• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • Anonym (B)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-03 21:45:28 följande:

På vilket sätt är det farligare att genomgå en sen abort än att gå genom en hel graviditet och genomfå en förlossning?

För att kroppen kommer göra allt för att bevara graviditeten då den inte är redo att föda barn.
  • blairw
    Turandot skrev 2016-12-03 21:18:24 följande:
    Fast det finns ju heller inget som säger, att gränsen för abort måste gå precis där barnet kan börja leva utanför livmodern. Det är något som vi här i Sverige har hittat på... Jag tycker att det är en HEMSKT sen gräns.

Och gränsen 12 veckor, som de flesta länder som tillåter abort överhuvudtaget som sagt har, är även den baserad på vetenskap. Nu har jag inte alla argumenten för just den gränsen i huvudet (det går säkert lätt att googla på), men jag vet att ETT argument i alla fall är, att före 12 v. är det ändå ganska vanligt med missfall. Naturen gör sig av med de misslyckade befruktningarna under de första tolv veckorna helt enkelt, t.ex. försvinner faktiskt de allra flesta kromosomskadorna där - och mamman behöver inte ens veta att det var ett barn med DS hon väntade. Därför blir skillnaden mellan ett missfall och en abort före 12 fullgångna veckor inte så stor, utan mer en medicinsk händelse än en juridisk händelse eller en stor livshändelse. 

Men efter 12 veckor blir det ovanligt med missfall, för då har den lille krabaten visat sig vara livsduglig och fått Moder Naturs godkännande att få leva. Då ska det mycket till att vi människor ska gå in och bryta där!
    Du får ju gärna återkomma med bra vetenskapliga argument för 12 veckorsgränsen. Är mer än öppen för att ta del av ytterligar information, men det är inte något jag själv hittat. Argumentet om sambandet med flest missfall innan v.12 fungerar nog dock inte riktigt skulle jag säga. För du måste ocskå tänka på vad du sätter den emot, i detta fall handlar dem om huruvida en kvinna ska behöva forsätta bära på ett foster och sedan föda och ha hand om ett barn. Det involverar alltså en annan juridisk person och dennes rättigheter. Därav drar vi i Sverige gränsen vid v.22, för då blir liksom fostret livsdugligt och således betraktas som en egen juridisk person, vars rätt till liv "trumpar" kvinnans rätt till sin kropp. Därför är det intressanta för svensk lagstiftning att veta när den tidpunkten sker, i nuläget säger vetenskapen "inte för v.22". Som sagt, om vi får fram bättre teknologi som kan sänka den gränsen, då får vi utvärdera det då och ändra lagen därefter.

Nja, inte riktigt så. En premature i v.12 är inte livsduglig om livsduglig innebär att överleva som en enskild individ utan att vara beorende av mamman för överlevnad. Inte ens en 22 veckors bebis är det enbart med "moder naturs" godkännande att få leva, den hade aldrig klarat sig utan modern medicin och teknologi. 
  • Turandot
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-03 21:49:32 följande:
    Det är skillnad att utsätta sig för den risk det är att genomgå graviditet och förlossning för ett önskat och välkommet barn än att utsätta sig för den påfrestning det för kroppen att genomgå en graviditet och förlossning av ett oönskat barn.
    Men då får dom väl se till att inte BLI gravida då! Eller i alla fall att hålla koll på att mensen kommer varje månad och ser normal ut, så att de kan göra en medicinsk abort i tidigt stadium i stället. 

Ibland tänker jag att det var bättre förr, när det var en annan social kontroll. Jag har t.ex. läst (vet förstås inte om det var så överallt), att när flickor bodde på flickpension förr, eller ogifta kvinnor bodde på sina arbeten (t.ex. som pigor eller sjukhuspersonal), så brukade matmodern/husmodern/föreståndarinnan hålla koll på tvätten av underkläder och lakan, så hon såg att alla fick sin mens varje månad...
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-03 21:54:40 följande:
    För att kroppen kommer göra allt för att bevara graviditeten då den inte är redo att föda barn.
    30% av graviditeter slutar i missfall och jag har då inte hittat några uppgifter om att det är skadligare för kroppen med en graviditet som slutar före fullgången tid än en som fortgår.
  • blairw
    Anonym (nä) skrev 2016-12-03 21:27:59 följande:
    Men lägg av. Det är visst skillnad. Jag har haft två missfall. Ett i vecka 5 som inte var mer än en kraftig blödning. Sen ett i vecka 13-14. Det var ju som en mini förlossning. Hade lika kraftiga verkar som när jag fått tidigare barn och det som kom ut var mer än en blödning. Hade kunnat göra abort i vecka 5/6 för det som kom ut var så minimalt och inte i närheten av ett bar. Det som kom ut vid det senare missfallet var en rejäl klump med hinna och jag vågar inte ens tänka på det . Det sörjde jag, för det var verkligen på väg att bli ett barn.

Men du svarar  ju inte på frågan, har inte ens skrivit att det inte är skillnad. Men du säger att du är emot sen abort pga om fostret haft några veckor till hade den kunnat räddats. Men inser du att det tekniskt sett inkluderar ALLA foster? Så min fråga är då, vart drar du gränsen? 

• Tyrfing
    Turandot skrev 2016-12-03 21:57:16 följande:
    Men då får dom väl se till att inte BLI gravida då! Eller i alla fall att hålla koll på att mensen kommer varje månad och ser normal ut, så att de kan göra en medicinsk abort i tidigt stadium i stället. 

Ibland tänker jag att det var bättre förr, när det var en annan social kontroll. Jag har t.ex. läst (vet förstås inte om det var så överallt), att när flickor bodde på flickpension förr, eller ogifta kvinnor bodde på sina arbeten (t.ex. som pigor eller sjukhuspersonal), så brukade matmodern/husmodern/föreståndarinnan hålla koll på tvätten av underkläder och lakan, så hon såg att alla fick sin mens varje månad...
    På vilket sätt var föreståndarinnans snokande bra? 
  • Turandot
    blairw skrev 2016-12-03 21:56:01 följande:
    Du får ju gärna återkomma med bra vetenskapliga argument för 12 veckorsgränsen. Är mer än öppen för att ta del av ytterligar information, men det är inte något jag själv hittat. Argumentet om sambandet med flest missfall innan v.12 fungerar nog dock inte riktigt skulle jag säga. För du måste ocskå tänka på vad du sätter den emot, i detta fall handlar dem om huruvida en kvinna ska behöva forsätta bära på ett foster och sedan föda och ha hand om ett barn. Det involverar alltså en annan juridisk person och dennes rättigheter. Därav drar vi i Sverige gränsen vid v.22, för då blir liksom fostret livsdugligt och således betraktas som en egen juridisk person, vars rätt till liv "trumpar" kvinnans rätt till sin kropp. Därför är det intressanta för svensk lagstiftning att veta när den tidpunkten sker, i nuläget säger vetenskapen "inte för v.22". Som sagt, om vi får fram bättre teknologi som kan sänka den gränsen, då får vi utvärdera det då och ändra lagen därefter.

Nja, inte riktigt så. En premature i v.12 är inte livsduglig om livsduglig innebär att överleva som en enskild individ utan att vara beorende av mamman för överlevnad. Inte ens en 22 veckors bebis är det enbart med "moder naturs" godkännande att få leva, den hade aldrig klarat sig utan modern medicin och teknologi. 
    Fast jag säger ju, att detta med att sätta gränsen när barnet kan leva utanför livmodern, är ologiskt och konstigt. Inga andra länder sätter gränsen där. Det är alltid bara vi som ska vara värst. Ett foster är naturligtvis livsdugligt, även om det måste vistas i sin naturliga miljö - alltså livmodern - för att kunna leva i en viss vecka. Annars kan man ju ta ett nyfött barn, hålla det under vatten (vatten är inte dess naturliga livsmiljö längre när navelsträngen är avklippt) och säga att "hoppsan, det dog visst - då var det inte livsdugligt". Det är PRECIS samma sak som att slita ut ett 21 veckor gammalt foster i luften...

Ju mer jag tänker på de sena aborterna vi har i Sverige, desto mer illamående blir jag! 
  • Anonym (nä)
    blairw skrev 2016-12-03 22:00:01 följande:

Men du svarar  ju inte på frågan, har inte ens skrivit att det inte är skillnad. Men du säger att du är emot sen abort pga om fostret haft några veckor till hade den kunnat räddats. Men inser du att det tekniskt sett inkluderar ALLA foster? Så min fråga är då, vart drar du gränsen? 

Ja eftersom man måste dra gränsen någonstans så tycker jag att den ska vara en rejäl bit ifrån 23 veckor då det finns en chans att rädda. Tycker vecka 18 är för sent så jag såg som jag skrivit innan. 12 veckor.
  • Turandot
    Tyrfing skrev 2016-12-03 22:00:48 följande:
    På vilket sätt var föreståndarinnans snokande bra? 
    På det sättet, att kvinnorna inte kunde missa eller gömma sina graviditeter. Ju förr man vet desto bättre - vare sig man ska planera för barnets födelse eller utföra fosterfördrivning. 
  • Anonym (anonym)
    Turandot skrev 2016-12-03 21:57:16 följande:

Social kontroll det är alltså detta det går ut på, inget sex för kvinnor om de inte tänker ta ansvar för en eventuell graviditet. 
Svar på tråden Sen abort?