• Anonym (Orkar inte..)

Utmattningssyndrom eller?

Som rubriken lyder så vet jag inte vad som är fel på mig...
    Symptomen nu är:

* svaghet och darrig i ben och armar, framförallt ben
    * Trött trött trött...
    * Ljudkänslig
    * Känns som blixtrar genom huvudet ibland (dagligen dock)
    *Stickningar i benen
    *Rastlöshet i kroppen, jag måste liksom spänna mina muskler
    * Spänd
    * Yrsel yrsel..
    * Sömnproblem.. vaknar flera ggr/natt.. obehag och ångest förekommer då och då
    * Gråter i tid och otid
    * Orkar inte göra mycket kroppsligt förutom en promenad nu och då
    * Bomullshuvud
    * Hjärthopp
    * Ryckningar i kroppen
    * Fumlig

osv osv..

Detta har pågått ett tag, men blev förkyld för ca 3 veckor sedan och efter det började svagheten och allt blev värre liksom..
    Det andra har hållt på i allt från 2 år till 3 månader beroende på symptom.
    Jag är livrädd nu att det ska vara något neurologiskt, typ ME eller MS. Altt aldrig få bli normal igen.. Att bli en dålig mamma..
    Jag jobbar inte för tillfället och stress som jag haft/har beror inte på det, snarare personliga problem såsom oro. Mycket började efter att sonen föddes, rädslan att förlora honom, men jag känner mig även vilse i livet och har insett att jag är dödlig. Har utvecklat hälsoångest pga av allt detta och brist på bra hjälp..

Jag har tid hos neurologen imorgon och är rädd för vad han ska hitta. Eller att han inte ska hitta nåt och säga typ.. VI avvaktar i 6 månader och ser vad som sker.. Vet inte hur jag ska ta mig igenom det då :(
    Jag vill egentligen bara att ni ska berätta om ni gått igenom nåt liknande, om ni känner igen något? Jag känner mig så ensam och rädd och vet inte vad jag ska göra..
    Och skulle det vara utmattning hur länge kan man räkna med att känna såhär innan det blir bättre? (tänker mest på svagheten..)

• Svar på tråden Utmattningssyndrom eller?
  • Anonym (Utmattningssyndrom)
    Anonym (Orkar inte..) skrev 2017-04-13 22:15:34 följande:

Men! Vila är också bra. Så känn dig inte tvungen att gå på promenad!

..var tvungen att få med det..

Ja usch dom senaste dagarna har jag inte gjort annat än att sova och gråta, jag sover något helt vansinnigt mycket just nu. 

Igår vaknade jag 16, somnade om igen vid 20.00 och sov till 10.30 idag, jag är helt slut... Men är väl en del i processen att börja må bättre. ?

Haft sån vansinnig ångest också senaste dagarna så nu har jag fått Lergigan som fungerar. Och efter att ha fått den sover jag konstans känns det som..

Hur mår du? Hämtat dig efter Sthlm?

• Anonym (Orkar inte..)
    Anonym (Utmattningssyndrom) skrev 2017-04-19 12:30:38 följande:

Ja usch dom senaste dagarna har jag inte gjort annat än att sova och gråta, jag sover något helt vansinnigt mycket just nu. 

Igår vaknade jag 16, somnade om igen vid 20.00 och sov till 10.30 idag, jag är helt slut... Men är väl en del i processen att börja må bättre. ?

Haft sån vansinnig ångest också senaste dagarna så nu har jag fått Lergigan som fungerar. Och efter att ha fått den sover jag konstans känns det som..

Hur mår du? Hämtat dig efter Sthlm?

Så du fick lergigan till slut, vad bra..

Ja, det är en del av processen. Din hjärna är ju helt slut, lite trasig helt enkelt.. Så den går väl in i en repair-mode, alltså aktivera dig minimalt för det orkar den inte med. Det blir bättre. Sen så är ångesten en del av det också, det är ju svårt att acceptera hur man mår.. Det är ju bättre att du får sova än att du inte kan sova. Då blir det bara värre.

Har jag återhämtat mig? Jag vet inte.. Kanske efrer sthlm, men inget annat. Jag är ju trött hela tiden också, men kan inte sova på dagarna. Just nu ligger jag i sängen och hjärtat hoppar runt, så antar att jag har haft mkt inre stress idag..

Var hos kuratorn idag. Första ggn. Hon sa till mig att hon inte tror att jag är utmattad och bara trött pga hur jag mår i livet. Jaha, de kändes väldigt nonchalant..Hon har ju på intet sätt nån vetskap om mitt fysiska mående alls, knappt mitt psykiska, så det kändes faktiskt tungt när hon sa så.. Typ förringar mina problem. Sen sa hon att den vanliga väntetiden till hälsohemmet är ca 7-8 månader..! Så där försvann det också.. Jag har förtillfället inget att se fram emot. Vet inte nu hur jag ska bli bättre då jag inte känner att jag får hjälp från något håll.

Och du, du kommer att må bättre. Jag har gått igenom DN värsta ångesten i mitt liv. Den varade i en vecka innan det lugnade sig något, night alltså..Jag har ju GAD så ångesten är ju alltid där. Gråter kan jag göra närsomhelst, och jag föredrar ändå det gentemot apatin som kan komma.

Så hur tungt det än känns så är du där du är för att fin hjärna behöver det. Den stänger ner sådant som den nu inte tycker är viktigt tills den råkar ta upp det igen. Nånstans måste mamma hitta en acceptans, då blir det lättare med ångesten också. Det kommer att bli bra!!! <3
  • Anonym (Orkar inte..)

Men jisses vad min tele autocorrectade knasigt...

Night= ingen aning!

Råkar= orkar

Mamma= man

Anonym (Orkar inte..) skrev 2017-04-19 23:34:20 följande:
    Så du fick lergigan till slut, vad bra..

Ja, det är en del av processen. Din hjärna är ju helt slut, lite trasig helt enkelt.. Så den går väl in i en repair-mode, alltså aktivera dig minimalt för det orkar den inte med. Det blir bättre. Sen så är ångesten en del av det också, det är ju svårt att acceptera hur man mår.. Det är ju bättre att du får sova än att du inte kan sova. Då blir det bara värre.

Har jag återhämtat mig? Jag vet inte.. Kanske efrer sthlm, men inget annat. Jag är ju trött hela tiden också, men kan inte sova på dagarna. Just nu ligger jag i sängen och hjärtat hoppar runt, så antar att jag har haft mkt inre stress idag..

Var hos kuratorn idag. Första ggn. Hon sa till mig att hon inte tror att jag är utmattad och bara trött pga hur jag mår i livet. Jaha, de kändes väldigt nonchalant..Hon har ju på intet sätt nån vetskap om mitt fysiska mående alls, knappt mitt psykiska, så det kändes faktiskt tungt när hon sa så.. Typ förringar mina problem. Sen sa hon att den vanliga väntetiden till hälsohemmet är ca 7-8 månader..! Så där försvann det också.. Jag har förtillfället inget att se fram emot. Vet inte nu hur jag ska bli bättre då jag inte känner att jag får hjälp från något håll.

Och du, du kommer att må bättre. Jag har gått igenom DN värsta ångesten i mitt liv. Den varade i en vecka innan det lugnade sig något, night alltså..Jag har ju GAD så ångesten är ju alltid där. Gråter kan jag göra närsomhelst, och jag föredrar ändå det gentemot apatin som kan komma.

Så hur tungt det än känns så är du där du är för att fin hjärna behöver det. Den stänger ner sådant som den nu inte tycker är viktigt tills den råkar ta upp det igen. Nånstans måste mamma hitta en acceptans, då blir det lättare med ångesten också. Det kommer att bli bra!!! <3
    Verkligen tack för värmande orden <3 Hoppas ångesten blir bättre snart.! Sover, sover och sover just nu.. Helt vansinnigt. Orkar inte ens ta ut hunden på tomten den här veckan så pojkvännen får sköta allt med honom. Tur att barnen inte är hemma den här veckan. :) Men är väl därför också, påsklovet tog hårt och kör ju på som vanligt när jag har barnen. Åkte in akut i måndags och det var den värsta upplevelsen i mitt liv kan jag ju lugnt säga, första läkaren gör är att nämna socialtjänsten för att jag kan behöva "mer stöd", fick sån sjuk panik av det och bara tanken på att deras pappa skulle få veta hur jag mår skulle inte vara bra för mig där jag är idag. Usch! så där satt jag och sa att allt är fint och att ångesten inte är någon fara.. 

Skulle gått till läkaren i morgon, har verkligen längtat efter läkarbesöket då jag mår så dåligt just nu plus att jag bara fick medicin fram till i morgon, men igår ringde dom och avbokade tiden pga sjukdom. Är så jävla less på vår vård! Så fick pinsamt berätta för jobbet att min sjukskrivning kommer skickas in sent, kul att sitta en vecka utan sjukskrivning känner jag plus att inte få den hjälp jag behöver.. Rädd för att det ska bli krångel med jobbet och försäkringskassan, men kan verkligen inte ta mig till jobbet just nu så får väl hoppas det löser sig. 

Jag förstår att det tog hårt på dig att hon sa så, men då tycker jag att du ska försöka få en ny kontakt för det där är en person du antagligen inte kommer öppna upp dig för.. Sjukt hur känslokalla dom kan vara och säga helt olämpliga saker. 
  • Anonym (Utmattad)

Börjar med Sertralin/zoloft idag.. lite nervös då jag testat en rad olika mediciner redan. Måste få hjälp att varva ner så jag kan återhämta mig.

• Anonym (Utmattad)

Börjar med Sertralin/zoloft idag.. lite nervös då jag testat en rad olika mediciner redan. Måste få hjälp att varva ner så jag kan återhämta mig.

Anonym (Utmattad) skrev 2017-04-20 12:45:33 följande:

Håller tummarna för dig! Berätta hur det går :)
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (Utmattningssyndrom) skrev 2017-04-20 13:00:03 följande:

Håller tummarna för dig! Berätta hur det går :)

Tack :) ska hålla er uppdaterade!
  • Anonym (Orkar inte..)
    Anonym (Utmattad) skrev 2017-04-20 13:26:43 följande:
    Tack :) ska hålla er uppdaterade!
    Ja tack, funderar också på det för jag orkar verkligen inte med mig själv!
  • Anonym (Orkar inte..)
    Anonym (Utmattningssyndrom) skrev 2017-04-20 12:07:44 följande:
    Verkligen tack för värmande orden <3 Hoppas ångesten blir bättre snart.! Sover, sover och sover just nu.. Helt vansinnigt. Orkar inte ens ta ut hunden på tomten den här veckan så pojkvännen får sköta allt med honom. Tur att barnen inte är hemma den här veckan. :) Men är väl därför också, påsklovet tog hårt och kör ju på som vanligt när jag har barnen. Åkte in akut i måndags och det var den värsta upplevelsen i mitt liv kan jag ju lugnt säga, första läkaren gör är att nämna socialtjänsten för att jag kan behöva "mer stöd", fick sån sjuk panik av det och bara tanken på att deras pappa skulle få veta hur jag mår skulle inte vara bra för mig där jag är idag. Usch! så där satt jag och sa att allt är fint och att ångesten inte är någon fara.. 

Skulle gått till läkaren i morgon, har verkligen längtat efter läkarbesöket då jag mår så dåligt just nu plus att jag bara fick medicin fram till i morgon, men igår ringde dom och avbokade tiden pga sjukdom. Är så jävla less på vår vård! Så fick pinsamt berätta för jobbet att min sjukskrivning kommer skickas in sent, kul att sitta en vecka utan sjukskrivning känner jag plus att inte få den hjälp jag behöver.. Rädd för att det ska bli krångel med jobbet och försäkringskassan, men kan verkligen inte ta mig till jobbet just nu så får väl hoppas det löser sig. 

Jag förstår att det tog hårt på dig att hon sa så, men då tycker jag att du ska försöka få en ny kontakt för det där är en person du antagligen inte kommer öppna upp dig för.. Sjukt hur känslokalla dom kan vara och säga helt olämpliga saker. 
    Men helt galet ju! Varför kan dom inte bara sjukskriva dig på 6 månader?! Det är väl inget att krångla med! Tror jag det att det blir ännu mer stessande för dig, det är ju som att inte få tillåtelse att vila och då är det inte lätt! Lergigan gör en även väldigt trött, som biverkning också om jag minns rätt..
    Får man fråga vad som hände i måndags?
    Och sen tror jag inte att socialtjänsten har nåt med att göra att du är utmattad? Det verkar ju helknäppt. Det kan hända precis vem som helst! Gör dig på intet sätt en sämre mamma, bara lite tröttare.. :)
    Och som svar på att du är trött nu efter påskveckan..Ja, man får betala för allt man gör.. SÅ frustrerande..
    Sen angående att byta kontakt.. Nä, för det finns inga! Jag står på kö till psykolog, men det är låånga väntetider; så just nu får jag nöja mig med denna kurator eller ingen alls.. :( Sjukvården idag är inget att lita på längre.. det finns så mkt bra hjälp att få, men HUR får man det?? Allt får man göra själv, och inte ens då är det säkert att man hittar rätt.. Och man blir bara mer och mer trött och det känns mer och mer hopplöst..
Svar på tråden Utmattningssyndrom eller?