• zion

Ljuga för chefen

Det är så att jag går på ett mamma vik som tar slut i sommar. Nu är jag gravid v 6 så inte långt gången. Jag och chefen har pratat en del om en fast anställning men han ville vänta med att ge mig en ett par månader till men nu när vi plussade så vill jag ju verkligen ha en fast anställning men känns dumt att ta en anställning utan att säga att jag är på tjocken men om jag berättar så finns det ingen chans på jorden att han anställer mig. Hur fel är det att hålla en graviditet hemlig i detta fallet? Och har ni tips på hur jag kan försöka på skynda denna process så han ger mig en anställning innan graviditeten syns. Räknar med att jag Max har 2 månader på mig.

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Ljuga för chefen
  • Anonym (Ambitiös)
    Anonym (Teamis) skrev 2017-01-03 16:39:24 följande:

Nej då, inget troll.

Jag har skrivit frekvent här i forumet som "Teamis" för att berätta hur jag ser på saken. Många har retat sig på mig förr men ingen har inbillat sig att jag trollar. Men men, det får du ju tro.

Inte anställd på något av de du gissar, varför skulle de ha vad du anser en sämre teamledare för än någon annan?

Är deras personal värda mindre enligt dig?

Jag kommer givetvis inte berätta var jag jobbar, och du skulle ändå inte tro mig.

Låt oss säga att det är ett stort företag som är känt både inom och utanför Sveriges gränser. Mer information än så blir det inte.

Min chef har många gånger tackat mig för lyckade rekryteringar dessutom!

Kul för dig att du passar in någonstans. De flesta med din syn på unga kvinnor skulle avfärdas i seriösa företag. Och ja, jag jobbar på ett sådant. Skulle det komma fram att någon rekryterade som du gör hos oss så skulle denne få sparken direkt. Även bli stämd om det kom fram till att kvinnor nekats jobb när du ansvarat för rekryteringen av just den anledningen. Hur kan du ens ha ditt jobb utan att veta om hur olagligt det är?
  • Anonym (Ambitiös)
    nevermind skrev 2017-01-03 18:42:29 följande:

Jag har samma värderingar och har varit arbetsledare i bevakningsbranschen, med lite att tycka till om gällande rekryteringar.

Flytta till Saudi-länderna då istället så slipper ni unga kvinnor i arbetsmarknaden helt och hållet.
  • Anonym (Teamis)
    nevermind skrev 2017-01-03 18:42:29 följande:
    Jag har samma värderingar och har varit arbetsledare i bevakningsbranschen, med lite att tycka till om gällande rekryteringar.
    Bra där!
    I bevakningsbranschen känns en gravid kvinna rätt så felplacerad. Förvånad
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Ambitiös) skrev 2017-01-03 19:46:44 följande:
    Kul för dig att du passar in någonstans. De flesta med din syn på unga kvinnor skulle avfärdas i seriösa företag. Och ja, jag jobbar på ett sådant. Skulle det komma fram att någon rekryterade som du gör hos oss så skulle denne få sparken direkt. Även bli stämd om det kom fram till att kvinnor nekats jobb när du ansvarat för rekryteringen av just den anledningen. Hur kan du ens ha ditt jobb utan att veta om hur olagligt det är?
    Tack, jag passar väldigt bra på min plats.
    Det du påstår vet du nog väldigt lite om. De flesta företagare vill inte satsa på en gravid kvinna, tro mig som har ett stort kontaktnät inom rekrytering. De flesta låtsas bara inte om det. Om det inte vore så, varför skulle ts en starta sin tråd?

Du ska inte tro att man kan sparka anställa hur som helst, hur kan du inte vet det du som vurmar så för "rättigheter"?
    Jag kommer aldrig bli stämd för detta, jag är skicklig på mitt jobb. Har haft denna position i rätt många år och min chef är som sagt nöjd. Min förra bonus talade sitt tydliga språk om man säger så.

Jag har som sagt koll på lagen men är bra på att hitta vägar runt den. Utan att vara direkt "olaglig".
  • Anonym (Ambitiös)
    Anonym (Hula) skrev 2017-01-03 23:30:55 följande:

Lustigkurre där!

Det är inte särskilt ovanligt att kvinnor i dessa länder arbetar.

I t.ex Dubai är det rätt så vanligt med kvinnliga poliser.

Mm... Men du tror inte det är lite mindre förekommande?
  • Anonym (Ambitiös)
    Anonym (Teamis) skrev 2017-01-03 23:27:26 följande:

Tack, jag passar väldigt bra på min plats.

Det du påstår vet du nog väldigt lite om. De flesta företagare vill inte satsa på en gravid kvinna, tro mig som har ett stort kontaktnät inom rekrytering. De flesta låtsas bara inte om det. Om det inte vore så, varför skulle ts en starta sin tråd?

Du ska inte tro att man kan sparka anställa hur som helst, hur kan du inte vet det du som vurmar så för "rättigheter"?

Jag kommer aldrig bli stämd för detta, jag är skicklig på mitt jobb. Har haft denna position i rätt många år och min chef är som sagt nöjd. Min förra bonus talade sitt tydliga språk om man säger så.

Jag har som sagt koll på lagen men är bra på att hitta vägar runt den. Utan att vara direkt "olaglig".

Suck... Hon är ju för övrigt provanställd och då är det andra lagar. Nej jag blir väldigt besviken på hur världen fungerar längre ner i näringskedjan. Men det är fint att du kan få känna dig stor här iaf.
  • Anonym (Personalansvarig)
    Anonym (Teamis) skrev 2017-01-02 21:57:09 följande:

Jag är teamledare med ansvar för nyrekryteringar och jag kan säga så här.

Jag anställer inte unga kvinnor alls. Jag har för mycket erfarenhet av deras smusslande och undanhållande som är en belastning för företaget.

Jag bryr mig inte om vad du eller någon annan här tycker, jag vet vad lagen säger men jag är också en jävel på att hitta kryphål. på olika sätt.

OM jag skulle göra ett undantag och detta undantag var ts och sedan denna lögn kom fram så skulle allt förtroende för henne var totalt borta.

Lögnare har ingen framtid hos oss.

Fast TS har ju enligt lagen ingen skyldighet att berätta för hennes arbetsgivare att hon är gravid /ska på mammaledighet förens 2 månader innan.. Att säga att du är en teamledare och hittar kryphål i lagen är inte något positivt tro mig.... TS jag hade gett dig rådet att berätta när du känner dig bekväm med det ingen stress detta beslut om din anställning får ändå inte påverkas av din graviditet (enligt lag) så tycker du ska berätta det när du själv känner dig redo. Kan hända mycket under en graviditet så absolut ingen hets, visa din starka sida på jobbet så de vill anställa dig för att du är duktig ( din prestation borde vara nyckelordet). Jag hade inte känt något svek om en av mina anställda inte berättat om sin graviditet på en gång så känn absolut inte så. En vettig chef tar inte sånt på en personlignivå utan en proffesionell / En gravid personalansvarig
  • Anonym (Klara)
    zion skrev 2017-01-03 19:29:48 följande:

Jag är med i facket (if metall) och dom kan inte hjälpa mig med något. Det är ett mamma vik jag går på så dom behöver verkligen inte bry sig om min framtid då den andra tjejen snart är tillbaka. Men dom är i stort behov av folk men vågar inte anställa pga en orolig marknad. Ett muntligt avtal lägger jag ingen tilltro i alls.

Då är det ungefär som jag trodde. Du har ett vik och den du vikar för är snart tillbaka. Efter det har företaget inga skyldigheter gentemot dig. Däremot bör man som chef inte prata om tillsvidareanställning längre fram om man inte har sådana avsikter eftersom det kan räknas som att man avgett någon form av löfte.
    Det schysstaste borde väl vara att i så fall ge dig en allmän visstid så att du har anställning tills du ska föda (utan glapp) så att du får en SGI att räkna föräldrapenningen på. Då har de haft dig i sin verksamhet och du har fungerat men de har inga skyldigheter för vad som händer när du ska börja jobba sen igen. Samtidigt som du har tid på dig under ledigheten att söka annat jobb.
  • Smajley
    nevermind skrev 2017-01-03 08:29:45 följande:
    Orkade inte ens läsa hela ditt inlägg. Med "folk" menar jag bland annat jag och min syster. Syrran är i exakt samma situation som TS och kommer berätta för arbetsgivaren hur det ligger till.
    Det kan inte vara lätt att besitta lässvårigheter. Kram.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Personalansvarig) skrev 2017-01-04 03:40:29 följande:
    Fast TS har ju enligt lagen ingen skyldighet att berätta för hennes arbetsgivare att hon är gravid /ska på mammaledighet förens 2 månader innan.. Att säga att du är en teamledare och hittar kryphål i lagen är inte något positivt tro mig.... TS jag hade gett dig rådet att berätta när du känner dig bekväm med det ingen stress detta beslut om din anställning får ändå inte påverkas av din graviditet (enligt lag) så tycker du ska berätta det när du själv känner dig redo. Kan hända mycket under en graviditet så absolut ingen hets, visa din starka sida på jobbet så de vill anställa dig för att du är duktig ( din prestation borde vara nyckelordet). Jag hade inte känt något svek om en av mina anställda inte berättat om sin graviditet på en gång så känn absolut inte så. En vettig chef tar inte sånt på en personlignivå utan en proffesionell / En gravid personalansvarig
    Jo då fröken, det är väldigt positivt kan jag lova. Om inte annat så tolkar jag min finfina bonus som att jag gör ett bra jobb.
Svar på tråden Ljuga för chefen