• Anonym (Nära)

Umgänget gör att barnet tappar andra nära relationer

För att göra en lång historia kort. Mitt barn som är 10 år bodde på heltid hos mig i flera år efter skilsmässan. Inget regelbundet umgänge utan pappan träffade barnet när han hade tid vilket var ett par gånger i veckan utan övernattning.

Sedan något år tillbaka är barnet hos pappan regelbundet varannan helg. Nu inser jag att barnet håller på att tappa flera andra nära relationer tack vare detta!

Eftersom de relationerna ligger helt på mig och pappan inte vårdar en enda av barnets nära relationer på sina helger känner jag en otroligt press och stress de helger jag har barnet att hinna med det också. Men lyckas ändå inte.

Så inte någon missförstår, barnets relation med pappan är viktigast förstås. Men är det rimligt att:

- barnet tappar andra viktiga relationer?

- jag ensam ska se till att de relationerna upprätthålls?

Det handlar om relationer med jämngamla kusiner, väldigt nära vänner till barnet och ovanpå det barnets allra bästa vän.

Jag jobbar heltid månd-fredag så att träffa släkt och vänner på vardagarna funkar tyvärr inte. Barnet träffar inga av de nämnda i skolan heller.

Kom med tankar snälla!

• Svar på tråden Umgänget gör att barnet tappar andra nära relationer
  • Brumma

Ja det är rimligt att andra relationer kommer i skymundan till förmån för en bättre relation med sin förälder.

Ja, det är rimligt att du, som har mer tid med barnet, lägger en del av tiden på att upprätthålla de relationer du anser är viktiga för barnet. Kusinerna är på din sida av släkten - där känns det faktiskt ganska orimligt att begära att pappan skall ha en del i umgänget med dem... Kompisar - ja, det är på sitt sätt viktigt men har man enbart vh så har man INGEN övrig tid. Fyra kvällar i månaden. Två heldagar i månaden.. Och två förmiddagar/dagar därtill..

Försök öka tiden till vv istället så blir det mer naturligt att barnet träffar vänner även på pappans tid.

• Brumma
    Anonym (Nära) skrev 2017-02-11 10:05:18 följande:

Fast vänta lite. Visst träffar jag barnet mer och oftare i och med att barnet bor hos mig. Men pratar vi kvalitetstid att mysa och göra roliga saker på så har jag ju MINDRE tid än pappan. För på våra lediga dagar ska även kompisbiten in big time eftersom den inte finns hos pappan. Har barnet ingen rätt till kvalitetstid med sin mamma för att det finns hos pappan?

Du skriver också att era dagar minskat just för att vännerna blivit viktigare. Det är ju precis det jag ser är behovet. Ändå säger du att det är fel det ni själva har gjort? Har givetvis försökt prata med pappan så att barnet skulle kunna träffa sina vänner även på pappans helger men får ingen respons.

Det stämmer att du har lika mkt helg som pappan. Eller lika lite.

Men - du har barnet 24 kvällar i månaden och pappan fyra. Du ser inte skillnaden? Pappan kamske känner (fullt förståeligt) att de EXTREMT få dagarna de har tillsammans behöver de tillsammans. Inte minska dem än mer genom att barnet är borta hela lördagarna hos vänner (vilket skulle innebära att de inte har EN ENDA dag tillsammans på hela månaden..
  • Anonym (H)
    Anonym (G) skrev 2017-02-11 14:25:13 följande:
    Det var ju du som skrev inlägget jag svarade på, så du borde ju ha koll på vad du själv skriver...
    Lägg ner attityden.

Det du skrev kunde syfta till
    1) Att barnet inte leker med kompisar hos ts heller

2) Att barnet inte kan gå eller cykla till kompisar när han är hos ts heller

Så nu kanske du förstår varför jag frågade vad barnet inte gör hos ts heller?
  • FuckGoggleAskMe

Ibland bjuder jag hit sonens bästis på kort lekträff en måndag, inklusive middag. Han kommer hit direkt efter skola och jobb slutar, och blir hämtad straks innan läggdags. Kompisen går på en annan skola och bor lite för långt bort för att killarna ska kunna sköta detta själva. Ungefär en gång i månaden eller varannan månad har dom maratonlekträffar med övernattning och någon gång har kompis hängt med på någon helgutflykt med oss. Plus dom skriver lite meddelanden på telefonen till varandra. Det funkar fint att hålla kontakten (sonen är 10 år). Pappan har sonen varannan helg, och har sagt att kompisar är välkomna. Men, där har sonen inget rum, inga prylar och pappan kör inte bil, så sonen har ingen lust att ta dit kompisar, och pappan skulle aldrig komma på tanken att främja kontakten med kompisar. Detta funkar i alla fall bra för sonen. Det finns också ett par andra kompis som går på annan skola osv. Dom skickar varandra meddelanden lite sporadiskt och ses lite genom sport och födelsedagskalas, och någon gång ibland på något skollov. Jag håller med alla som tycker att det är bra att sonen träffar pappan lite oftare.

• Anonym (hu)

Tycker relationen till pappan är så mycket viktigare vännerna träffar han i skolan och e han 10 årkan han väl sköta det själv ganska bra om de inte bor mil ifrån varandra; )

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Nära) skrev 2017-02-11 11:20:00 följande:
    Du kan förstås tycka vad du vill men det fungerar inte då vi har ganska speciella omständigheter som jag inte vill dra här då jag föredrar att vara anonym.

Omständigheter som pappan varit med och skapat men som han nu lämnat över till bara mig.

Du får så klart också ha vilket intryck du vill men på vilket sätt tycker du att pappan bidrar till att främja BARNETS behov av sina nära vänner och kvalitetstid med sin mamma? Det ENDA behov pappan tillgodoser är barnets behov av sin pappa. Ett väldigt viktigt behov att tillgodose men inte det enda. Det finns även fler syskon och så vidare att ta hänsyn till. Men ska man gå efter familjeliv så är det en enda sak som ska tas hänsyn till och det är barnets umgänge med pappan och att det är så bekvämt som möjligt för just pappan.
    Håller faktiskt med dig lite om hur många anser det ska vara här på familjeliv. Pappor kan bete sig hur dom vill och skit i sina barn, men ändrar dom sig helt huxflux och vill ha umgänge, ja då ska mamman (och den nya familjen om det finns en sån) ändra hela sitt liv och göra allt för att pappan ska få det så bra som möjligt.
  • Anonym (a)

En 10 åring har väl kompisarna på skype eller chatt också? Man måste inte alltid ses IRL för att bibehålla kontakten? 
    Om han kan möta kompisar varannan helg så kanske det helt enkelt får vara "gott nog" för nu? 

Jag har kanske missat hur långt ni från ni bor varann, men ju äldre barnet blir bör han väl kunna ta cykel eller buss till kompisar utan att pappan behöver hjälpa till, om han nu inte fixar det,  och även att vänner kommer hem? 

Om pappan är svår att samarbeta med så får du och ditt barn samarbeta istället, så drabbar det barnet mindre 

• falukorv
    Anonym (Nära) skrev 2017-02-11 11:36:32 följande:

Fast du har ju inte förstått någonting. Det är pappan som har VALT att flytta iväg och ha sitt barn så lite. BARNET efterfrågar mer tid med kompisar och mer kvalitetstid med mig då barnet jämför med hur vi hade det tidigare. BARNET saknar hur det var innan men vill fortfarande träffa sin pappa.

Jo jag har förstått precis allt.

Det är upp till dig som förälder att prata med ditt barn då. Du kan säga samma sak till barnet : Du har ju 26 dagar du kan leka med dina kompisar/umgås med mig. Din pappa och du träffas bara 4 dagar, ni har väl kul då?!

Var positiv istället för negativ och kom med konkreta fakta och förslag. Om DU hindrar barnet från att göra saker i veckorna så förklara för barnet varför.

Barn måste lära sig att de inte kan få allt. Mina styvbarn kan också gnälla över att de inte hinner med allt, men det är ju då man som vuxen måste förklara och lära dem att man KAN inte få allt. Hade ni valt att skaffa syskon till barnet hade det funnits ännu mindre tid, sånt är livet liksom. Allt är inte perfekt.
  • Anonym (X)

Har du också flyttat långt från kusiner och vänner? Varför lägger du då allt ansvar på pappan?

• Påven Johanna II

Relationen till pappan och relationen till kompisar anser jag ska prioriteras framför kusinkontakten.

Svar på tråden Umgänget gör att barnet tappar andra nära relationer