• Anonym (Nära)

Umgänget gör att barnet tappar andra nära relationer

För att göra en lång historia kort. Mitt barn som är 10 år bodde på heltid hos mig i flera år efter skilsmässan. Inget regelbundet umgänge utan pappan träffade barnet när han hade tid vilket var ett par gånger i veckan utan övernattning.

Sedan något år tillbaka är barnet hos pappan regelbundet varannan helg. Nu inser jag att barnet håller på att tappa flera andra nära relationer tack vare detta!

Eftersom de relationerna ligger helt på mig och pappan inte vårdar en enda av barnets nära relationer på sina helger känner jag en otroligt press och stress de helger jag har barnet att hinna med det också. Men lyckas ändå inte.

Så inte någon missförstår, barnets relation med pappan är viktigast förstås. Men är det rimligt att:

- barnet tappar andra viktiga relationer?

- jag ensam ska se till att de relationerna upprätthålls?

Det handlar om relationer med jämngamla kusiner, väldigt nära vänner till barnet och ovanpå det barnets allra bästa vän.

Jag jobbar heltid månd-fredag så att träffa släkt och vänner på vardagarna funkar tyvärr inte. Barnet träffar inga av de nämnda i skolan heller.

Kom med tankar snälla!

• Svar på tråden Umgänget gör att barnet tappar andra nära relationer
  • Anonym (bibo)
    Anonym (Nära) skrev 2017-02-11 10:05:18 följande:

Fast vänta lite. Visst träffar jag barnet mer och oftare i och med att barnet bor hos mig. Men pratar vi kvalitetstid att mysa och göra roliga saker på så har jag ju MINDRE tid än pappan. För på våra lediga dagar ska även kompisbiten in big time eftersom den inte finns hos pappan. Har barnet ingen rätt till kvalitetstid med sin mamma för att det finns hos pappan?

Du skriver också att era dagar minskat just för att vännerna blivit viktigare. Det är ju precis det jag ser är behovet. Ändå säger du att det är fel det ni själva har gjort? Har givetvis försökt prata med pappan så att barnet skulle kunna träffa sina vänner även på pappans helger men får ingen respons.

Vi tog inte bort dagar, men vi körde till kompisar och fler kompisar kom hit , men det började mer på högstadiet. Men detta var inte för att mamman ville/tyckte det utan för att barnen bad om det.

Man får väl helt enkelt välja tänker jag. Antingen har man barnet mest eller så har man mindre tid, men mer kvalité kanske då. Du kan ju faktiskt göra något med barnet på vardagarna också. Simhallen, spela spel mm som vi fick krympa till en helg.

Vi har gemensamma barn nu (yngre än dina) och det går inte att jämföra vh umgänget med att ha dom hela tiden (även om vi tog bort varannan helg) så hinner man så mycket mer. Så tro mig du har det så mycket bättre än pappan. Skippa stressen att han ska träffa alla och välj det viktigaste. Du inkluderat, för du är lika viktig som pappan givetvis. Så radera inte ut dig själv för att barnet ska träffa alla andra. Kompisar blir viktigare och viktigare med åren för barnen så det löser sig av sig självt så småningom.
  • Anonym (Nära)
    Cecese skrev 2017-02-11 09:45:03 följande:

Hur kan umgänget med vännerna gå från varje helg till var 3e månad bara för att barnet är borta varannan helg? Om barnet umgicks med vännerna varje helg förut så kan dom väl umgås varannan helg nu istället. Det är ju jättebra att pappan äntligen tagit upp umgänget med barnet och om de bara träffas varannan helg är det inte konstigt att pappan vill få tid med barnet utan att fara runt till en massa personer just då. 

Till att börja med är det ju allt som går från möjlighet att göra varje helg till nu varannan. Allt från att göra saker tillsammans till att handla vinterkläder. Sen är det givetvis i runda tal. Om barnet blev utan kompishelg tidigare så gjorde det inte så mycket och vi var ganska spontana. Det blev lek nästa helg i stället. Nu blir barnet väldigt ledset om barnet inte kan leka med kompisar på våra helger. Eftersom det kan gå månader om det inte synkar med helgerna. För givetvis sitter inte kompisarna och deras föräldrar och planerar in sina helger efter våra varannan helg. Min upplevelse är att kompisarna saknar mitt barn men att mitt barn är borta så mycket att de liksom inte räknar med mitt barn längre.
  • Anonym (Minna)

Visst är det tråkigt om mannen inte ombesörjer att barnet träffar några kamrater de helger barnet är hos pappan, men vad är din lösning? Du kan inte diktera hur pappan väljer att fylla innehållet på sina barnhelger, och lösningen att pappan slutar med vh för att barnet ska få träffa kamrater kommer du inte få igenom. Jag tänker att du därför ska släppa detta, istället för att bli "rättshaverist" när det gäller detta. Du har försökt prata med pappan men han väljer sitt upplägg för sina helger ändå. Inte mycket mer du kan göra. 

När det gäller dina släktingar så anser jag att det ansvaret ligger på dig. Nu innebär ju livet med vh eller vv att man som förälder måste göra avkall på vissa saker i ens umgänge med barnet, så är det bara. Visst är det trist men relationen med en förälder är viktigare än en relation med en kompis, det måste du väl ändå hålla med om?

Du kan ju fortfarande träffa dina kusiner, och upprätthålla relation med kusinbarnen även när ditt barn inte är med, då behöver du inte känna dis så stressad av att behöva träffa dem varje av dina helger. Att du träffar dem (även utan ditt barn) har ju ditt barn också nytta av. Jag har barnen vv och träffar ändå släktingar/vänner med barn när jag inte har mina barn hos mig. Jag ser att detta ger positiva ringar på vattnet åt mitt barn också.

Sen förstår jag inte att barnet gått från att träffa sin kompis varje helg till en gång var tredje månad. På samma sätt som du hunnit med att ombesörja detta varje helg borde det väl gå att ombesörja varannan helg också? jag följer inte med logiken.

Gällande barnens relationer så består ju äkta vänskap även med glesare kontakt. Jag umgås tex fortfarande med en barndomsvän, som jag enbart träffade en gång om året på somrarna under 2-3 dagar under hela barndomen. Hon är fortfarande en av mina allra bästa vänner. 

kan inte ditt barn mejla/ringa/brevväxla med kompisen denne träffar så sällan? Då upprätthålls ett band mellan dem.

• Anonym (Maja)

Vilket ansvar tar tioåringen själv då? Bor pappan så ha kan umgås med vänner så borde han ju kunna bjuda in vännerna dit på eget bevåg, eller förbjuder pappan detta?

Skype och liknande då? Barn idag kan ju umgås rätt bra på distans -spela spel tillsammans tex och prata osv. Min tonåring upprätthåller bra kontakt med folk som bor på andra sidan jorden.

• Anonym (bibo)

Hur bor ni ts? Kan han cykla till kompisar eller att dom följer med hem efter skolan.

Sen förstod jag det som att han har vänner men inte från skolan som är viktiga (träffat varje helg tidigare). Hur kan han/dom ta sig till varandra?

Det finns ibland lösningar, men att man låser sig. Som nu att allt skulle lösa sig om pappan gör sig eller så. Men där kan du inte påverka. Så vad kan du göra istället?

• Anonym (G)
    Anonym (Nära) skrev 2017-02-11 09:41:16 följande:
    Fast att gå från relativt täta kontakter till sporadiska är ändå just en stor förlust för mitt barn. Men visst, klart att relationen med kusinerna behålls i viss form. Kan också köpa att det mer ligger på mig då det är kusiner på min sida.

Med vänner när man är i 10-årsåldern är det annorlunda. Att behålla vänskapsrelationer när man ses en gång kanske var tredje månad är inte lätt. Särskilt inte när det handlar om de närmaste vännerna som man tidigare såg varje helg. Här är det inte heller så att jag har någon relation till föräldrarna till barnen och således handlar det inte om kontakter i mitt nätverk.

Pappan har inga kontakter alls i sitt nätverk och barnet är över huvudtaget inte med kompisar på pappans helger och jag upplever ett mycket större tryck på våra helger tillsammans nu. Men visst, allt för pappans umgänge med barnet. Hur det funkar för barnet hos mamman är ovidkommande tydligen.
    Så konstigt. Barnet är 10 år. Självklart kan barnet hålla kontakt med sina släktingar på andra sätt än att bara träffas på helger. Skype, telefon t ex.

Hur kan det ändras från varje helg till var trejde månad när det gäller kompisar? Om barnet kunde träffa kompisar varje helg innan kan det ju träffa kompisar varann helg nu. 

Vad gör du och barnet på helgerna som gör att ni inte kan umgås med andra? Och varför hann ni umgås så ofta innan?
  • Anonym (G)
    Anonym (Nära) skrev 2017-02-11 09:47:34 följande:
    Det är klart att jag är glad över att barnet har ett regelbundet umgänge med sin pappa. Samtidigt så ger detta också mig oändligt mycket mer stress just på grund av att jag är den som ska göra lika mycket på hälften av tiden. Men har förstått att det är oväsentligt hur barnet har det med mamman bara umgänget funkar hos pappan.

Du skriver att varannan helg räcker. Det blir ju inte varannan helg om jag inte klipper kontakten med ett par av nämnda. Eller menar du att vi ska välja mellan de nära vänner och kusiner?
    Men det finns ju lov och långhelger också. Och ju större barnet blir så tillkommer ju tiden efter skolan också. 
  • Anonym (Nära)
    Anonym (Minna) skrev 2017-02-11 10:21:51 följande:

Visst är det tråkigt om mannen inte ombesörjer att barnet träffar några kamrater de helger barnet är hos pappan, men vad är din lösning? Du kan inte diktera hur pappan väljer att fylla innehållet på sina barnhelger, och lösningen att pappan slutar med vh för att barnet ska få träffa kamrater kommer du inte få igenom. Jag tänker att du därför ska släppa detta, istället för att bli "rättshaverist" när det gäller detta. Du har försökt prata med pappan men han väljer sitt upplägg för sina helger ändå. Inte mycket mer du kan göra. 

När det gäller dina släktingar så anser jag att det ansvaret ligger på dig. Nu innebär ju livet med vh eller vv att man som förälder måste göra avkall på vissa saker i ens umgänge med barnet, så är det bara. Visst är det trist men relationen med en förälder är viktigare än en relation med en kompis, det måste du väl ändå hålla med om?

Du kan ju fortfarande träffa dina kusiner, och upprätthålla relation med kusinbarnen även när ditt barn inte är med, då behöver du inte känna dis så stressad av att behöva träffa dem varje av dina helger. Att du träffar dem (även utan ditt barn) har ju ditt barn också nytta av. Jag har barnen vv och träffar ändå släktingar/vänner med barn när jag inte har mina barn hos mig. Jag ser att detta ger positiva ringar på vattnet åt mitt barn också.

Sen förstår jag inte att barnet gått från att träffa sin kompis varje helg till en gång var tredje månad. På samma sätt som du hunnit med att ombesörja detta varje helg borde det väl gå att ombesörja varannan helg också? jag följer inte med logiken.

Gällande barnens relationer så består ju äkta vänskap även med glesare kontakt. Jag umgås tex fortfarande med en barndomsvän, som jag enbart träffade en gång om året på somrarna under 2-3 dagar under hela barndomen. Hon är fortfarande en av mina allra bästa vänner. 

kan inte ditt barn mejla/ringa/brevväxla med kompisen denne träffar så sällan? Då upprätthålls ett band mellan dem.

Min lösning hade varit att pappan antingen hade delat ansvaret över kompisrelationerna eller att barnet hade varit hos honom var tredje helg och två nätter på vardagarna vecka två.
  • Anonym (bibo)

Kan barnet bo vv?

Så kanske pappan känner att dom har tid att göra saker på vardagarna och ombesörja vännerna på helgerna som du gör?

Anonym (Nära) skrev 2017-02-11 10:52:54 följande:

Min lösning hade varit att pappan antingen hade delat ansvaret över kompisrelationerna eller att barnet hade varit hos honom var tredje helg och två nätter på vardagarna vecka två.

• Anonym (k)

Med så lite tid hos pappan kan man inte förvänta sig att han ska lägga sin tid på sånt som du tycker är viktigt. Pappans och barnets relation är viktigare än kusinerna.

Svar på tråden Umgänget gör att barnet tappar andra nära relationer