• Äldre 8 Dec 10:55
    338241 visningar
    3185 svar
    3185
    338241

    Vi som är gravida efter ÄD 2017

    Hej!
    Jag tjuvstartar en tråd för oss som är nyligen gravida efter äggdonation med BF under andra halvan av 2017.

    Hoppas jag får sällskap!

  • Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017
  • Äldre 12 Nov 11:05

    Hej tjejer! Hoppas det är bra med er!

    Nu är jag på riktigt helt jä-la mörkrädd! Har typ svindelkänsla.

    Jag fick ju i samband med barnlöshetsutredningen för fyra år sedan veta att jag var i förtida klimakterie och därav ej kunde få genetiskt egna barn. I exakt samma veva så hade jag min sista mens och har sedan dess i fyra år har jag enbart fått blödning var tredje månad med Provera.

    Lördag för två veckor sedan på morgonen så fick jag helt plötsligt en blödning, mens, som varade fem dagar. Ett par veckor innan det så började jag få massa flytningar som jag trodde berodde på alla hormoner med amning osv samt ömma bröst, vilket jag trodde va för att lillan börjat bitas. Inte en tanke att det kunde va mens på G!!!

    Ringde kvinnokliniken då jag tyckte detta va sjukt märkligt att jag efter fyra års frånvaro fick mens.

    Idag ringde läkaren upp och jag ska få ta nya fsh och amh prover, något kan ha startat igång sa han...?! Och han föreslog allvarligt flera ggr att jag och sambon borde ha sex NU.

    Men om proverna ff visar dåliga värden ska jag få komma på fler kontroller för då kan det vara något annat, mindre roligt på G...

    Men så här: har proverna tidigare visat fel, har jag kunnat få egna genetiska barn, är jag sjuk? Vad händer...

    Nu snurrar det många tankar!

    Var bara tvungen att skriva av mig...

    Kram på er!!

  • Äldre 14 Nov 20:07
    KajsaK skrev 2018-11-12 11:05:47 följande:

    Hej tjejer! Hoppas det är bra med er!

    Nu är jag på riktigt helt jä-la mörkrädd! Har typ svindelkänsla.

    Jag fick ju i samband med barnlöshetsutredningen för fyra år sedan veta att jag var i förtida klimakterie och därav ej kunde få genetiskt egna barn. I exakt samma veva så hade jag min sista mens och har sedan dess i fyra år har jag enbart fått blödning var tredje månad med Provera.

    Lördag för två veckor sedan på morgonen så fick jag helt plötsligt en blödning, mens, som varade fem dagar. Ett par veckor innan det så började jag få massa flytningar som jag trodde berodde på alla hormoner med amning osv samt ömma bröst, vilket jag trodde va för att lillan börjat bitas. Inte en tanke att det kunde va mens på G!!!

    Ringde kvinnokliniken då jag tyckte detta va sjukt märkligt att jag efter fyra års frånvaro fick mens.

    Idag ringde läkaren upp och jag ska få ta nya fsh och amh prover, något kan ha startat igång sa han...?! Och han föreslog allvarligt flera ggr att jag och sambon borde ha sex NU.

    Men om proverna ff visar dåliga värden ska jag få komma på fler kontroller för då kan det vara något annat, mindre roligt på G...

    Men så här: har proverna tidigare visat fel, har jag kunnat få egna genetiska barn, är jag sjuk? Vad händer...

    Nu snurrar det många tankar!

    Var bara tvungen att skriva av mig...

    Kram på er!!


    Hallå där!

    Coolt att det kan kicka igång sådär igen! Såhär går min amatör-teori: det är inte första ggn jag hör detta, graviditet, förlossning etc verkar kunna sätta igång maskineriet igen hos vissa. Läst det i t ex en ÄD/ED grupp på fb. Så att proverna visat fel är tveksamt, spec med tanke på att din mens upphörde, att ni försökt länge (väl?) utan resultat m.m. Den tjej jag tänker på fick tyvärr inte surfa på den ökade fertiliteten särskilt länge så jag håller med; passa på att utöva så många och frekventa horisontella övningar som möjligt! Även om det inte blir några bebisar som resultat så är det ju iaf roligt. Om ni orkar, haha, det är först den sista månaden som någon sexlust att tala om har existerat för min del.

    Hur är det annars m er och bebis??
  • Äldre 19 Nov 13:13

    Halloj! Ja det vore ju magiskt om nåt kickat igång! Men som du säger så är det nog tillfälligt besök i såna fall :) har inte heller haft nån sexlust sen lillan kom, man har som inte hunnit med heller hehe:)

    Lillan är en riktig krutgumma! Hon reser sig upp till ståendes sedan ca en månad, är överallt och snabb som tusan! Nackdelen när dom är tidig är ju att dom inte fått nåt vett än så man får verkligen ha ögon i nacken! Hon är en glad och social, nyfiken tös, med mkt humör också! Sover ff mkt dåligt, känns som vi testat allt. Enda gången hon är still är när hon sover, annars konstant i rörelse så det är verkligen fullt upp på dagarna! Har fått laktulos nu för magen i förebyggande syfte då hon varit så himla hård så hoppas det hjälper!

    Hur går det för er lilla? Hur länge skulle ni va föräldralediga? Jag kommer nog vara hemma till augusti, kommer få sambons dagar utom dom han måste ha, men kommer ev gå ut och jobba extra.

    Kram

  • Äldre 22 Nov 20:08
    KajsaK skrev 2018-11-19 13:13:34 följande:

    Halloj! Ja det vore ju magiskt om nåt kickat igång! Men som du säger så är det nog tillfälligt besök i såna fall :) har inte heller haft nån sexlust sen lillan kom, man har som inte hunnit med heller hehe:)

    Lillan är en riktig krutgumma! Hon reser sig upp till ståendes sedan ca en månad, är överallt och snabb som tusan! Nackdelen när dom är tidig är ju att dom inte fått nåt vett än så man får verkligen ha ögon i nacken! Hon är en glad och social, nyfiken tös, med mkt humör också! Sover ff mkt dåligt, känns som vi testat allt. Enda gången hon är still är när hon sover, annars konstant i rörelse så det är verkligen fullt upp på dagarna! Har fått laktulos nu för magen i förebyggande syfte då hon varit så himla hård så hoppas det hjälper!

    Hur går det för er lilla? Hur länge skulle ni va föräldralediga? Jag kommer nog vara hemma till augusti, kommer få sambons dagar utom dom han måste ha, men kommer ev gå ut och jobba extra.

    Kram


    Ha ha, känner igen, E är också rätt tidig fysiskt och det är en hand i beredskap ständigt som gäller. Tippar på att hon går innan årsdagen 28 dec, vi får se. Det spelar ju ingen som helst roll egentligen, men det är väldigt roligt att se hur snabbt de lär sig! E har nyligen förstått att det är smartare (och mindre risk för bonk på det lilla huvudet!) att kana ner för t ex soffan om man tar fötterna först. Jobbigt med sömnen! En del barn tar tyvärr lång tid på sig att utveckla ett vettigt sömnmönster.. Hoppas det löser sig hyfsat snart iaf! Och med magen.. Svårt bajseri är verkligen jobbigt, man lider med de stackarna! <3 Sonen hade mkt problem minns jag, inger hjälpte förrän han slutade med blöja och började sitta och klämma. Vällingen var nog en stor bov i hans fall, ÄLSKADE välling..

    Jag jobbar nu men ledig igen i april/maj någon gång fram till förskolestart i augusti. Vi delar ganska lika, jag har ett par månader mer. Nu är bussen framme.. Ha det!
  • Äldre 6 Mar 16:18

    Halloj! Hur är det för alla? :)

  • Äldre 6 Mar 16:27
    KajsaK skrev 2019-03-06 16:18:21 följande:

    Halloj! Hur är det för alla? :)


    Heeej!

    Frid och fröjd här:) Fortsatt glad och nöjd liten tjej som blir 9 mån nästa vecka! Kan inte fatta hur snabbt tiden går.. Vi hänger runt lite överallt och hon följer gärna med på dampmammans utflykter:) Jobbar en dag i v form okt och då är hon m farmor. På mån ska jag på VUL för att kolla att allt är ok inför syskonförsök i juli, åker via st Petersburg på vägen hem från vår bröllopsresa<3

    Hur mår ni??
  • Äldre 9 Mar 15:31

    Hej!!! Kul att se hur det är för er andra! Tiden har gått så fort. Nu är lillkillen drygt 6 månader och försöker krypa. En sån liten sötis som börjat äta lite puré men ammar också fortfarande. Har börjar jobba en del igen så nu är mannen hemma de flesta dagar. Spännande att höra om syskonförsök. Vi har börjat prata om det men har inga embryon kvar så vi måste börja om fr början. Hur tänker/gör ni andra med ev syskontankar?

  • Äldre 12 Mar 11:43
    KajsaK skrev 2019-03-06 16:18:21 följande:

    Halloj! Hur är det för alla? :)


    Hallå hallå! Bara bra här (bortsett fr lite vintersjukor då)! Kul att höra från er. Vår plutta är ju hela 14 månader nu, går o klättrar (rys!) för fullt, dansar, klappar händer, skakar på huvudet, visar tydligt vad hon vill o inte vill. Pratar inte dock, men det kommer när det kommer. 8 små söta gaddar. Liksom för 77an hägrar syskonförsök, i maj är planen för vår del. På?t igen! Kram till er alla!
  • Äldre 12 Mar 23:33

    Ni som planerar syskonförsök, har ni redan embryon i frysen eller behöver ni (liksom vi) börja om med donator etc?

  • Äldre 13 Mar 11:54
    Ash74 skrev 2019-03-12 23:33:50 följande:

    Ni som planerar syskonförsök, har ni redan embryon i frysen eller behöver ni (liksom vi) börja om med donator etc?


    Vi är så lyckligt lottade att vi har 8 st embryon kvar, de är dessutom PGS-testade och alltså normala/friska sett till kromosomuppsättning. Så vi hade tur i utfallet! Skönt slippa synkas osv.
  • Äldre 14 Mar 09:47
    Ash74 skrev 2019-03-12 23:33:50 följande:

    Ni som planerar syskonförsök, har ni redan embryon i frysen eller behöver ni (liksom vi) börja om med donator etc?


    Vi har 3 kvar av 4. Ett guldägg med precis samma klassificering som det embryot hon blev till på, och två stycken snäppet sämre. Tror inte vi kommer ge oss på nåt nytt färskförsök så nu får ödet avgöra om lillan får nåt syskon:)
  • Wed 1 May 2019 13:34

    Hallå alla! Hoppas ni mår bra i vårsolen. Vi mår bra, några ljusa ledighetsmånader kvar innan inskolning på Förskola (hu..), mannen börjar jobba igen imorgon vilket han är mindre glad över, jag är å andra sidan mkt nöjd med att vara ledig ett tag igen.

    Lite nyheter: min man har sökt ett jobb i sin hemstad Kalmar, som han har mkt stor chans att få (blev uppringd av chefen som anställer), så vi är i så fall ett stort steg på väg mot drömmen om en liten hästgård på landet där det springer runt små glada barn.

    Barn i plural då, nyheten nr 2 är att syskonförsök är igång här nu, äter östrogen och FET är planerat till 13 maj. Hjälp! Hurra! Blandade känslor.

    Kram! Skriv!

  • Wed 1 May 2019 17:30
    Maran73 skrev 2019-05-01 13:34:25 följande:

    Hallå alla! Hoppas ni mår bra i vårsolen. Vi mår bra, några ljusa ledighetsmånader kvar innan inskolning på Förskola (hu..), mannen börjar jobba igen imorgon vilket han är mindre glad över, jag är å andra sidan mkt nöjd med att vara ledig ett tag igen.

    Lite nyheter: min man har sökt ett jobb i sin hemstad Kalmar, som han har mkt stor chans att få (blev uppringd av chefen som anställer), så vi är i så fall ett stort steg på väg mot drömmen om en liten hästgård på landet där det springer runt små glada barn.

    Barn i plural då, nyheten nr 2 är att syskonförsök är igång här nu, äter östrogen och FET är planerat till 13 maj. Hjälp! Hurra! Blandade känslor.

    Kram! Skriv!


    Nä men åh vilken underbar uppdatering-önska dig och din familj stor lycka till.
  • Wed 1 May 2019 22:37
    TyckOmMig skrev 2019-05-01 17:30:17 följande:

    Nä men åh vilken underbar uppdatering-önska dig och din familj stor lycka till.


    Tack! Ja det känns otroligt spännande allting just nu! Stora förändringar kan ske på väldigt kort tid. Ketchupeffekten.. ;-D
  • Thu 2 May 2019 12:43

    Hej på er!

    Maran, låter ju helt underbart!! Och kul med syskon:)

    Vår tjej är drygt 10 mån och det är full rulle! Vi åker till st Petersburg i början av augusti för fet, vi har bara 3 embryon och blir det inget av dom sätter vi nog stopp där och nöjer oss med miraklet vi har<3

    Kram

  • Mon 23 Sep 2019 21:27
    Maran73 skrev 2019-05-01 13:34:25 följande:

    Hallå alla! Hoppas ni mår bra i vårsolen. Vi mår bra, några ljusa ledighetsmånader kvar innan inskolning på Förskola (hu..), mannen börjar jobba igen imorgon vilket han är mindre glad över, jag är å andra sidan mkt nöjd med att vara ledig ett tag igen.

    Lite nyheter: min man har sökt ett jobb i sin hemstad Kalmar, som han har mkt stor chans att få (blev uppringd av chefen som anställer), så vi är i så fall ett stort steg på väg mot drömmen om en liten hästgård på landet där det springer runt små glada barn.

    Barn i plural då, nyheten nr 2 är att syskonförsök är igång här nu, äter östrogen och FET är planerat till 13 maj. Hjälp! Hurra! Blandade känslor.

    Kram! Skriv!


    Halloj alla! Hur mår ni? Och Maran hur gick det med syskonförsök?? Längesen jag var in här nu.

    Våran tjej är nu 1 år och 7 månader, oj vad fort tiden går!! Har nu bokat telefontid med läkaren på kliniken för att prata om syskonförsök! Spännande! Vi har bara ett embryo i frysen så hoppas verkligen det går vägen...!

    Kram på er alla och lycka till med era försök! Skriv gärna hur ni har det nu <3
  • Mon 23 Sep 2019 22:40
    KajsaK skrev 2019-09-23 21:27:57 följande:

    Halloj alla! Hur mår ni? Och Maran hur gick det med syskonförsök?? Längesen jag var in här nu.

    Våran tjej är nu 1 år och 7 månader, oj vad fort tiden går!! Har nu bokat telefontid med läkaren på kliniken för att prata om syskonförsök! Spännande! Vi har bara ett embryo i frysen så hoppas verkligen det går vägen...!

    Kram på er alla och lycka till med era försök! Skriv gärna hur ni har det nu <3


    Hej! Kul att höra av dig!! Vi mår toppen. Lilltjejen är 15 mån nu och det är full rulle:) inskolning på förskolan nästa vecka! Gjort ett FET som inte gick vägen och gör FET med våra 2 sista embryon i början av oktober. Går det inte då hänger det på om vår donator fortfarande är tillgänglig.

    Kram
  • Tue 24 Sep 2019 16:49
    Sjuttiosjuan skrev 2019-09-23 22:40:07 följande:

    Hej! Kul att höra av dig!! Vi mår toppen. Lilltjejen är 15 mån nu och det är full rulle:) inskolning på förskolan nästa vecka! Gjort ett FET som inte gick vägen och gör FET med våra 2 sista embryon i början av oktober. Går det inte då hänger det på om vår donator fortfarande är tillgänglig.

    Kram


    Så kul att höra från dig med! Åh så spännande! Lillan började för 6 veckor sedan ungefär på föris! Hoppas det går bra, har gått jättebra här men på slutet har hon smågrinat vid lämning och när vi hämtar henne, vilket skär i hjärtat, men hon gråter tydligen inget under dagarna så det är nog lite separationsångest samt glädje när vi hämtar henne:)

    Så spännande, håller tummarna för er! Har du nån koll på om det är lättare att bli gravid en andra gång? Tänkte att kroppen kanske ?känner igen?.

    Vill verkligen att lillan ska få ett syskon, så hoppas på vårt lilla enda embryo i frysen, är nog det sista o enda syskonförsök vi gör... :(

    Kram på dig!
Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017