• zion

Ljuga för chefen

Det är så att jag går på ett mamma vik som tar slut i sommar. Nu är jag gravid v 6 så inte långt gången. Jag och chefen har pratat en del om en fast anställning men han ville vänta med att ge mig en ett par månader till men nu när vi plussade så vill jag ju verkligen ha en fast anställning men känns dumt att ta en anställning utan att säga att jag är på tjocken men om jag berättar så finns det ingen chans på jorden att han anställer mig. Hur fel är det att hålla en graviditet hemlig i detta fallet? Och har ni tips på hur jag kan försöka på skynda denna process så han ger mig en anställning innan graviditeten syns. Räknar med att jag Max har 2 månader på mig.

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Ljuga för chefen
  • nevermind
    Jemp skrev 2017-01-02 22:25:29 följande:
    Då är du å andra sidan precis en sån arbetsgivare man inte vill ödsla sin tid eller kompetens på.
    Hejdå!
  • Anonym (Ingen skyldighet)

Enligt lag behöver du inte ens säga förrän 2-3 månader innan du ska föda. Dra ut på de...

• Anonym (Klara)
    ROFL skrev 2017-01-03 10:07:22 följande:

Gå omgående med i ett fack! De kan hjälpa dig!

Fast vad ska facket göra just precis nu i TS specifika situation?

En arbetsgivare har varken skyldighet eller incitament (oftast) att bryta ett pågående vik och göra om till en tillsvidare anställning. Det finns väl förmodar man också en anledning till att TS har ett vik, att någon annan är frånvarande eller att man har en vakans. Kanske vill man se vad som händer där innan man förlänger TS anställning eller tillsvidare anställer henne?

Det handlar väl mer om hur TS ska förhålla sig till arbetsgivaren/chefen och framtiden. Beroende på hur saker och ting kommuniceras framöver så KAN det ligga chefen i fatet om hen inte ger TS en tillsvidare anställning längre fram och man har haft vetskap om TS graviditet. Men chefen kan också komma fram med andra anledningar till detta som man inte kan klandra.
    Alternativt så ser chefen en framtid i TS och tycker att hon ska ha en anställning hos dem oavsett, man är ju inte f-ledig resten av livet.

Facket kan vara en väg om TS tror att det kan bli problem längre fram, för då måste man vara medlem. Alternativt att man själv sätter sig in i vad som gäller lagar och avtal på arbetsmarknaden och kan stå upp för det.

• ROFL
    Anonym (Klara) skrev 2017-01-03 11:31:29 följande:

Fast vad ska facket göra just precis nu i TS specifika situation?

En arbetsgivare har varken skyldighet eller incitament (oftast) att bryta ett pågående vik och göra om till en tillsvidare anställning. Det finns väl förmodar man också en anledning till att TS har ett vik, att någon annan är frånvarande eller att man har en vakans. Kanske vill man se vad som händer där innan man förlänger TS anställning eller tillsvidare anställer henne?

Det handlar väl mer om hur TS ska förhålla sig till arbetsgivaren/chefen och framtiden. Beroende på hur saker och ting kommuniceras framöver så KAN det ligga chefen i fatet om hen inte ger TS en tillsvidare anställning längre fram och man har haft vetskap om TS graviditet. Men chefen kan också komma fram med andra anledningar till detta som man inte kan klandra.

Alternativt så ser chefen en framtid i TS och tycker att hon ska ha en anställning hos dem oavsett, man är ju inte f-ledig resten av livet.

Facket kan vara en väg om TS tror att det kan bli problem längre fram, för då måste man vara medlem. Alternativt att man själv sätter sig in i vad som gäller lagar och avtal på arbetsmarknaden och kan stå upp för det.

Nja. Har chefen sagt att du kommer få fast anställning längre fram och bryter löftet pga graviditet så kan det förhandlas om. Ett muntligt avtal gäller med, dock krångligare. En arbetsgivare har inte rätt att välja bort erfaren person med kvalifikation mot en annan hur som helst. Särskilt inte pga graviditet. Om arbetsgivaren vägrar ändå så kan det bli skadestånd.

Alla borde vara med i ett fack, för allas skull på arbetsmarknaden.
  • Anonym (Klara)
    ROFL skrev 2017-01-03 13:01:29 följande:
    Nja. Har chefen sagt att du kommer få fast anställning längre fram och bryter löftet pga graviditet så kan det förhandlas om. Ett muntligt avtal gäller med, dock krångligare. En arbetsgivare har inte rätt att välja bort erfaren person med kvalifikation mot en annan hur som helst. Särskilt inte pga graviditet. Om arbetsgivaren vägrar ändå så kan det bli skadestånd.

Alla borde vara med i ett fack, för allas skull på arbetsmarknaden.
    Det är det jag menar med kommunikation. Det är sant att muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga men de är svåra att bevisa (fullt rimligt).

Jag för egen del ser absolut noll värde i att vara med i facket. Jag är så pass insatt i lagar och regler att jag vet vad man får och inte får. Samt att arbetsmarknaden inom mitt gebit är god så skulle jag av något skäl gå arbetslös är jag säker att det skulle lösa sig alternativt så har jag heller inget emot att ta något annat arbete under en period. Jag har jobbat både i förskola, i butik och med städ så det löser sig. Ett jobb är ett jobb och det är alltid bättre att ha ett än att inte ha ett.

Har man varit anställd som vikarie så pass länge att man jobbat upp en företrädesrätt så får inte arbetsgivaren gå in och nyrekrytera eller anställa någon annan hur som helst. Men det beror på så många andra faktorer. Har man inte koll kan man absolut gå med i facket, kostnaden är oftast inte mer än några uteluncher. Och tänker man sig att det kan bli strul så är det en god idé att gå med redan nu, du får ingen hjälp om du inte är medlem. Men det vet kanske bara TS hur landet ligger där.

• Anonym (Ambitiös)
    Anonym (Teamis) skrev 2017-01-02 21:57:09 följande:

Jag är teamledare med ansvar för nyrekryteringar och jag kan säga så här.

Jag anställer inte unga kvinnor alls. Jag har för mycket erfarenhet av deras smusslande och undanhållande som är en belastning för företaget.

Jag bryr mig inte om vad du eller någon annan här tycker, jag vet vad lagen säger men jag är också en jävel på att hitta kryphål. på olika sätt.

OM jag skulle göra ett undantag och detta undantag var ts och sedan denna lögn kom fram så skulle allt förtroende för henne var totalt borta.

Lögnare har ingen framtid hos oss.

Du måste ju vara ett troll? Menar du på allvar att du fått någon form av ansvar med dina värderingar? Antar att du isåfall är teamleader på McDonalds eller 7/11. Ett seröst företag skulle inte ha anställda med dina åsikter...
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Ambitiös) skrev 2017-01-03 15:31:47 följande:
    Du måste ju vara ett troll? Menar du på allvar att du fått någon form av ansvar med dina värderingar? Antar att du isåfall är teamleader på McDonalds eller 7/11. Ett seröst företag skulle inte ha anställda med dina åsikter...
    Nej då, inget troll.
    Jag har skrivit frekvent här i forumet som "Teamis" för att berätta hur jag ser på saken. Många har retat sig på mig förr men ingen har inbillat sig att jag trollar. Men men, det får du ju tro.

Inte anställd på något av de du gissar, varför skulle de ha vad du anser en sämre teamledare för än någon annan?
    Är deras personal värda mindre enligt dig?

Jag kommer givetvis inte berätta var jag jobbar, och du skulle ändå inte tro mig.
    Låt oss säga att det är ett stort företag som är känt både inom och utanför Sveriges gränser. Mer information än så blir det inte.

Min chef har många gånger tackat mig för lyckade rekryteringar dessutom! Solig
  • nevermind
    Anonym (Ambitiös) skrev 2017-01-03 15:31:47 följande:
    Jag har samma värderingar och har varit arbetsledare i bevakningsbranschen, med lite att tycka till om gällande rekryteringar.
  • zion

Jag är med i facket (if metall) och dom kan inte hjälpa mig med något. Det är ett mamma vik jag går på så dom behöver verkligen inte bry sig om min framtid då den andra tjejen snart är tillbaka. Men dom är i stort behov av folk men vågar inte anställa pga en orolig marknad. Ett muntligt avtal lägger jag ingen tilltro i alls.

Svar på tråden Ljuga för chefen