• Anonym (Skribenten)

Skulle du skriva bort sambolagen själv?

Om du köpte en bostad som det var bestämt att du skulle köpa, betala för och äga själv,.men för att bo i tillsammans.
    Skulle du tveka att skriva på ett samboavtal om ej bodelning med din sambos underskrift om det var så att din sambo vägrade skriva under eller tycker det är onödigt eftersom ni är överens?

• Svar på tråden Skulle du skriva bort sambolagen själv?
  • Anonym (Skribenten)
    MadHatter skrev 2017-02-06 21:41:26 följande:
    Du har en väldigt speciell syn att se på lagstiftningen och värdet i att följa lagar. De flesta anser att man bör följa lagarna - om alla ska gå runt och välja vilka lagar man vill följa försvinner ju poängen med rättväsendet till slut. Du verkar ju heller ibte ha blivit lurad och det vekar ju inte ens ha handlat om okunskap utan bara att du sköt upp saker som du nu tycker är viktig för att du inte orkade/ville ta tag i dem tidigare.

Vad för katastrofala handlingar behöver din ex pengar till?
    Tack för dina komplimanger, eller så kan det ju vara så att hon inte hade en tanke på att detta kunde ske bara för att någon flyttade med in.

Spelar det någon roll vad det är för handlingar? lagen försvinner ju inte för det.
  • MadHatter
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-06 21:46:09 följande:

Tack för dina komplimanger, eller så kan det ju vara så att hon inte hade en tanke på att detta kunde ske bara för att någon flyttade med in.

Spelar det någon roll vad det är för handlingar? lagen försvinner ju inte för det.

Ok då missförstod jag - förstod tidigare som att personen ifråga kände till sambolagen vid inflytt men inte orkade ta tag i det då. Men då handalde det om okunskap alltså. Är ju jättetråkigt förstås om det handlar om stora pengar, men inte en orsak att bryta mot lagen.

Ser du det som en komplimamg att jag rycker att du förhåller dig till rättsamhället på ett "udda" sätt?

Nej spelar ingen roll vad exet ska göra för hemskt omoraliskt för pengarna blev bara nyfiken -om det inte vara relevant hade du ju inte behövt skriva något om det.
  • Anonym (H)
    MadHatter skrev 2017-02-06 21:41:26 följande:

Du har en väldigt speciell syn att se på lagstiftningen och värdet i att följa lagar. De flesta anser att man bör följa lagarna - om alla ska gå runt och välja vilka lagar man vill följa försvinner ju poängen med rättväsendet till slut. Du verkar ju heller ibte ha blivit lurad och det vekar ju inte ens ha handlat om okunskap utan bara att du sköt upp saker som du nu tycker är viktig för att du inte orkade/ville ta tag i dem tidigare.

Vad för katastrofala handlingar behöver din ex pengar till?

Eller så anser man inte att man " bör " följa lagarna men man vill inte hamna i fängelse.

I vissa länder får man slå sina barn/fru , döda människor.

Tycker du det är " moralisk rätt " om det är lagligt?
  • Anonym (What?)
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-06 21:46:09 följande:

Du skrev ju innan att "hen" visste om sambolagen? Eller missuppfattade jag dig...
  • Anonym (Skribenten)
    Anonym (#) skrev 2017-02-06 21:43:03 följande:
    Jag har ingen aning om omständigheterna i det fall du skriver om, så jag vet inte vad som är rätt eller fel enligt min moral.

Men jag vet dock att det finns många, lagliga, utvägar för att inte behöva betala 50% av en bostads värde vid en separation.
    Och hur utnyttjar man dom lagliga vägarna i detta skede?
  • Anonym (Skribenten)
    Anonym (What?) skrev 2017-02-06 21:56:17 följande:
    Du skrev ju innan att "hen" visste om sambolagen? Eller missuppfattade jag dig...
    Nej annars hade det skrivits avtal, människan är godhjärtad också.
  • MadHatter
    Anonym (H) skrev 2017-02-06 21:53:21 följande:

Eller så anser man inte att man " bör " följa lagarna men man vill inte hamna i fängelse.

I vissa länder får man slå sina barn/fru , döda människor.

Tycker du det är " moralisk rätt " om det är lagligt?

Menar du att man bryter mot lagarna om man inte slår sina barn i dessa länder? Annars är det inte jämförbart.

Som jag skrivit tidigare kan det finnas extremfall där jag kan ha förståelse för civil olydnad - att låta bli att slå sin fru i ett samhälle där det var lag på att slå sin fru känns som ett praktexenpel där jag skulle stå bakom civil olydnad till hundra procent.

I detta fall handlar det ju dock bara om att inte förlora pengar för egen del vid en separation. Utifrån den info jag fått kan jag inte se något moraliskt värde i ett lagbrott i detta fall. Tycker ts verkar ta väldigt lätt på att bryta mot lagen. I ts skriver hen bara "skriva bort samvolagen själv" istället för "begå urkundsförfalsning" som exempel.
  • Anonym (Skribenten)
    MadHatter skrev 2017-02-06 22:01:07 följande:
    Menar du att man bryter mot lagarna om man inte slår sina barn i dessa länder? Annars är det inte jämförbart.

Som jag skrivit tidigare kan det finnas extremfall där jag kan ha förståelse för civil olydnad - att låta bli att slå sin fru i ett samhälle där det var lag på att slå sin fru känns som ett praktexenpel där jag skulle stå bakom civil olydnad till hundra procent.

I detta fall handlar det ju dock bara om att inte förlora pengar för egen del vid en separation. Utifrån den info jag fått kan jag inte se något moraliskt värde i ett lagbrott i detta fall. Tycker ts verkar ta väldigt lätt på att bryta mot lagen. I ts skriver hen bara "skriva bort samvolagen själv" istället för "begå urkundsförfalsning" som exempel.
    Nej det handlar inte bara om att förlora pengar, det handlar om att förlora någon man äger, som dessutom är sin bostad och problemet det skapar.
    Det handlar alltså om mer än pengar.
  • Anonym (#)
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-06 21:58:37 följande:

Och hur utnyttjar man dom lagliga vägarna i detta skede?

Helt omöjligt att svara på eftersom jag inte känner till några av omständigheterna, som hur länge de var sambo, vilken typ av bostad det är, hur mycket den köptes för, såldes för och hur hög belåning det var, hur hög kontantinsatsen var, vilka värdehöjande renoveringar som gjorts och vem som betalat, hur de löpande kostnaderna fördelats, vartifrån den som köpte bostaden fått pengarna till kontantinsatsen, etc etc.
  • Anonym (H)
    MadHatter skrev 2017-02-06 22:01:07 följande:

Nej , jag menade att alla tycker inte det är moraliskt rätt att betala 0 % av bostaden och kräva 50 % bara för att det är lagligt i Sverige.

Precis som att det är inte moraliskt rätt att slå och döda även om det är lagligt i vissa länder.

Det vill säga jag undrade om du anser att lagligt är alltid samma som " moraliskt rätt " rent allmänt.
Svar på tråden Skulle du skriva bort sambolagen själv?