Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

    Varför fattar inte folk att det är dyrt att tjäna mycket?

    hammarhajen skrev 2016-12-07 06:20:29 följande:

    Jag håller med om att det kan bli tokigt att jämföra bruttoinkomst. Visst är det så att skatterna gör att inkomstskillnaden inte blir fullt så stor som man kan tro.

    Men vet du? Det tycker inte jag är fel. Jag tror faktiskt att om vi INTE hade den beskattningsmodell som vi nu har, så skulle lönerna för tjänstemän vara lägre. För det är inte rimligt att löneskillnaderna ska vara fullt så stora som 26.000 vs 60.000. En "tjänsteman" kan inte vara värd MER än dubbelt så mycket som en sjuksköterska som trots allt pluggat 3-5 år (beroende på inriktning). 

    Jag tycker också att utbildning och ansvar ska löna sig. Definitvit. Men de yrkesgrupperna du skriver om HAR rätt långa utbildningar i bagaget, ofta lika långa som ingenjörer och civilekonomer. Gymnasielärare och läkare har studerat lika länge för grundläggande behörighet. Och då tycker jag inte att det är rimligt någonstans att lönesskillnaden ska vara 30.000+ i månaden.


    Du är något på spåret här, för det enda som ett högt skattetryck resulterar i är högre löner för de som har möjlighet att parera upp för skatten. Skulle vi ha en fast skatteprocent för alla så hade inte 60.000+ löner varit alls speciellt vanligt. Och som jag redan nämnt, en löneskillnad på 26 vs. 60 betyder i verkligheten en skillnad på dryga 15.000, det verkar som att det är väldigt få som kan tänka så långt. Och jo, en tjänsteman kan vara värd mer än en sjuksköterska om denna tjänsteman har 15års mer arbetslivserfarenhet, chefsansvar osv. osv. Men du kanske tycker att en verksamhetschef för en stor vårdcentral ska ha samma lön som en nyexad sjuksköterska? Är det lukten av medborgarlön jag känner?
  • Anonym (TS)
    sextiotalist skrev 2016-12-07 11:12:45 följande:

    Absolut bidrar de mer, men inte tillräckligt så att de lönar sig att lägga på extraskatt.

    Den stora skatteinkomsten kommer från de som tjänar kring medel, eftersom det är den stora massan är.


    Fast utan fabriksägare, inga fabriksjobb till den stora massan. Utan bankägare inga banker till den stora massan. Utan restaurangägare, inga kockar och servitriser. Utan hotellägare, ingen hotellpersonal eller ställen för turister att bo på. Utan fastighetsägare... Jag kan fortsätta i all oändlighet med exempel på hur de bidrar på annat sätt än i skatteintäkter.
  • Anonym (TS)
    Wolt skrev 2016-12-07 13:47:17 följande:

    Vilket trams och flum. Du verkar ha problem med knarket. Vad går du på heroin?

    Bankägare t ex fick gigantiska lättnader från staten som bankväsendet inte betalt av överhuvudtaget. De spekulerande vidlyftigt och berikade sig när det gick åt fanders sprang mutades lite "tjänstemän" och vips så kom lättnaderna från skattebetalarnas pengar.

    Tror du Sverige har många fabriker nuförtiden? Jaja.

    Sedan sjuksköterska inte tar med sig jobb hem, nehej. Patienter som avlidit och anhöriga som stått och stortjutit. Ett sår som råkade spricka på en patient som sjuksköt. fick lappa ihop bäst den kunde, blodet forsade osv osv.

    Tjänstemannen fick bläddra lite i papper. Fick avbryta sin sommarsemester för det var sååååå akut.

    18k i månaden i skillnad. Jag tänkte att sjuksköterskan kunde ha de där 18.000 extra istället för tjänstemannen. Sjuksköt jobbade i alla fall kväll och natt (blev tvingad annars uppsagd).


    Inte mer tramsigt och flummigt än din kommentar.

    jag har inte problem med knark, men man brukar ju säga att man känner andra genom sig själv...
  • Anonym (TS)
    sextiotalist skrev 2016-12-07 11:33:43 följande:

    Ja, de bidrar, men måste nog göra dig besviken, för där är det fortfarande den stora massan som är de som bidrar mest, inte individuellt, men volymmässigt.

    Det är inte HM, Lindex och Dressman som har sina inkomster pga dig. Du handlar ju i den exklusiva butiken som endast ett fåtal handlar i och ja, de hade inte överlevt utan dig.

    Jag har borgliga värderingar, så jag är så långt ifrån sosse som det bara gå.

    Men du ska vara medveten om att de, idag, stora arbetsgivarna som IKEA, Ericsson, SKF etc har börjat i en liten källare och inte alls börjat med den farbriskägare (som många gånger är fonder och inte en familj).

    Så jag skulle nog säga att utan den där mannen (eller kvinnan som det också finns) som satsat sin egen tid (inte så mycket pengar) så hade dessa fabriker inte funnits.

    De enda som stämmer in på din bild är nog bankerna (eller finansiärerna snarare sagt, det är inte bankerna i dag som är de riktiga riskkapitalisterna)

    Och nu lever vi år 2016 inte 1916, så idag (i Sverige i varje fall) så det ytterst sällan en fabriksägare (om det inte är ett mindre företag) utan det är fonder som är ägare.

    Men det är sällan den lilla fabriksägaren, en lilla hotellägaren, den lilla restaurangägaren etc som är de som tjänar mest.


    Ska vi verkligen dra ner oss till den låga nivån att vi hela tiden missförstår varandra med flit? Du förstod väldigt väl vad jag syftade på.
  • Anonym (TS)
    M1rella skrev 2016-12-07 18:36:27 följande:

    För skatt har de for farande 30 000kr mer än mig...Att klä sig representable är inte synonymt med svindyra kläder...

    Vart har jag påstått att vi går under samma vilkor? Det är två olika yrken.

    Ja, ibland kan jag välja att inte svara. Har jag däremot bakjour (händer några gånger per år) så är jag tvungen att svara men får då självklart jourtillägg.

    Om du alltid var arbetstid utan att få betalt så har du förhandlat dårligt.

    Med matlåda menar jag sjävklart man och inte "en snickers framför dator". Vilket fungerar inom de flesta yrken då de flesta arbetsgivarna tillhandahåller lunchrum.


    Att klä sig representatabelt innebär att alltid vara snäppet bättre klädd än kunder/motparter/klienter. Har man ska träffa någon man vet går i kläder från Gina Tricot ska man klä sig i H&M, kläder från H&M, kräver kläder från MQ. Kläder från MQ kräver kläder från Filippa K osv.

    Och vi drar den trasiga skivan på repeat igen då: Det blir väldigt skevt att jämföra bruttoinkomster. Själva grejen med den höga lönen är ju att man alltid har arbetstid. Nu vet jag inte hur jourtillägg och ob- och övertidsersättningar ser ut för en sjuksköterska men du kan ju själv räkna ut hur din månadslön skulle se ut om du har jour precis hela månaden, minst 20-timmars övertid och jobbar två timmar mellan 21-23 varje kväll plus minst tre timmar på helgen.

    Snälla berätta för mig hur stor lönen skulle bli.
  • Anonym (TS)
    Anonym (P) skrev 2016-12-07 22:26:42 följande:

    Tolkar din avsaknad av svar som att du inte har tänkt igenom det du skriver ordentligt.

    Och jag vet inte vad som får dig att tro det? Däremot blir jag så less på personer som slänger ur sig saker och får det att låta som självklara sanningar när så inte är fallet och när detta dessutom påverkar andra, oskyldiga, personer negativt. Sådant gör mig arg.


    AVsaknaden av svar beror enbart på att t int e finns något att svara på
  • Anonym (TS)
    sextiotalist skrev 2016-12-08 13:42:40 följande:

    Att klä sig representabelt har inget med att man ska klä sig snäppet bättre än en kund/motpartner etc. Det är att kunna klä sig rätt i rätt sammanhang och att med sin klädsel inte få, om man är i en sådan situation, kund/motpartner etc, känna sig obekväm, inte heller ska ens kollegor känna sig obekväma.

    Dvs det är totalt ointressant vilket märke eller från vilken affär man köpt kläderna. Det kan förvisso finnas sådana branscher, det tvivlar jag inte på.


    Ska man träffa en kund som är klädd i skräddarsydd kostym är det oerhört respektlöst och oprofessionellt att komma i shorts och t-shirt, eller urtvättade trasiga jeans, en nopprig sladdrig slips, en skjorta med mindre bomull än ett par stringtrosor osv.

    Att klä sig representabelt har enbart med hur man klär sig. Har man ett jobb som kräver att man anstränger sig snäppet mer så kommer man inte klädd i Gina Tricot eller Dressman. Det är ingenting att diskutera.
  • Anonym (TS)
    sextiotalist skrev 2016-12-08 14:18:27 följande:

    Det är väl ändå ingen som påstod det. Ja, det går utmärkt i att ha en Dressmankostym och förhandla med någon som har en skräddarsydd kostym.

    Som kvinna kan man absolut ha Gina Tricotkläder.

    Jag har under flera år haft det väldigt tight med pengar och har ändå kunnat skickas ut och varit på uppdragsintervjuer när det rört sig om miljonkontrakt och kunnat haft en enkel klänning eller kjol från HM, Lindex etc. Det har alltid fungerat.

    En av mina kollegor driver ett projekt som ligger på en budget kring en miljard, jag tror aldrig jag sett honom i kostym någon gång.

    Det kan finnas detta tänk inom finansbranschen, det är en viss märkessnobberi där har jag förstått. Men där gäller det alla, oavsett inkomst. Så även tranee-anställda med lägsta inkomsten har samma krav på sig om hans/hennes chef.

    Det jag har dock märkt, att när vi alla var nykläckta efter högskolan, så var vi alla mer "snobbigare" med kläder. Ju äldre vi blivit, ju mer trygga vi har blivit i vår yrkesroll, desto mer avslappnad har vi blivit.

    Men fortfarande, rätt klädsel vid rätt tillfälle, vilket var rätt tufft när man på förmiddagen hade projektmöte med våra leverantörer från Tyskland för att på eftermiddagen vara på platsbesök, där pumps och kjol inte var lämplig klädsel, utan skyddsskor och oöm klädsel. Men det gick det också (och mina kläder var inte inköpta på någon exklusiv affär, troligen Lindex eller så).


    Men på riktigt, att du fortsätter övergår mitt förstånd. Att du kan förhandla i bikini betyder inte att jag kan det. Eftersom vi uppenbarligen jobbar med helt skilda saker. Och det är ju precis exakt det här jag menar. Ingen jävel har någon förståelse för det.

    Om vi ändå ska vara sådana som anmärker på varenda liten detalj så kan jag berätta att det är långt många fler branscher än finansbranschen där man inte kan gå klädd i kläder från lågprissegmentet.
  • Anonym (TS)
    sextiotalist skrev 2016-12-08 14:45:00 följande:

    Men var läser du in att jag förhandlar i en bikini. Du skriver märkeskläder, jag skriver att det inte är viktigt.

    Men jag har snart 30 års erfarenhet från teknik/anläggningsbranschen, både som beställare och som konsult, både privat, statlig och kommunal tjänst och under dessa år så tror jag att jag aldrig träffat den typen av inställning som du har. Inte ens bland de höga cheferna.

    Jag har en väninna som arbetar på Ericsson, och reser i princip över hela världen, hon köper 90% av sina kläder på vanliga affärer och det har fungerat under dessa 15 år jag känt henne.


    Jag förstår i feb hur något så enkelt inte går in hos folk. Det spelar ingen roll hur det funkar på ditt jobb, eller hur lång erfarenhet du har, eller hur många kompisar du har som går klädda som uteliggare och "lyckas". Det fungerar inte så på alla arbetsplatser!
  • Anonym (TS)
    M1rella skrev 2016-12-08 15:24:00 följande:

    Du bet tydligen i vad som menas med att man är klädd representabelt.

    Själv är har alltid klädd representable i mitt jobb och jag har absolut inga dyra närkeskläder i jobbet. Får för övrigt inte arbetskläder av arbetsgivaren.

    20 timmars övertid per månad är inte speciellt svårt att få som ssk. Dock tar jag personligen utnkycket av övertid i ledighet så min lön påverkas inte av min övertid. Värderar helt enkelt ledigt framför pengar.

    Jour hade jag aldrig fått, klarat eller ens velat jobba en hel månad.

    Du har ett jobb där det förväntas att du gör en del arbete hemma men du kompenseras också för detta genom högra grundlön.

    Men att du nu är så korkad och tar ett jobb där övertiden är bortförhandlat (mot högre grundlön) soc sedan klagar på att du gör mycket "gratis" arbete får stå helt för dig. Jag hade aldrig gjort det. Klagar inge heller på den lilla mängd "gratis" arbete jag gör i mitt jobb, eftersom jag faktiskt själv väljer att göra det.

    I mitt jobb förväntas jag inte göra något hemma och har heller inte högre grundlön. Däremot sitter jag ofta med studentbedömningar på helgen utan att få betalt eller ledig men det är för att jag inte hinner göra det i arbetstiden.


    Så hur skulle din lön se ut om du fick övertid i pengar, om du hade jour hela månaden och ob-tillägg?

    Och vi tar det igen då. Häng med nu. Jag klagar inte på min arbetssituation, det jag är frustrerad över är att folk vägrar fatta att jag har utgifter som kommer med jobbet. Lika självklart att en receptionist måste köpa ett busskort för att kunna ta sig till jobbet, lika självklart Förväntas det av mig att behöva lägga pengar på kemtvätt osv. för att kunna göra mitt jobb. Detta är heller ingenting jag klagar över. Det som dock är förbannat enerverande är att det tas för givet att jag alltid ska visa förståelse och hänsyn till alla andra mindre lyckligt lottade. Men när jag vill ha samma förståelse tillbaka så är det som att alla blir obstinata treåringar som skriker och håller för öronen och vägrar ta in någonting.

    Kan du nu vara snäll och säga till om du inte förstår?
  • Anonym (TS)
    Anonym (P) skrev 2016-12-08 19:58:31 följande:

    Då får du läsa om och läsa noggrannare så upptäcker du frågan i det inlägget.


    Om jag omformulerar mig då, avsaknaden av svar beror enbart på att det inte fans något betydelsefullt att svara på. Dumma frågor får dumma svar
  • Anonym (TS)
    hammarhajen skrev 2016-12-08 19:17:38 följande:

    Du måste få det tufft med folk som sprättar bort märkeslapparna. Hur ska du du placera dem i fack och ta reda på om de är duktiga på sitt jobb?

    .


    Nu är du bara förlöjligande
  • Anonym (TS)
    M1rella skrev 2016-12-08 20:42:47 följande:

    Med tanke på att lön, ob etc är usla inom vården så hade lönen förmodligen ändå varit dårlig...

    Har man kostymer oavsett pm det är i jobbet eller inte så är kemtvätt självklart.

    Det du däremot inte verkar vilja förstå är att man kan se representabel ut utan att köpa svindyra märkeskläder. En arbetsgivare kräver inte att arbetstagaren ska ha svindyra märkeskläder utan att man ska vara propert klädd och se representabel ut, det kan man få till utmärkt med "vanliga" klädesmärken. Att du sedan väljer att ha kostymer etc från dyra märkeskläder är ditt egna bal.


    Du vill alltså inte räkna ut det. För så jätteusel kommer inte lönen bli.

    Du vill heller inte förstå att olika villkor gäller på olika arbetsplatser. Att det faktiskt inte alltid och överallt kan få till det med en kostym från hm. Hur låter det inte om jag skulle säga att ingen arbetsgivare i vården kräver att personalen ska jobba utanför kontorstid?
  • Anonym (TS)
    hammarhajen skrev 2016-12-08 21:13:50 följande:

    Nej. Jag löljar mig inte. 

    På riktigt så ser inte jag skillnad på en blus från t.ex MQ´s egna märken och en från Tiger. Och då gillar jag ändå kläder och mode. Ser du verkligen skillnad? Kan du alltid avgöra om en kund/chef/kollega har en blus för 800 eller en blus för 1800 kr på sig? Det tror jag inte så många kan och ingår det inte i ens yrkesroll (typ sömmerska) så tror jag inte att många chefer förväntar sig att de anställda ska kunna "läsa" kundens exakta klädbudget och alltid lägga sig snäppet över. Förvänta sig att de anställda klär sig prydligt, affärsmässigt och andas lite "classy", visst, Men att kunna avgöra exakt märke och prisklass på ett par byxor? Man behöver ju inte dra det till extremerna och jämföra Ullareds realåda och Gucci, det finns ju mellanting.

    Jag lägger fokus på min yrkesroll och mina arbetsuppgifter på jobbet, inte på att plugga designermärken. Min chef bedömer mig efter mina kvaliteter som pedagog, inte för mina klädmärkeskunskaper. Där är ju i så fall en skillnad mellan din och min bransch - vad vi lägger tiden på. Märkligt då att din "fina tjänstemannabransch" ska ha så mycket mer i lön om ni inte arbetar hela er arbetstid utan studerar kläder och deignermärken...


    Jo det gör du.

    Alltså nu snackar vi inte skillnaden 800-1800 heller. Utan snarare 80-1800. Och ja, man ser skillnad på en 100kr skjorta och en 1000kr skjorta. Det handlar inte om att placera människor i fack, utan att se ut som folk förväntar sig. En polis klär sig inte i skjorta, de har sin uniform. En advokats uniform ÄR kostym, men de tar och anpassar sig och kan klä sig i jeans och kavaj om det är så.

    Och här är vi ännu igen, du säger vad du tror, jag säger hur det faktiskt är. ÄNDÅ är det du som ska ha rätt. Jag frågar igen, varför ska jag visa hänsyn och förståelse för alla, när jag inte får samma förståelse tillbaka?
  • Anonym (TS)
    Anonym (P) skrev 2016-12-08 21:49:42 följande:

    Sorry, men din maktteknik fungerar inte på mig. Jag vet att jag har rätt och du har fel och nu har du dessutom verkligen visat att du inte är förtjänt av min energi. Återkom när du är beredd att diskutera på riktigt och vågar stå för det du slänger ur dig.


    Okej, så du vet alltså vad jag har exakt för åsikt om de som är mindre lyckligt lottade än mig? Intressant är också att du inte vill att min maktteknik ska fungera på dig, men din ska funka på mig. Ännu en gång ett exempel på hur folk anser att villkoren inte ska vara ömsesidiga.
  • Anonym (TS)
    M1rella skrev 2016-12-09 13:27:01 följande:

    Jag kan inte räkna ut det då jag inte har någon koll på vad jourersättningen ligger på.

    Om arbetsgivaren kräver kostymer från dyra designmärken så får arbetsgivaren betala.

    Folk inom vården jobbar sällan kontorstider då vården har öppet dygnet runt, alla dagar on året.


    Ja precis, de jobbar bara kontorstider. Och de får betala alla arbetskläder själva.
  • Anonym (TS)
    M1rella skrev 2016-12-09 13:27:01 följande:

    Jag kan inte räkna ut det då jag inte har någon koll på vad jourersättningen ligger på.

    Om arbetsgivaren kräver kostymer från dyra designmärken så får arbetsgivaren betala.

    Folk inom vården jobbar sällan kontorstider då vården har öppet dygnet runt, alla dagar on året.


    En till sak som inte verkar gå in i folks huvuden är att arbetsgivaren faktisk indirekt betalar kläderna. Hade inte klädkravet funnits hade inte lönen varit lika hög. Hade man inte varit tvungen att vara kontaktbar precis hela tiden hade inte lönen varit lika hög. Hade man haft samma arbetsvillkor som medeln hade lönen också legat på medel. Nu är det inte så, därför blir lönen högre. Varför är det så sjukligt svårt att förstå?
  • Anonym (TS)
    M1rella skrev 2016-12-09 19:15:37 följande:

    Och då kan de välja vilka kläder de vill köpa samt välja att inte svara på ledig tid... Så vad är egentligen problemet?

    Jag får också betala mina arbetskläder själv och jibbar inte kontorstider.


    Ja precis, du får dina arbetskläder av jobbet och jobbar bara på helger
  • Anonym (TS)
    M1rella skrev 2016-12-10 00:14:23 följande:

    Nej. Jag får stå för mina arbetskläder själv och jobbar, dag, kväll, natt, vardag som helg.

    Hur läser du egentligen.


    Precis lika bra som de flesta andra uppenbarligen
  • Anonym (TS)
    Millan644 skrev 2016-12-09 13:50:51 följande:

    TS, du skriver bla att du vill ha förståelse för att du har utgifter som tillkommer pga ditt jobb. Det jag själv i likhet med många andra yrkesgrupper har påpekat är att det har vi också, något du i många fall argumenterar emot. Om du söker förståelse måste du också börja med att ge i förståelse.


    Fast det stämmer inte. Jag har inte argumenterat mot att andra har utgifter, för det är ju självklart att andra har. Och jag har definitivt inte argumenterar i form av "börja gå till jobbet så slipper du betala busskort" och "sluta ät lunch så slipper du betala mat", vilket nivån på de flesta andras argument.
Svar på tråden Varför fattar inte folk att det är dyrt att tjäna mycket?