blairw skrev 2016-12-03 23:24:43 följande:
Men vi måste se till siffror när vi pratar om beslut som påverkar halva befolkningen direkt (kvinnor alltså). Vi kan inte använda folks personliga erfarenhet av hur det går till som underlag för vilka beslut vi ska ta. Jag vet inte ens själv hur jag personligen ställer mig inför abort överhuvudtaget, eller en sen abort, och verkligen inte inför att man som barnmorska ska behöva se när ett foster ligger och andas ett tag efter en abort. Jag tror det skulle kännas fruktansvärt att uppleva. Men, hur jag känner inför det senare är till stor del baserat på min mänskliga instinkt att vi vill skydda det som är litet och försvarslöst. Logiskt, alltså baserat på vetenskap, så tyder det på att det lilla fostret inte har ett medvetande och inte kan känna smärta. Att fostret egentligen inte är mer levande än vad än blomma är t.ex., eller något annat levande ting som saknar medvetande och känslor. Jag kan skilja på mina personliga känslor och vad jag logiskt vet, och logiskt så måste jag hålla med om nuvarande lagstiftning baserat på nuvarande vetenskapligt underlag.
Men som sagt, jag hoppas se mer forskning kring det och är helt mottaglig inför resultaten av framtida forskning och att omvärdera min ståndpunkt om framtida forskning ger oss mer valmöjligheter och information.
Nej du, den gubben går inte. Dra inte in mig i det där bara för att jag har hål mellan benen.
Och sedan tycker jag att det du skriver är förfärligt. Du tycker alltså att barnmorskor och annan personal ska vänja sig av med känslor av empati, instinkten att vårda småbebisar o.s.v.? Vill du själv bli vårdad (och att din bebis ska bli vårdad) av en barnmorska som lyckats kyla ner sin själ, den dag du ligger där och ska föda ett (önskat) barn?
Och jag upprepar igen, att det BEHÖVS ingen mer forskning, för det finns ingen anledning att tillåta så sena aborter hur-eller-hur. Det är nästan bara vi i hela världen som gör det, och det är en SKAM! Vi skulle kunna ha 12 veckor som de flesta andra länder (som tillåter abort överhuvudtaget), och sedan kanske fyra veckor till för de extremt ömmande fallen. Men då ska det inte heller räcka med, att mamman skäms för att lägga ut bilder på ett barn som saknar en hand på Facebook. Då behöver hon lära sig veta hut känner jag...