur min kropp funkar. Så är väl därför jag får ta en progesteron prov nästa vecka för att se.

Men jag funderar faktiskt på det som du säger. Att om det inte blir positivt ringa och rådfråga om jag kan få hjälp.

Ska nog ta ett till test ikväll för att se om det blivit starkare.
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Orkide
    orzia1 skrev 2017-02-27 16:41:36 följande:

Började blöda idag. Så blir nya tag nästa mån. Skulle eg göra uppehåll men vi bestämde oss för att köra en mån till o hoppas de överlever trots mannen är borta under ägglossningen.

Ånej beklagar Fy så trist!!
  • Nykär15
    Mila skrev 2017-03-01 15:26:34 följande:
    Okej :)

Nej inga sådana prover. Utan denna cykel är mer test för att se hur min kropp funkar. Så är väl därför jag får ta en progesteron prov nästa vecka för att se.

Men jag funderar faktiskt på det som du säger. Att om det inte blir positivt ringa och rådfråga om jag kan få hjälp.

Ska nog ta ett till test ikväll för att se om det blivit starkare.
    Ja gör så, inte kul missa ÄL om man enkelt kan få det att lossa med en spruta. 
  • Johannapanna84

Hej! Ny här! PCO are som tagit en första omgång av letrozole. Jag har hyfsat regelbunden mens men en cykel på 30-36 dagar och tror inte jag ägglossar varje månad. Ska på VUL imorgon dag 12. Åt tablett dag 3-7. Följs gärna åt. Skönt att läsa om folk i samma sits. ????

• Nykär15
    Johannapanna84 skrev 2017-03-02 10:00:35 följande:

Hej! Ny här! PCO are som tagit en första omgång av letrozole. Jag har hyfsat regelbunden mens men en cykel på 30-36 dagar och tror inte jag ägglossar varje månad. Ska på VUL imorgon dag 12. Åt tablett dag 3-7. Följs gärna åt. Skönt att läsa om folk i samma sits. ????

Välkommen! Hoppas på fina blåsor i morgon Glad
  • orzia1
    Nykär15 skrev 2017-02-28 10:46:24 följande:

Ja förstår det känns jobbigt..man är ju ett hormonmonster av alla dessa behandlingar...vet knappt hur mitt normala tillstånd känns...innan ÄL är det tabletter eller sprutor, vid äl pumpar man in hcg och efter ÄL progesteron-vaggisar...detta är ju 4:e omgången med stimulering för oss...så börjar bli van, men tycker även att det snart borde vara vår tur...försökt i 14 månader nu med mf och MA förra året...man blir så uppgiven.

Usch ja jag förstår dig verkligen, när har du bim?
Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera