• Anonym (Nära)

Umgänget gör att barnet tappar andra nära relationer

För att göra en lång historia kort. Mitt barn som är 10 år bodde på heltid hos mig i flera år efter skilsmässan. Inget regelbundet umgänge utan pappan träffade barnet när han hade tid vilket var ett par gånger i veckan utan övernattning.

Sedan något år tillbaka är barnet hos pappan regelbundet varannan helg. Nu inser jag att barnet håller på att tappa flera andra nära relationer tack vare detta!

Eftersom de relationerna ligger helt på mig och pappan inte vårdar en enda av barnets nära relationer på sina helger känner jag en otroligt press och stress de helger jag har barnet att hinna med det också. Men lyckas ändå inte.

Så inte någon missförstår, barnets relation med pappan är viktigast förstås. Men är det rimligt att:

- barnet tappar andra viktiga relationer?

- jag ensam ska se till att de relationerna upprätthålls?

Det handlar om relationer med jämngamla kusiner, väldigt nära vänner till barnet och ovanpå det barnets allra bästa vän.

Jag jobbar heltid månd-fredag så att träffa släkt och vänner på vardagarna funkar tyvärr inte. Barnet träffar inga av de nämnda i skolan heller.

Kom med tankar snälla!

• Svar på tråden Umgänget gör att barnet tappar andra nära relationer
  • Anonym (bella)
    Anonym (Nära) skrev 2017-02-11 07:58:14 följande:

För att göra en lång historia kort. Mitt barn som är 10 år bodde på heltid hos mig i flera år efter skilsmässan. Inget regelbundet umgänge utan pappan träffade barnet när han hade tid vilket var ett par gånger i veckan utan övernattning.

Sedan något år tillbaka är barnet hos pappan regelbundet varannan helg. Nu inser jag att barnet håller på att tappa flera andra nära relationer tack vare detta!

Eftersom de relationerna ligger helt på mig och pappan inte vårdar en enda av barnets nära relationer på sina helger känner jag en otroligt press och stress de helger jag har barnet att hinna med det också. Men lyckas ändå inte.

Så inte någon missförstår, barnets relation med pappan är viktigast förstås. Men är det rimligt att:

- barnet tappar andra viktiga relationer?

- jag ensam ska se till att de relationerna upprätthålls?

Det handlar om relationer med jämngamla kusiner, väldigt nära vänner till barnet och ovanpå det barnets allra bästa vän.

Jag jobbar heltid månd-fredag så att träffa släkt och vänner på vardagarna funkar tyvärr inte. Barnet träffar inga av de nämnda i skolan heller.

Kom med tankar snälla!

Du ansvarar för barnet under din tid med barnet och pappan under sin tid med barnet. Nu har båda fria tyglar att ta hand om barnet efter eget huvud. Föräldrar agerar inte likadant i sitt föräldraskap och jag tror inte du har så mycket val än att acceptera att pappan prioriterar annorlunda.

Du kan ju försöka se på det att det kunde varit värre. Ni kunde haft varannan vecka och då skulle situationen varit ännu "värre".
  • Anonym (bella)
    Anonym (Nära) skrev 2017-02-11 12:03:16 följande:

Ok, fine det hade jag löst. Om pappan DELAT ANSVARET för kompisrelationer som rimligtvis är något som ligger på båda föräldrarna. Eller du kanske tycker att även det är något som ligger på bara den ena föräldern?

Pappan vill uppenbarligen inte dela det ansvaret med dig. Du gör bäst i att acceptera det. För din egen skull.
  • Anonym (hu)

Som ovanstående inlägg, vi agerar olika och ditt barns pappa gör på sitt sätt och så länge ditt barn mår bra borde du låta pappan sköta sin lilla tid själv med sonen. Personligen hade jag blivit väldigt irriterad på dig om jag var pappan men jag känner ju inte till hela bilden. Tycker det låter så komplicerat med kompisrelationer för dig men jag vet inte, när min car 10 år skötte hon det själv, han har kanske en mobil så han kan hålla kontakten.

• Anonym (Nära)
    Anonym (X) skrev 2017-02-12 14:56:48 följande:

Har du också flyttat långt från kusiner och vänner? Varför lägger du då allt ansvar på pappan?

Nej, jag har inte flyttat. Två av barnets närmaste vänner som gick i samma klass har däremot gjort det. Jag trodde nog som många andra att de hittar nya vänner och det har de väl gjort till viss del. Men värdesätter fortfarande vänskapen med varandra högst och efterfrågar ofta att få leka.
  • Anonym (X)
    Anonym (Nära) skrev 2017-02-12 19:19:38 följande:

Nej, jag har inte flyttat. Två av barnets närmaste vänner som gick i samma klass har däremot gjort det. Jag trodde nog som många andra att de hittar nya vänner och det har de väl gjort till viss del. Men värdesätter fortfarande vänskapen med varandra högst och efterfrågar ofta att få leka.

Men varför lägger du då ansvaret på att pappan flyttat? (Och borde inte de flyttade barnens föräldrar försöka planera in lite också?)

Kusinerna, vad är det som ändrat sig i umgänget där? Det är dina syskonbarn = helt ditt ansvar.
  • Anonym (X)

Du bor kvar och barnet går kvar i samma klass?

Leker han inget med kompisar på vardagar?

• Brumma
    Anonym (Mamma) skrev 2017-02-12 12:13:49 följande:

Håller faktiskt med dig lite om hur många anser det ska vara här på familjeliv. Pappor kan bete sig hur dom vill och skit i sina barn, men ändrar dom sig helt huxflux och vill ha umgänge, ja då ska mamman (och den nya familjen om det finns en sån) ändra hela sitt liv och göra allt för att pappan ska få det så bra som möjligt.

Snarare för att barnet skall få det så bra som möjligt... Det är liksom hela poängen ;)
  • Anonym (Tina)

Låter som ganska mkt press för barnet och dig att hålla så många nära relationer till en 10-åring nära. Alltså man måste inte träffa så många människor så ofta bara för att hålla igång relationen. Känns lite som social stress. Vill 10åringen själv träffa alla dessa så ofta? Alltså det är ju olika hur social man är och det gäller ju även barn.. Men den närmsta familjen är väl ändå viktigast. Om pappan har barnet varannan helg så är det väl ganska onödigt att den kvalitetstiden ska gå åt att träffa kusiner och vänner till 10-åringen bara för att hålla igång de sociala kontakterna?

• Anonym (:P)
    Anonym (Nära) skrev 2017-02-11 11:29:33 följande:

Vill tillägga att det alltså är barnet som uttrycker behov av mer tid med kompisar och kvalitetstid med mig. Men barnet vill träffa sin pappa också. Så jag vill lösa situationen på bästa sätt, inte ta bort barnets pappa som vissa verkar tro. Men barnet vill inte prata med sin pappa och han pratar inte med mig...

Tycker du får onödigt mycket påhopp TS. Det är ju ditt barn som faktiskt vill träffa sina vänner. Pappan får väl ta sitt ansvar och se till att hans barn får träffa sina vänner.
  • Anonym (G)
    Anonym (:P) skrev 2017-02-12 20:44:23 följande:
    Tycker du får onödigt mycket påhopp TS. Det är ju ditt barn som faktiskt vill träffa sina vänner. Pappan får väl ta sitt ansvar och se till att hans barn får träffa sina vänner.
    Tack, så många inlägg och äntligen kom lösningen. Ringer du pappan och meddelar att han får ta mer ansvar?
Svar på tråden Umgänget gör att barnet tappar andra nära relationer