Vi som är gravida efter ÄD 2017
Hej!
Jag tjuvstartar en tråd för oss som är nyligen gravida efter äggdonation med BF under andra halvan av 2017.
Hoppas jag får sällskap!
Hej!
Jag tjuvstartar en tråd för oss som är nyligen gravida efter äggdonation med BF under andra halvan av 2017.
Hoppas jag får sällskap!
Dom tyckte en timme om dagen och Max 30 min simning. Det var ju lite knepigt i stallet eftersom jag inte ville berätta ngt innan kub. Så jag fick ljuga och säga att jag hade ont i ryggen:) Men jobba från marken är ju perfekt sålänge. Vår klinik är väl rätt försiktig, inte hört någon som är så restriktiva med träningen som dom.
En annan sak jag funderar på är cykling. Vissa säger att det är en jättebra motionsform medans andra säger att man inte bör göra det när man är gravid, fast jag har inte förstått varför.
Angående träningen de 12 första veckorna så ska man låta bli ansträngande saker eftersom man förbränner medicinerna snabbare och att de då riskerar att inte ge lika mycket stöd som nödvändigt. Efter 12 veckor så har kroppens egna hormonproduktion tagit över och då är det lugnt, då kan man köra det kroppen klarar av. Så promenader och andra mer lågintensiva träningsformer är ok i början.
Jag gjorde i Umeå och då fick jag samma restriktioner som Sjuttiosjuan, förutom att jag inte fick bada/simma.
Grattis till alla bebisar! En fråga till er som rider. Jag testade positivt efter äggdonation härom dagen och jag vet inte om jag törs rida eller inte, hur gjorde ni?
Det där med att mjölken flödar känner jag också igen! Ibland har inläggen hamnat snett och då går man omkring med snygga blöta fläckar på brösten... Mönstrade tröjor ger lite mer kamouflage än enfärgade.
[quote=78814672][quote-nick]KajsaK skrev 2018-06-20 12:45:15 följande:[/quote-nick]Haha jo kroppen är märklig! Första två månaderna så bara rann det ur det andra bröstet när lillan åt ur det ena och spände till mkt om hon inte ätit på tre timmar :) det har gett med sig nu men det spänner till i båda brösten ff när hon äter. Jo i början är varje droppe guld värd!
Du får vara försiktig, tror jag gjorde mer än jag borde när vi kom hem från sjukhuset, bar tungt osv. Ska kolla upp korsetten!
I början går dom ner upp till 10% sa dom till oss, tror lillan gick ner kring 7%.
Vad vägde hon vid födseln, va det 3700?[/quote
Bra tips, ska verkligen skärpa mig! Så ovant bara, köpte foder till hästen idag och slänga upp en 20 kg säck är ju inget problem annars men nu måste man be om hjälp med allt:)
Hon vägde 3700 så dom var inte direkt oroliga, och nu tycker jag ändå hon äter en del så skulle bli förvånad om hon inte gått upp imorgon!
Ja verkligen dags att börja titta sig omkring mer noga i lägenheten.. Måste bl a få upp hyllor på väggen för katternas matstationer, är ju inte farligt om hon får i sig men jäääkligt äckligt! Vi har slagit vad om en xtra sovmorgon om datum f att börja krypa, mannens datum är idag.. Det ska bli sååå skönt att nanna kudden!
La conejita och maran, så kul att läsa om era småttingars utveckling! Du gör det riktigt bra conejita som tar hand om två små själv! Jag tar i princip hand om vår lilla själv och tycker att bara det tar på krafterna! Sambon jobbar till sent och har haft svårt att ta intiativ att ta hand om henne, mkt pga stressen av sin pappas bortgång, så det har inte varit den där familjemys lyckan direkt.
Förrförra gången vi var på vikt och längd koll på BVC så hade lillan hamnat under sin växtkurva, säkert mkt pga stress hos mig och sist så följde hon iaf den nya kurvan. Imorrn är det dags för 4 månaders kollen, har hon inte följt den kurvan så blir det att börja med ersättning varvat med amning, samt så ska hon nog få börja med smakportioner nu!
Hon har börjat sova riktigt dåligt senaste månaden, sover oroligt och vaknar mkt.
Hur går det för era små med sömn och mat osv?
Tack Kajsa!
Förstår verkligen att det är en stress för er båda med bortgången. Beklagar!
Det går väl bra för mig med amningen men O ammar så långsamt och går upp lite sämre än A. Förut var det A som var långsam men efter att hon fick tungbandet klippt funkar det bra. Imorgon bitti ska vi till en ÖNH-läkare som är bra på tungband för att kolla det på O. (Jag har ju skrivit barnens namn förut men känner mig inte bekväm med det, nojar lite att nån jag känner ska läsa det här. Skriver ju ganska personligt och privat ibland.) Har även börjat med smaksensationer och det är rätt kul. Om nio dagar är det dags att börja ge mer mat, när de blir sex månader. Då blir det väl än mer körigt eftersom jag fortsätter amma som vanligt ett tag.
Vad det gäller sömnen funkar det väl rätt bra. Det blir oftast två amningar per natt, annars sover de. Tyvärr sover de knappt på dagen, så det är svårt att få nåt gjort. Så jag själv hinner inte sova mycket för när de somnat för natten måste jag laga mat, hänga tvätt och så. Jag brukar lägga mig runt två. Det går iofs att få lite gjort på dagen om jag har dem i babysitter eller matstol en stund.
Sjuttiosjuan: Stort grattis! Vad skönt att allt gått bra och att hon är här nu.
Just det, träffen, jag skulle återkomma om när det kunde passa. Har inte fått svar från alla som fyller år i familjen än men ett kalas blir den 8 juli, så lördag den 7 juli är fri. Jag träffas gärna för en enkel promenad, fika eller picknick (bra för barnen att få leka på en filt) innan den större träffen om nån skulle vilja.
Hej ni erfarna äggmottagare! Hur mycket blödningar hade ni i början? Jag är i v 5+3 idag efter äggdonation, när jag var på toa nyss var trosskyddet fullt av klarrött blod (+äckliga lutinusrester), är det kört nu?