• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-08-07 16:28:40 följande:

Smurfen- Har du tänkt låta mannen göra Sperm dna fragmentationstest? Eller åka dit och lämna spermier för nedfrysning? Fråga Veronka om det går på helger. Men om det inte går så kan du kan ju fråga Veronika om mannen kan få göra testet tex tidigt på en måndag morgon.

Då kan han ju flyga dit på söndag em/kväll, sova en natt på hotell, göra provet på måndag morgon och sen flyga hem samma dag. Det tar bara en timme och 15minuter att flyga direktflyg från Arlanda till Riga. Då skulle han bara behöva ta ledigt en vardag från jobbet. Kan det vara en lösning som funkar?

Vet inte, vet det finns där ju. Vad visade erat test, vad kan de se på det testet?

Vi bor ju i Göteborg så har lite längre resväg, så kommer nog stanna en natt i alla fall. Jo, kommer föröka rikta in oss på en måndag eller fredag.

När det gäller frysta ägg så måste det tajmas med vår cykel ju, vad händer då om den tiden är på helgen?? De har ju inte öppet då.

Ava Riga har inte öppet på helger sa hon. Däremot kunde de skriva ut Prednisolon !
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-08-08 11:59:46 följande:

Nä det är ok, skulle inte ta upp det om jag inte ville ha feedback på det!

Googlat lite igår och är tydligen 1 av 65000 män det gäller så jag lugnade mig lite där, och mest nordafrikaner:), dessutom behövde inte alla spermier se såna ut.

Men inatt kom mensen med ett brak så nu sitter jag här i mina livmoderplågor usch. Och är jättedeppig att ännu en gång blev det inget:(

Ok! Gissar att IVF läkarna också spekulerar för att försöka hitta en förklaring, man vill ju gärna veta VARFÖR det inte fungerar... Och ibland GÅR det nog inte att förklara. Jaja. Triiiiiiist med mens, bläääää! Vi (jag...) hoppades ju också varje mens innan ÄD och mellan IVFerna, men nä... Men ibland sker faktiskt mirakel så varför ge upp hoppet?! Efter bollens ankomst (ta i trä) tänkte jag inte använda preventivmedel. Chansen t naturlig graviditet är extremt pytteliten för vår del tror jag, då är jag dessutom ca 45, men tänker inte FÖRHINDRA det heller. Blir det så blir det liksom. Men kanske tänker om efter kolik och vaknätter, ha ha.
  • UndrandeSökare

Smurfen- Testet kan visa hur hög andel fragmentation det finns samt om det är dnafel eller inte på spermierna. Vi hade båda felen så då rekommenderade de direkt spermiedonation.

Kanske ni kan flyga Landvetter- Arlanda och sen flyga direkt vidare till Riga samma dag? Alternativt Swebus från Göteborg. Tågen litar jag inte på längre, så de skulle jag inte rekommendera om du ska till flygplatsen och passa en viktig tid.

Annars går det också färja (Tallink Silja line) från Värtahamnen direkt till Riga. Den åkte jag ensam vid transfer förra gången. Kostade ca 1500kr inkl allt , egen hytt och all mat ombord. Det finns anslutningsbussar också till och från en mängd olika orter i Sverige. Fördelen med färjan är att där är priset samma oavsett hur kort tid innan man bokar, medan flyget blir dyrare om man bokar kort tid innan avresa.

AvaRigas klinik ligger på promenadavstånd från färjeterminalen i Riga.

Tar du flyg finns det bussar för billig penning från flygplatsen in till Riga (halva priset om man köper biljetten innan bussresan i kiosken utanför flygplatsen, dyrare om man köper på bussen). Annars finns det taxi men enligt Veronika ska man komma överens om priset först, och de gröna och de röda taxibilarna rekommenderade hon (de var mer att lita på).

Lycka till !

• Sjuttiosjuan

Tjejer,

Jag har kvar i kylen från gamla recept Menopur samt några sprutor bemfola 225 och 300 samt Orgalutran och en spruta ovitrelle. Någon som är intresserad eller ska man lämna tillbaka till Apoteket?

• smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-08-08 13:24:27 följande:
    Ok! Gissar att IVF läkarna också spekulerar för att försöka hitta en förklaring, man vill ju gärna veta VARFÖR det inte fungerar... Och ibland GÅR det nog inte att förklara. Jaja. Triiiiiiist med mens, bläääää! Vi (jag...) hoppades ju också varje mens innan ÄD och mellan IVFerna, men nä... Men ibland sker faktiskt mirakel så varför ge upp hoppet?! Efter bollens ankomst (ta i trä) tänkte jag inte använda preventivmedel. Chansen t naturlig graviditet är extremt pytteliten för vår del tror jag, då är jag dessutom ca 45, men tänker inte FÖRHINDRA det heller. Blir det så blir det liksom. Men kanske tänker om efter kolik och vaknätter, ha ha.
    Så tänker jag också göra, skita i preventivmedel sen. Händer det så händer det. Har svårt och tänka så nu dock, när vi inte har något barn öht. Nu är jag ju desperat efter barn, så nu kan jag inte vara så cool i tanken.

Läste i en tråd nyligen, en tjej som gjorde äd vid 42,43, och nu blivit gravid naturligt vid 46.

Har ni sålt lägenheten?
  • Maran73

Hallå tjejer! Idag passeras en milstolpe, exakt 50% av graviditeten har gått. En bra dag att "outa" det hela till resten av omgivningen tyckte vi, så har lagt ut en bild på fb via en grav.app (Preglife) som följer antal dagar/procent som passeras. Det känns... märkligt, liksom "shit, det står på Facebook, det är alltså SANT???"

• smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-08-08 17:41:15 följande:

Smurfen- Testet kan visa hur hög andel fragmentation det finns samt om det är dnafel eller inte på spermierna. Vi hade båda felen så då rekommenderade de direkt spermiedonation.

Kanske ni kan flyga Landvetter- Arlanda och sen flyga direkt vidare till Riga samma dag? Alternativt Swebus från Göteborg. Tågen litar jag inte på längre, så de skulle jag inte rekommendera om du ska till flygplatsen och passa en viktig tid.

Annars går det också färja (Tallink Silja line) från Värtahamnen direkt till Riga. Den åkte jag ensam vid transfer förra gången. Kostade ca 1500kr inkl allt , egen hytt och all mat ombord. Det finns anslutningsbussar också till och från en mängd olika orter i Sverige. Fördelen med färjan är att där är priset samma oavsett hur kort tid innan man bokar, medan flyget blir dyrare om man bokar kort tid innan avresa.

AvaRigas klinik ligger på promenadavstånd från färjeterminalen i Riga.

Tar du flyg finns det bussar för billig penning från flygplatsen in till Riga (halva priset om man köper biljetten innan bussresan i kiosken utanför flygplatsen, dyrare om man köper på bussen). Annars finns det taxi men enligt Veronika ska man komma överens om priset först, och de gröna och de röda taxibilarna rekommenderade hon (de var mer att lita på).

Lycka till !

Synd vi inte bor i Stockholm då. Hade underlättat.
  • smurfen 11
    Sjuttiosjuan skrev 2017-08-08 21:44:10 följande:

Tjejer,

Jag har kvar i kylen från gamla recept Menopur samt några sprutor bemfola 225 och 300 samt Orgalutran och en spruta ovitrelle. Någon som är intresserad eller ska man lämna tillbaka till Apoteket?

Vi kommer inte göra fler ivf:er iaf...eller experimentera hemma.

Jag lämnade allt jag hade i sprutform till apoteket. Har sparat Lutinus och Progynon.
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-08-09 14:19:20 följande:

Hallå tjejer! Idag passeras en milstolpe, exakt 50% av graviditeten har gått. En bra dag att "outa" det hela till resten av omgivningen tyckte vi, så har lagt ut en bild på fb via en grav.app (Preglife) som följer antal dagar/procent som passeras. Det känns... märkligt, liksom "shit, det står på Facebook, det är alltså SANT???"

Åh shit redan !

Haha kan tänka mig att det känns så !

Har ni fått många reaktioner ?
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-08-09 14:18:50 följande:

Så tänker jag också göra, skita i preventivmedel sen. Händer det så händer det. Har svårt och tänka så nu dock, när vi inte har något barn öht. Nu är jag ju desperat efter barn, så nu kan jag inte vara så cool i tanken.

Läste i en tråd nyligen, en tjej som gjorde äd vid 42,43, och nu blivit gravid naturligt vid 46.

Har ni sålt lägenheten?

Nej DET förstår jag, att du känner så! Japp, som sagt, mirakel händer ju, men man kunde önska att de hände lite oftare...

Nej, den är än så länge bara fotograferad, mäklaren pillar med annonsen just nu. Inte riiiktigt läge för visning ännu, under semestertider. Första helgen i september är det dags!
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?