Anonym (Orkar inte..) skrev 2017-05-12 16:42:30 följande:
Kan depressionen ha varit en av orsakerna till din utmattning? Jag tror att emotionell utmattning, aka utmattningsdepression är svårare att ta sig ur. Då är det inte bara allt der fysiska utan även der psykiska vilket är svårt att bara vila sig ifrån. Kroppen är trött och tankarna gör den tröttare.  
Jag är helt säker p9 att det är så hos mig själv iaf. Min oro och nedstämdhet gör mig mer orolig vilket i sin tur stressar min kropp som egentligen inte klarar det nåt mer! Cirkeln är sluten...  
Var hos min  doktor idag. Hon vill utesluta att jag inte har diabetes för mitt sockevärde låg lite för högt så det blir glukoskoll på måndag.  Sedan berättade jag för henne om min hårmineralanalys jag har gjort och hon tog det på allvar! Nu ska jag bara fixa pappret och gå tillbaka till henne, sedan kanske hon skickar mig vidare till endokrinolog. Huruvida der blir så får vi se, men det är skönt att bli tagen på allvar!  
Med tanke på din depression undrar jag om du provat eller äter antidepressiva?  
Din känsla av isolering känner jag igen.. Känner så så gott om varje dag.
Ja. Depression var en orsak till min  utmattning. Ja, absolut oro och sänkt 'stämningsläge', ångest osv allt gör det svårt att vila tycker jag. Svårt att gå ned i varv. Plus att det liksom tröttar ut en. Speciellt att vara riktigt ledsen. Och sedan blir jag ännu mer deppad när jag känner mig orkeslös. Så det blir en ond cirkel som du säger. 
Jag vill inte äta antidepressiva. Jag har provat en gång för längesen. Pallade inte biverkningarna. De flesta doktorer typ älskar att föreslå mig antidepp.  Men jag vägrar!!!  Jag har bestämt mig för att inte äta tabletter helt enkelt. Det är ju inte farligt att vara nere eller att känna en massa jobbiga känslor. Det går över. 
Ångesten och nedstämdhet har gått upp och ned under min sjukskrivning. Jag mådde som sämst mitt i sjukskrivning, men så har mycket problem kommit till på vägen.  Allt har liksom rasat lite för mig. 
Jag är envis och tror att det bästa för mig är att låta bli tabletter om det går. Jag har ju inte provat något annat så jag kan ju inte veta hur det skulle varit annars.  Alltså jag hade antagligen fått droga ned mig totalt för att bli av med den starka ångesten jag hade förr, så kanske lika bra att jag aldrig gjorde det. Det gick ju ändå. Fast jobbigt var det. Men jag vågade inte ens testa de lättare mediciner jag faktiskt fick utskrivna. Så stor är min skräck för läkemedel.
 Läkemedel dämpar symptom men läker inte problemen bakom. Vissa säger att läkemedel hjälper dem att ta tag i sitt liv. Inget läkemedel i världen hade dock fått mig att förstå varför jag mår dåligt och vad jag behöver göra för att må bra. Ingen idé att spekulera i om jag kunnat lösa problem jag haft snabbare med medicin i kombination med terapi. Jag kan ju inte heller veta om jag kommer trilla ned i ett ännu svartare hål i framtiden. Men det är nog osannolikt eftersom jag varit med om så många sjukt jobbiga grejer nu så jag hoppas att för mig blir det inte jobbigare än vad det varit. Plus att jag verkligen kommer anstränga mig för att jobba på de grejerna som hjälper en när väl jobbiga saker händer. Det skulle vara om något ytterligare jobbigt hände nu då när jag fortfarande i perioder är rätt så nere. Då kanske jag faktiskt får krypa till korset,  för jag känner att jag nog inte pallar att gå igenom mer nu. Eller om jag blir sämre igen. Ja, då är det kanske dags att få en liten putt i rumpan för att komma upp. Vi får se, om det inte vänder nu till sommaren så ger jag kanske upp och får säga till mig själv att nu får jag prova något nytt och se om det hjälper. Om inte annat för jag är trött på att må dåligt. Men jag tror lite att utmattning är sjukt segt att återhämta sig från och eftersom jag haft så mycket problem i lång tid så tar det även lång tid för mig att bli bättre. 
  Jag tror man kan bli helt frisk från depression om man förstår vad orsaken är och jobbar med att justera sig själv och sitt liv. En del forskning visar ju att människor kan läka ut depression spontant också utan terapi och läkemedel. Jag tror att jag kommer få leva med men av utmattning resten av livet. Kanske blir man liksom inte helt som förr igen och på sätt och vis är det nog tur också tänker jag. 
Jag skriver för mycket!!!