• Anonym (Orkar inte..)

Utmattningssyndrom eller?

Som rubriken lyder så vet jag inte vad som är fel på mig...
    Symptomen nu är:

* svaghet och darrig i ben och armar, framförallt ben
    * Trött trött trött...
    * Ljudkänslig
    * Känns som blixtrar genom huvudet ibland (dagligen dock)
    *Stickningar i benen
    *Rastlöshet i kroppen, jag måste liksom spänna mina muskler
    * Spänd
    * Yrsel yrsel..
    * Sömnproblem.. vaknar flera ggr/natt.. obehag och ångest förekommer då och då
    * Gråter i tid och otid
    * Orkar inte göra mycket kroppsligt förutom en promenad nu och då
    * Bomullshuvud
    * Hjärthopp
    * Ryckningar i kroppen
    * Fumlig

osv osv..

Detta har pågått ett tag, men blev förkyld för ca 3 veckor sedan och efter det började svagheten och allt blev värre liksom..
    Det andra har hållt på i allt från 2 år till 3 månader beroende på symptom.
    Jag är livrädd nu att det ska vara något neurologiskt, typ ME eller MS. Altt aldrig få bli normal igen.. Att bli en dålig mamma..
    Jag jobbar inte för tillfället och stress som jag haft/har beror inte på det, snarare personliga problem såsom oro. Mycket började efter att sonen föddes, rädslan att förlora honom, men jag känner mig även vilse i livet och har insett att jag är dödlig. Har utvecklat hälsoångest pga av allt detta och brist på bra hjälp..

Jag har tid hos neurologen imorgon och är rädd för vad han ska hitta. Eller att han inte ska hitta nåt och säga typ.. VI avvaktar i 6 månader och ser vad som sker.. Vet inte hur jag ska ta mig igenom det då :(
    Jag vill egentligen bara att ni ska berätta om ni gått igenom nåt liknande, om ni känner igen något? Jag känner mig så ensam och rädd och vet inte vad jag ska göra..
    Och skulle det vara utmattning hur länge kan man räkna med att känna såhär innan det blir bättre? (tänker mest på svagheten..)

• Svar på tråden Utmattningssyndrom eller?
  • Anonym (Utmattningssyndrom)
    Anonym (Utmattad) skrev 2017-04-10 16:17:07 följande:

Får ni några förkylningssymtom som kommer och går?

Jag kände mig konstant "sjuk" hela hösten, kände mig febrig men inget som riktigt bröt ut trodde jag. Men har hört att man är mer känslig för att få förkylningar osv.
    Anonym (Orkar inte..) skrev 2017-04-10 14:54:15 följande:
    Jag var nog mest skärrad, min son förstår ingenting tack och lov, men så fyller han bara 5 snart. För sambon tog det en dag att riktigt fatta..

Jag tror att jag har efterdyningar nu.. Jag fick aldrig nån riktig chans att reagera, var runt folk hela tiden och tycker inte om att gråta framför människor. Inga alls.

Vi kom tillbaka upp till norrland igår och idag när jag vaknade låg min puls på 95, var hos VC, men hjärtat mådde bra iaf. Obehagligt är det.. Trött som fan är jag.. Darrig. Tog ut mig ganska mkt i sthlm, gick på lekland med sonen, värken efter det har inte gått över ännu. Ont i ryggen hela tiden. Tryck över hela bröstet. Jag kommer aldrig i livet ur det här utan hjälp. Jag tar emot vad jah får. Nästa vecka onsdag har jag tid för kurator. Känns som en evighet tills dess just nu.

Vi mår nog lite lika du och jag just nu :-/.

Jag har också berätta för min son. Berättad eom stress och att hjärnan tänker så mkt att man blir trött. Han förstår litegrann, men brukar själv säga att han är trött och yr. Helt slut och utmattad har han sagt nån gång också. Der gör mig väldigt ledsen.. Jag försöker bete mig så normalt jag kan, men barn ser igenom illusioner.

Så jävla less. Dessutom har jag fått en massa akne på hela ryggen! Snart är der sommar! Jag vet inte vad jag kan se fram emot...
    Skönt att han inte förstår! Min 11 åring satt som klistrad framför TVn och jag tänkte bara på hur glad jag är att han inte går i skolan inne i stan. 
    Skönt att hjärtat mådde bra! Men så obehagligt hur kroppen känns när den verkligen säger ifrån. 

Min minsta son och jag var ute med hunden igår och jag frågade vart han ville gå "till hamnen för havet är lugnande mamma".. Vet inte om det var en pik mot mig eller att han ville ha lugnet. Men så underbart hur dom tänker. 

Jag är sjukt less på allt. Jag vill så mkt men kan så lite! Vill vill vill! 
  • Anonym (Orkar inte..)
    Anonym (Utmattningssyndrom) skrev 2017-04-11 09:14:30 följande:

Skönt att han inte förstår! Min 11 åring satt som klistrad framför TVn och jag tänkte bara på hur glad jag är att han inte går i skolan inne i stan. 

Skönt att hjärtat mådde bra! Men så obehagligt hur kroppen känns när den verkligen säger ifrån. 

Min minsta son och jag var ute med hunden igår och jag frågade vart han ville gå "till hamnen för havet är lugnande mamma".. Vet inte om det var en pik mot mig eller att han ville ha lugnet. Men så underbart hur dom tänker. 

Jag är sjukt less på allt. Jag vill så mkt men kan så lite! Vill vill vill! 

Haha, inte pik tror jag.. Han kanske hade dig i åtanke eller så tycker han bara det. Fint iaf .

Vill vill vill! Ja, visst är det frustrerande! Men der går.. Man får ha tålamod. Förhoppningsvis kommer något bra ur allt detta, men det känns inte så troligt just nu..

Ska säga åt kuratorn nästa vecka att hon får ta upp med min dr att skicka in mig på hälsohemmet snarast.. Orkar inte vänta längre. Tänkte hälsohem och antidepp. Why not liksom, fast jag är emot medicinering, men det är bara för att jag är orolig för biverkningar.. Fast å andra sidan så känns livet som en enda stor biverkning nu ändå..
  • Anonym (Utmattad)

Usch...

Trodde jag var på väg att bli liite bättre och så PANG. Haft hög puls i två dagar, vaknar med hjärtklappning, mega ångest igen och helt slutkörd.. får inte sova på nätterna, drömmer hels tiden och vaknar av minsta lilla ljud. Är till och med stressad i mina drömmar/sömnen (!)

Dags för nytt medicinförsök. Provat massa redan men fått sluta pga biverkningar. Har inget annat val än att fortsätta prova allt som kan hjälpa... tänker för mycket, kan inte koppla ner hjärnan. Blir en ond spiral för jag blir stressad av att vara stressad om ni förstår?

• Anonym (Orkar inte..)
    Anonym (Utmattad) skrev 2017-04-11 19:45:38 följande:

Usch...

Trodde jag var på väg att bli liite bättre och så PANG. Haft hög puls i två dagar, vaknar med hjärtklappning, mega ångest igen och helt slutkörd.. får inte sova på nätterna, drömmer hels tiden och vaknar av minsta lilla ljud. Är till och med stressad i mina drömmar/sömnen (!)

Dags för nytt medicinförsök. Provat massa redan men fått sluta pga biverkningar. Har inget annat val än att fortsätta prova allt som kan hjälpa... tänker för mycket, kan inte koppla ner hjärnan. Blir en ond spiral för jag blir stressad av att vara stressad om ni förstår?

OM jag gör! Det är the story of my life..

Vaknar då och då också med hjärtklappning osv.. Senast igår natt faktiskt. Min puls ligger högre än normalt för jämnan nu, men ändå inom ramarna. Men man känner ju av det...

Just nu kan jag inte sova. Det var ett tag sen det var så.. Går liksom upp och ner. Tänker på roliga saker som varvar upp mig, så pulsen ökar lite, och då kommer jag ihåg alla mina 1000 problem och så kan jag inte sova.. Och så fortsätter det. Kroppen blir stressad över vad fan som helst.

Jag har också tänkt att börja med medicinering. Får se hur det går.

Men.. har du provat valdoxan? Den är bra för sömnen och har typ inga biverkningar, ingen in och utsättning. Du kan ju höra med din dr om det kan vara något för dig. Drn är relativt ny.
    Anonym (Orkar inte..) skrev 2017-04-11 18:29:19 följande:

Haha, inte pik tror jag.. Han kanske hade dig i åtanke eller så tycker han bara det. Fint iaf .

Vill vill vill! Ja, visst är det frustrerande! Men der går.. Man får ha tålamod. Förhoppningsvis kommer något bra ur allt detta, men det känns inte så troligt just nu..

Ska säga åt kuratorn nästa vecka att hon får ta upp med min dr att skicka in mig på hälsohemmet snarast.. Orkar inte vänta längre. Tänkte hälsohem och antidepp. Why not liksom, fast jag är emot medicinering, men det är bara för att jag är orolig för biverkningar.. Fast å andra sidan så känns livet som en enda stor biverkning nu ändå..

Jag hoppas man kommer ut starkare än någonsin så småningom efter det här :) och klokare.

Men nu mitt i det känns det helt hopplöst..

Jag har slutat med min medicinering, mådde inte alls bra av dom och märkte ingen skillnad trots ökade doser osv. Men är däremot beroende av Imovane så vill varna för såna sömntabletter.

Gav mig fan på att sova utan inatt men efter 2 timmar i sängen med världens ångestattack gick pojkvännen och hämtade en och jag kunde somna.. :/

Vad är hälsohem? :)

Tycker lite problemet är just nu att jag är helt matt.. vill ingenting men man måste ju, frukost, lunch middag ska ju göras och vill inte att barnen märker för mkt av hur jag mår så jag låter mig Inte vila.. blir knäpp! Skulle bara vilja åka iväg och rymma från livet och alla krav och måsten, känns inte som att man någonsin kommer bli frisk annars.. :/
  • Anonym (Orkar inte..)
    Anonym (Utmattningssyndrom) skrev 2017-04-12 17:30:17 följande:

Jag hoppas man kommer ut starkare än någonsin så småningom efter det här :) och klokare.

Men nu mitt i det känns det helt hopplöst..

Jag har slutat med min medicinering, mådde inte alls bra av dom och märkte ingen skillnad trots ökade doser osv. Men är däremot beroende av Imovane så vill varna för såna sömntabletter.

Gav mig fan på att sova utan inatt men efter 2 timmar i sängen med världens ångestattack gick pojkvännen och hämtade en och jag kunde somna.. :/

Vad är hälsohem? :)

Tycker lite problemet är just nu att jag är helt matt.. vill ingenting men man måste ju, frukost, lunch middag ska ju göras och vill inte att barnen märker för mkt av hur jag mår så jag låter mig Inte vila.. blir knäpp! Skulle bara vilja åka iväg och rymma från livet och alla krav och måsten, känns inte som att man någonsin kommer bli frisk annars.. :/

... och det är därför man åker till hälsohem .

Man kan väl också kalla det för Vilohem. Visserligen har det olika syften, men för sådana som vi passar der namnet utmärkt. Jag ska dit i 5 veckor på ett stresshanteringsprogram. Då får jag samtalskontakt, yoga, mindfulness, sjukgymnastik, föreläsningar, lika olika aktiviteter, det finna ett spa, massage osv. Vegetariskt kost med fisk 3 ggr/vecka. Helt enkelt ett ställe att koppla av på och lära sig hantera sin stress .

Det förutsätter dock att man kan vara borta 5 veckor.. Och det kan tyvärr inte alla .

Såg på nyheterna igår om en alpackafarm som ska vara väldigt bra mot stress, en helg där kanske vore nåt

Jaa, jag har också fått förslag på sömntablett, men har avstått just pga beroende.. Min sömn går ju upp och ner, just nu sover jag rätt ok. Givetvis har jag jobbiga nätter också, men dom får jag bara acceptera. I annat fall har jag Lergigan och Oxascand om der behövs. Fick du prova Lergigan? Enligt min läkare är det det första man ger mot sömnbesvär orsakade av ångest, iom att dom inte är beroendeframkallande.

Matt är jag också.. Och klen. Och yr! Speciellt första halvan av dagen. Det kändes lite bättre ett tag, men efter helgen är jag tillbaka igen. Det är så tufft att kämpa vidare när man saknar tron på att man någonsin kommer bli normal igen..
    Anonym (Orkar inte..) skrev 2017-04-13 09:35:33 följande:
    ... och det är därför man åker till hälsohem .

Man kan väl också kalla det för Vilohem. Visserligen har det olika syften, men för sådana som vi passar der namnet utmärkt. Jag ska dit i 5 veckor på ett stresshanteringsprogram. Då får jag samtalskontakt, yoga, mindfulness, sjukgymnastik, föreläsningar, lika olika aktiviteter, det finna ett spa, massage osv. Vegetariskt kost med fisk 3 ggr/vecka. Helt enkelt ett ställe att koppla av på och lära sig hantera sin stress .

Det förutsätter dock att man kan vara borta 5 veckor.. Och det kan tyvärr inte alla .

Såg på nyheterna igår om en alpackafarm som ska vara väldigt bra mot stress, en helg där kanske vore nåt

Jaa, jag har också fått förslag på sömntablett, men har avstått just pga beroende.. Min sömn går ju upp och ner, just nu sover jag rätt ok. Givetvis har jag jobbiga nätter också, men dom får jag bara acceptera. I annat fall har jag Lergigan och Oxascand om der behövs. Fick du prova Lergigan? Enligt min läkare är det det första man ger mot sömnbesvär orsakade av ångest, iom att dom inte är beroendeframkallande.

Matt är jag också.. Och klen. Och yr! Speciellt första halvan av dagen. Det kändes lite bättre ett tag, men efter helgen är jag tillbaka igen. Det är så tufft att kämpa vidare när man saknar tron på att man någonsin kommer bli normal igen..
    Det är kanske något jag ska diskutera med min läkare då, för såhär kan jag inte fortsätta om jag någonsin vill må bra igen känns det som.. 

Nej jag fick först attarax och sen gick dom över på Imovane. Jätte dumt. Det måste jag också ta tag i så småningom dom nämnde det redan för ett år sen att jag borde gå på "sömnskola" för att vänja mig av med dom. Men hade ju inte tid att ta tag i det då. Nu har jag det ju dock men en smäll till orkar jag nog inte. 

Ska försöka ta mig ut på promenad idag, varit mest still hela veckan. Behöver bli trött i kroppen men känner mig så sjukt tung, att gå upp för trappan hemma gör mig helt slut.. 

Klarar du av miljöer där det händer mycket? Mataffärer, center, trafik osv? Jag kan verkligen inte fokusera min blick och känns som hela jag ska rasa i såna miljöer. Kan inte ens skrolla på mobilen utan att tappa fokus med ögonen lr hur man ska förklara det.. 

Heja oss! :) Vi kommer komma ur det så småningom! 
  • Anonym (Orkar inte..)
    Anonym (Utmattningssyndrom) skrev 2017-04-13 11:24:11 följande:

Det är kanske något jag ska diskutera med min läkare då, för såhär kan jag inte fortsätta om jag någonsin vill må bra igen känns det som.. 

Nej jag fick först attarax och sen gick dom över på Imovane. Jätte dumt. Det måste jag också ta tag i så småningom dom nämnde det redan för ett år sen att jag borde gå på "sömnskola" för att vänja mig av med dom. Men hade ju inte tid att ta tag i det då. Nu har jag det ju dock men en smäll till orkar jag nog inte. 

Ska försöka ta mig ut på promenad idag, varit mest still hela veckan. Behöver bli trött i kroppen men känner mig så sjukt tung, att gå upp för trappan hemma gör mig helt slut.. 

Klarar du av miljöer där det händer mycket? Mataffärer, center, trafik osv? Jag kan verkligen inte fokusera min blick och känns som hela jag ska rasa i såna miljöer. Kan inte ens skrolla på mobilen utan att tappa fokus med ögonen lr hur man ska förklara det.. 

Heja oss! :) Vi kommer komma ur det så småningom! 

Ja, det tycker jag verkligen att du ska ta upp med din läkare. Tror det finns 3 hälsohem i Sverige som är anknutna till sjukvården. Men det är ett riktigt tillfälle att bara få ta det lugnt.

Lergigan och atarax är väl ungefär samma, tror dock att lergigan är lite snällare med biverkningar. Men om atarax inte funkade för dig kanske inte lergigan gör det heller.

Jag var faktiskt ute och cyklade idag.. 10 min max blev det. Helt slut blev jag efter det. Av nån anledningen sjunker mitt blodtryck när jag rör på mig mer.. Så jag blev helt yr. Har lågt i övrigt också.

jag känner mig helt mörbultad efter 2 veckor i sthlm och helgen..

Jag kan hantera miljöer med mkt folk, en kort tid. Beroende på hur jag mår. Blir mer yr dock. Men det var inte länge sen jag inte gjorde det ytan bara satt hemma.

Kom ihåg en dag då jag tog en promenad och kände mig relativt pigg efrer, åkte då till Ica och så fort jag kom in blev jag helt slut. Verkligen dränerad.

Däremot tv och att skrolla mobilen har alltid gått bra. Det kanske har något med orsaken till utmattning? Men försök att ta dig ut på en promenad. I början är det jobbigt, kanske benen känns tunga som bly, men ge inte upp. Ta en liten dagen efter igen. Inte så lång och i lagom takt.

Det är även en bra tid att rensa tankar och lyser solen är det ännu bättre!
  • Anonym (Orkar inte..)

Men! Vila är också bra. Så känn dig inte tvungen att gå på promenad!

..var tvungen att få med det..

Svar på tråden Utmattningssyndrom eller?