• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Maran73
    shrigley skrev 2017-08-05 15:52:31 följande:

Ja Maran o 77an, det känns konstigt att tänka negativa tankar när man äntigen lyckats bli gravid, det är som om jag inte orkar mer. Kroppen är slut o jag vill fokusera på annat, allt som inte har med barn att göra. Känns så hemskt att plötsligt inte vilja, eller åtminstone brottas med alla dessa känslor o tankar. Mitt tillstånd är som en enda lång mega-bakfylla! Idag har jag inte kommit utanför dörren än o klockan är snart 16.

Skit i att gå utanför dörren! Världen är kvar därute! Först nu (v 20) som jag börjar få (lite) lust att träffa folk och göra saker. Och sådär superkär och superlycklig känner jag mig fortfarande inte, även mannen vill jag ha på armlängds avstånd, men det börjar kännas bättre! Första trimestern är ju verkligen inte särskilt rolig... Håller med 77, det är en fas som kommer gå över, tillåt dig (även om det är svårt) att vara deppig om du nu är det. Ok, visst vill man hellre vandra omkring i ett rosa moln och bara vara superlycklig, när man kämpat så! Men, vem skjuter oss om vi nu inte är det? Det betyder inte att vi inte kommer att älska vårt/våra barn! Bara att vi får korrigera vår bild av att vara gravid en aning. Du är som du märker inte ensam om att känna så här. <3 Jag är fortfarande helt inne på att träffas och fika, jämföra magar och gnälla av oss. Eller bara diskutera vilken muffins som är godast och skita i barn/gravidprat. Bara att hojta så bestämmer vi ngt, eller ligg kvar i sängen, precis som du själv vill!
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-08-03 11:20:28 följande:

Smurfen- Om du har bestämt dig för AvaRiga så maila direkt till Veronika och prata med henne att du vill köpa mediciner av dem, så skriver hon in det i din behandlingsplan. Då kan du också fråga vad det kostar att köpa medicinerna. Jag köpte en ask Utrogestan med 90 tabletter av dem. Kommer tyvärr inte ihåg vad medicinerna kostade (köpte östrogen och annat av dem också). Gör man nedreglerad så tar man 6 tabletter per dag. Gör man i naturlig cykel borde det räcka med 3 tabletter per dag. Men fråga hur många Utrogestan eller Lutinus hon vill du ska ta. Samt när de vill du ska börja med kortison, vilken dos etc. Det vanligaste är att man börjar med kortison innan insättning. Har du mediciner att ta hemma innan du reser dit för insättning? Annars be Veronika att hon mailar dig EU-recept som du kan lösa ut på Apotek i Sverige. Lycka till !

Tack, ok, då ska jag i så fall säga det till henne med en gång. Dock har jag ju inte gjort utredning med immun, men är så säker på min sak att jag behöver kortisn.
  • smurfen 11
    shrigley skrev 2017-08-05 08:16:38 följande:

Hej hej alla, hoppas bra i sommarvärmen (kylan?) o att babyplanerna går framåt, låter som det.

Är i v 12 nu med tvillingar o hoppas att de vill stanna kvar som de ska. Har gjort tre VUL och allt har sett fint ut so far.. nästa steg blir KUB, känns nervöst. Mår i övrigt ganska sådär, illamåendet är kvar o magen gör väldigt ont o stramar. En gammal snart 42-årig livmoder som aldrig fått tänja på sig ska nu bli hem åt två små glin, det gör väldigt ont. Äter var 2-3 tim dygnet runt. Brösten är sprickfärdiga också, måste sova med amningsbehå (!) för att hålla allt på plats. Bara mammakläder (byxor, shorts) som passar numera, lär bli svårt att dölja på jobbet nästa vecka efter semestern även om jag hade velat vänta till efter KUB åtminstone. Ja, känns som en hostile takeover på min kropp just nu, det är lite blandade känslor mellan varven oxå. Kram

Gott höra update :)

Vet inte om jag ska tycka synd om dig med dina fysiska symptom, hoppas vi alla får uppleva det;), men det låter onekligen mycket på en gång ! Tänk på vad du gått igenom för att komma dit. Du har kämpat mycket.
  • smurfen 11

Updattering från mig;

Hade återigen ett låååångt samtal med sambon igår om äd, och nu har vi t.o.m pratat mer specifikt om dessa tre kliniker, Ava Riga, NGC St Petersburg och Finland. Huset är färdigmålat till stora delar, är väl därför han orkar med :)

I denna stund lutar det åt Ava Riga. Nån som vet om man kan lämna spermieprov på en lördag på kliniker, och gör de insättningar på lördagar?

Har ni hört nåt om % vad gäller frysta vs färska, hur många blir gravida?

• UndrandeSökare

Smurfen- Som jag fattade det så kunde man INTE lämna spermaprov eller göra insättning hos AvaRiga på lördagar eller söndagar. Men maila Veronika för säkraste svaret !

Procentsatsen över hur många som blir gravida med färska resp frysta embryon borde hon ju också kunna tala om för dig (iallafall om de för separat statistik det).

Kontakta gärna alla de kliniker du är intresserad av och ställ frågor och se vilka svar du får av dem.

Avariga är helt ok klinik, de är duktiga, men jag som har immunproblem märker ju att de inte har kunskaper om det. Då är det bättre att vända sig till Aten för den delen. Jag har gjort immunutredning hos Dr D på Life clinic, och han hittade felet, men hans behandling funkade inte på mig. Så efter förra missfallet har jag varit i telefonkontakt med klinikchefen Penny på Serum i Aten. Hon är mycket duktigare och har längre erfarenhet än Dr D. Jag har tidigare gjort Serums mensblodtest också (infektionstest där de kollar efter infektioner man inte kan testa för i Sverige). Så det lutar åt att jag söker hjälp där.

Så tror du att du har immunproblem så gör helst en immunutredning först föreslår jag, det lönar sig i längden. Hoppas det går bra för dig. Lycka till !

• Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-08-05 20:15:57 följande:

Updattering från mig;

Hade återigen ett låååångt samtal med sambon igår om äd, och nu har vi t.o.m pratat mer specifikt om dessa tre kliniker, Ava Riga, NGC St Petersburg och Finland. Huset är färdigmålat till stora delar, är väl därför han orkar med :)

I denna stund lutar det åt Ava Riga. Nån som vet om man kan lämna spermieprov på en lördag på kliniker, och gör de insättningar på lördagar?

Har ni hört nåt om % vad gäller frysta vs färska, hur många blir gravida?

Men vad härligt att det går framåt med sambon och planerna!!! Då är det inte långt kvar till pluset ska du se! Får jag fråga varför du är så säker på att du behöver kortison? Bara nyfiken.
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-08-05 23:03:22 följande:

Smurfen- Som jag fattade det så kunde man INTE lämna spermaprov eller göra insättning hos AvaRiga på lördagar eller söndagar. Men maila Veronika för säkraste svaret !

Procentsatsen över hur många som blir gravida med färska resp frysta embryon borde hon ju också kunna tala om för dig (iallafall om de för separat statistik det).

Kontakta gärna alla de kliniker du är intresserad av och ställ frågor och se vilka svar du får av dem.

Avariga är helt ok klinik, de är duktiga, men jag som har immunproblem märker ju att de inte har kunskaper om det. Då är det bättre att vända sig till Aten för den delen. Jag har gjort immunutredning hos Dr D på Life clinic, och han hittade felet, men hans behandling funkade inte på mig. Så efter förra missfallet har jag varit i telefonkontakt med klinikchefen Penny på Serum i Aten. Hon är mycket duktigare och har längre erfarenhet än Dr D. Jag har tidigare gjort Serums mensblodtest också (infektionstest där de kollar efter infektioner man inte kan testa för i Sverige). Så det lutar åt att jag söker hjälp där.

Så tror du att du har immunproblem så gör helst en immunutredning först föreslår jag, det lönar sig i längden. Hoppas det går bra för dig. Lycka till !

Jag ska kolla med klinikerna lite till. Svårt beslut.

Hinner du söka hjälp innan ni startar igen?
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-08-05 23:08:45 följande:

Men vad härligt att det går framåt med sambon och planerna!!! Då är det inte långt kvar till pluset ska du se! Får jag fråga varför du är så säker på att du behöver kortison? Bara nyfiken.

Jo men måste samtidigt säga att han är fortfarande inte själaglad över detta, men tror mycket rädslor ligger bakom...Svårt förklara såhär direkt men har bla annat med hans uppväxt att göra. Har liksom inte fått det där familjära med sig, de är prestationsinriktade i familjen. Sen innan han träffade mig så hade han redan tänkt att " jag blir aldrig pappa " ( eftersom han inte träffat nån vid 40)

Jo jag tänker att har jag inte blivit gravid på 2.5 år så kan det inte BARA bero på kassa ägg. Enda gång det blev positivt ( i 2 dagar sen kom mensen), var när jag blev förkyld i samma veva som äl. Är sällan sjuk.
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-08-06 08:13:20 följande:

Jo men måste samtidigt säga att han är fortfarande inte själaglad över detta, men tror mycket rädslor ligger bakom...Svårt förklara såhär direkt men har bla annat med hans uppväxt att göra. Har liksom inte fått det där familjära med sig, de är prestationsinriktade i familjen. Sen innan han träffade mig så hade han redan tänkt att " jag blir aldrig pappa " ( eftersom han inte träffat nån vid 40)

Jo jag tänker att har jag inte blivit gravid på 2.5 år så kan det inte BARA bero på kassa ägg. Enda gång det blev positivt ( i 2 dagar sen kom mensen), var när jag blev förkyld i samma veva som äl. Är sällan sjuk.

Jag förstår, lite tråkigt förstås, men gissar att om det går vägen och han får hålla sin lilla bebis i famnen till slut så ger han blanka faan i hur hen kom till! Tror du inte?

Ok, ja jag tänker så här (om såväl immun-fertilitet som det mesta när det gäller metoder/teorier som inte är helt vetenskapligt bevisade): varför inte testa?? Det är väl upp till oss vårdtagare vilka vägar vi vill gå så länge de inte utsätter oss för några allvarliga risker? SPECIELLT om vi betalar själva för det! Jag menar, kortison t ex är ju ett mkt väl prövat läkemedel. Men, medicinarna i Sverige är ju rena evidenstalibanerna, så det går ju INTE för sig förstås... Stön.
  • UndrandeSökare

Smurfen- Du är hjärtligt välkommen till Aten-tråden om du vill.Där hittar du jättemånga tjejer/kvinnor med mycket kunskap om immunproblem. Tråden heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?