Anonym (B) skrev 2016-12-03 23:24:25 följande:
Nej. Fast som jag skrev tidigare aborteras äldre foster än så. Upptäcker man graviditeten sent är ul inte tillförlitligt som det är innan v 20. Foster växer olika fort efter den veckan och därför finns risken hela tiden att äldre foster aborteras. Vilket jag själv varit med om som jag skrev tidigare.
Vad gör man i den situationen tycker du? Lägger fostret i kylen och blundar för det faktum att ett fullt livsdugligt foster (med insatser) precis kämpat för att överleva utan att minsta insats gjorts för att lindra eventuellt lidande?
Frågan är så mycket större än siffror i statistiken. Det är faktiskt individer det handlar om och var och när är det lämpligt att barnperspektivet kommer in?
Statistiskt är det högst sannolikt att sådana fall är få (där graviditet inte upptäckts förrän v.20). Kan inte hitta någon statistik på detta dock. Men för illustrations skull, om 0.48% av alla aborter sker efter v.18 pga sociala problem så är det då möjligen 0.24% av alla aborter där graviditeten inte upptäckts förrän v.20 (om vi antar att antalet som upptäcker graviditeten i v.18,19, 20 och 21 är lika många - vilket de inte alls behöver vara). Alla dessa uppskattas heller inte felaktigt och är därav mer än 21+6, utan ytterligare en liten del av dessa 0.24% skulle isåfall vara felaktigt uppskattade. Nu vet jag inte hur exakt hur sannolikt det är att man uppskattar fel efter v.20, men rent logiskt känns det ju som att majoriteten blir uppskattade korrekt? (Du får gärna uppge en mer korrekt siffra och källa om du vet det). Så då pratar vi fortfarande om inte mer än ca 0.12% av alla aborter, eller ca 45 st.
De 45 fallen förstår jag mycket väl kan kännas jobbiga för de bms som är med, säkerligen för kvinnan som vart gravid också. Men som jag skrev ovanför, jag kan inte basera min ståndpunkt på detta med enbart den vetskapen. Förutom att det handlar om endast kanske 0.12% av alla aborter, så finns det heller inte i nuläget vetenskap som stödjer att fostret "kämpat för att överleva". Vid det laget tyder den mesta forskningen på att fostret inte har ett medvetande, utan främst bara reagerar på händelser. Precis som en blomma desperat skulle sträcka sig mot solen om den håller på att dö av det, det betyder inte att blomman lider eller är medveten om vad som händer - men den bara reagerar.
Det är ju precis det jag försökt förklara gång på gång här dock. Grundfrågan handlar ju om isåfall när ett foster blir en individ och ett barn med dess juridiska rättigheter. Idag är den gränsen efter v.22, men den kan såklart komma att ändras i framtiden.