• Sofiatn

Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera

Hej!

Efter ett års längtan och försök har jag fått konstaterat att jag inte har någon egen ägglossning. Det finns flera små äggblåsor men dem verkar inte vilja släppa, jag har ej Pco men symtomen är ungefär detsamma. Utebliven ägglossning.

Så efter att ha provat med enbart provera i ca 5 månader ska jag nu börja äta Letrozol. På 3:dje blödningsdagen i 5 dagar. Sedan blir det vul på dag 12.

Vore jättekul om det finns fler som är på samma väg eller blivit gravida genom letrozol. Skriv gärna om er erfarenhet!

Kram

• Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera
  • Orkide
    Anonym (Petra) skrev 2017-02-24 12:09:53 följande:
    Min gyn sa att många blir gravida den efterföljande cykeln efter stimulering, varför en paus inte alltid behöver vara fel. Stimuleringen hämmar tyvärr slemhinnetillväxten under behandling (är östrogenberoende och både pergo och letro hämmar detta).

Efterföljande cykel har man kvar den follikelstimulerade effekten, men får förhoppningsvis en bättre och mer mottaglig slemhinna.. make sense tycker jag :) Sen är det säkert olika för alla - beroende på vad orsaken till infertiliteten är. 

Själv tänker jag hoppa över behandling nästa månad om det inte blir något nu... 
    Min gyn pratade om en paus på ett par månader.

Efter sex kurer letrozol så börjar jag blir frustrerad. Pergotime fungerade mycket snabbare.

Har ni något tips på bra kost som främjar fertillitet?
  • Nykär15
    Orkide skrev 2017-02-24 12:33:28 följande:

Efter sex kurer letrozol så börjar jag blir frustrerad. Pergotime fungerade mycket snabbare.

E-vitamin i högre dos är bra för slemhinnan. Jag har fått utskrivet 100 mg E-vimin av min läkare, vissa tar upp till 200 mg/dag. Det tar man hela cykeln och även fortsätter med om man blir gravid. 

Tråkigt de inte är beredda att prova sprutor...6 omgångar Letrozol är ändå bra många. Men betalar du eller går du via landstinget hos dem? Tror det är skillnad om man är betalande privat faktiskt på vad de vill göra. 

Mila skrev 2017-02-24 12:57:38 följande:

Någon som fått förlängd mens av letrozole?

Jag ska äta cd5-9, är på cd 8 och har fortfarande spottings. Jag brukar ha mens 5 dagar.

Jag tog dag 3-7 och min blev snarare kortare. 

• orzia1
    Orkide skrev 2017-02-24 09:43:00 följande:

Har du tagit nytt test idag?

Ja men det blir inga starka streck så just nu känns det som de teatern som sen slutat i tidigt mf

Lite ändrad i kontrast, men där är streck.

Ska ta digitalt om en v om jag ej börjat blöda innan.
  • orzia1
    Nykär15 skrev 2017-02-24 10:59:49 följande:

Ja det är vagitorierna med progesteron.Ja roligt! Jag tycker det är svårare med symptom när man är stimulerad...och även efter Ovitrelle som ger en hcg..men värst är Lutinus, är ju gulkroppshormon så man får ju en skengraviditet när man tar så stor mängd...men alltid skoj att spekulera!

Men nä! Paus är ju inget man vill höra talas om. Ni har inte diskuterat att stimulera dig med sprutor i stället? Min läkare sa att om man inte svarat på pergo/letrozol och blivit gravid på tre omgångar så bör man testa nytt preparat och att då är sprutorna bättre tyckte hon, just de jag tar nu (Bemfola) innehåller ju även LH vilket gör att man får riktigt fint livmodersekret vid ÄL, det har jag inte haft själv sista åren... Så säg att du hellre vill diskutera alternativ framför att göra en paus?

Hur stora var blåsorna och slemhinnan idag? Vilken CD är du på?

Min gyn sa också det som ngn skrev innan att ibland är det bra med en paus då och då, just för att många ändå får ägglossning mån ef men de prata om uppehåll en månad o sen köra igen.

Alltså fertiliteten sitter inte i varken tanke eller stress, visst extrem stress kan göra så man inte får äl o mens, men folk i andra delar av världen och som befinner sig i krig och elände som är bra mkt mer stressande, blir ju gravida. Jag hade om möjligt bytt gyn.

Kram
  • efg
    Mila skrev 2017-02-24 12:57:38 följande:

Någon som fått förlängd mens av letrozole?

Jag ska äta cd5-9, är på cd 8 och har fortfarande spottings. Jag brukar ha mens 5 dagar.

Ja har haft något längre mena faktiskt än ja brukar. Men en av biverkningarna för letrozol är vaginala blödningar/spottings så inget konstigt :)
  • efg

Så nu har jag varit och lämnat blodprov på dag 22. Skulle lämna mellan dag 21-23 men de kommer ju inte visa något eftersom jag hade äl först dag 21, får se ifall gyn ordinerar nytt blodprov om en vecka eller inte, känner mig hur som helst ganska säker på att äl skett nu så är sak samma om ja gör fler blodprov eller inte

• orzia1
    Orkide skrev 2017-02-24 12:33:28 följande:

Om jag är gravid denna månad och det inte blir mf så kan jag skicka en karta pergotime, dock vet jag ju inte ang mf osv förrän om 12 v och då hoppas jag du har lyckats.
  • Nykär15
    orzia1 skrev 2017-02-24 15:17:59 följande:
    Om jag är gravid denna månad och det inte blir mf så kan jag skicka en karta pergotime, dock vet jag ju inte ang mf osv förrän om 12 v och då hoppas jag du har lyckats.
    Varför vet du inte förrän om 12 veckor? Om du tar ett test om några dagar och det inte är starkare eller om det är blankt så vet du väl om du är gravid än eller om det blev missfall? Och om du får plus kan du boka ett tidigt VUL i vecka 7+ och se om ett hjärta slår Glad
  • orzia1
    Nykär15 skrev 2017-02-24 15:25:18 följande:

Varför vet du inte förrän om 12 veckor? Om du tar ett test om några dagar och det inte är starkare eller om det är blankt så vet du väl om du är gravid än eller om det blev missfall? Och om du får plus kan du boka ett tidigt VUL i vecka 7+ och se om ett hjärta slår 

Tänker att efter v 12 minskar mf risken, har fått mf även efter jag sett ett hjärta slå där i v 8.
Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera