• Anonym (Skribenten)

Skulle du skriva bort sambolagen själv?

Om du köpte en bostad som det var bestämt att du skulle köpa, betala för och äga själv,.men för att bo i tillsammans.
    Skulle du tveka att skriva på ett samboavtal om ej bodelning med din sambos underskrift om det var så att din sambo vägrade skriva under eller tycker det är onödigt eftersom ni är överens?

• Svar på tråden Skulle du skriva bort sambolagen själv?
  • Anonym (Skribenten)

Om någon undrar så händer det inte mycket just nu.
    Den drabbade i fråga kommer inte agera eller uppmuntra till något på inrådan av jurist, vilket är helt korrekt.

• MadHatter
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-07 19:46:00 följande:

Vad menar du med skillsmässa och inneboende hos sin sambo?

Inneboende har man när man tex hyr ut ett rum i en bostad.

Bor man ihop så är man sambos bor man på var sitt håll så är man särbos.

Hemlös?

Är det sorgligt med tex 2 unga människor som flyttar ihop bara för att den andre köpt en bostad, förstår inte riktigt, det är ju garanterat mer sorgligt att bo hemma.

Ja det blir väl nåt mellanting mellan sambo och inneboende för å ena sidan bor man ihop som sambos men å andra sidan hyr den ena av den andra som inneboende. Jag utgår nu från att den som inte äger lägenheten betalar hyra till den andre. Jag tror att jag i det läget skulle känna mig mer som inneboende än som sambo. Jag vill inte ha den typen av relation till en partner.

Som jag tolkade dig finns det personer vars enda chans att ha ett boende är att hyra av sin sambo. Jag tycker det är sorgligt. Helt ok om man väljer att göra så men mycket sorgligt om ens enda mäjlighet att ha ett hem är att flytta ihop med en partner. Då blir man ju extremt beroende av sin sin partner - en beroendeställning som jag tycker är olycklig. Jag anser att man ska ha möjlighet till självständighet - man kan man givetvis välja annat men då ska det vara av fritt val inte för att man är tvungen för att få tak över huvudet.
  • Anonym (#)
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-07 20:31:53 följande:

Det du anser är goda skäl går inte att uppnå på att sätt än med nuvarande lag?

Jag tycker det är vettigt att den ekonomiskt svagare parten har en viss ekonomisk trygghet vid separation i ett längre samboförhållande där det finns samboegendom. Jag tycker inte den nuvarande lagen är dålig, men det är möjligt att någon som är mer insatt skulle kunna få till en ännu bättre lagstiftning.
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-07 20:34:28 följande:

Ni behöver en lag som reglerar det eftersom det är för svårt att skriva papper på samägande om det så krävdes?

Just jag behöver ingenting. Om det vore som du tycker det ska vara så faller dock hela principen om att skydda den ekonomiskt svagare parten vid separation eftersom den ekonomiskt starkare då har hela makten. Idag har båda parter en viss chans till inflytande.

Och återigen, det ÄR jättelätt att skriva bort sambolagen, men visst, det kräver ju eftertanke.
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-07 20:40:05 följande:

Om någon undrar så händer det inte mycket just nu.

Den drabbade i fråga kommer inte agera eller uppmuntra till något på inrådan av jurist, vilket är helt korrekt.

Eftersom du inte skrivit mycket konkret om situationen alls är det svårt för nån att undra hur det går.
  • Anonym (Skribenten)

Så att dela på månadsavgiften som går till föreningen ser du som att man hyr av sin sambo?

• MadHatter
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-07 21:43:48 följande:

Så att dela på månadsavgiften som går till föreningen ser du som att man hyr av sin sambo?

Om partnern äger lägenheten ja. Man betalar ju en hyra till partnern. Sen kan man ju bestämma att den hyran ska ligga på halva månadsavgiften till föreningen eller motsvara en halv hyra av en likvärdig hyreslägenhet eller vad man nu kommer överens om. Det är ju fortfarande en hyra till partnern.
  • Anonym (Skribenten)
    Anonym (#) skrev 2017-02-07 21:40:41 följande:

Jag tycker det är vettigt att den ekonomiskt svagare parten har en viss ekonomisk trygghet vid separation i ett längre samboförhållande där det finns samboegendom. Jag tycker inte den nuvarande lagen är dålig, men det är möjligt att någon som är mer insatt skulle kunna få till en ännu bättre lagstiftning.Just jag behöver ingenting. Om det vore som du tycker det ska vara så faller dock hela principen om att skydda den ekonomiskt svagare parten vid separation eftersom den ekonomiskt starkare då har hela makten. Idag har båda parter en viss chans till inflytande.

Och återigen, det ÄR jättelätt att skriva bort sambolagen, men visst, det kräver ju eftertanke.Eftersom du inte skrivit mycket konkret om situationen alls är det svårt för nån att undra hur det går.

Nu kom det igen, jättelätt att skriva bort.

Visst men det är lika lätt att skriva papper på samägande det görs på samma sätt, med en penna.
  • Anonym (???)
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-07 19:56:27 följande:

Du hör ju själv hur dumt det låter, "gemensamt bruk" ungefär som man delade busskort och har rätt till hälften av värdet.

Jag tycker inte alls det låter dumt. Jag tycker det låter helt självklart eftersom det är så lagen är. Att DU tycker det låter dumt betyder liksom inte att du plötsligt har rätt...
  • Anonym (Skribenten)
    Anonym (???) skrev 2017-02-07 22:33:19 följande:
    Jag tycker inte alls det låter dumt. Jag tycker det låter helt självklart eftersom det är så lagen är. Att DU tycker det låter dumt betyder liksom inte att du plötsligt har rätt...
    Nej inte plötsligt har rätt, men du bör ändå fundera på om det verkligen är bra med en lag som tar egendom från någon annan så kanske du förstår varför jag tycker som jag gör.
  • Anonym (Skribenten)
    Anonym (#) skrev 2017-02-07 21:40:41 följande:
    Jag tycker det är vettigt att den ekonomiskt svagare parten har en viss ekonomisk trygghet vid separation i ett längre samboförhållande där det finns samboegendom. Jag tycker inte den nuvarande lagen är dålig, men det är möjligt att någon som är mer insatt skulle kunna få till en ännu bättre lagstiftning.
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-07 20:34:28 följande:

Ni behöver en lag som reglerar det eftersom det är för svårt att skriva papper på samägande om det så krävdes?

Just jag behöver ingenting. Om det vore som du tycker det ska vara så faller dock hela principen om att skydda den ekonomiskt svagare parten vid separation eftersom den ekonomiskt starkare då har hela makten. Idag har båda parter en viss chans till inflytande.

Och återigen, det ÄR jättelätt att skriva bort sambolagen, men visst, det kräver ju eftertanke.Eftersom du inte skrivit mycket konkret om situationen alls är det svårt för nån att undra hur det går.
    Skrev status några inlägg upp.
  • Anonym (#)
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-07 21:54:09 följande:

Nu kom det igen, jättelätt att skriva bort.

Visst men det är lika lätt att skriva papper på samägande det görs på samma sätt, med en penna.

& Som jag skrev i inlägget du citerade; jag tycker inte det är en bra variant eftersom hela makten då hamnar hos den ekonomiskt starkare parten & skyddet för den ekonomiskt svagare försvinner. Med dagens lag har båda parter möjlighet till inflytande.

Jag förstår dina argument men jag håller ändå inte med. Jag vidhåller att det stora problemet är att människor inte tar ansvar för det vardagsjuridiska i sina liv och inte tänker på att samboskap är ett åtagande. Jag tycker heller inte sambolagens nuvarande utformande gör det lätt att "ta någons egendom".
Svar på tråden Skulle du skriva bort sambolagen själv?