• zion

Ljuga för chefen

Det är så att jag går på ett mamma vik som tar slut i sommar. Nu är jag gravid v 6 så inte långt gången. Jag och chefen har pratat en del om en fast anställning men han ville vänta med att ge mig en ett par månader till men nu när vi plussade så vill jag ju verkligen ha en fast anställning men känns dumt att ta en anställning utan att säga att jag är på tjocken men om jag berättar så finns det ingen chans på jorden att han anställer mig. Hur fel är det att hålla en graviditet hemlig i detta fallet? Och har ni tips på hur jag kan försöka på skynda denna process så han ger mig en anställning innan graviditeten syns. Räknar med att jag Max har 2 månader på mig.

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Ljuga för chefen
  • Anonym (Ef)

Tycker inte att du skall ljuga bara undanhålla det som många andra. Jag själv kommer vänta till rul som är snart. många vet inte ens att de är gravida förrän det gått väldigt många veckor o de flesta vill nog vänta på ul innan de säger ngt

• Anonym (H)
    zion skrev 2017-01-01 21:20:34 följande:

Men jag har ju ingen skyldighet att berätta att jag är gravid än på ett bra tag och kommer inte berätta förens absolute tidigast i v 12 så man kan ju knappt säga att jag ljuger. Jag vill ju bara stressa på honom så att jag kan känna mig trygg och ha ett jobb att komma tillbaka till. Och han kan ju inte ens hävda att jag visste om graviditeten om inte han vill ge sig in i hur mitt privat liv med mens rubbningar ser ut. Sen är det så att om han hade hållt sina ord från början så hade jag redan haft en anställning. Men av någon anledning så fördröjer han det.

Tror du att chefen inte fattar varför du " stressade" honom?
  • zion
    Anonym (H) skrev 2017-01-01 21:45:00 följande:

Tror du att chefen inte fattar varför du " stressade" honom?

Inte helst säker då jag har sagt länge att jag är orolig för att bli arbetslös och att efter nyår så kommer jag bli ännu mer nervösare. Så tror inte han kopplar ihop det till en graviditet. Men ja man kan ju aldrig vara säker. Men jag har ju egentligen inget att förlora eftersom mitt vikariat tar slut i sommar ändå.
  • zion
    Anonym (Jo) skrev 2017-01-01 21:46:56 följande:

Så du vill stressa din chef till att ge dig fast anställning, fast att du kommer att vara borta minst ett år från jobbet?

Ja. Nästan alla kvinnor blir gravida nån gång under deras arbetsliv. Tycker du att det skulle vara skillnad om jag hade jobbat där 5 år innan en graviditet? Jag skulle ju vara borde 1 år då också.
  • Anonym (Säg inget)
    zion skrev 2017-01-01 20:03:56 följande:

Det är så att jag går på ett mamma vik som tar slut i sommar. Nu är jag gravid v 6 så inte långt gången. Jag och chefen har pratat en del om en fast anställning men han ville vänta med att ge mig en ett par månader till men nu när vi plussade så vill jag ju verkligen ha en fast anställning men känns dumt att ta en anställning utan att säga att jag är på tjocken men om jag berättar så finns det ingen chans på jorden att han anställer mig. Hur fel är det att hålla en graviditet hemlig i detta fallet? Och har ni tips på hur jag kan försöka på skynda denna process så han ger mig en anställning innan graviditeten syns. Räknar med att jag Max har 2 månader på mig.

Hur hade ni gjort?

Jag hade inte berättat! Du har ingen skyldighet att göra det. Berättar du så finns som sagt risken att du ej får jobbet. Och varför skulle du ens ljuga? Du kanske inte ens om att du är gravid lixom. Jag känner folk som har gått nästan fullgångna graviditeter utan att veta om det. Skulle han ställa dig mot väggen och fråga varför du inte sa något så kan du ju alltid säga att du inte ens visste att du är gravid. Vad har har han med det att göra ens? Man får inte diskriminera folk på arbetsmarknaden för att dom blir gravida
  • zion
    Anonym (Jo) skrev 2017-01-01 21:55:22 följande:

Grejen är ju att det blir ju tokigt att du är beredd på att nästan lura till dig en fast anställning.

Det hade ju varit skillnad om du redan vore fast anställd och behåller den efter föräldraledigheten.

Visst det är fult och fel att lura. Men jag har ju inga skyldigheter att berätta och även om jag inte hade varit gravid så hade jag velat påskynda en anställning. Och om chefen hade hållt sina ord så hade det inte blivit så här då hade jag haft min anställning innan jag plussade. Min fråga är egentligen om någon har tips på hur man kan skynda på chefen en aning.
  • morK

Sök andra jobb och var tydlig med att du känner dig tvungen fast du gärna vill stanna.

• Smajley
    nevermind skrev 2017-01-02 17:26:11 följande:

Säg som det är. Annars är du som alla andra korkade kvinnor som folk avskyr.

Och med "folk" menar du män, eller? Chefer?

Vet du om att det är emot lagen att neka anställning eller sparka någon pga en graviditet? Chefen har inte ens rätten att fråga om sådana saker då det inte får spela in i några beslut överhuvudtaget då alla har rätt att skaffa barn. Däremot är man skyldig till att berätta några månader (minns inte exakt) innan man går på föräldraledighet så att chefen har tid till att ordna annan personal.

Och det finns väl en pappa med i en graviditet också? Är de också korkade som inte berättar? Du bör ta dig en titt i spegeln innan du upprepar ordet "korkad" igen :)
  • Anonym (Teamis)
    Smajley skrev 2017-01-02 21:19:49 följande:
    Och med "folk" menar du män, eller? Chefer?

Vet du om att det är emot lagen att neka anställning eller sparka någon pga en graviditet? Chefen har inte ens rätten att fråga om sådana saker då det inte får spela in i några beslut överhuvudtaget då alla har rätt att skaffa barn. Däremot är man skyldig till att berätta några månader (minns inte exakt) innan man går på föräldraledighet så att chefen har tid till att ordna annan personal.

Och det finns väl en pappa med i en graviditet också? Är de också korkade som inte berättar? Du bör ta dig en titt i spegeln innan du upprepar ordet "korkad" igen :)
    Jag är teamledare med ansvar för nyrekryteringar och jag kan säga så här.
    Jag anställer inte unga kvinnor alls. Jag har för mycket erfarenhet av deras smusslande och undanhållande som är en belastning för företaget.

Jag bryr mig inte om vad du eller någon annan här tycker, jag vet vad lagen säger men jag är också en jävel på att hitta kryphål. på olika sätt.

OM jag skulle göra ett undantag och detta undantag var ts och sedan denna lögn kom fram så skulle allt förtroende för henne var totalt borta.
    Lögnare har ingen framtid hos oss.
Svar på tråden Ljuga för chefen