• zion

Ljuga för chefen

Det är så att jag går på ett mamma vik som tar slut i sommar. Nu är jag gravid v 6 så inte långt gången. Jag och chefen har pratat en del om en fast anställning men han ville vänta med att ge mig en ett par månader till men nu när vi plussade så vill jag ju verkligen ha en fast anställning men känns dumt att ta en anställning utan att säga att jag är på tjocken men om jag berättar så finns det ingen chans på jorden att han anställer mig. Hur fel är det att hålla en graviditet hemlig i detta fallet? Och har ni tips på hur jag kan försöka på skynda denna process så han ger mig en anställning innan graviditeten syns. Räknar med att jag Max har 2 månader på mig.

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Ljuga för chefen
  • Anonym (Lögn?)
    Smajley skrev 2017-01-04 23:15:32 följande:
    Det kan inte vara lätt att besitta lässvårigheter. Kram.

Anonym (Personalansvarig) skrev 2017-01-04 03:40:29 följande:
    Fast TS har ju enligt lagen ingen skyldighet att berätta för hennes arbetsgivare att hon är gravid /ska på mammaledighet förens 2 månader innan.. Att säga att du är en teamledare och hittar kryphål i lagen är inte något positivt tro mig.... TS jag hade gett dig rådet att berätta när du känner dig bekväm med det ingen stress detta beslut om din anställning får ändå inte påverkas av din graviditet (enligt lag) så tycker du ska berätta det när du själv känner dig redo. Kan hända mycket under en graviditet så absolut ingen hets, visa din starka sida på jobbet så de vill anställa dig för att du är duktig ( din prestation borde vara nyckelordet). Jag hade inte känt något svek om en av mina anställda inte berättat om sin graviditet på en gång så känn absolut inte så. En vettig chef tar inte sånt på en personlignivå utan en proffesionell / En gravid personalansvarig
    Vågar lova att det inte handlar om lässvårigheter utan ointresse för en massa trams.
  • Anonym (Lögn?)
    Anonym (Lögn?) skrev 2017-01-05 11:59:26 följande:

Anonym (Personalansvarig) skrev 2017-01-04 03:40:29 följande:
    Fast TS har ju enligt lagen ingen skyldighet att berätta för hennes arbetsgivare att hon är gravid /ska på mammaledighet förens 2 månader innan.. Att säga att du är en teamledare och hittar kryphål i lagen är inte något positivt tro mig.... TS jag hade gett dig rådet att berätta när du känner dig bekväm med det ingen stress detta beslut om din anställning får ändå inte påverkas av din graviditet (enligt lag) så tycker du ska berätta det när du själv känner dig redo. Kan hända mycket under en graviditet så absolut ingen hets, visa din starka sida på jobbet så de vill anställa dig för att du är duktig ( din prestation borde vara nyckelordet). Jag hade inte känt något svek om en av mina anställda inte berättat om sin graviditet på en gång så känn absolut inte så. En vettig chef tar inte sånt på en personlignivå utan en proffesionell / En gravid personalansvarig
    Vågar lova att det inte handlar om lässvårigheter utan ointresse för en massa trams.
    Bortse från citeringen från "Personalansvarig", kommentaren var riktad till "Smajley".
  • Anonym (Personalansvarig)
    Anonym (Teamis) skrev 2017-01-05 11:56:15 följande:

Jo då fröken, det är väldigt positivt kan jag lova. Om inte annat så tolkar jag min finfina bonus som att jag gör ett bra jobb.

Tror nog din högsta chef inte vet om hur du diskriminerar på arbetet och gör hen det så verkar det inte vara en vettig chef .. Hade aldrig anställt en som generaliserar så grovt mellan sökande, hört talas om bäst får jobbet någon gång? Därav jag sköter egen rekrytering istället för att anställa någon annan.. Sköter man sitt arbete rätt och gör saker rättvist behöver man inte kringgå lagen så det säger egentligen allt.
  • Maramina
    Anonym (Teamis) skrev 2017-01-03 23:27:26 följande:
    Tack, jag passar väldigt bra på min plats.
    Det du påstår vet du nog väldigt lite om. De flesta företagare vill inte satsa på en gravid kvinna, tro mig som har ett stort kontaktnät inom rekrytering. De flesta låtsas bara inte om det. Om det inte vore så, varför skulle ts en starta sin tråd?

Du ska inte tro att man kan sparka anställa hur som helst, hur kan du inte vet det du som vurmar så för "rättigheter"?
    Jag kommer aldrig bli stämd för detta, jag är skicklig på mitt jobb. Har haft denna position i rätt många år och min chef är som sagt nöjd. Min förra bonus talade sitt tydliga språk om man säger så.

Jag har som sagt koll på lagen men är bra på att hitta vägar runt den. Utan att vara direkt "olaglig".
    Och hur gör ni med manliga sökande som ni anställer och som när de fått sitt anställningskontrakt med fastanställning påskriven kommer och säger att hans fru är hemma, föräldraledig, men att han kommer att ta över ledigheten och det om två månader och att han då kommer att vara borta sex månader. Minst. Troligtvis bortåt ett år. Vad gör ni då?
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Personalansvarig) skrev 2017-01-05 13:14:47 följande:
    Tror nog din högsta chef inte vet om hur du diskriminerar på arbetet och gör hen det så verkar det inte vara en vettig chef .. Hade aldrig anställt en som generaliserar så grovt mellan sökande, hört talas om bäst får jobbet någon gång? Därav jag sköter egen rekrytering istället för att anställa någon annan.. Sköter man sitt arbete rätt och gör saker rättvist behöver man inte kringgå lagen så det säger egentligen allt.
    Du får tro och tycka vad du vill, jag är inte direkt jätteintresserad av din åsikt dock.
    Anställ vilka du vill så anställer jag vilka jag vill. Bra så.
  • Anonym (Teamis)
    Maramina skrev 2017-01-05 14:37:20 följande:
    Och hur gör ni med manliga sökande som ni anställer och som när de fått sitt anställningskontrakt med fastanställning påskriven kommer och säger att hans fru är hemma, föräldraledig, men att han kommer att ta över ledigheten och det om två månader och att han då kommer att vara borta sex månader. Minst. Troligtvis bortåt ett år. Vad gör ni då?
    Jag anställer i stort sett bara personer ca 50+ och de brukar inte ha småbarn. FB är ett bra ställe att kolla upp folk på.

Jag har aldrig upplevt ditt scenario och skulle det mot förmodan hända så, ja då är det bara att bita i det sura äpplet.
  • Anonym (Ambitiös)

Jo då fröken, det är väldigt positivt kan jag lova. Om inte annat så tolkar jag min finfina bonus som att jag gör ett bra jobb.

Det är så sött hur du tjatar om din feta bonus. Vad är "bra" i dina mått eftersom det uppenbarligen är något du ursäktar dina ruttna åsikter med?

Min kollega har en bonus på 150k ca och fullkomligt suger på det denne gör. Men vi andra i teamet backar upp så mycket att bonusen kommer naturligt.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Ambitiös) skrev 2017-01-05 20:00:04 följande:
    Det är så sött hur du tjatar om din feta bonus. Vad är "bra" i dina mått eftersom det uppenbarligen är något du ursäktar dina ruttna åsikter med?

Min kollega har en bonus på 150k ca och fullkomligt suger på det denne gör. Men vi andra i teamet backar upp så mycket att bonusen kommer naturligt.
    Jag tjatar inte om någonting, jag bara visar på det uppenbara att jag är uppskattad.
    Jag ÄR inte i ett team, jag är teamledare.

• Froken Lokens

Och jag tolkar lojala och goda arbetslag som ett tecken på att jag gör ett bra jobb. Tänk vad olika vi prioriterar.
  • Anonym (Teamis)
    Froken Lokens skrev 2017-01-05 20:16:04 följande:
    Och jag tolkar lojala och goda arbetslag som ett tecken på att jag gör ett bra jobb. Tänk vad olika vi prioriterar.
    Tja ska vi vara sådana så har jag också lojala och goda team med bra sammanhållning och mycket låg frånvaro.
Svar på tråden Ljuga för chefen