• Anonym (Skribenten)

Skulle du skriva bort sambolagen själv?

Om du köpte en bostad som det var bestämt att du skulle köpa, betala för och äga själv,.men för att bo i tillsammans.
    Skulle du tveka att skriva på ett samboavtal om ej bodelning med din sambos underskrift om det var så att din sambo vägrade skriva under eller tycker det är onödigt eftersom ni är överens?

• Svar på tråden Skulle du skriva bort sambolagen själv?
  • Anonym (nej)
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-05 14:47:37 följande:
    Men om du redan hade flyttat ihop med personen och inte skrivit något och din partner helt plötsligt anser sig ha rätt till din egendom hur hade du gjort då?
    då får man skylla sig själv, o klandra sitt eget dåliga omdöme som valt sådan person plus inte skrivit under innan inflytt
  • Anonym (Skribenten)
    mintankehär skrev 2017-02-05 14:22:06 följande:
    att du inte ser det som bedrägeri betyder inte ett dugg

vad du tycker eller anser betyder inte ett smack, om du tror du klarar dig i längden så är du dum du kan åka dit ordentligt på det
    Nej det kanske inte betyder ett dugg, men vi är på ett publikt forum och där diskuterar man.

Man kan åka dit för det mesta, men ibland måste man ta till kontroversiella metoder, kanske för att man inte gjorde rätt från början.

Vad är det man gör fel förutom underskriften, det är ju inte så att man tar något från någon annan, om det var så så skulle jag inte göra det.
  • Anonym (Skribenten)
    Anonym (nej) skrev 2017-02-05 14:51:16 följande:
    då får man skylla sig själv, o klandra sitt eget dåliga omdöme som valt sådan person plus inte skrivit under innan inflytt
    Varför inte bara ordna ett avtal även om underskriften är olaglig, det  är ju inte så att man tar något från någon annan.

Vad menar du med valt en sådan person?
  • Anonym (Dumskalle.)

Jag tror att det är ganska lätt att avslöja en underskrift som falsk.
    Det hoppas jag att din sambo också vet, den dagen hen inser att du är en buffel och ni går skilda vägar.

Det som du gör fel är att inte dela något som din partner har rätt till enligt lag.
    Det är väl illa nog, förutom den lilla detaljen att du förfalskar en namnteckning, vilket också är olagligt. 

• MadHatter
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-05 14:13:23 följande:

Nej den är inte främmande för mig.

Grejen är den att många unga vet inte om den, faktiskt är det så de lever med det logiska att de köpt något och äger det själv eftersom de skrev på köpekontrakt, vilket dom också gör ända till den andre begär en bodelning.

Och aldrig kunna tro att den andre äger något bara för att dom flyttade med in för att bo där, vilket dom ej heller gör den andre har inga förpliktelser alls betrf egendomen.

En del vet om den och kanske tänkte skriva den sen men så vart det aldrig av.

Inte helt ovanligt att den ene köper då den andre inte har råd och hyresrätt är uteslutet då det ej finns några att få tag på eller som i sthlm dom som finns att få är lika dyra eller dyrare som motsvarande br med avgift lån och allt.

Alla kan upptäcka saker i efterhand eller glömma.

Jag ser det inte som bedrägeri man tar inget från någon annan, om man grejar avtalet själv så är det enda du gör att säkra någon som redan är ditt, vilket egentligen inte ska behövas.

Men ibland måste man göra det, med 2 underskrifter  med olika handstilar så är det vattentätt.

Vet flera som ställt upp, jag själv skulle inte tveka heller.

Det är ju bedrägeri enligt lagen oavsett vad du tycker.

Men visst kan man resnoera som så att man vara följer de lagar man själv gillar, men själv resonerar jag inte så. Visst kan det finnas extremfall där man kan förstå civil olydnad av principskäl men här handlar det ju bara om att bryta mot lagen för egen vinnings skull och för att man haft dålig framförhållning.

Ja,det är lätt att skjuta upp saker men tyvärr är det ju så det kan ge vissa konsekvenser. Det är ju sånt man lär sig av livet och erfarnehet. De flesta av oss tar vissa oigenomtänkta beslut som unga som vi sen får ta konsekvenserna av.
  • MadHatter
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-05 14:54:52 följande:

Nej det kanske inte betyder ett dugg, men vi är på ett publikt forum och där diskuterar man.

Man kan åka dit för det mesta, men ibland måste man ta till kontroversiella metoder, kanske för att man inte gjorde rätt från början.

Vad är det man gör fel förutom underskriften, det är ju inte så att man tar något från någon annan, om det var så så skulle jag inte göra det.

Jo enligt lag gör du ju det (tar något som inte är ditt att ta genom att förslska en namnteckning).
  • sextiotalist

För oss har den varit perfekt, sambolagen vill säga. Vi har inte behövt ändra något för att passa oss.

Men om jag skulle bli singel i framtiden och mot all förmodan skulle bli sambo igen, då skulle jag skriva ett samboavtal där man reglerade det man hade med sig från början

• Anonym (Skribenten)
    Anonym (Dumskalle.) skrev 2017-02-05 15:05:04 följande:

Jag tror att det är ganska lätt att avslöja en underskrift som falsk.
    Det hoppas jag att din sambo också vet, den dagen hen inser att du är en buffel och ni går skilda vägar.

Det som du gör fel är att inte dela något som din partner har rätt till enligt lag.
    Det är väl illa nog, förutom den lilla detaljen att du förfalskar en namnteckning, vilket också är olagligt. 

Nu går du till fina personangrepp.
    Ja då får hon tycka det och flytta ut det finns inget att hämta hem i min bostad. Personligen har jag aldrig lagt något större vikt vid någons åsikter när jag dragit eller sparkat ut någon.

Själv skulle jag inte tycka att du är en buffel om du köpt bostaden själv bara för att din partner har rätt enligt lagen,om du ordnade ett avtal själv om din sambo försökte blåsa dig.
    Eftersom du inte tar något från din partner du skriver ju bara på något som redan är ditt.
  • Anonym (Skribenten)
    MadHatter skrev 2017-02-05 15:24:04 följande:
    Jo enligt lag gör du ju det (tar något som inte är ditt att ta genom att förslska en namnteckning).
    Om du bortser från lagen en kortstund, vem äger bostaden, den som köpt den eller båda två?
  • Anonym (Skribenten)
    MadHatter skrev 2017-02-05 15:21:21 följande:
    Det är ju bedrägeri enligt lagen oavsett vad du tycker.

Men visst kan man resnoera som så att man vara följer de lagar man själv gillar, men själv resonerar jag inte så. Visst kan det finnas extremfall där man kan förstå civil olydnad av principskäl men här handlar det ju bara om att bryta mot lagen för egen vinnings skull och för att man haft dålig framförhållning.

Ja,det är lätt att skjuta upp saker men tyvärr är det ju så det kan ge vissa konsekvenser. Det är ju sånt man lär sig av livet och erfarnehet. De flesta av oss tar vissa oigenomtänkta beslut som unga som vi sen får ta konsekvenserna av.
    Vad menar du med lagen för "egen vinnings skull"
    Om man köpt bostaden betalt den och den andre flyttade med in.
    Vem gör mest fel om vi borser från lagen , den som tar något från någon annan bara för att man kan hävda sin rätt till det eller den som försöker skydda det som faktiskt är ens eget även om det skulle gjorts från början.

Jo tyvärr händer det att folk tar ogenomtänka beslut, mycket pga av okunskap och ibland för att de är godhjärtade personer som bara försöker göra det bästa för alla i olika situationer, som tex någonstans att bo.
Svar på tråden Skulle du skriva bort sambolagen själv?