Turandot skrev 2016-12-03 21:57:16 följande:
Men då får dom väl se till att inte BLI gravida då! Eller i alla fall att hålla koll på att mensen kommer varje månad och ser normal ut, så att de kan göra en medicinsk abort i tidigt stadium i stället.
Ibland tänker jag att det var bättre förr, när det var en annan social kontroll. Jag har t.ex. läst (vet förstås inte om det var så överallt), att när flickor bodde på flickpension förr, eller ogifta kvinnor bodde på sina arbeten (t.ex. som pigor eller sjukhuspersonal), så brukade matmodern/husmodern/föreståndarinnan hålla koll på tvätten av underkläder och lakan, så hon såg att alla fick sin mens varje månad...
Låt oss prata om något intressant förresten. Inget preventivmedel är 100% säkert, kondom är ca 98% och p-piller 99.99% säkert. Detta är med perfekt användade. Få människor använder sina preventivmedel fullt korrekt 100% av tiden. Av olika anledningar, kanske man inte fick lära sig hur grundligt, kanske man en gång spydde och glömde det, eller fick diarre och glömde att det kan påverka skyddet m.m. Alla dessa saker kan bidra till att preventivmedlet inte fungerar lika bra. Kanske man bara tillhörde de där 2% eller 0.01% som preventivmedlet inte fungerade för. Oavsett anledning kan man trots att man är ansvarig råka bli gravid. Sen kan jag tycka också att utöver dessa graviditeter som hände trots ansvarshet hos kvinnan så gör människor misstag och det borde vara okej utan att för den sakens skull straffa de med en 9 månaders graviditet och en livstid av ansvar för en annan människor (dessutom vad gör du inte mot ett oönskat barn vars förälder kanske inte har resurser att ta hand om denne på ett bra sätt).
Iallafall, tillbaka till det intressanta. Visste du också att det är relativt många gravida som fortsätter få blödningar i många månader trots att det är gravida? Inte jättemånga, men en del iallafall. En del har också helt oregelbunden mens, så det är inte heller ett särskilt tillförlitligt tecken på graviditet. En del får ingen mens pga sitt preventivmedel.
Visste du också att 93% av alla aborter utförs innan v.12? Och 98.5% innan v.18?
Så ca 2% av kondomer failar, och 0.01% så failar p-piller och dyl. och för en del grupper är utebliven mens inget tecken på graviditet. Och endast ca 2.5% av alla aborter utförs efter v.18, men ändå så handlar det om "de får väl se till att inte bli gravida då".
Om det här är nivån på dina argument så tror jag att ger upp med dig från och med nu.