• Anonym (Nära)

Umgänget gör att barnet tappar andra nära relationer

För att göra en lång historia kort. Mitt barn som är 10 år bodde på heltid hos mig i flera år efter skilsmässan. Inget regelbundet umgänge utan pappan träffade barnet när han hade tid vilket var ett par gånger i veckan utan övernattning.

Sedan något år tillbaka är barnet hos pappan regelbundet varannan helg. Nu inser jag att barnet håller på att tappa flera andra nära relationer tack vare detta!

Eftersom de relationerna ligger helt på mig och pappan inte vårdar en enda av barnets nära relationer på sina helger känner jag en otroligt press och stress de helger jag har barnet att hinna med det också. Men lyckas ändå inte.

Så inte någon missförstår, barnets relation med pappan är viktigast förstås. Men är det rimligt att:

- barnet tappar andra viktiga relationer?

- jag ensam ska se till att de relationerna upprätthålls?

Det handlar om relationer med jämngamla kusiner, väldigt nära vänner till barnet och ovanpå det barnets allra bästa vän.

Jag jobbar heltid månd-fredag så att träffa släkt och vänner på vardagarna funkar tyvärr inte. Barnet träffar inga av de nämnda i skolan heller.

Kom med tankar snälla!

• Svar på tråden Umgänget gör att barnet tappar andra nära relationer
  • Anonym (Q)
    Anonym (Nära) skrev 2017-02-11 11:36:32 följande:
    Fast du har ju inte förstått någonting. Det är pappan som har VALT att flytta iväg och ha sitt barn så lite. BARNET efterfrågar mer tid med kompisar och mer kvalitetstid med mig då barnet jämför med hur vi hade det tidigare. BARNET saknar hur det var innan men vill fortfarande träffa sin pappa.
    Du får se till att hitta tid för ditt barn när du har barnet. Du har mer tid än pappan med barnet och du kan inte hitta tid? Du får se till att fixa kvalitetstid med ditt barn på din tid. Det ska inte ligga på pappan.
  • Anonym (Nära)
    Anonym (Q) skrev 2017-02-11 11:58:16 följande:

Du får se till att hitta tid för ditt barn när du har barnet. Du har mer tid än pappan med barnet och du kan inte hitta tid? Du får se till att fixa kvalitetstid med ditt barn på din tid. Det ska inte ligga på pappan.

Ok, fine det hade jag löst. Om pappan DELAT ANSVARET för kompisrelationer som rimligtvis är något som ligger på båda föräldrarna. Eller du kanske tycker att även det är något som ligger på bara den ena föräldern?
  • Anonym (S)

Förstår verkligen inte problemet här. Ser bara den positiva sidan att barnet fått mer tid med sin pappa. Det borde vara det viktigaste. Tragiskt.

• Anonym (G)
    Anonym (Nära) skrev 2017-02-11 12:03:16 följande:
    Ok, fine det hade jag löst. Om pappan DELAT ANSVARET för kompisrelationer som rimligtvis är något som ligger på båda föräldrarna. Eller du kanske tycker att även det är något som ligger på bara den ena föräldern?
    Spelar det någon roll vad vi tycker? Kan vi påverka pappan?

Du måste förhålla dig till hur det är, inte hur du tycker det borde vara.
  • Anonym (Nära)
    Anonym (G) skrev 2017-02-11 12:10:07 följande:

Spelar det någon roll vad vi tycker? Kan vi påverka pappan?

Du måste förhålla dig till hur det är, inte hur du tycker det borde vara.

Nej, vad ni tycker spelar ingen som helst roll faktiskt. Hade hoppats på att få ta del av lösningar utanför boxen kanske.

Och eftersom jag så klart också har del i hur umgänget ska se ut så är det självklart att jag inte bara förhåller mig till hur det är utan också påverkar det. Då vill jag föreslå lösningar som är så bra som möjligt för mitt barn.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Nära) skrev 2017-02-11 12:03:16 följande:
    Hans tid och han väljer vad han ska göra. Han har trots allt bara två dagar så sonen kan nog överleva dessa två dagar. Kontakt kan han ha via telefon eller chatt. Om han vill hänga med kompisar så kan han cykla eller nåt om det ligger nära?
  • Anonym (Nära)
    Anonym (Q) skrev 2017-02-11 12:20:00 följande:

Hans tid och han väljer vad han ska göra. Han har trots allt bara två dagar så sonen kan nog överleva dessa två dagar. Kontakt kan han ha via telefon eller chatt. Om han vill hänga med kompisar så kan han cykla eller nåt om det ligger nära?

Läsa tråden är nog bra om du ska få sammanhang. Och nej tiden och umgänget är inte bara hans utan till för barnets behov. Där en del är att umgås med pappa och en annan att pappan tillgodoser andra behov som barnet har.
  • Anonym (Isa)

Det du kan göra, TS, är att hjälpa ditt barn se att det inte går att få allt. Hen får mer umgänge med pappa än förut, det gör att umgänget med dig, släkt och vänner minskar. Det är ok att sörja det, men samtidigt kan du hjälpa barnet att också räkna in vad hen "vunnit" i detta (en relation med sin pappa).

När det gäller inköp av vinterkläder osv kanske du och barnet kan kolla på nätet och beställa hem plagg istället för att vika en helgdag åt shopping. Du kanske kan använda din "barnfria" helg åt att storstäda/tvätta och laga matlådor så att de bitarna tar mindre tid på vardagarna och du och barnet kan göra saker tillsammans på vardagskvällarna.

Om det ligger i kompisars/kusiners intresse också att träffas borde det vara möjligt att boka in varannan helg för kompislek och/eller släktträffar.

Du kan inte ändra på pappan så försök hjälpa ditt barn och dig själv att göra det bästa av situationen och lösa det du/ni kan påverka!

• Anonym (bibo)
    Anonym (Isa) skrev 2017-02-11 12:29:27 följande:

Det du kan göra, TS, är att hjälpa ditt barn se att det inte går att få allt. Hen får mer umgänge med pappa än förut, det gör att umgänget med dig, släkt och vänner minskar. Det är ok att sörja det, men samtidigt kan du hjälpa barnet att också räkna in vad hen "vunnit" i detta (en relation med sin pappa).

När det gäller inköp av vinterkläder osv kanske du och barnet kan kolla på nätet och beställa hem plagg istället för att vika en helgdag åt shopping. Du kanske kan använda din "barnfria" helg åt att storstäda/tvätta och laga matlådor så att de bitarna tar mindre tid på vardagarna och du och barnet kan göra saker tillsammans på vardagskvällarna.

Om det ligger i kompisars/kusiners intresse också att träffas borde det vara möjligt att boka in varannan helg för kompislek och/eller släktträffar.

Du kan inte ändra på pappan så försök hjälpa ditt barn och dig själv att göra det bästa av situationen och lösa det du/ni kan påverka!

Bra tips!

Både att minska måsten så de har mer tid till varandra på veckorna. Och att hjälpa barnet se den stora fördelen att ha sin pappa.

Som förälder påverkar man sitt barn otroligt mycket. Barnet märker kanske att du ts inte är nöjd. Barn vill så gärna göra sina föräldrar nöjda.

Minns så väl hur osäkra mina bonusdöttrar såg ut när vi frågade dom något. Allt var tvunget att kollas med mamma först. Fick dom ok där så gick det bra. Märkte dom att mamma var missnöjd så avstog dom hellre något roligt än att göra mamma arg/ledsen/irriterad.

Så är det fortfarande ibland fast ena är vuxen och andra i övre tonåren. Hon har extrem påverkan på dom. Dom kan läsa minsta suck, blick och kroppsspråk...
  • Cecese

Alltså jag förstår inte. Barnet är 10 år, har han/hon något problem som gör att det är omöjligt att ta kontakt med kompisar utan att föräldrarna hjälper till. Jag har barnen varannan vecka och varken jag eller pappan ser till att barnen håller kontakt med sina vänner. Om dom vill leka så säger dom det och går eller cyklar till kompisar. 

Svar på tråden Umgänget gör att barnet tappar andra nära relationer