• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • blairw
    Turandot skrev 2016-12-03 21:57:16 följande:
    Men då får dom väl se till att inte BLI gravida då! Eller i alla fall att hålla koll på att mensen kommer varje månad och ser normal ut, så att de kan göra en medicinsk abort i tidigt stadium i stället. 

Ibland tänker jag att det var bättre förr, när det var en annan social kontroll. Jag har t.ex. läst (vet förstås inte om det var så överallt), att när flickor bodde på flickpension förr, eller ogifta kvinnor bodde på sina arbeten (t.ex. som pigor eller sjukhuspersonal), så brukade matmodern/husmodern/föreståndarinnan hålla koll på tvätten av underkläder och lakan, så hon såg att alla fick sin mens varje månad...
    Låt oss prata om något intressant förresten. Inget preventivmedel är 100% säkert, kondom är ca 98% och p-piller 99.99% säkert. Detta är med perfekt användade. Få människor använder sina preventivmedel fullt korrekt 100% av tiden. Av olika anledningar, kanske man inte fick lära sig hur grundligt, kanske man en gång spydde och glömde det, eller fick diarre och glömde att det kan påverka skyddet m.m. Alla dessa saker kan bidra till att preventivmedlet inte fungerar lika bra. Kanske man bara tillhörde de där 2% eller 0.01% som preventivmedlet inte fungerade för. Oavsett anledning kan man trots att man är ansvarig råka bli gravid. Sen kan jag tycka också att utöver dessa graviditeter som hände trots ansvarshet hos kvinnan så gör människor misstag och det borde vara okej utan att för den sakens skull straffa de med en 9 månaders graviditet och en livstid av ansvar för en annan människor (dessutom vad gör du inte mot ett oönskat barn vars förälder kanske inte har resurser att ta hand om denne på ett bra sätt).  

Iallafall, tillbaka till det intressanta. Visste du också att det är relativt många gravida som fortsätter få blödningar i många månader trots att det är gravida? Inte jättemånga, men en del iallafall. En del har också helt oregelbunden mens, så det är inte heller ett särskilt tillförlitligt tecken på graviditet. En del får ingen mens pga sitt preventivmedel. 

Visste du också att 93% av alla aborter utförs innan v.12? Och 98.5% innan v.18? Så ca 2% av kondomer failar, och 0.01% så failar p-piller och dyl. och för en del grupper är utebliven mens inget tecken på graviditet. Och endast ca 2.5% av alla aborter utförs efter v.18, men ändå så handlar det om "de får väl se till att inte bli gravida då".

Om det här är nivån på dina argument så tror jag att ger upp med dig från och med nu. 
  • Anonym (B)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-03 22:14:12 följande:

Kroppen vill göra sig av med fostret vid en sen graviditet, de medicinska preparaten stoppar de hormoner som ska till för att graviditeten ska fortgå samt sätter igång förlossning så kroppen tror att det är dags att avsluta graviditeten.

Nej. Kroppen gör allt för att behålla en normal graviditet i v 20. Det är därför det ofta drar ut på tiden samt att komplikationer som kvarhåller placenta med blödningar inte är ovanliga.
  • Anonym (Sara)
    blairw skrev 2016-12-03 22:15:44 följande:

Låt oss prata om något intressant förresten. Inget preventivmedel är 100% säkert, kondom är ca 98% och p-piller 99.99% säkert. Detta är med perfekt användade. Få människor använder sina preventivmedel fullt korrekt 100% av tiden. Av olika anledningar, kanske man inte fick lära sig hur grundligt, kanske man en gång spydde och glömde det, eller fick diarre och glömde att det kan påverka skyddet m.m. Alla dessa saker kan bidra till att preventivmedlet inte fungerar lika bra. Kanske man bara tillhörde de där 2% eller 0.01% som preventivmedlet inte fungerade för. Oavsett anledning kan man trots att man är ansvarig råka bli gravid. Sen kan jag tycka också att utöver dessa graviditeter som hände trots ansvarshet hos kvinnan så gör människor misstag och det borde vara okej utan att för den sakens skull straffa de med en 9 månaders graviditet och en livstid av ansvar för en annan människor (dessutom vad gör du inte mot ett oönskat barn vars förälder kanske inte har resurser att ta hand om denne på ett bra sätt).  

Iallafall, tillbaka till det intressanta. Visste du också att det är relativt många gravida som fortsätter få blödningar i många månader trots att det är gravida? Inte jättemånga, men en del iallafall. En del har också helt oregelbunden mens, så det är inte heller ett särskilt tillförlitligt tecken på graviditet. En del får ingen mens pga sitt preventivmedel. 

Visste du också att 93% av alla aborter utförs innan v.12? Och 98.5% innan v.18? Så ca 2% av kondomer failar, och 0.01% så failar p-piller och dyl. och för en del grupper är utebliven mens inget tecken på graviditet. Och endast ca 2.5% av alla aborter utförs efter v.18, men ändå så handlar det om "de får väl se till att inte bli gravida då".

Om det här är nivån på dina argument så tror jag att ger upp med dig från och med nu. 

Har hört talas om tjejer som inte skyddar sig och när dom blir gravida springer till abortklinik flera gånger i sitt liv.Tyvärr det finns såna.
  • blairw
    Turandot skrev 2016-12-03 22:01:16 följande:
    Fast jag säger ju, att detta med att sätta gränsen när barnet kan leva utanför livmodern, är ologiskt och konstigt. Inga andra länder sätter gränsen där. Det är alltid bara vi som ska vara värst. Ett foster är naturligtvis livsdugligt, även om det måste vistas i sin naturliga miljö - alltså livmodern - för att kunna leva i en viss vecka. Annars kan man ju ta ett nyfött barn, hålla det under vatten (vatten är inte dess naturliga livsmiljö längre när navelsträngen är avklippt) och säga att "hoppsan, det dog visst - då var det inte livsdugligt". Det är PRECIS samma sak som att slita ut ett 21 veckor gammalt foster i luften...

Ju mer jag tänker på de sena aborterna vi har i Sverige, desto mer illamående blir jag! 
    Vi går i cirklar nu, eftersom du inte adresserar vad jag faktiskt argumenterade tidigare angående vad du nu upprepar igen i denna kommentar. (Hint: jag säger att gå efter vad andra länder gör är inte ett bra sätt att välja hur man själv ska göra.).

Jadu, synd att du inte kunde ta din tidsmaskin eftersom det var "bättre förr" och flytta utomlands; då skulle du ju slippa både denna moderna tids påfund och Svensk ideologi, två flugor i en smäll!
  • Anonym (nä)
    Anonym (B) skrev 2016-12-03 22:08:13 följande:

Det är ju dock mycket svårt att upptäcka ev svåra missbildningar innan v 12.

Jo absolut. Jag skrev tidigare i tråden, 12 veckor. Men med undantag för de tillstånd då fostret inte får någon livskvalitet. Sen glömde jag tillägga fara för moderns liv.
  • Turandot
    blairw skrev 2016-12-03 22:15:44 följande:

Nej man kan inte ha "mens" när man är gravid, du får läsa min utförliga förklaring till det här på sidan, en liten bit upp. 

Om du vet med dig att kondomen gått sönder eller att du varit magsjuk och eventuellt spytt upp ett p-piller, så råder jag dig att ta till vana att ALLTID göra ett graviditetstest tre-fyra veckor efter den händelsen. Eller ännu bättre: ta ett dagen efter-piller (och gör ändå testet för säkerhets skull sedan). Se till att du alltid har ett sådant hemma!

Nu måste jag gå och lägga mig, men återvänder i morgon. 
  • Turandot
    Anonym (B) skrev 2016-12-03 22:17:51 följande:
    Nej. Kroppen gör allt för att behålla en normal graviditet i v 20. Det är därför det ofta drar ut på tiden samt att komplikationer som kvarhåller placenta med blödningar inte är ovanliga.
    Ja DET också (den kvarhållna moderkakan), det glömde jag!
  • blairw
    Anonym (Sara) skrev 2016-12-03 22:18:02 följande:
    Har hört talas om tjejer som inte skyddar sig och när dom blir gravida springer till abortklinik flera gånger i sitt liv.Tyvärr det finns såna.
    Har tyvärr ingen exakt statistik efter hur många upprepade aborter (alltså en person som går flera gånger) sker. Jag vet att det de senaste 10 åren legat ca 37-42% av alla aborter. Alltså så har runt 37-42% av aborter gjorts på någon som har gjort en abort tidigare. Men personligen önskar jag att det fanns mer ingående statstik, för det inkluderar ju alla som gjort 2 aborter eller mer. Det är ju en himla intressant skillnad i hur stor andel av dessa gjorde 2 aborter, hur stor andel gjorde 5 aborter. För någon som gjort 2 aborter tycker jag knappast man kan bedöma som några som "springer till abortklinik flera gånger i sitt liv". Räcker ju med att man hade en abort som tonåring och en abort som närmare 50-åring t.ex. Så min gissning är att de som "springer till abortklinik flera gånger i sitt liv" är relativt lågt, iallafall mycket lägre än 37-42%. 

Men oavsett, eftersom att det trots detta fortfarande handlar om mindre än hälften som har en upprepad abort, så kan man ju inte attackera abortfrågan pga den anledningen. Då är ju problemet varför folk gör upprepade aborter? Det är ju i den änden man isåfall måste attacker problemet.

P.S. Vet dock att jag någon gång läste en studie om vilka som tenderar att ha flertalet aborter. Antalet aborter var iallafall starkt associerat med ens socioekonomiska ställning. Alltså, kvinnor som var lågutbildade, dålig inkomst, samt speciellt utsatta (t.ex. misshandlade, missbrukare osv.) utgjorde den största majoriteten av de som gjorde flertalet aborter. Då blir det ju också en etisk fråga om man gör abortlagen mer restriktiv baserat på att en del kvinnor gör flertalet aborter, vem är det man egentligen straffar? Är det etiskt rätt att dels tvinga en kvinna föda fram ett barn under sådana förhållanden och är det rätt mot barnet? 
  • Anonym (nä)
    blairw skrev 2016-12-03 22:28:06 följande:

Har tyvärr ingen exakt statistik efter hur många upprepade aborter (alltså en person som går flera gånger) sker. Jag vet att det de senaste 10 åren legat ca 37-42% av alla aborter. Alltså så har runt 37-42% av aborter gjorts på någon som har gjort en abort tidigare. Men personligen önskar jag att det fanns mer ingående statstik, för det inkluderar ju alla som gjort 2 aborter eller mer. Det är ju en himla intressant skillnad i hur stor andel av dessa gjorde 2 aborter, hur stor andel gjorde 5 aborter. För någon som gjort 2 aborter tycker jag knappast man kan bedöma som några som "springer till abortklinik flera gånger i sitt liv". Räcker ju med att man hade en abort som tonåring och en abort som närmare 50-åring t.ex. Så min gissning är att de som "springer till abortklinik flera gånger i sitt liv" är relativt lågt, iallafall mycket lägre än 37-42%. 

Men oavsett, eftersom att det trots detta fortfarande handlar om mindre än hälften som har en upprepad abort, så kan man ju inte attackera abortfrågan pga den anledningen. Då är ju problemet varför folk gör upprepade aborter? Det är ju i den änden man isåfall måste attacker problemet.

P.S. Vet dock att jag någon gång läste en studie om vilka som tenderar att ha flertalet aborter. Antalet aborter var iallafall starkt associerat med ens socioekonomiska ställning. Alltså, kvinnor som var lågutbildade, dålig inkomst, samt speciellt utsatta (t.ex. misshandlade, missbrukare osv.) utgjorde den största majoriteten av de som gjorde flertalet aborter. Då blir det ju också en etisk fråga om man gör abortlagen mer restriktiv baserat på att en del kvinnor gör flertalet aborter, vem är det man egentligen straffar? Är det etiskt rätt att dels tvinga en kvinna föda fram ett barn under sådana förhållanden och är det rätt mot barnet? 

Jag tycker att folk gör aborter allt för lättvindigt. Bland mina vänner har nästan alla gjort en abort och ca hälften fler. Från vi har varit 20-30 år. Jag känner alltså ca tio stycken som gjort minst en abort och den enda jag kan komma på som inte gjort någon är jag. Och vi är helt vanliga människor. Alltså inga socialfalll utan fullt arbetande kvinnor. Vet att mina vänner inte är tillräckligt undersöknings material men ändå. Det är ju galet många och de flesta hade slarvat med p medel.
  • Anonym (anonym)
    Turandot skrev 2016-12-03 22:11:32 följande:
    Fast en lika riklig blödning som vid en vanlig mens, med slemhinna och allt, KAN du inte ha haft. Då skulle ju fostret ha följt med ut... Livmoderhalsen är för övrigt tilltäppt med en slempropp under graviditeten, och den går inte förrän förlossningsarbetet startar. Innan dess är det vattentätt mellan livmodern och slidan.

Man har inte mens när man är gravid, eftersom mensen är kroppens process att stöta ut det obefruktade ägget och den livmoderslemhinna som byggts upp för att ta emot ett befruktat ägg. Det enda sättet du skulle kunna ha "mens" när du var gravid, skulle vara om du hade två helt separata uppsättningar av livmödrar och äggstockar... Och inte ens då är jag säker på att det skulle gå att ha mens i den ena livmodern medan den andra förblev gravid, eftersom det krävs en signal från hypofysen också...
    Varje år söker kvinnor vård för svåra magsmärtor där det visar sig att de är fråga om en fullgången graviditet och smärtorna är förlossningen som startat dessa har haft likadana blödningar under hela tiden som de haft när de inte varit gravida. Eftersom det sker att fullgångna graviditeter inte upptäcks så är det inte direkt osannolikt att ett flera graviditeter inte upptäcks förrän efter vecka 18, somliga upptäcks inte för att kvinnan är missbrukare och inte har koll på sin mens, somliga har mens som vanligt osv. 

Hur många skadade foster skulle födas om kvinnor inte fick beviljade sena aborter pga. misskötsel under graviditeten som användande av droger och alkohol, det är ju inte så att den som tvingas behålla en oönskad graviditet kan tvingas att leva på det sätt som inte är skadligt för fostret.
Svar på tråden Sen abort?