• Anonym (Skribenten)

Skulle du skriva bort sambolagen själv?

Om du köpte en bostad som det var bestämt att du skulle köpa, betala för och äga själv,.men för att bo i tillsammans.
    Skulle du tveka att skriva på ett samboavtal om ej bodelning med din sambos underskrift om det var så att din sambo vägrade skriva under eller tycker det är onödigt eftersom ni är överens?

• Svar på tråden Skulle du skriva bort sambolagen själv?
  • MadHatter
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-05 18:36:05 följande:

Vad menar du med lagen för "egen vinnings skull"

Om man köpt bostaden betalt den och den andre flyttade med in.

Vem gör mest fel om vi borser från lagen , den som tar något från någon annan bara för att man kan hävda sin rätt till det eller den som försöker skydda det som faktiskt är ens eget även om det skulle gjorts från början.

Jo tyvärr händer det att folk tar ogenomtänka beslut, mycket pga av okunskap och ibland för att de är godhjärtade personer som bara försöker göra det bästa för alla i olika situationer, som tex någonstans att bo.

Jag menar att vi har en sambolag - en lag som reglerar vad som gäller om sambos flyttar isär. Om man förfalskar en namnteckning pga att man vill undkomma den lagens konsekvenser bryter man givetvis mot lagen. Och jagvser inget "större" skäl till det - nån djupare ideologisk balgrund som skulle kunna ge viss förståelse för agerande som "civil olydnad" utan enda orsaken till att bryta mot lagen är ju för att du själv tjänar ekonomiskt på det.

Att bedra sin partner för att man inte kan föra en dialog om det som man tycker är viktigt är förkastligt även moraliskt i mina ögon och inte bara juridiskt.

Om du och din partner har en muntlig överenskommelse om att du ska få lägenheten när ni flyttar isär är det givetvis också förkastligt om hen bryter mot överenskommelsen, då det också handlar om att bryta ett avtal.
  • Anonym (???)
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-05 12:36:19 följande:

Självklart bör man skriva avtal innan, Varför hade du inte fakeat, det är ju inte så att du tar någon från någon annan när du gör det och borde inte känna ångest för det.

Många missförstår frågan lite, den handlar inte om man skrev avtal innan utan hur man skulle hantera situationen frågan gäller.

Men herregud, det är väl klart man inte fejkar! Det är ju olagligt. Dessutom finns ju sambolagen av en anledning, och det är trots allt en lag. Så det är ju dubbelt illa liksom... Skulle ALDRIG fejka min mans underskrift, om han inte ber mig.
  • Anonym (Skribenten)
    Anonym (???) skrev 2017-02-05 19:05:07 följande:
    Men herregud, det är väl klart man inte fejkar! Det är ju olagligt. Dessutom finns ju sambolagen av en anledning, och det är trots allt en lag. Så det är ju dubbelt illa liksom... Skulle ALDRIG fejka min mans underskrift, om han inte ber mig.
    Ja den finns av en anledning och är olagligt.
    Så du tycker det är ok att bryta mot lagen när din man ber dig men inte för att någon ska få behålla ens bostad som denne köpt äger och betalt?

Konstigt tänk du har.
  • anisisid

Gör du en urkundsförfalskning kan du förvänta dig fängelse, det är nog bättre att bita i det sura äpplet och lära dig en läxa. 

• Anonym (???)
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-05 19:34:55 följande:

Ja den finns av en anledning och är olagligt.

Så du tycker det är ok att bryta mot lagen när din man ber dig men inte för att någon ska få behålla ens bostad som denne köpt äger och betalt?

Konstigt tänk du har.

Jag har faktiskt 'förfalskat' min mans namnteckning på ett intyg till förskolan. Detta då han hade glömt att skriva på och jag pratade med honom i telefon och han bad mig skriva på för honom.

Så, ja, tydligen är jag beredd att bryta mot lagen då (däremot så har jag ju inte skadat någon, ingen känner sig lurad, ingen kommer att anmäla mig).

Men jag skulle aldrig medvetet lura min man, framför allt inte på något som är hans lagliga rätt.

Det du vill göra är förkastligt både moraliskt och rättsligt. Du gör liksom fel på alla plan...
  • ville79

Varför vill du veta vad andra tycker när du uppenbarligen redan har en klar åsikt om vad du tycker? Vad är syftet med tråden? Jag tror tyvärr inte det är så "lätt" att bara fixa ett samboavtal på egen hand bakom ryggen på den andre. Du sätter dig själv i skiten, men det är ju ditt problem i slutändan. Tyvärr

• Anonym (H)
    Anonym (???) skrev 2017-02-05 19:05:07 följande:

Anledningen är att underlätta för golddiggers...

Men det innebär inte att man har rätt att förfalska någons underskrift.
  • Anonym (H)
    Anonym (Skribenten) skrev 2017-02-05 18:29:37 följande:

Om du bortser från lagen en kortstund, vem äger bostaden, den som köpt den eller båda två?

Är det värt att hamna i fängelse för en golddigger?

Moraliskt tycker jag att du har rätt.

Det är helt galet att man ska ge någon halva sitt hem för några ligg.
  • Anonym (What?)
    Anonym (H) skrev 2017-02-06 19:31:51 följande:

Är det värt att hamna i fängelse för en golddigger?

Moraliskt tycker jag att du har rätt.

Det är helt galet att man ska ge någon halva sitt hem för några ligg.

Vem säger att man ska ge bort halva sitt egna hem för några ligg?! Öh? Vem är så dum att man gör det?! Däremot känns det mer rimligt att man delar på sitt gemensamma hem när man går isär oavsett om man fick ligga eller inte.
  • Anonym (H)
    Anonym (What?) skrev 2017-02-06 19:49:26 följande:

Vem säger att man ska ge bort halva sitt egna hem för några ligg?! Öh? Vem är så dum att man gör det?! Däremot känns det mer rimligt att man delar på sitt gemensamma hem när man går isär oavsett om man fick ligga eller inte.

Fick man inte ens ligga då har man verkligen otur. ;)

Nej , jag tycker inte att det är rimligt att man ska bara behålla 50 % om man har betalat 100 % för hemmet , men då får man skriva avtal innan man flyttar ihop och inte förfalska avtalet senare.
Svar på tråden Skulle du skriva bort sambolagen själv?